صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۰۰۴۱۱

انتظارات از نامزدهاي ميدان انتخابات

  مهدي سعيدي/ با پايان ثبت‌نام داوطلبان رياست‌جمهوري و نام‌نويسي گزينه‌هاي اصلي، فضاي رقابت‌هاي سياسي انتخابات 29 ارديبهشت ماه وارد مرحله جديدي شد. گام بعدي منتظر ماندن براي رسيدگي دست‌اندرکاران نظارتي انتخابات به صلاحيت نامزدها است که بلافاصله شورای نگهبان اين امر را کليد ‌زد؛ داوطلباني که تعداد آنان از مرز يک هزار نفر هم عبور کرده است!
اما در ميان هياهوي داوطلبان انتخاباتي، به نظر مي‌رسد چند نام کليدي وجود دارد که می‌توان از آنان به بازيگران اصلي انتخابات سال 96 ياد کرد. در حال حاضر از تمامي جريان‌هاي سياسي کشور در عرصه انتخابات نامزدهاي متعددي حضور دارند که در ادوار انتخابات، ‌نام‌نویسی از اين همه شخصیت سرشناس بي‌نظير بوده است. در اين جمع نام دو رئيس‌جمهور، چندين وزير و معاون رئیس‌جمهور، تعداد زیادی از نمايندگان مجلس و برخي مقامات عالي‌رتبه دستگاه قضايي و... به چشم مي‌خورد که امکان احراز صلاحيت آنان وجود دارد. حضور اين تعداد از افراد صاحب‌نام در انتخابات را بايد به فال نيک گرفت؛ چرا که اين امر موجب رونق انتخاب شده و بی‌شک يکي از گام‌هاي مؤثر در تحقق مهم‌ترين رکن انتخابات در نظام مردم‌سالاري ديني که تحقق مشارکت حداکثري است، مي‌باشد. 
در اين ميان توجه به چند اصل مي‌تواند انتخابات سال 1396 را به يکي از ماندگارترين انتخابات تاريخ کشور تبديل کند:
1ـ پايبندي به قانون و پذيرش نظارت شوراي نگهبان، اصل اوليه‌اي است که همه ملت انتظار دارند کساني که خود را نامزد تصدي جايگاه رياست‌جمهوري مي‌دانند، به آن پايبند باشند. مجري قانون اگر در اولين گام قانون‌شکن باشد، بی‌شک صلاحيتي براي اين مقام نخواهد داشت!
2ـ حرکت در چارچوب اخلاق سياسي و ملزم بودن به آن، بی‌شک رمز سلامت رقابت‌هاي انتخاباتي خواهد بود. ملت آنقدر از بد اخلاقي‌هاي سياسي در طول اين سال‌ها لطمه ديده و آزرده‌خاطرند که به یقین رعايت ادب و اخلاق يکي از شاخصه‌هاي مهم نامزد اصلح در اذهان عمومي مي‌باشد.
3ـ ايجاد شور و هيجان يکي از الزامات رقابت‌هاي انتخاباتي است که مي‌تواند در افزايش مشارکت سياسي و تهييج و ترغيب مردم براي آمدن به پاي صندوق‌هاي رأي مؤثر باشد؛ اما بايد توجه داشت که اين هيجان‌بخشي با حفظ مرزهاي امنيت و ثبات و آرامش انتخابات معنا مي‌يابد.
4ـ تمرکز بر ارائه برنامه و اثبات خود به جاي تخريب رقيب، از اصول اوليه رقابت صحيح است که اتفاقاً نزد افکار عمومي نيز از مطلوبيت بالايي برخوردار است. ملت بيش از آنکه منتظر شعارها و وعده‌هاي دروغين باشند، منتظر ارائه برنامه‌اي منسجم، منطقي و مبتني بر واقعيت‌هاي امروز کشور هستند که براي رفع نيازهاي واقعي و ضروري جامعه طرح‌ريزي شده باشند؛ لذا انتظار آن است که نامزدها در اين مسير قدم بردارند تا امکان انتخاب شايستگان و کارآمدان براي ملت فراهم آيد.
5ـ انتخابات عرصه نقد و احياناً به چالش کشيدن منطقي رقباي سياسي است؛ اما نبايد فراموش کرد که اين ماجرا باید با رعايت مرزهاي منافع ملي همراه باشد. طبيعي است که هرگونه افشاگري، سياه‌نمايي، القای یأس و نااميدي يا آشکار ساختن اسرار محرمانه و اطلاعات طبقه‌بندي شده نظام، براي به چالش کشاندن رقيب انتخاباتي خيانت جبران‌ناپذيري است که با واکنش هوشمندانه ملت نيز مواجه خواهد شد.
6ـ در تمامي ادوار انتخابات در ايران، زماني نبوده است که بيگانگان حقد و کينه خود را نسبت به ملت ايران و نظام اسلامي آشکار نکرده باشند و اين کار را با تلاش براي مداخله در انتخابات با آخرين شگردهاي تبليغاتي رسانه‌اي و تمامي توان دنبال کرده‌اند. اين سناريو در اين روزها با گسترش رسانه‌ها و افزايش تنوع  ابزارهاي ارتباط جمعي بيش از پيش مي‌تواند بر روند انتخابات کشور اثر بگذارد. در اين میان از همه نامزدهاي انتخاباتي این انتظار وجود دارد که با تدبير و بصيرت عمل کرده و مرزبندي خود با بيگانگان را شفاف کنند و اجازه دخالت به دشمنان ملت ندهند.
7ـ و دیگر آنکه انتظار پاياني، تسليم شدن در برابر رأي ملت و پذيرش نهايي نتيجه انتخابات است؛ چرا که نباید فراموش کرد که اين ملت هستند که ولي‌نعمت بوده و انتخاب رئیس‌جمهور، حق مسلم آنان است!
موارد برشمرده همان نکات کليدي است که متأسفانه در سال 1388 از آن غفلت شد و کام ملت پس از باشکوه‌ترين انتخابات ادوار رياست‌جمهوري به تلخی گرایید!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات