صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۰۰۳۹۰

حرف روز/ انتخابات و بایسته‌‌های آن

با گذشت چهار روز از زمان شروع نام‌نویسی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و گذشتن تعداد افراد ثبت‌نام‌کننده از مرز هزار نفر و حضور تدریجی چهره‌های شاخص، آرایش رقابتی و وضعیت جریان‌های سیاسی بیش از روزهای گذشته در حال مشخص‌تر شدن است[...]
پایگاه بصیرت / مصطفی قربانی
یادداشت: با گذشت چهار روز از زمان شروع نام‌نویسی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و گذشتن تعداد افراد ثبت‌نام‌کننده از مرز هزار نفر و حضور تدریجی چهره‌های شاخص، آرایش رقابتی و وضعیت جریان‌های سیاسی بیش از روزهای گذشته در حال مشخص‌تر شدن است. اما پس از اینکه شورای نگهبان بر اساس مرّ قانونی به بررسی و اعلام صلاحیت افراد بپردازد و کشور به طور جدی وارد فضای انتخابات و تبلیغات شود، انتظار اساسی از نامزدها و طرفداران آنها این است که به اخلاق انتخاباتی پایبند باشند. اهمیت این موضوع نیز به سبب آن است که انتخابات آینه‌ای است که در آن شخصیت،‌ هویت و ماهیت نظام جمهوری اسلامی متجلی می‌شود. بنابراین، برگزاری انتخابات در کشور باید به گونه‌ای باشد که تصویر مطلوبی را از نظام اسلامی و کارگزاران آن ارائه دهد. برای این منظور نیز باید انتخابات مزین به رعایت اخلاق انتخاباتی باشد.
در واقع، رعایت اخلاق انتخاباتی یکی از معیارهای انتخاب اصلح است که از دید مردم آگاه و رصدکننده اوضاع پنهان نمی‌ماند. از این ‌رو، یک هشدار اساسی برای نامزدهایی که بخواهند برای جلب آرای مردم به هر حربه‌ای متوسل شوند، این است که مراقب تبعات منفی ترفندهای خود باشند. در همین راستا، گفتنی است چنانچه نامزدی به بهانه رقابت و به منظور تفوق بر رقیبان خود، شعارها و برنامه‌هایی را طرح کند که امکان عملیاتی شدن آنها یا ناممکن و دشوار است یا عملی شدن آنها مستلزم عدول از شعارها و داعیه‌های هویتی نظام است، آن نامزد اصلح نخواهد بود. افزون بر این، تلاش برای حفظ وجهه و اقتدار نظام در سطح داخلی و بین‌المللی و عدم ‌ارائه تصویر نامطلوب از نظام در نزد افکار عمومی نکته دیگری است که از هم ‌اکنون باید مدنظر قرار گیرد. ‌تخریب نکردن رقبا و ارائه‌ برنامه‌های عملی به منظور حل مشکلات و معضلات مردم و کشور، نداشتن نگاه تساهل‌آمیز و خوش‌بینانه نسبت به دشمن، مردم‌داری، مردم‌محوری و داشتن عزم راسخ برای گره‌گشایی از معضلات پیش‌ روی مردم، داشتن برنامه‌ دقیق برای حل آسیب‌های اجتماعی، رونق اشتغال و مقابله با تورم، پرهیز از اسراف و ریخت‌وپاش در تبلیغات انتخاباتی، دقت در حفظ و تقویت وحدت و امنیت ملی و... مهم‌ترین بایسته‌هایی هستند که باید مورد توجه جریان‌ها، نامزدها و طرفداران آنها در انتخابات قرار گیرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات