تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۰۰۲۸۹
هانی زاده در گفتگو با بصیرت، با اشاره به آخرین تحولات عراق مطرح کرد:

آمریکا به شدّت در پی جداسازی اقلیم کردستان از عراق است

با قطع ارتباط داعش در موصل و سوریه، تقریبا عمر داعش در عراق به پایان خواهد رسید و عراق شاهد دوره جدیدی از آرامش و استقرار خواهد بود، اما این به مفهوم پایان کار در عراق نیست، زیرا بحران های دیگری از جمله موضوع کرکوک و اقلیم کردستان مطرح خواهد شد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل
آمریکا به شدّت در پی جدا سازی اقلیم کردستان از عراق استعملیات نیروهای عراقی علیه تروریست های داعش همچنان با قوت ادامه دارد و طبق آخرین اخبار، یک فرمانده عراقی اعلام کرد که تروریست‌های داعش فقط بر 6.8 درصد عراق تسلط دارند در حالی که در سال 2014 یک چهارم کشور در اشغال داعش بود. از سوی دیگر اخلال گری های آمریکا در این میان هم ادامه دارد و حدود چند هفته قبل، نیروهای آمریکایی تعداد زیادی از غیرنظامیان را با توجیه اشتباه در حمله، مورد هدف قرار دادند. برای بررسی آخرین وضعیت عراق، خبرنگار گروه بین الملل بصیرت گفتگویی را با آقای حسن هانی زاده، کراشناس مسائل غرب آسیا انجام داده است که در ادامه می آید:

بصیرت: عملیات آزادسازی موصل همچنان با موفقیت در حال پیگیری است، وضعیت کنونی عملیات را چگونه ارزیابی می کنید؟
عملیات آزاد سازی موصل که از شش ماه پیش آغاز شد، منجر به پاکسازی بخش های وسیعی از موصل در شرق و غرب این شهر شد. اکنون کانون درگیری به مناطق تلعفر و القائم در غرب موصل کشیده شده و اگر این دو منطقه آزاد شود، جاده مواصلاتی تلعفر به مرز سوریه تامین و ارتباط داعش در موصل، رقه و حلب قطع خواهد شد.
با قطع ارتباط داعش در موصل و سوریه، تقریبا عمر داعش در عراق به پایان خواهد رسید و عراق شاهد دوره جدیدی از آرامش و استقرار خواهد بود، اما این به مفهوم پایان کار در عراق نیست، زیرا بحران های دیگری از جمله موضوع کرکوک و اقلیم کردستان مطرح خواهد شد. 
آنچه که در جریان آزاد سازی موصل رخ داد،  قابلیت های نظامی بالای حشدالشعبی بود که این مجموعه نظامی مردمی توانست در کنار نیروهای مسلح دولتی در آزاد سازی موصل ایفای نقش کند .در طول عملیات شش ماه گذشته برای آزاد سازی موصل، داعش از سپر انسانی برای جلوگیری از پیشروی نیروهای حشد الشعبی استفاده کرد، اما نیروهای دولتی با تدابیر خاصی از افزایش تلفات انسانی جلوگیری کردند. در حال حاضر اوج درگیری ها در تلعفر و القائم در غرب موصل متمرکز شده و پیش بینی می شود که این دو منطقه به زودی از لوث وجود داعش پاکسازی شود.

بصیرت: شکست های داعش در عراق چه تاثیری بر شکست آنها در سوریه و به خصوص تسلط نیروهای سوریه بر مناطق تحت کنترل داعش خواهد داشت؟
 قطعا شکست داعش در عراق موجب تضعیف نیروهای این گروهک تروریستی در سوریه خواهد شد، زیرا قدرت مانور میدانی داعش در سوریه کاهش خواهد یافت .آنچه که حائز اهمیت است این است که حشدالشعبی اعلام کرده که برای تامین مرزهای مشترک خود با سوریه اگر لازم باشد داعش را در سوریه مورد تعقیب قرار خواهد داد و اگر این اتفاق رخ دهد، قطعا داعش سریعا در سوریه نابود خواهد شد. طبیعی است امنیت سوریه و عراق به هم مرتبط است و اگر ارتباط داعش در سوریه و عراق قطع شود، نیروهای دولتی سوریه خواهند توانست استان رقه را از وجود
داعش پاکسازی کند.

بصیرت: در هفته های قبل آمریکایی ها تعداد زیادی از غیرنظامیان در موصل را هدف حمله قرار دادند. به نظر شما آیا این حملات عمدی بود. هدف از این اقدام را چگونه ارزیابی می کنید؟
 قطعا آمریکا مایل نیست تا داعش و گروهک های تروریستی در عراق و سوریه نابود شوند. همچنین بیش از 130 گروهک تروریستی موجود در سوریه توسط آمریکا، رژیم صهیونیستی، قطر، ترکیه و عربستان از 80 کشور مختلف جهان جمع آوری شده تا ضمن سرنگونی دولت سوریه، محور مقاومت را از صحنه های نظامی و سیاسی حذف
کنند. هدف نهایی آمریکا و غرب از بحران سازی در عراق و سوریه، قطع محور تهران ـ دمشق و بیروت و ضربه زدن به پیکره حزب الله و ایجاد امنیت پایدار برای رژیم صهیونیستی است. لذا حملات هواپیماهای آمریکا به موصل برای مقابله با داعش نیست، بلکه تلاشی برای منع پیشروی نیروهای مسلح عراق در موصل است.
اگر چه داعش در عراق رو به زوال است، اما هسته هایی در عراق وجود دارند که به نوعی با داعش در ارتباط هستند، تا امنیت عراق به ویژه در شهرهای فرات میانه مانند کربلا، نجف و نیز بغداد را مختل کنند. موضوع کرکوک به عنوان بمب ساعتی در عراق تلقی می شود. همچنین اختلاف برخی جریان های سیاسی در عراق در آینده مشکلاتی برای دولت حیدرالعبادی به وجود خواهد آورد، اما در مجموع عملیات پراکنده داعش هر از گاهی در عراق تکرار خواهد شد، با این حال داعش نوعا تمرکزی در عراق نخواهد داشت.

بصیرت: ارزیابی شما از سفر دو مقام ارشد سیاسی و نظامی آمریکایی به عراق چیست؟
 سفر اخیر مقامات آمریکایی به عراق در چارچوب نقش مدیریتی آمریکا در حوزه های نظامی، امنیتی و سیاسی عراق قابل تجزیه و تحلیل است، زیرا آمریکا به ویژه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نسبت به نفوذ جمهوری اسلامی ایران در عراق و منطقه نگران است و قصد دارد عراق را از ایران جدا کند .طبیعی است موضوع دیگری که در این سفر مورد توجه رسانه ها قرار گرفت، موضوع آینده کردستان عراق است که به نظر می رسد آمریکا به شدّت در پی جدا سازی اقلیم کردستان از عراق است. در هر حال سفر مقامات آمریکائی به عراق در آینده ادامه خواهد یافت، زیرا آمریکا از شکل گیری یک مجموعه نظامی مردمی به نام حشدالشعبی بیمناک است و از این رو جریان سازی های زیادی از سوی رسانه های صهیونیستی و سعودی علیه این مجموعه صورت می گیرد.

از جناب آقای هانی زاده جهت وقتی که در اختیار بصیرت قرار دادند، تشکر می کنیم
مصاحبه از: وحید قاسمی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات