اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۰۰۵۴۹

رای به برنامه ها نه وعده ها

علی محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه تا کنون برنامه مدون اقتصادی از کاندیداهای ثبت نام شده در این دوره ریاست جمهوری ندیده ام، به خبرنگار بصیرت، گفت: در دوره قبل مناظره ها نقش تعیین کنند ه ای در انتخاب افراد داشت. باید منتظر بود و دید کاندیداهای محترم چه برنامه های اقتصادی و سیاسی ارایه خواهند داد. متاسفانه داشتن یک برنامه اقتصادی، کشاورزی و.. برای نامزدهای ریاست جمهوری و مردم جا نیفتاده و یک اولویت نیست.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/روح الله فرقانی
در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشورمان بررسی برنامه های اقتصادی نامزدهای این انتخابات اهمیت زیادی دارد. تورم، رکود، مبارزه با فساد، مبارزه با قاچاق کالا، اشتغال، حمایت از تولید، تشویق و ترغیب به نوآوری و توجه به اقتصاد مقاومتی از مهمترین دغدغه هایی است که هنوز مورد حمایت گرایی اقتصادی بسیاری از نامزدهای انتخاباتی قرار نگرفته است.
برای بررسی بیشتر این موضوع و تبیین سیاست های اقتصادی مطلوب کاندیداهای ثبت نام شده این دوره ریاست جمهوری با برخی از کارشناسان اقتصادی کشور در مجلس شورای اسلامی به گفت وگو پرداختیم.

رای به برنامه ها نه وعده ها

علی محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه تا کنون برنامه مدون اقتصادی از کاندیداهای ثبت نام شده در این دوره ریاست جمهوری ندیده ام، به خبرنگار بصیرت، گفت: در دوره قبل مناظره ها نقش تعیین کنند ه ای در انتخاب افراد داشت. باید منتظر بود و دید کاندیداهای محترم چه برنامه های اقتصادی و سیاسی ارایه خواهند داد. متاسفانه داشتن یک برنامه اقتصادی، کشاورزی و.. برای نامزدهای ریاست جمهوری و مردم جا نیفتاده و یک اولویت نیست.

چرا داشتن برنامه اقتصادی اولویت یک رئیس جمهور نیست؟

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه باید به برنامه ها رای داد نه وعده ها، افزود: بهتر است احساساتی، حزبی و یا جریانی رای ندهیم. انتخابات فرایندی است که سرنوشت یک ملت را برای 4 سال رقم می زند و دانش و مسئولیت پذیری را مد نظر قرار دهیم.

شاخص اصلی رئیس جمهور فهم کلان اقتصادی است

محسن کوهکن عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با بیان اینکه مهمترین مسئله فهم کلان اقتصادی برای شخص رئیس جمهور است، اظهار داشت: جامعه متاسفانه نگاهی متفاوت به شخص رئیس جمهور دارند و فکر می کنند تمام مشکلات توسط این فرد قابل حل است اما مردم هم باید در کنار دولت مشارکت و همراهی داشته باشند تا فرایند اقتصادی کشوری زودتر و بهتر شکل گیرد هر چند نباید فراموش کرد داشتن تیم یکدست در عرصه اقتصادی می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

اقتصاد با تیم سالم اقتصادی پویا می شود نه اختلاس!

هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس با نگاهی متفاوت به این موضوع، گفت: امیدوارم دولت آینده مشکلات اقتصادی را که همان اشتغال و تولید است را مدنظر قرار دهد و جهشی در اقتصاد ایجاد کنند .
عضو کمیسیون انرژی مجلس، افزود: ایران اسلامی نسبت به سایر کشورها دارای منابع خوب انرژی است و بهتر است رئیس جمهور آینده هم و غم خود را در بهبود وضعیت اقتصادی قرار دهد و مبارزه با فساد را هم فراموش نکند.
وی، تصریح کرد: آلمان یا آمریکا اگر پیشرفتی در عرصه اقتصادی داشته اند به خاطرتلاش تیم های اقتصادی سالم در آن کشورها بوده نه اینکه شاهد اختلاس یا فساد در دستگاه های خود باشند.

فراموش کردن جوان گرایی و مدیریت منسجم در اقتصاد!

محمود بهمنی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این خصوص، گفت: یک رئیس جمهور باید مدیریت داشته باشد و هر پست و یا شغلی را بر اساس تجربه و دانش واگذار نماید.
وی افزود: جوان گرایی و بیان واقعیت ها از سوی رئیس جمهور می تواندخیلی از مشکلات جاری را حل نماید.

دولت روحانی به آرزوهایش نرسید

سلمان خدادای رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ثبات و رونق اقتصادی از دغدغه های مهم رئیس جمهوری است، گفت: اقتصاد کشور ما باید براساس فرمایشات رهبری رونق پیدا کند و دولت آینده برای کاهش بیکاری و جلوگیری از فرار سرمایه برنامه داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه اکنون شاهد ثبات اقتصادی هستیم، افزود: هر چند دولت کنونی به همه آرزوهایش نرسیده است اما توانست جلوی افزایش بی رویه قیمت های مسکن را بگیرد و از بخش های تولیدی حمایت کند.
مزمت دولت روحانی به دلیل حجم واردات و نقدینگی
علیرضا محجوب رئیس فراکسیون کارگری مجلس ،گفت: هر یک از نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری با یک ایده ای آمده و بهتر است منتظر بمانیم تا برنامه های اقتصادی خودشان را بازگو کنند. هر چند برای دولت روحانی مزمت هایی برای حجم واردات و افزایش حجم نقدینگی انجام داده ایم اما نگاه من هنوز با دولت روحانی است و معتقدم همه کاندیداها را باید با یک چشم نگاه کرد.
اما آنچه در کلام این کارشناسان می توان جستار کرد داشتن مدیریت منسجم، جوان گرایی، اقتدار و کار گروهی می تواند اقتصاد کشور را از رکود و بی ثباتی به آرامش و پویایی سوق دهد.
حال باید منتظرماند و دید کدام یک از نامزدهای ثبت نام کننده برای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری کشورمان مورد تایید سازمان های مربوطه قرار می گیرند و از داشتن برنامه های اقتصادی مطلوبی برخوردار خواهند بود./
ب/گ


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات