تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۰۰۳۵۷
سردار اصانلو فرمانده قرارگاه حمزه در گفت‌وگو با کیهان:

اشراف اطلاعاتی «حمزه» هر تهدیدی را در نطفه خفه می‌کند

مقدمه: قرارگاه حمزه سیدالشهداء(ع) با هدف هماهنگ‌سازی فعالیت‌های پدافند درون سرزمینی در برابر نیروهای ضدانقلاب و نفوذی در غرب و شمال‌غرب کشور، تأسیس و استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه را تحت پوشش خود دارد. این قرارگاه با شروع جنگ تحمیلی بطور مستقیم به اجرای مأموریت‌های آفندی و پدافندی در برابر دشمن بعثی پرداخت. نام سردار محمدتقی اوصانلو وقتی به میان می‌آید توجه همه به سلحشوری‌های این فرمانده در عملیات شمال‌غرب مقابله با تروریست‌های پژاک جلب می‌شود که حقیقتاً یکی از مهمترین عملیات‌هایی بود که در سال 90 توسط نیروی زمینی سپاه با موفقیت به مرحله اجرا رسید. البته نباید در کنار همه فرماندهان ارشد عملیات از نام‌های بزرگ و ارزشمندی همچون سرلشکر شهید احمد کاظمی به راحتی بگذریم. او فرمانده‌ای است که همواره بر سه کلمه مدنظر مقام معظم رهبری یعنی تحقق امنیت پایدار مردمی تأکید دارند و در همه عرصه‌ها می‌کوشند به اجرای مناسب این منویات دست پیدا کنند. بر همین اساس به همت کنگره شهدای اطلاعات نیروی زمینی سپاه توانستیم گفت‌وگویی با سردار سرتیپ پاسدار محمدتقی اوصانلو فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) انجام دهیم و با این فرمانده شجاع و دلیر نه تنها به عنوان فرمانده قرارگاه حمزه بلکه به عنوان رئیس چهارمین یادواره شهدای اطلاعات نیروی زمینی سپاه از برپایی این یادواره تا نقش اصلی شهدا و رزمندگان اطلاعات در تثبیت اقتدار و صلابت ایران اسلامی در مناطق عملیاتی شمال‌غرب بگوید. مشروح این گفت‌وگو در ادامه از نظرتان می‌گذرد:
پایگاه بصیرت / مهدی برزیده
(روزنامه كيهان - 1395/08/13 - شماره 21480 - صفحه 7)

* به عنوان مقدمه بفرمایید یادواره شهدای اطلاعات با چه اهدافی برگزار می‌شود و برگزاری یادواره‌ها را تا چه حد ضروری می‌دانید؟

** بنا به فرموده فرمانده معظم کل قوا «زنده نگه داشتن یاد شهداء کمتر از شهادت نیست» شهداء شمع محفل دوستانند. همه شهداء در جهت سرافرازی کشورمان و حراست و حفاظت از مرزهای کشورمان به شهادت رسیدند اما شهدای اطلاعات در میان همه شهدا دو ویژگی خاص داشتند؛ اول، گمنامی و محجوب بودن و دوم سخت‌کوشی و تحمل خطرات شناسایی و طراحی عملیات‌ها.هدف یادواره برای ارج نهادن به مقام شامخ شهدای اطلاعات و گرامیداشت یاد و خاطره آن‌ها که موفقیت همه عملیات‌ها به تلاش‌ ماه‌ها شناسایی، طراحی و ابتکار عمل آن‌ها بستگی داشت وظیفه امروز سپاه و آحاد مردم است.

زنده نگهداشتن یاد شهدا هم برای نسل کنونی و نسل‌های بعدی که جنگ و رشادت رزمندگان را ندیدند و هم برای دشمنان کمین کرده که تحمل جمهوری اسلامی ایران را ندارند، بسیار حائز اهمیت است؛ برای جوانان و مردم ایران موجب غرور و سربلندی و برای دشمنان موجب وحشت و پشیمانی از نیت‌ها و طرح‌های پلیدشان است. بنابراین این‌گونه یادواره‌ها باید در این شرایط زمانی حساس که منطقه در جنگ نیابتی استکبار جهانی درگیر است برگزار شوند. امروز با درک به موقع شرایط و برگزاری این دست کارهای فرهنگی اعلام می‌کنیم که همه بدانند در این سرزمین جوانان غیور و شهادت طلب فراوانی هستند که دشمن اصلاً در تفکر و اندیشه هم به تهدید و حمله به جمهوری اسلامی نیندیشد.

* جنابعالی یکی از فرماندهان با سابقه دوران دفاع مقدس بوده‌اید بفرمایید اطلاعات عملیات چه مأموریت‌هایی را در دوران دفاع مقدس و نبردهای امروز دارد؟

** اطلاعات وظیفه شناسایی دشمن و جمع‌آوری اطلاعات از امکانات، اهداف، برنامه‌ها، تجهیزات، نیروهای دشمن و استحکامات آن را برعهده دارد لذا در دوران دفاع مقدس نیروهای اطلاعات با شگردهای خاص و حتی با نفوذ به عمق عقبه دشمن اطلاعات ارزشمندی را جمع‌آوری و جهت استفاده فرماندهان نظامی و طراحان عملیات ارسال می‌کردند. اطلاعات به منزله چشم فرمانده در صحنه نبرد است؛ هرچه دقیق‌تر و جامع‌تر اطلاعات کسب کند موفقیت عملیات بیشتر خواهد شد. در شرایط کنونی هم اطلاعات با توسعه نفوذ خود بر گروهک‌های تروریستی ضدانقلاب و تکفیری از غافلگیری نیروهای خودی جلوگیری کرده و در حوزه تهدیدات نرم، دشمنان نظام را مأیوس کرده است.

* امروز اشراف اطلاعاتی نقش اساسی در تثبیت پیروزی جنگ‌ها و نبردها دارد؛ در این خصوص آمادگی نیروهای قرارگاه حمزه را چطور می‌بینید؟

** نیروهای قرارگاه حمزه از اول انقلاب در حراست از انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس از مرزهای شمال‌غرب مشغول انجام وظیفه بوده‌اند و به‌صورت همزمان و پس از آن با تهدیدات گروهک‌های تروریستی ضدانقلاب مقابله کرده‌اند. در این مدت با کسب تجارب عملیاتی و امنیتی به رشد و تکامل مناسبی دست پیدا کرده‌اند. در کنار تجارب میدانی، اجرای آموزش‌های نظامی، اطلاعاتی و انتقال تجارب پیشکسوتان به نسل جوانان موجب شده که اشراف اطلاعاتی نیروهای قرارگاه حمزه به بالاترین سطح برسد؛ به‌طوری‌که در شرایط فعلی اطلاعات قرارگاه با اشراف مناسب قادر است هرگونه اقدام ضدامنیتی را پیش‌بینی کرده و یا با آن مقابله می‌کند. در این زمینه انهدام تیم‌های تروریستی ضد انقلاب در سال جاری در منطقه شمال‌غرب مؤید اشراف اطلاعاتی است.

* اخیراً تحرکاتی از سوی برخی از گروه‌های ضد انقلاب را شاهد بودیم که قرارگاه حمزه سیدالشهداء درجهت امنیت پایدار در شمال‌غرب گام‌های بلندی برداشته و به هلاکت رسیدن تعداد زیادی از احزاب منحله انجامید؛ در مورد آخرین وضعیت امنیتی این مناطق توضیح بفرمایید؟

** بحمدالله شمال‌غرب به امنیت پایدار مردمی رسیده و در حال حاضر اشراف خوبی بر اوضاع امنیتی منطقه شمال‌غرب دارد. در سال‌جاری تیم‌های تروریستی ضدانقلاب که بنا به تحریک خارجی‌ها وارد منطقه شده‌اند با اشراف اطلاعاتی و ابتکارعمل نیروهای منطقه مورد رصد و شناسایی قرارگرفته و با تدابیر هوشمندانه اطلاعاتی و عملیاتی تیم‌های نفوذی در منطقه به‌طور کامل خنثی و منهدم شدند.

حزب منحله دموکرات بعد از 20 سال اردوگاه‌نشینی که حیات آن‌ها رو به زوال و مرگ تدریجی بود مورد توجه کشورهای خارجی قرار گرفته تا با تحریک و اعزام آنها به منطقه بتوانند چالشی برای جمهوری اسلامی ایران در منطقه کردستان ایجاد کنند اما توانمندی نیروهای مستقر در منطقه و اشراف اطلاعاتی و قدرت عمل سریع عملیاتی به خصوص عدم حمایت مردم از آنها و طرد اشرار توسط مردم موجب شد که تیم‌های نفوذی منهدم شده و سران گروهک‌ها از دستیابی به اهداف موردنظر مأیوس شوند. از ابتدای سال جاری در چندین عملیات بیش از 50 نفر از عناصر گروهک‌های تروریستی در منطقه به هلاکت رسیده‌اند که در این زمینه نقش و همکاری مردم وظیفه‌شناس منطقه قابل تقدیر و ستودنی است.

* رزمندگان اطلاعات با چه ویژگی‌هایی پیروزی را در میدان‌های سخت رقم زدند؟

** همانطور که عرض کردم اطلاعات چشم فرمانده است پس نیروهای اطلاعات باید تیزبین باشند تا بتوانند نقشه‌ها و طرح‌های دشمنان را کشف و به فرماندهان منتقل کنند. لذا هرچه این نیروها توانمند و مجرب باشند توانایی جمع‌آوری اطلاعات زیادی خواهند داشت و می‌توانند موفقیت عملیات‌ها را تضمین کنند. در شرایط کنونی نیروهای اطلاعات شمال‌غرب به رشد و بلوغ مناسبی رسیده‌اند و نیل به امنیت پایدار و حفظ آن در آینده مرهون فداکاری‌ها و ایثارگری‌های نیروهای اطلاعاتی است که به‌صورت پیوسته و شبانه‌روز فعالیت می‌کنند.

* به نظر شما چگونه می‌توان یاد و فرهنگ شهداء را در جامعه اشاعه داد؟

** برگزاری یادواره، مراسمات مختلف در مساجد و محله‌ها، چاپ کتب و نشریات، انتشار وصیت‌نامه‌ها و خاطرات شهداء، برگزاری مجالس و محفل انس با شهداء، ذکر خاطرات، راه‌اندازی کاروان راهیان نور، احداث یادمان شهداء و مکان یادواره شهداء در مناطق عملیاتی و .... می‌تواند یاد شهداء را در جامعه زنده نگه داشته و عطر شهادت را در جامعه بگستراند.

* تکلیف مجاهدان و رزمندگان دوران دفاع مقدس در جامعه امروز چیست؟

** رزمندگان دوران دفاع مقدس همانطور که در صحنه‌های نبرد و در روزهای جنگ و سختی با لبیک‌ به ندای حضرت امام(ره) در صحنه حاضر شدند امروز نیز به ندای رهبر معظم انقلاب باید در همه صحنه‌ها حاضر شده و از ولایت و وطن و ناموس و محور مقاومت دفاع و پشتیبانی کنند. تجارب گران قیمت دوران دفاع مقدس که خود دانشگاهی است برای نسل‌های بعدی را به نسل امروز انتقال دهند. شجاعت، غیرت و خلاقیت رزمندگان اسلام را که با دست‌های خالی با ابرقدرت‌ها در جنگ بودند را جهت تقویت روحیه و ایجاد خودباوری و خلاقیت به نسل امروزی تعلیم دهند. رزمندگان دفاع مقدس توانستند رژیم بعث و حامیان خارجی به خصوص آمریکا، کشورهای خارجی و ایادی داخلی مثل منافقین و گروهک‌های تروریستی ضد انقلاب را به شکست و ناکامی وادارند. باید نسل حاضر نیز این توانایی و قدرت را در خود زنده و احیاء کرده و در مقابل هجمه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای دشمنان سرو قامت و مستحکم ایستادگی کنند.

* به عنوان سوال پایانی بفرمایید استان‌های آذربایجان غربی و کردستان از جمله استان‌های تأثیرگذار در طول دوران جنگ تحمیلی و پس از آن بوده‌اند، چگونه دشمنان دیروز و معاندین امروز در میدان صلابت زمینگیر شدند؟

** منطقه شمال‌غرب هم در داخل منطقه با گروهک‌های تروریستی ضدانقلاب درگیر بوده و هم در خطوط مرزی با نیروهای رژیم بعث در جنگ بودند. هیچ استانی این وضعیت خاص را نداشت لذا برای ایجاد امنیت داخلی و تثبیت و نگهداری امنیت در داخل منطقه و در تداوم آن حضور در جبهه‌های جنگ و ایفای ماموریت‌های اطلاعاتی در طول سالیان متمادی نیروهای اطلاعاتی این منطقه با ایثارگری، فداکاری مخلصانه و فعالیت شبانه‌روزی توانستند هم گروه‌های تروریستی ضدانقلاب را کنترل و از طرفی با انهدام تیم‌ها و مخفیگاه‌های آنها منطقه را امن و اقتدار داخلی جمهوری اسلامی ایران را نشان داده و هم در جبهه‌های جنگ با جمع‌آوری اطلاعات مفید از دشمن بتوانند دشمن را در آن سوی مرزها زمینگیر و ضربات مهلک را بر آن‌ها وارد کنند که تا پایان جنگ، دشمن در جبهه‌های کردستان توان تحرک و عبور از مرز را نداشته باشد.

http://kayhan.ir/fa/news/89365

ش.د9504387

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات