بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۰۰۵۲۹

تیلرسون: ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده است

وزیر خارجۀ آمریکا ضمن اذعان به پایبندی ایران به تعهداتش در برجام از برنامۀ کاخ سفید برای «تجدیدنظر» در تحریم‌های لغو شدۀ ایران خبر داد.
به گزارش بصیرت به نقل از پرس تی وی، رکس تیلرسون، سه‌شنبه در نامه‎ای به کنگره اعلام کرد دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا،  تحریم‌های لغو شدۀ ایران را مجدداً بررسی می‌کند.

تیلرسون در بیانیه‌ای افزود: «رئیس‌جمهور دونالد  ترامپ دستور داده است یک بررسی بین سازمانی از سوی شورای امنیت ملی (امریکا) از برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) صورت گیرد تا معلوم شود که آیا تعلیق تحریم‌های مربوط به ایران بر اساس برجام، برای منافع امنیت ملی ایالات‌متحده آمریکا ضروری است.»

توافق هسته‌ای 23 تیر 1394 بین ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان در اتریش امضا شد.
ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود ضمن انتقاد از توافق ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 شامل امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، آلمان و چین بر سر برجام اعلام کرده بود که درصورتی‌که رئیس‌جمهور ایالات‌متحده شود، این توافق را پاره خواهد کرد.

ایران و کشورهای گروه 1+5 در 23 تیرماه سال 1394 در وینِ اتریش به توافق هسته‌ای دست یافتند که بر اساس آن، بنا شده بود تحریم‌های ضدایرانی مرتبط با برنامۀ هسته‎ای با اجرایی شدن برجام، لغو شوند.

با وجود این توافق و تأیید اجرا شدن تعهدات هسته‎ای ایران، مجلس سنای امریکا در 11 آذر پارسال طرح تمدید 10 سالۀ تحریم‌ها علیه ایران را به‌اتفاق آرا تصویب کرد.

مسئولان ایرانی بارها تأکید کرده‌اند که تمدید تحریم‌ها علیه ایران نقض برجام است و واکنش ایران را در پی خواهد داشت.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات