فرهنگی >>  فیلم وسریال >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۰۰۴۸۹
تحلیلی متفاوت از سریال فرار از زندان

تلاش برای نجات خانواده در غرب

فرار از زندان یکی از سریال هایی است که مخاطب را وادار به تفکر و تامل در مورد اهمیت نقش خانواده در غرب می کند. با وجود آنکه این سریال در ظاهرا جنبه ماجراجویی و تعقیب و گریز دارد اما لایه مخفی و البته اصلی آن تلاش برای اقناع مخاطب در مورد وضعیت رو به بهبود خانواده در غرب است.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی/ محمدرضا مرادی
خانواده، نقطه‌ ضعف غرب است. این موضوع یکی از محورهای بیانات مقام معظم رهبری در سال 91 است. در کشورهای غربی که آمریکا نماد بارز آن محسوب می شود، خانواده با مشکلات و چالش های بسیار سخت و عمیقی مواجه است. افزایش شمار کودکان نامشروع، طلاق، خیانت و عدم استحکام زندگی مشترک به قدری بالا رفته است که این مسئله اکنون به نقطه ضعف کشورهای غربی تبدیل شده است. از این رو در این کشورها سینما به کمک سیاستمداران و مقامات آمده است تا به تدریج برای حل این مشکل چاره اندیشی شود. تولید فیلم ها و سریال های متنوع با تاکید بر اهمیت نهاد خانواده در هالیوود گواهی بر این مدعاست. 

تلاش برای نجات خانواده در غرب

یکی از این تولیدات هالیوود که بسیار معروف است و در ایران نیز پخش شده است سریال «فرار از زندان» است. فرار از زندان، (Prison Break) مجموعه تلویزیونی درام آمریکایی ساخته پل شیورینگ است. این سریال از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ در قالب چهار فصل و توسط شبکه رسانه ‌ای فاکس پخش شد. داستان آن در مورد دو برادر است که یکی از آن‌ها به خاطر جرم مرتکب نشده به مرگ محکوم شده و دیگری برای نجات برادر خود نقشه ‌ای استادانه می ‌کشد.
مایکل اسکافیلد به عنوان شخصیت اصلی داستان برای نجات برادر خود یعنی لینکلن باروز با حمله به بانک مقدمات رفتن خود به زندان را فراهم می کند. این مسئله اوج گذشت و تعلق خاطر خانوادگی را در سریال نشان می دهد. در واقع مایکل آزادی خود را به خاطر نجات عضو دیگر خانواده یعنی برادرش به خطر می اندازد. این مقوله یکی از اهداف مهم این سریال است که در پی نشان دادن اهمیت خانواده و اهمیت فداکاری برای نجات خانواده است. در ادامه لینکلن باروز نیز با فرار از زندان بارها برای نجات پسر خود خطر مرگ را به جان می خرد. این روند نجات خانواده در تمامی فصل های سریال فرار از زندان کاملا ادامه پیدا می کند. البته باید دانست که مهمترین مضمون این فیلم، نشان دادن وضعیت پلیسی و امنیتی جامعه آمریکا و البته بی عدالتی ها در آن است، اما در لابه لای حوادث، مضامین دیگری نیز جلب توجه می کند و جامعه آمریکا را به ما معرفی می نماید.
یکی از قسمت های مهم این سریال درباره اهمیت نهاد خانواده مربوط به شخصیت فرنادو سوکره است. فرناندو سوکره و مایکل در زندان فاکس ریور هم‌ سلولی هستند و به دنبال فرار، به دوست‌ هایی صمیمی برای هم تبدیل می ‌شوند. انگیزه او برای این فرار، شروع یک زندگی جدید با نامزدش می ‌باشد. در واقع سوکره برای تحکیم پیوند ازدواج خود با ماری کروز حاضر می شود از زندان فرار کند، در حالی که چند ماه تا پایان محکومیت وی باقی نمانده است. وی در فصل های مختلف سریال بارها بین دوگانه آزادی و خانواده قرار می گیرد و همیشه خانواده را مقدم بر آزادی انتخاب می کند. تمام آرزوی سوکره در این سریال زندگی آرام و راحت با نامزدش است.

تلاش برای نجات خانواده در غرب

می توان گفت اوج اهمیت خانواده در این سریال مربوط به بنجامین فرانکلین است. وی که زندانی بودن خود را از خانواده اش پنهان کرده است، به محض آزادی با وجود تمام خطرات سراغ خانواده خود می رود و در حالی که فرصت فرار را  دارد اما آزادی خود را با امنیت خانواده اش معاوضه می کند. دیگر شخصیت های سریال نیز هر کدام به نوبه خود با دغدغه نجات خانواده درگیر هستند. حتی بدترین شخصیت این سریال یعنی تئودور بگول که یک منحرف جنسی و قاتل بی رحم است نیز در برخی قسمت ها در تلاش برای جبران گذشته و نجات خانواده است.
این فیلم یکی از بهترین سریال هایی است که مخاطب را وادار به تفکر و تامل در مورد اهمیت نقش خانواده در غرب می کند. با وجود آنکه این سریال در ظاهرا جنبه ماجراجویی و تعقیب و گریز دارد اما لایه مخفی و البته اصلی آن تلاش برای اقناع مخاطب در مورد وضعیت رو به بهبود خانواده در غرب است. 
با ظهور ارزش هاي جديد در غرب، مسیر حرکت خانواده تغییر كرد. به عبارتی هریک از اعضای خانواده، خواسته های شخصی را بر خواسته های خانواده ترجیح دادند . اغلب پژوهشگران به این نتيجه رسيده اند که امروزه در غرب فضای مناسب برای تربیت کودکان وجود ندارد و فروپاشی خانواده، عامل عمده انحطاط اخلاقی در جوامع غربی است. چرا که بچه ها غالباً ارزش های اخلاقی را در خانواده می آموزند. وقتی پدر و یا مادر به دليل اشتغالات اجتماعي، در خانه حضوری مفید ندارند و یا از احساس و عاطفه تهي هستند، همچنین هنگامي كه پدر و مادر ، خود مشکلات اخلاقی دارند ، طبعاً بچه ها از یادگیری ارزش های والاي اخلاقی محروم مي شوند.

تلاش برای نجات خانواده در غرب

بنابراین هالیوود با تولید فیلم های مختلف برای تغییر این تصور به کمک سیاستمداران آمده است. امروزه رسانه می تواند با قدرت خود تغییرات بزرگی را ایجاد کند. غرب به خوبی به این قدرت رسانه ها واقف است و از همین ابزار به خوبی برای تغییر تصور ایجاد شده در مورد خانواده غربی در جهان بهره برداری می کند. سریال فرار از زندان که فصل پنجم آن نیز اخیرا شروع شده است درس بسیار آموزنده ای برای سینما و تلویزیون ایران دارد. در واقع در غالب سریال ها و فیلم های سینمایی در ایران به موضوع خیانت در خانواده ها پرداخته می شود، در حالی که این مسئله می تواند اثرات مخربی داشته باشد. اکنون جای فیلم هایی با موضوع از خود گذشتگی برای نجات خانواده بسیار خالی است و تولیدات اندک در این زمینه نمی تواند تاثیرات پایداری بر جای بگذارد./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات