صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۰۰۵۳۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 30 فروردین

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): در داخل متأسفانه زبان‌ها، قلم‌ها و حنجره‌های بی‌تقوایی هستند که همان حرف‌های دشمن را که به قصد نومیدن کردن و افسرده کردن مردم گفته می‌شود، تکرار می‌کنند. آحاد مردم به اینها نباید اعتنایی کنند.(1392/3/6)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf
 
▼ حرف روز
وظيفه خطير احراز صلاحيت

اولين گام در فرآيند برگزاري انتخابات برداشته شد و بيش از هزار و 600 نفر برای شرکت در انتخابات رياست‌جمهوري در وزارت کشور نام‌نویسی کردند. پس از پايان نام‌نویسی، شوراي نگهبان موظف است طي پنج روز (که امکان تمديد آن تا 10 روز نيز وجود دارد) صلاحيت داوطلبان را بررسي کرده و در نهايت افراد صاحب صلاحيت را به عنوان نامزد انتخابات معرفي کند.
به موجب قانون، داوطلبان کانديداتوري در انتخابات رياستجمهوري بايد از رجال مذهبي، سياسي بوده و ايراني‌الاصل باشند. تابعيت کشور جمهوري اسلامي ايران، مدير و مدبر، داراي حسن سابقه، امانت‌دار، باتقوا، مؤمن و معتقد به مباني جمهوري اسلامي ايران و مذهب رسمي کشور از ديگر شرايط نام‌نویسی در انتخابات رياستجمهوري است.
بررسي صلاحيت‌ها در نظام مردم‌سالاري ديني جزئي از فرايند مشروعيت‌بخشي به کارگزاران در نظام اسلامي است. مبتني بر نظريه مردم‌سالاري ديني که خاستگاه آن آموزههاي اسلامي و رهنمودهاي مکتب اهل بيت(ع) است، کساني ميتوانند متصدي امور کشور شوند که اولاً صاحب صلاحيت بوده و ثانياً از حمايت و رأی ملت برخوردار باشند. بنابراین کسی که شرایط مذکور را داشته باشد، صاحب مشروعيت خواهد بود و مي‌تواند در جايگاه کارگزار جمهوري اسلامي تصميم‌گيري کرده و اعمال قدرت کند. در واقع می‌توان گفت، کسي که از درون اين فرايند بيرون نيامده باشد، حق و اعتباري براي اعمال قدرت نخواهد داشت و مشروعیت ندارد. همچنين، زوال صلاحيت نيز موجب زوال مشروعيت خواهد شد و کارگزار جمهوري اسلامي را با فقدان اعتبار مواجه خواهد کرد.
اين مسئله به خوبي اهميت جايگاه شوراي نگهبان در بررسي صلاحيت‌ها را آشکار می‌کند و نشان مي‌دهد، کار دشوار و حساسي پيش روي اين نهاد کليدي وجود دارد و هر گونه خطا در اين مرحله مي‌تواند اعتبار و مشروعيت رياست قوه مجريه را با ابهام مواجه کند؛ از این‌رو بايد اجازه داد اين شورا به وظايف قانوني خود فارغ از هر گونه جنجال و فشار جريان‌هاي سياسي عمل کرده و صاحبان صلاحيت را از بين اين همه داوطلب در مدت حداکثر 10 روز معرفي کند و در نهايت همه بازيگران سياسي به رأی و نظر و خروجي اين تصميم‌گيري تمکين کنند.      

 ▼ گزارش روز
دست برتر و سهم بزرگ

به جز تخلف‌های کوچک و گاه بزرگ برخی از رسانه‌ها و نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری که اکنون پیش از اعلام نظر نهایی شورای نگهبان تبلیغات خود را آغاز کرده‌اند؛ در فضای مجازی نیز طرفداران جریان‌های سیاسی مختلف و افراد شاخص تبلیغات خود را کلید زده‌اند و تلاش می‌کنند تحت هشتک‌های مختلف موج‌های طرفداری به راه بیندازند.
یکی از پر طرفدار‌ترین این هشتک‌ها، هشتک تغییرات ملموس بود که ابتدا طرفداران دولت مطرح کردند؛ اما با فاصله کوتاهی از سوی طرفداران دیگر نامزدهای احتمالی و البته عموماً منتقد دولت یازدهم نیز مورد استفاده قرار گرفت؛ موضوعاتی چون مقایسه قیمت کالا‌های مختلف در چهار سال اخیر با دوره مشابه پیشین، بازتر بودن فضای هنر و رسانه، از میان برداشته شدن تحریم‌ها و مذاکره با ایالات متحده آمریکا و... ادعاها و دست‌مایه‌هایی بود که حامیان دولت مستقر به آن اشاره کرده و به منظور اقناع افکار عمومی مدعی بهبود چشمگیر شرایط کشور شدند؛ اما در مقابل منتقدان دولت نیز که با حمایت از نامزدهای مختلف به دنبال تغییر در شرایط کشور هستند، جملاتی چون «تغییر ملموس یعنی یارانه مصیبت باشه، اما نزدیک انتخابات وعده سه برابری شو بدی»، «تغییر ملموس یعنی مسکن مهر مزخرف باشه، اما نزدیک انتخابات بگی واسه ضمانتش سفته لازم نیست»، «تغییر ملموس فقط شش برابر شدن بودجه مؤسسه‌های خاص تو چهار ساله»، «تغییر در دولت یازدهم واقعاً برای من ملموس بود، امضا صفدر حسینی»، «تغییر ملموس اونه که تو زندگی احساس کنم، نه اینکه برای فهمیدنش باید بیام تو فضای مجازی»، «فعالان خاص می‌گن دولت یازدهم با پیر‌ترین کابینه موفق به ایجاد تغییر ملموس تو زندگی مردم شده» و عبارات فراوان دیگری از این دست را مطرح کردند که به دلیل گسترش فضای مجازی بازتاب فراوانی در جامعه نیز داشت؛ فضای داغ و پر بحثی که می‌توان از هم اکنون نقش مهم و تأثیر‌گذار آن را در تعیین نتیجه نهایی انتخابات مشاهده کرد و به صراحت گفت، نامزدی که در فضای مجازی دست برتر را داشته باشد، پیروز کارزار انتخابات خواهد بود.

▼ خبر ویژه
چه کسی دولت را مدیریت می‌کند؟!

دولت یازدهم از عجایب روزگار است، هم رئیس دولتش سودای ریاست دارد و هم معاون اولش آرزوی صندلی ریاست؛ حال معلوم نیست در این یک ‌ماه فعالیت‌های انتخاباتی، چه کسی دولت را مدیریت می‌کند؟! جریان حامی دولت برای توجیه این موضوع که معاون اول رئیس خود را قبول ندارد، جیغ می‌زند که این مکمل رئیس‌جمهور در انتخابات است و جای هیچ مشکلی نیست و... . اما آنچه مهم است، بی‌صاحب شدن دولت در ایام انتخابات است؛ دولتی‌ها با اطمینان از اینکه در روند بررسی صلاحیت‌ها، تأیید خواهند شد، به دنبال اقدامات و اظهارات انتخاباتی هستند. بنابراین، هم رئیس‌جمهور و هم معاون اول، نمی‌توانند به دنبال امور دولتی و مشکلات مردم باشند؛ جالب‌تر اینکه چندی پیش، محمد شریعتمداری، معاون اجرایی دولت نیز برای کمک به فعالیت‌های انتخاباتی آقای روحانی از دولت استعفا داد. با این شرایط مشخص نیست این ‌یک ماه مانده به انتخابات، چه کسی دولت را مدیریت خواهد کرد و صاحب دولت کیست؟!
 
▼ اخبار
1ـ عملکرد یک ساله سازمان هدفمندی یارانه‌ها
دکتر ایزدی، رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها در گزارشی از وضعیت اجرای قانون در سال ۱۳۹۵ به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها از طریق اصلاح قیمت حامل‌های انرژی ۲۱/۸ هزار میلیارد تومان، گاز ۸ هزار میلیارد تومان، برق هزار و 500 میلیارد تومان و آب و فاضلاب نیز حدود ۵/۶ میلیارد تومان بوده است. پرداخت مستقیم به خانوارها ۴۱ هزار میلیارد تومان، وزارت رفاه بابت توزیع سبد غذایی۴۸۰ میلیارد تومان و وزارت بهداشت ۵۰۰ میلیارد تومان بوده؛ همچنین ۸۲۱ میلیارد تومان یارانه تولید به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و راه پرداخت شده است. کارشناسان سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در پاسخ به پرسش‌ها و ابهامات نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفتند که با استفاده از ابزار شناسایی نظیر رصد کردن سفرهای خارجی، خرید و فروش ملک و خودرو، اظهارنامه‌های مالیاتی و گروه‌هایی که در قانون به صراحت نام آنها ذکر شده، حدود چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از فهرست یارانه‌بگیران حذف شده‌اند.

2ـ یک اندیشکده انگلیسی: روحانی در رفع مشکل بیکاری ناموفق بود
اندیشکده انگلیسی «لووی» در تحلیلی درباره انتخابات پیش‌ روی ایران نوشت: در حالی که به نظر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور کنونی ایران در مسیر پیروزی قرار گرفته، اما این امر چندان آسان نیست. به نوشته این اندیشکده، روحانی در سال 2013 با شعار امید و گشایش رئیس‌جمهور ایران شد، اما تنها دستاورد مهم او در دیدگاه ایرانیان توافق اتمی سال 2015 بود که نسبت به آنچه تبلیغات شده بود، اثر نداشت. این اندیشکده نوشت: روحانی به همراه تکنوکرات‌ترین تیمش سعی در کاهش تورم کرد و به موفقیت‌هایی نیز دست یافت؛ اما بیکاری و اقتصاد راکد همچنان با همان وضعیت باقی ‌مانده است. دادوستد در ایران کاسته شده و دولت روحانی در مدیریت کردن انتظارات با تأخیر عمل کرده است. در انتهای این مطلب آمده است: پیروزی روحانی در این انتخابات در تردید قرار دارد و این امر ادعای او مبنی بر برخورداری از حمایت عامه مردم را مشکل‌تر می‌کند.

▼ تا انتخابات
نوبخت پیرامون نامزد شدن جهانگیری در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: رویکرد برخی منتقدان نمایش بخش خالی لیوان است، اقدام معاون اول رئیس‌جمهور بسیار ارزشمند است؛ چرا که برای دفاع از دولت در انتخابات ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کرده، به هر حال ما جوّ جامعه را متشنج نمی‌کنیم، بگم بگم راه نمی‌اندازیم و کاغذ به دست نمی‌گیریم.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با انتقاد از انتشار خبرهای کذب درباره انتخابات و بررسی صلاحیت‌ها گفت: روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ماه جلسه عمومی شورای نگهبان برقرار است و دستور جلسه نیز بررسی صلاحیت داوطلبان ریاست‌جمهوری است. وی افزود: اولین فرصت قانونی اعلام نظر نیز روز پنج‌شنبه ۳۱ فروردین ماه است.
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه هم‌اندیشی با دانشجویان بسیجی فعال در حوزه رسانه که به میزبانی کمیته گفتمان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، گفت: احتمال اینکه انتخابات به دور دوم کشیده شود، زیاد است؛ اما آنچه برای ما اهمیت دارد، تشکیل دولت اصلح است.
سیدمصطفی هاشمی‌طبا، عضو کابینه دولت اصلاحات و سازندگی و داوطلب انتخابات ریاست‌‌جمهوری با بیان اینکه به ‌نفع حسن روحانی از رقابت انتخاباتی کنار نخواهد کشید، گفت: من خودم هستم و حرف خودم را هم می‌زنم و برنامه خودم را هم دارم؛ دلیلی ندارد به نفع آقای روحانی کنار بروم.

▼ اخبار کوتاه
سازمان امور مالیاتی کشور درباره دسترسی فرانسوی‌ها به اطلاعات محرمانه مالیاتی ایران گفت: کد منبع محصول ارائه شده در قالب سامانه یکپارچه مالیاتی از شرکت بول فرانسه تحویل گرفته شده و پس از انتقال دانش، رفع اشکال و تغییر و توسعه این سامانه، در یک سال اخیر مسئولیت تغییر و توسعه این سامانه نیز برعهده متخصصان داخلی این سازمان بوده است. بنابراین، دسترسی شرکت فرانسوی به نظام جامع مالیاتی به هیچ وجه صحت ندارد.
به نوشته پایگاه شبکه «فاکس‌نیوز»، پس از حضور دو بمب‌افکن روسی در 160 کیلومتری جزیره «کودیاک»، دو جنگنده اف-22 آمریکایی از پایگاه «المندورف» آلاسکا برای رهگیری این بمب‌افکن‌ها به هوا برخاسته‌اند. از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، این اولین بار است که بمب‌افکن‌های روس به مرزهای آمریکا نزدیک شده‌اند. گفتنی است تا کنون پیش‌بینی‌ها درباره نزدیک شدن روسیه و آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ غلط از آب درآمده است.
شرکت نفت دولتی ونزوئلا PDVSA محموله نفتی به ارزش 20 میلیون دلار را به وسیله یک نفتکش روس به مقصد دریای کرائیب ارسال کرد. این نفتکش که متعلق به شرکت کشتیرانی دولتی سوفکومفلوت روسیه بود، به جای تحویل محموله نفتی آن را برای تحت فشار قرار دادن دولت ونزوئلا برای تسویه بدهی 30 میلیون دلاری قبلی خود به این شرکت گرو نگه داشته است.
صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان اعلام کرد: رشد اقتصادی ایران در سال 2017 به 3/3 درصد کاهش و نرخ بیکاری به 6/12 درصد افزایش خواهد یافت. این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول در گزارش پیشین خود، میزان رشد اقتصادی ایران در سال 2016 را چهار درصد اعلام کرده بود.
محسن بیگلری، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به جلسه اخیر این کمیسیون، اظهار داشت: در این جلسه طرح ادغام سازمان امور اراضی و منابع طبیعی با سازمان حفاظت محیط‌زیست و تشکیل وزارت محیط‌زیست و منابع طبیعی در کمیسیون به تصویب رسید.
کمیسیون اروپا با انتشار اطلاعیه‌ای که روی وبگاه اتحادیه اروپا قرار گرفته است، اعلام کرد: این نهاد اروپایی در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای اولین بار توافقی برای همکاری با ایران در زمینه ایمنی هسته‌ای امضا کرده است.



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات