صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۰۰۵۷۷
سیدافقهی با توجه به اخبار دستگیری البغدادی، در گفتگو با بصیرت:

حامیان داعش، سازماندهی جدیدی از تروریست ها را دنبال می کنند

در حال حاضر در عملیات موصل جهت دستگیری ابوبکر بغدادی نیروهای عراقی، حشدالشعبی و نیروهای به اصطلاح ائتلاف بین المللی از سوی آمریکا حضور دارند. اگر منطقه دستگیری ابوبکر بغدادی در شمال سوریه، منطقه الحسکه باشد، این مناطق در اختیار آمریکا قرار دارد و طبعا موضوع دستگیری ابوبکر بغدادی توسط روس ها در افکار عمومی غرب بی تاثیر نخواهد بود.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل
چند روز قبل، خبری مبنی بر دستگیری ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش، توسط روسیه منتشر شد و البته در ادامه صحّت آن زیر سوال رفت. اگر بغدادی توسط روسیه دستگیر شود، چه تأثیری بر وضعیت تروریست های داعشی و همچنین جبهه نیروهای همراه سوریه خواهد داشت؟ از طرف دیگر چگونه می تواند نگاه غرب به مسئله سوریه را تحت تأثیر قرار دهد؟
با توجه به این موضوع، خبرنگار گروه بین الملل بصیرت، گفتگویی را با سیدهادی سیدافقهی از کارشناسان مطرح مسائل منطقه ای، انجام داده است که در ضمن بحث به اوضاع سوریه و سیاست آمریکا در این زمینه نیز پرداخته شده است:

بصیرت: آیا خبرها درباره دستگیری ابوبکر بغدادی صحت دارد؟ به نظر می رسد پوتین می خواهد دستگیری ابوبکر بغدادی را در مقابل دستگیری بن لادن که آمریکا انجام داد به عنوان یک پیروزی قلمداد کند. نظر شما در این باره چیست؟
در حال حاضر در عملیات موصل برای دستگیری ابوبکر بغدادی نیروهای عراقی، حشدالشعبی و نیروهای به اصطلاح ائتلاف بین المللی از سوی آمریکا حضور دارند. اگر منطقه دستگیری ابوبکر بغدادی در شمال سوریه، منطقه الحسکه باشد، این مناطق در اختیار آمریکا قرار دارد. یعنی روس ها مجال عملیات یا اشراف اطلاعاتی، قدرت مانور و تحرک شان بیشتر از آمریکایی ها نیست. به همین دلیل وقتی خبر بازداشت ابوبکر بغدادی منتشر شد و شایعه شد ابوبکر بغدادی با یک عملیات بسیار پیچیده، امنیتی و حساس توسط روسیه دستگیر شده است، بلافاصله سخنگوی وزارت خارجه روسیه، خانم زاخاروا، این خبر را منتفی و تکذیب کرد، اما برخی از رسانه های وابسته به اتحادیه اروپا این مسئله را مطرح کردند، اما در این زمینه عنوان نکردند که چه کشوری ابوبکر بغدادی را دستگیر کرده است. بنابراین امکان این که پوتین بخواهد در مقابل دستگیری بن لادن در پاکستان توسط آمریکایی ها، ابوبکر بغدادی را بگیرد و یک توازن هماوردی امنیتی، اطلاعاتی و میدانی به رخ آمریکا و غرب بکشاند، این مورد را تاکنون هیچ منبع مستقلی تائید نکرده است. بعید می دانم در این باره روس ها هم این موضوع را تائید کنند. هنوز خبر دستگیری ابوبکر بغدادی ثابت نشده است. اگر روس ها این مسئله را انجام داده باشند، با سرعت آن را منتشر می کردند و از این عملیات عکس و آدرس های دقیق تری ارائه می کردند که در کجا توسط چه کسی و با همکاری چه کسانی دستگیر شده است. هیچ کدام از این خط ها و اشارات جدی که خبر را تشدید کند منتشر نشده است و هیچ منبع مستقلی اصل خبر را تائید نکرده است.

بصیرت: در صورت دستگیری ابوبکر بغدادی، این مضوع تا چه اندازه بر وضعیت داعش می تواند تاثیر گذار باشد؟
این که دستگیری ابوبکر بغدادی توسط کشورهایی مانند آمریکا، روسیه حتی نیروهای عراقی اتفاق بیفتد، فرقی ندارد. تصور می کنم ابوبکر بغدادی یک نماد سمبلیک است. یعنی ممکن است به لحاظ معنوی داعش یک ضربه ای بخورد، و لیکن می دانیم این تشکیلاتی که از خاورمیانه از حوالی منطقه خلیج فارس تا شمال آفریقا تا عمق قاره آفریقا و در برخی از پایتخت های اروپایی داعش عملیات انجام می دهد، این موارد با دستور و فرماندهی ابوبکر بغدادی نیست. ابوبکر بغدادی خیلی کوچکتر از این است که چنین تشکیلات گسترده ای با امکانات لجستیکی بالا و ارتباطات ماهواره ایی بسیار قوی و پیچیده داشته باشد و آن را مدیریت کند. ابوبکر بغدادی یک ماسک هست. پشت این ماسک کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه، اردن، ترکیه، قطر، امارات و عربستان سعودی هستند. بنابراین یک ضربه معنوی به طرفداران ابوبکربغدادی و داعشی ها وارد می شود که البته این موضوع موقت خواهد بود، چون بلافاصله خود آمریکایی ها برای بغدادی جانشین مشخص می کنند و این موضوع را ترویج می کنند یا حتی ممکن است جانشینی ابوبکر بغدادی توسط خود داعشی ها اعلام شود.
در یک صورت ممکن است آمریکا بخواهند کاملا چیزی به نام داعش در سوریه و عراق باقی نماند؛ وقتی ابوبکر بغدادی را از بین ببرند و همچنین ردیف اول فرماندهان داعش را هم از بین ببرند و فقط بدنه را حفظ کند و با یک نسخه جدید، نام و نشان جدید، اهداف، شعارها و استراتژی جدید دوباره این تشکیلات داعش را با یک نام دیگری در صحنه حاضر کنند.
 موضوعی که مسلم هست آمریکا نمی خواهد داعش را از بین ببرد. آمریکا داعش را مدیریت می کند و می خواهد سر داعش را جدا کند و ترکیب جدیدی را به وجود آورد. همان گونه که سر القاعده را در کوه های تورابورا بریدند و نگه داشتند ولی بدنه را مصادره کردند و از داخل آن داعش و گروه های دیگری مانند جبهه النصره به وجود آمد. حالا ممکن است سر داعش را بِبرند و بدنه را حفظ کنند و یک سر جدیدی سوار این بدنه قدیمی داعش کنند. بنابراین در حال حاضر ابوبکر بغدادی به لحاظ حیثیتی، نظامی، آرمان ها و شعارهای داعش  مرده است و موضوعی که رو به گسترش بود تمام شده است. حالا باید دید مرگ ابوبکربغدادی چه پیش فرض هایی را ایجاد می کند و با چه مَحمل هایی ممکن مجددا داعش بخواهد با عنوان یک متغیر جدید در تحولات منطقه، معادلات جدیدی را ایجاد کند.

بصیرت: فرض کنیم روسیه و نیروهای مقاومت بتوانند بغدادی را دستگیر کنند. در این وضعیت افکار عمومی غرب تا چه اندازه به روسیه، سوریه و جبهه مقاومت متمایل می شود؟

طبعا موضوع دستگیری ابوبکر بغدادی توسط روس ها در افکار عمومی غرب بی تاثیر نیست، یعنی این موضوع نشان می دهد یا این که ابوبکربغدادی در محدوده عملیاتی روسیه نبوده است، باز هم روس ها اقتدار امنیتی و عملیات ویژه خیلی قوی دارند. قطعا در کنار پیروزی هایی که روسیه، جمهوری اسلامی ایران و حزب الله در سوریه رقم می زنند، باورمندی غرب و آمریکا نسبت به توانمندی اطلاعاتی، عملیات ویژه و محرمانه ای روسیه با نفوذ بسیار استراتژیک در حیاط خلوت آمریکا که در عراق و در شمال سوریه باشد، یک ضربه معنوی برای آمریکایی ها خواهد بود. همچنین یک کارت بسیار محکمی را هم به لحاظ امنیتی، میدانی و هم به لحاظ سیاسی برای آقای پوتین و کلا روسیه به دست خواهد آمد و می تواند در مذاکرات ژنو و آستانه، نیروی قوی تری مخصوصا به ارتش سوریه و خود نیروهای روسیه در کشور سوریه وارد کند.
اما درباره اثرگذاری بر جبهه مقاومت، حساب این موضوع جدا می باشد، بسیاری از افکار عمومی غرب همراه با متحدین خود در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا به دلیل هجمه سنگین رسانه ای و با به کارگیری ناوگان رسانه ای بسیار گسترد، علیه کشورهای روسیه، ایران و سوریه وارد عمل شده اند. بنابراین من تصور می کنم اگر این عملیات صورت بگیرد به نفع مقاومت خواهد بود. اکنون تغییری در نگاه غرب نسبت به عملیات روسیه دیده نمی شود. غربی ها از ابتدا می گفتند روسیه کشور متجاوز است، با این که روس ها و ایرانی ها با دعوت رسمی دولت بشار اسد وارد سوریه شدند. اما کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و نیروهای ترکیه هستند که بدون اجازه و هماهنگی از لحاظ قواعد بین المللی وارد خاک یک کشور مستقل، عضو جامعه جهانی و عضو سازمان ملل وارد شدند و آن مناطق را اشغال و تجاوز کردند. منتهی به دلیل تسلط و گستردگی پوشش رسانه ای غرب، در افکار عمومی غرب آن بدبینی و بدنامی برای روس ها در کارکردشان در سوریه ایجاد شده است. این موضوع به سادگی قابل درک نیست. مگر این که برای روس ها چنین اتفاقی بیافتد. روس ها اگر ابوبکر بغدادی را بازداشت و یا اسیر کنند، این موضوع را به عنوان برگ برنده در مذاکرات ژنو و آستانه خواهند برد و می توانند از این طریق بگویند با این که ابوبکر بغدادی را گرفتیم، می توانیم بقایای داعشی ها را هم در سوریه و عراق نابود کنیم.
تراکم تبلیغاتی و شستشوی مغزی که رسانه های غربی انجام می دهند، اما خیلی بالاست، مانند بحث خان شیخون که هنوز هیچ کس نمی داند، بمب کجا منفجر شده است، از چه نوعی گاز شیمیایی استفاده شده، منطقه جغرافیایی آن کجا بوده است. همچنین چرا بلافاصله به سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی اطلاع داده شد که آثار صحنه را پاکسازی کنند؟ چرا هنوز به سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی، آمریکایی ها و غیره اجازه ندادند، یک هیئت مستقل بنا به تقاضای کشورهای همچون آمریکا، چین و ایران در دادگاه لاهه تشکیل شود و در مورد این مسئله تحقیق کند. قبل از این که نتایج تحقیق اعلام شود، ترامپ دستور حمله به پایگاه نظامی الشعیرات سوریه را می دهد. این عوامل نشان دهنده بازی رسانه ای غرب است و تصور می کنند با این بازی رسانه ای می توانند خیلی از حرف های خود را بزنند.
 اگر این فریب کاری ها را آشکار کنیم، شاید بتوانیم بخشی از افکار عمومی به خصوص منطقه را و افکار جهانی تا حدی از کانال ها و تریبون های رسمی بین المللی مانند دادگاه لاهه، دیده بان حقوق بشر مانند شورای امنیت، با خود همراه کنیم. در شورای امنیت ملی همه جهانیان گوش می دهند. رسانه های غربی صحبت های مستقیم و استدلال های موجود نماینده های کشورهای روسیه، چین و سوریه را نمی تواند سانسور کنند و این موارد به صورت مستقیم پخش می شود و همه خواهند شنید. بنابراین با طرح سوال های کلیدی می شود عملکرد آمریکا و روسیه را زیر سوال برد. از این طرف بر عکس، چند روز پیش دیدید مردم محاصره شده کفریا و فوعه که عمدتا زنان باردار، مسن و کودکان بودند را با اتوبوس به سمت حلب منتقل می کردند که در وسط منطقه راشدین خودروی بمب گذاری باعث شد حدود 132 نفر از این افراد قطعه قطعه و حدود 400 نفر را زخمی کرد.
بنابراین در این فرآیندها، کشورهای ایران و روسیه می توانند نسبت به این موضوع خوب مانور دهند. اگر دستگیری ابوبکربغدادی در چنین عملیاتی مهم انجام شود تا حدودی کسری موازنه و برتری رسانه ای را به نفع روسیه و جبهه مقاومت تغییر خواهد داد./

از جناب آقای سیدافقهی که وقت خود را در اختیار پایگاه بصیرت قرار دادند، تشکر می کنیم.
مصاحبه از: وحید قاسمی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات