صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۰۰۴۱۲

رعایت مرزبندی با حامیان تروریسم

محمدرضا مرادی/ مصر هفته گذشته شاهد دو حمله تروریستی در دو کلیسای طنطا و اسکندریه بود که بر اثر آن 48 نفر کشته و 125 نفر دیگر زخمی شدند. داعش مسئولیت هر دو انفجار تروریستی را برعهده گرفت. «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، در پی این حملات، سه ماه وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده. وی هدف از اعلام وضعیت فوق‌العاده را محافظت از کشور، تضمین امنیت و جلوگیری از هر گونه «مداخله احتمالی» عنوان کرد و افزود: «نیروهای امنیتی بر تلاش‌های خود برای یافتن عاملان این حملات افزوده‌اند.» پارلمان مصر نیز نشستی را در این باره برگزار کرد که طی آن حاضران با اکثریت آرا پیشنهاد وضع حالت فوق‌العاده در مصر به مدت سه ماه را تصویب کردند. رئیس‌جمهور مصر اظهار داشت، شورای عالی مبارزه با تروریسم در مصر تشکیل می‌شود که این شورا از اختیارات تام برای مقابله و رویارویی با تروریسم برخوردار خواهد بود. حملات جدید علیه مسیحیان مصر در حالی روی می‌دهد که چهار ماه پیش نیز گروه داعش مسئولیت حمله به کلیسای سن پی‌یر و سن پل قاهره را برعهده گرفته بود. در آن حمله نیز 29 نفر کشته شده بودند. قبطی‌های ارتدوکس مصر حدود ده درصد جمعیت 92 میلیون نفری این کشور را تشکیل می‌دهند. در این باره باید به چند نکته توجه داشت:
اول: یکی از اهداف حامیان تروریست‌ها در منطقه، به ویژه تروریست‌های داعش این است که این گروه را نماد اسلام معرفی کنند؛ در صورتی که اسلام دین صلح و رحمت است. در راستای این هدف تروریست‌های اجاره‌ای داعش در یک سال گذشته به شهرهای مسیحی‌نشین در کشورهای اروپایی چندین بار حمله کرده‌اند و این بار نیز دو کلیسای مسیحی در مصر را هدف قرار داده‌اند. هدف اصلی این حربه، قرار دادن جامعه مسیحی در برابر جامعه مسلمانان است.
دوم: کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را شاید بتوان اصلی‌ترین حامیان داعش دانست. عربستان و قطر در پنج سال گذشته با حمایت‌های متنوع از داعش، این گروه را در راستای بی‌ثباتی در منطقه تقویت کرده‌اند. مصر نیز با توجه به این مسئله و اختلاف‌های دیگر روابط خود را با عربستان به منزله مادر تروریست‌های داعش به پایین‌ترین حدِ ممکن کاهش داد و از دولت سوریه در راستای مبارزه با داعش حمایت کرد؛ اما در چند هفته اخیر زمزمه‌های نزدیکی مجدد ‌السیسی به عربستان به گوش می‌رسد و حتی وی برای خشنودی آل‌سعود به ایران نیز حمله کرده است. در واقع، رئیس‌جمهور مصر باید به این نکته توجه داشته باشد که برای مبارزه با تروریست‌ها در کشور خود باید با سرِ این هیولا در منطقه مبارزه کرد و بدون قطع سرِ داعش در سوریه و عراق امکان ایجاد امنیت در مصر وجود ندارد. بنابراین، السیسی باید به این نکته مهم توجه داشته باشد که حمله به ایران در جایگاه بزرگ‌ترین دشمن و قربانی تروریست‌ها برای جذب دلارهای سعودی و حمایت از حامی بزرگ تروریست‌ها تنها به ناامنی بیشتر مصر کمک خواهد کرد.
سوم: منطقه سینا در شمال مصر از زمان کودتای السیسی در سال 2013 مرکز تروریست‌های تکفیری بوده است. ولایت سینا نیز به منزله شاخه داعش در مصر تاکنون چندین عملیات تروریستی انجام داده است. این مسئله از آنجا مهم است که آمریکا و رژیم صهیونیستی همواره خواستار مصرِ ضعیف و قابل کنترل بوده‌اند. تردیدی نیست که تشدید تهدیدات تروریستی ـ تکفیری در منطقه سینا و تلاش برای حمله به مسیحیان نیز در چارچوب طرح صهیونیستی ـ-آمریکایی برای تضعیف دولت قاهره و تحمیل شروط و خواسته‌های خود آنها بر مصر صورت می‌گیرد.
در پایان باید گفت، انفجار دو کلیسا به صورت همزمان در مصر نشان‌دهنده تحول چشمگیر در توانمندی گروه‌های تروریستی در مصر است. بنابراین، نیروهای امنیتی مصر نیز باید همگام با این تحول خود را تقویت کنند. السیسی برای مقابله با معضلات امنیتی باید به این فهم برسد که آمریکا و رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی از طریق ابزار خود، یعنی وهابیتِ آل‌سعود به دنبال تضعیف کشورهای اسلامی هستند. مصر نیز یکی از کشورهای بزرگی است که در این جورچین قرار دارد. در واقع، السیسی اگر خواستار تداوم قدرت خود است، باید مرزبندی خود را با حامیان تروریست‌ها چه در منطقه و چه در عرصه بین‌الملل مشخص کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات