صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۰۰۳۰۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 23 فروردین

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): امروز جبهه بزرگی از دشمنان خبیث در مقابل نظام اسلامی قرار دارند که هدف همه آنها نابودی یا از درون تهی کردن جمهوری اسلامی است.(1396/1/21)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
آفت فرایند نام‌نویسی در انتخابات

فرایند انتخابات رياست‌جمهوري به روزهاي حساس خود رسيده و از 22 فروردين ماه نام‌نویسی داوطلبان رياست‌جمهوري آغاز شده است. فرایندی که براي پنج روز ادامه دارد و پس از آن بررسي صلاحيت‌ها آغاز خواهد شد. به گفته دبير ستاد انتخابات کشور، در روز اول 126 نفر نام‌نویسی کرده‌اند که از اين ميان شش نفر زن و 120 نفر مرد هستند که جوان‌ترين آنها 18 سال و مسن‌ترين‌شان 79 سال دارد. به نظر مي‌رسد، در روزهاي آتي تعداد افرادی که برای انتخابات پیش‌رو نام‌نویسی خواهند کرد، از 500 نفر هم تجاوز کند! اين حجم از مراجعه‌کننده براي حضور در عرصه انتخابات، يکي از معضلاتي است که روند انتخابات را در سال‌هاي اخير با مشکلات جدي روبه‌رو کرده است. در واقع، بايد اعتراف کرد يکي از معضلات پيش روي انتخابات رياست‌جمهوري در کشور، کاستي‌هاي قانون انتخابات است که اجازه مي‌دهد افراد مختلفي که معلوم است صلاحيت حداقلي لازم را به منظور نامزدي رياست‌جمهوري ندارند، براي نام‌نویسی اقدام کنند که حاصل آن ایجاد مشکلات متعددی است؛ يکي از مشکلات پيش آمده آن است که حجم بالاي متقاضيان محدوديت شديد زماني را براي متوليان امر انتخابات ايجاد مي‌کند و با توجه به محدودیت زمان بررسي صلاحيت‌ها از سوی وزارت کشور و شوراي نگهبان و افزایش هزینه‌های مالی بايد براي رفع آن چاره‌انديشي کرد.
اما مهم‌ترين معضل در اين ميان لوث شدن نام‌نویسی و تخريب چهره انتخابات در کشور است که در طول سال‌هاي اخير انتشار فايل‌هاي صوتي و تصويري برخي داوطلبان به فانتزي و طنزي تبديل شده است که به هيچ‌وجه جالب و در شأن نظام مردم‌سالاري ديني نيست. از اين نظر شايد نام‌نویسی در  انتخابات در کشور ما منحصر به فرد باشد؛ زیرا در بیشتر کشورهاي دموکراتيک قوانين به نحوي تنظيم شده که تنها افراد محدود صاحب صلاحیت مي‌توانند براي نامزدي انتخابات نام‌نویسی کنند. به نظر مي‌رسد مطالبه براي اصلاح قانون انتخابات، به ویژه در حوزه نام‌نویسی داوطلبان رياست‌جمهوري، از جمله ضرورياتي است که در همين ايام بايد به مطالبه عمومي تبديل شود، چرا که پس از گذشت فصل انتخابات، به فراموشي سپرده خواهد شد و باز هم شاهد تکرار اين وضعيت در ادوار بعدي خواهيم بود.

▼ گزارش روز 
قانون فراتر از دولت‌ها

«به‌ دنبال تأیید «قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور» توسط شورای نگهبان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آن را به رئیس‌جمهور ابلاغ کرد؛ اما پس از استنکاف رئیس‌جمهور در ابلاغ قانون با توجه به انقضای مهلت مقرر در ماده یک قانون مدنی مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور باید ظرف مدت پنج روز، مصوبات مجلس شورای اسلامی را امضا و به مجریان ابلاغ و دستور انتشار آن را صادر کند، رئیس مجلس شورای اسلامی، در اجرای مفاد تبصره ماده یک قانون مدنی، قانون «احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور» را برای انتشار در روزنامه رسمی ابلاغ کرد.» شاید این خبر اصلاً یا به گوش‌تان نخورده یا تنها در حد بسیار کوتاه درباره آن شنیده‌اید؛ اما این نحوه پرداختن و بی‌تفاوتی نسبت به اقدام خلاف قانون دولت، به هیچ عنوان نشان‌دهنده کم‌اهمیت بودن این موضوع نیست، اینکه رئیس‌جمهور از وظایف قانونی خود سرباز بزند و قانونی را به دلیل مخالفت با آن برای اجرا ابلاغ نکند، می‌توان آن را آغاز یک استبداد رأی و ایستادگی در مقابل قانون و مصوبه خانه ملت دانست؛ موضوعی که البته تنها به این دولت یا شخص حسن روحانی منحصر نیست و در دولت اسبق نیز، محمود احمدی‌نژاد از ابلاغ قوانینی، چون قانون تجمیع انتخابات مصوب سال 89 سرباز می‌زد.
اما آنچه در این میان بیش از همه جلب توجه می‌کند، تفاوت در مواجهه با چنین اقداماتی است؛ از یک سو رئیس قوه مقننه که به رئیس دولت دهم نامه می‌نوشت و اخطار می‌داد، سکوت می‌کند و از سوی دیگر رسانه‌های اصلاح‌طلب که در دوران دولت تدبیر و امید به گونه‌ای رفتار می‌کنند و تیتر می‌زنند که گویا اصلاً چنین اتفاقی رخ نداده است، آن زمان برای موضوعاتی از این دست جنجال‌ها برپا می‌کردند، تا جایی که این موضوع را به مسئله اول کشور تبدیل کرده و تا آنجا پیش می‌رفتند که چنین اقدامی را به معنای انحلال مجلس شورای اسلامی و پایان کار قانون در کشور می‌دانستند.

▼ اخبار ویژه           
۲۵۰ نفر مافیا در اقتصاد کشور

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر الزام تعیین تکلیف هر چه زودتر سهام عدالت گفت: خروج هفت شرکت از سبد شرکت‌های سهام عدالت مغایر قانون است؛ در زیرا این شرکت‌ها پر بازده و سودده بوده‌اند و این اقدام دولت با بند ۵ آیین‌نامه توزیع سهام عدالت مغایرت دارد. پورابراهیمی ادامه داد: طبق بررسی‌های ما حدود ۲۵۰ نفر به شکل مافیایی در اقتصاد کشور وجود دارند که نه به دولت پاسخگو هستند و نه به مردم که ادامه این وضعیت برای کشور پیامدهای بدی را به دنبال خواهد داشت.

طراحی حمله آمریکا به جنوب دمشق
به گزارش الجزیره، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در سخنانی اعلام کرد: طبق اطلاعاتی که مسکو به دست آورده است، ایالات متحده آمریکا خود را برای حمله به جنوب دمشق آماده می‌کند. بر وی همچنین تصریح کرد: اطلاعاتی به دست آورده‌ایم مبنی بر اینکه قرار است در آینده حملات شیمیایی تحریک‌آمیزی به مناطقی از سوریه انجام شود و سپس دولت سوریه مسئول اصلی آن معرفی گردد. رئیس‌جمهوری روسیه همچنین خواستار آغاز تحقیقات فوری و بی‌طرفانه درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در «خان شیخون» واقع در ادلب شد.

▼ اخبار
1ـ قطع روابط روسیه با بشار اسد خوش‌خیالی است

نشریه آتلانتیک در بحبوحه فشارهای دیپلماتیک مقامات دولت آمریکا برای متقاعد کردن روسیه به دوری‌گزینی از بشار اسد، با اشاره به حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی «الشعیرات» سوریه به بهانه استفاده این کشور از سلاح‌های شیمیایی در منطقه خان شیخون نوشته است: وعده قطع ارتباط (روسیه با دولت اسد)، خوش‌خیالی است. ممکن است حمله موشکی آمریکا به مواضع ارتش بشار اسد روسیه را شرمسار و خشمگین کرده باشد؛ اما هیچ دلیلی به پوتین برای پشت کردن به اسد ارائه نمی‌دهد. در این نوشته آمده است: امروز، چند روز بعد از این حمله، توازن قوا در این جنگ همانند گذشته است. اسد و متحدانش کماکان در حال به دست آوردن پیروزی در استان ادلب هستند و تسلط‌شان بر مناطق حیاتی از دمشق تا سواحل مدیترانه را مستحکم می‌کنند.

2ـ تمدید تحریم‌های شورای اروپا علیه ایران به بهانه حقوق بشر

شورای اتحادیه اروپا، تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران به بهانه‌های ادعایی حقوق بشر را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد. در بیانیه شورای اتحادیه اروپا آمده است، این تحریم‌ها افزون بر منع سفر و مسدود شدن دارایی‌های 82 فرد و یک مؤسسه، منع صادرات تجهیزاتی را نیز شامل می‌شود که به ادعای این اتحادیه برای «سرکوب داخلی و نظارت بر ابزارهای ارتباطی» به کار گرفته می‌شوند. شورای اتحادیه اروپا در این بیانیه خاطرنشان کرده است، این تحریم‌ها برای اولین بار در سال 2011 اعمال شده‌ و از آن پس تمدید شده‌اند. تصمیم جدید در ژورنال رسمی اتحادیه اروپا، در تاریخ 12 آوریل 2017 به چاپ خواهد رسید و از 13 آوریل سال جدید تا همین تاریخ در سال آینده میلادی لازم‌الاجرا خواهد بود.

3ـ ادعای وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره ترور رئیس‌جمهور ایران
در حالی که مقامات جنبش حماس با حمله شدید به رژیم صهیونیستی، موساد را عامل ترور مازن فقها، از رهبران شاخۀ نظامی این جنبش، معرفی کرده‌اند، «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شد، این ترور به دست خود حماس انجام شده است. وی با طرح این ادعا که حماس خود فقها را ترور کرده و رژیم صهیونیستی هیچ نقشی در این کار نداشته است، گفت: ترور حسن روحانی در خلال انتخابات پیش رو نیز مرا غافلگیر نخواهد کرد. او در ادامه ادعاهای خود افزود: این ترور به دست خود ایران انجام خواهد شد.

▼ تا انتخابات
محسن رضایی به نامزدهای جبهه انقلاب اسلامی پیامی صادر و تأکید کرد: کشور بدون کارآمدی جمعی و انقلابی، از دایره تنگ مشکلات اقتصادی، تحریم‌ها و کارشکنی‌های دشمنان و رقبا بیرون نخواهد آمد، بنابراین نه تنها به رقابت با یکدیگر نپردازید، بلکه نشان دهید هر کدام از شما که رأی بیاورد، همه نیروهای انقلاب را برای خدمت به مردم فراخواهد خواند و خرمشهرهایی دیگر را از محاصره فقر و ناکارآمدی آزاد خواهد کرد.
سیدمهدی هاشمی، نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس ستاد انتخابات آقای رئیسی در استان تهران برگزیده شد. سیدمهدی هاشمی، رئیس سابق کمیسیون عمران مجلس بود که برای مدتی نیز سرپرستی وزارت کشور را برعهده داشت. سیدمسعود میرکاظمی، وزیر اسبق نفت و سیدعزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق سازمان صداوسیما از گزینه‌های احتمالی برای ریاست ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام رئیسی هستند.
محمدعلی پورمختار، نماینده بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای تصمیم‌گیری نهایی اینکه کدام کاندیدا تا مرحله نهایی انتخابات در عرصه حضور داشته باشد، باید به نظرسنجی‌ها و رویکرد مردم توجه داشت. عضو فراکسیون ولایت مجلس تأکید کرد: استقبال مردم از قالیباف بیشتر از دیگر کاندیداهای جمناست و ترتیبی که از جمنا خارج شد، ملاک نیست.

▼ اخبار کوتاه
سردار حسین دهقان و سپهبد فهدجاسم الفریج در گفت‌وگویی تلفنی بر افزایش هماهنگی بیشتر به منظور تشدید عملیات نظامی علیه تروریست‌ها تأکید کردند. در این گفت‌وگوی تلفنی دو طرف بر تشکیل هر چه سریع‌تر کمیته حقیقت‌یاب برای آشکار شدن ادعای کذب آمریکایی‌ها مبنی بر حمله شیمیایی تأکید و تصریح کردند: این‌گونه اقدامات هیچ اثری بر عزم و اراده جبهه مقاومت در مبارزه با تروریست‌ها نخواهد داشت.
طهماسبی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: با انتقال محصولات آب‌بر به محیط‌های کنترل شده، همچون گلخانه‌ها با کمترین میزان مصرف آب می‌توان حتی به بهره‌وری 20 برابری همراه با کیفیت بالاتر محصول دست یافت. وی مساحت کل گلخانه‌های ایران را 10 هزار و 600 هکتار اعلام کرد و گفت: در یک هکتار فضای گلخانه‌ای 12 برابر فضای آزاد تولید صورت می‌گیرد.
سخنگوی سازمان ثبت احوال اعلام کرد: هشت درصد اسامی که ایرانیان در حدود 100 سال گذشته انتخاب کرده‌اند، شامل نام‌ها یا القاب مبارک حضرت امیر بوده است. وی درباره فراوانی این نام‌ها نیز گفت: سهم نام علی 85 درصد، نام مرتضی پنج درصد، امیر چهار درصد، حیدر 5/1 درصد و دیگر القاب حضرت شامل اسدالله، سیف‌الله، ابوالحسن، ابوالحسین، ابوتراب و ولی‌الله حدود 5/4 درصد است.
رئیس‌جمهور یکی از دلایل کاهش نرخ تورم را عدم استقراض از بانک مرکزی عنوان کرد؛ این در حالی است که طبق گزارش بانک مرکزی، بدهی دولت در پایان بهمن ماه سال 95 با 3/157 درصد افزایش نسبت به پایان سال 91 به 33 هزار و 860 میلیارد تومان رسیده است.
طبق آمار سرشماری نفوس و مسکن سال گذشته 24 میلیون و 196 هزار و 35 خانوار ایرانی در 22 میلیون و 825 هزار و 46 واحد مسکونی سکونت داشته‌اند که این آمار حاکی از کسری یک میلیون و 370 هزار و 989 واحد مسکونی در سراسر کشور است.
پایگاه خبری مشرق نوشت: ارقام بودجه‌ای دولت تدبیر و امید به رکورد ریخت‌وپاش هزینه‌های نهاد ریاست‌جمهوری با مبلغ استثنایی ۱۵۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ منجر شده است. این در حالی است که هزینه نهاد ریاست‌جمهوری در آخرین سال دولت دهم، ۵۹ میلیارد تومان بوده است.
یک روزنامه محلی عربستان سعودی گزارش داد، برای نخستین بار یک زن 43 ساله در ارتباط با اعتراضات اقلیت شیعه در این کشور محاکمه شد. روزنامه عکاظ به هویت این متهم اشاره نکرد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات