صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۰۰۶۱۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 3 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اگر مسئولان یک کشور از اخم و تهدید دشمن بترسند در را برای تجاوز او باز کردند. اگر کسی می‌خواهد بترسد، بترسد اما از طرف مردم نترسد.(1396/1/31)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
مسابقه در مناظره

سرانجام با واکنش‌های مردمی پخش زنده مناظره‌های نامزدها برای انتخابات ریاست‌جمهوری 96 به تصویب رسید؛ علت اصرار مردم این است که مناظره‌های انتخاباتی به آنها فرصت بهتری برای شناخت کاندیدای اصلح می‌دهد و یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در همه کشورهایی است که انتخابات آزاد دارند. ایران یکی از کشورهایی است که با برگزاری مناظره‌های انتخاباتی افکار عمومی جهانی را در مناظره‌ها نیز به سوی خود جلب می‌کند؛ به گونه‌ای که به گزارش صداوسیما مناظره‌ تلویزیونی انتخابات دهم ریاست‌جمهوری در شب 13 خرداد 88 (بین احمدی‌نژاد و میرحسین‌موسوی) بیش از 50 میلیون نفر در داخل و 150 میلیون نفر در خارج تماشاگر داشت. دلایل جذابیت مناظره‌های انتخاباتی به عوامل زیر بر می‌گردد:
1ـ روش پینگ‌پنگی در ارائه بحث؛ 2ـ میزان حاضرجوابی و ارجاع‌دهی کاندیداها به اطلاعات، آمار و تاریخ اتفاقات مهم؛ 3ـ سنجش خلاقیت و قدرت بیان؛ 4ـ سنجش تحمل، صبر، اخلاق و احاطه او به مسائل کشور؛ 5ـ پاسخگویی فی‌البداهه به عملکرد خود؛ 6ـ میزان آشنایی نامزد با قانون و امور اداری و اجرایی و برنامه‌ها و... . به عبارتی، مردم در مناظره‌ها به یک شناخت نسبی از کاندیدا دست می‌یابند و این برنامه‌ای است که مردم تا سال‌ها جملات ردوبدل شده در آن را فراموش نمی‌کنند و نقش مهمی در هدایت افکار عمومی و حتی مطالبه‌گری آنان دارد؛ اما مردم می‌دانند که همه چیز در مناظره خلاصه نمی‌شود و عوامل دیگری را در سنجش کاندیداها مورد توجه قرار می‌دهند.
نگاهی به فیلم‌های انتخاباتی کاندیداهایی که در انتخابات‌های گذشته در جمهوری اسلامی رأی آورده‌اند، نشان می‌دهد که همه آنها شش محور را مورد تأکید قرار داده‌اند؛ هر چند ممکن است برخلاف آن عمل کرده باشند: 1ـ محرومیت‌زدایی؛ 2ـ همراهی با امام و ولایت؛ 3ـ از طبقه مستضعف و محروم جامعه بودن و در روستا زندگی کردن و زندگی ساده داشتن؛ 4ـ ارادت به شهدا، جانبازان و علما؛ 5ـ حل مشکلات اقتصادی؛ 6ـ تأکید بر آزادی.
بنابراین مردم باید ضمن دیدن مناظره‌ها، شعارها و برنامه‌ها به عملکرد میدانی کاندیداها در گذشته نیز توجه داشته باشند تا پس از چهار سال بار دیگر به خانه اول یا عقب‌تر برنگردند.
  
▼ گزارش روز
کمی دیر نیست آقای وزیر؟

محمدجواد ظریف، که دیگر آن مرد خندان شماره یک دولت حسن روحانی نیست، این روزها کمتر در برابر دوربین خبرنگاران قرار می‌گیرد. وزیر امور خارجه دولت تدبیر و امید پیشتر اعلام کرده بود تمایلی ندارد در دولت دوازدهم حضور داشته باشد، این در حالی است که رسانه‌های اصلاح‌طلب و حامی دولت نیز در روزهای پایانی دولت یازدهم و با توجه به سرانجام برجام، تمایل چندانی به قرار دادن تصویر او بر صفحه اول خود ندارند؛ چرا که آن روزهایی که در مقابل نمایندگان معترض به برجام و منتقدان اعتماد به آمریکا در کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی عصبانی شده بود و با اطمینان از اجرای برجام سخن گفته بود، به سرعت سپری شد و حالا پس از عهدشکنی‌های پی‌درپی دو دولت دموکرات و جمهوریخواه آمریکا، محمدجواد ظریف خود یکی از معترضان به سرنوشت برجام شده است! در آخرین مورد، او در واکنش به اظهارات ترامپ که در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس «فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در خاورمیانه» را بر خلاف روح برجام دانسته و از احتمال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای خبر داده بود، در صفحه شخصی خود در توئیتر می‌نویسد: «ببینیم که آیا آمریکا آماده است به متن برجام پایبند باشد، چه برسد به روح آن. آمریکا تاکنون از هر دو سرپیچی کرده است» و «اتهامات نخ‌نمای آمریکا نمی‌تواند اذعان این کشور به تعهد ایران به برجام را بپوشاند، آمریکا باید مسیرش را عوض کند و به تعهدات خودش پایبند باشد.»؛ جملاتی که مشخص نیست پس از انجام تعهدات مو به موی جمهوری اسلامی ایران و جمع‌آوری سانتریفیوژها، تعطیلی رآکتور هسته‌ای اراک و فردو و همچنین ملزم شدن ایران به یک تعهدنامه بین‌المللی و پذیرش محدودیت‌ها و خسارات دیگر چه سودی برای کشور دارد؟ آیا می‌توان با چند جمله اعتراضی و چند توئیت آب رفته را به جوی بازگرداند!

▼ اخبار ویژه                 
خبرسازی مشکوک علیه سپاه!

به تازگی در فضای مجازی اخباری منتسب به جانشین سازمان اطلاعات سپاه منتشر شد که براساس آن، سردار نجات در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور اظهار می‌کند: «تا زمانی که صفحات اجتماعی مانند تلگرام وجود دارد، نظارت ممکن نیست و رئیس‌جمهور نیز در پاسخ به وی می‌گوید، شبکه‌های اجتماعی مظهر مدرنتیه هستند و شما با تمام مظاهر تکنولوژی مخالفت می‌کنید!» اما سردار محمدحسین نجات هر گونه تبادل نظر در این زمینه با رئیس‌جمهور را رد کرد و اظهار داشت: محتوای این خبر به هیچ وجه صحیح نیست، چراکه اساساً چنین دیدار و گفت‌وگویی صورت نگرفته است. به نظر می‌رسد، انتشار چنین خبرهایی همزمان با اوج گرفتن فعالیت‌های انتخاباتی با اهداف خاص و به منظور رو در رو قرار دادن دولت با سپاه انجام می‌شود تا بهره‌برداری‌های سیاسی لازم از آن صورت گیرد.
تحریک برای اعتراض و ناامنی
ردّ صلاحیت محمود احمدی‌نژاد، به بهانه جدید شبکه سلطنتی بی‌بی‌سی تبدیل شده است تا ایرانی‌ها را به اعتراض و اغتشاش دعوت کند. بی‌بی‌سی که پیش از این به شدت علیه احمدی‌نژاد تبلیغ می‌کرد، این بار خواهان اعتراض و آشوب مردم و حتی اصلاح‌طلبان به بهانه ردّ صلاحیت وی شد. نه تنها بی‌بی‌سی چندین برنامه را به این موضوع اختصاص داد، بلکه کارشناسان این بنگاه خبرپراکنی نیز در شبکه‌های اجتماعی تلاش کردند هواداران احمدی‌نژاد را تحریک کرده و زمینه را برای ایجاد ناامنی و آشوب مهیا کنند.
           
▼ اخبار
1ـ مرگ سیاسی در انتظار چپ‌گرایان فرانسه پس از انتخابات

چپ‌گرایان فرانسه به علت اختلاف و دودستگی، با نامزدهای متعدد در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال شرکت کرده‌اند که بخت آنان را برای پیروزی کاهش داده است. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، جناح چپ فرانسه شاهد نوعی کشمکش و دودستگی است و وضعی که حزب حاکم سوسیالیست در آن به سر می‌برد، بن‌بستی را نشان می‌دهد که چپ‌گرایان به علت ناتوانی در نوسازی گفتمان خود و حل اختلافات‌شان بر سر مدیریت کشور در زمان فرانسوا اولاند دچار آن شده‌اند. حزب سوسیالیست که موتور پیش‌برنده جناح چپ فرانسه به شمار می‌رود، با جسمی خسته پس از پنج سال حکومت و بدون توافق درباره بونوا آمون، نامزد این حزب در انتخابات شرکت می‌کند. الجزیره در پایان گفت: جناح چپ فرانسه پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور، در انتخابات محلی و منطقه‌ای و مجلس سنا شکست خورد و به همین علت ناکامی آن در انتخابات آینده قطعی به نظر می‌رسد.

2ـ آمریکا و اروپای مدرن نتیجه تحمیل شرایط مصیبت‌بار بر مسلمانان است

جانشین فرمانده کل سپاه، گفت: انقلاب اسلامی توانست هندسه قدرت جهان را تغییر دهد. ما پاسداران انقلاب اسلامی هستیم؛ انقلابی که برای جاری کردن حقیقت قرآن در پیکر بشریت شکل گرفت؛ انقلابی که آرمان بزرگ آن وراثت مستضعفان بر زمین است، وراثت صالحان و حاکمیت صالحان بر زمین است. سردار سلامی افزود: آنچه امروز آمریکا و اروپای مدرن می‌نامند، نتیجه تحمیل شرایط مصیبت‌بار بر مسلمانان است و انقلاب ما آمد تا این نظام ناعادلانه سلطه‌طلب را پایان دهد و در این راه قدم‌های بزرگی برداشته است. جغرافیای بزرگی که امروز هزاران کیلومتر فراتر رفته است. مسلمانان بیدار شده‌اند و جهاد امروز جزء مختصات برجسته نظام اسلامی است که علیه نظام‌های سلطه‌گر، سلطه‌طلب و ستمگر و ظالم شکل گرفته است.

▼ تا انتخابات

مهدی چمران با اشاره به ردّ صلاحیت برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، گفت: وقتی نظارت را بر عهده دستگاهی می‌گذارند، یک اعتماد عمومی نسبت به آن وجود دارد که بی‌طرفانه کار قضاوت را انجام دهد. کار هیئت نظارت بر شورا، تأیید صلاحیت نیست؛ بلکه این‌گونه است که افرادی را که از طریق استعلام از مراجع چهارگانه پرونده‌های قضایی دارند، رد کنند. وی ادامه داد: متأسفانه در چنین فضایی افرادی را که شخصیت‌های شناخته و مورد اعتماد مردم هستند، ردّ صلاحیت می‌کنند و افرادی که پرونده‌های مفتوح قضایی دارند، تأیید می‌کنند.
اسدالله بادامچیان با بيان اينکه در حال حاضر جمنا با حمايت از قالیباف و رئیسی و مؤتلفه با حمايت از میرسلیم وارد عرصه انتخابات رياست‌جمهوري شده‌اند، گفت: همین‌طور پیش می‌رویم تا در مناظرات نظر عمومی مردم مشخص شود و بر اساس بررسی‌ها به نتیجه نهایی برسیم. این عضو حزب مؤتلفه اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است میرسلیم در روزهای آینده به نفع رئیسی کناره‌گیری کند، گفت: این احتمال هم وجود دارد که رئیسی به نفع میرسلیم کناره‌گیری کند.
سیدمصطفی هاشمی‌طبا، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم ضمن تقدیر از شورای نگهبان به دلیل احراز صلاحیتش، گفت: برنامه‌هایم را به زودی به اطلاع مردم خواهم رساند و در آینده نزدیک نشست خبری برگزار خواهم کرد. بنده به صورت مستقل به انتخابات وارد شده‌ام و به نفع آقایان روحانی و جهانگیری یا دیگر کاندیدا کنار نخواهم رفت.

▼ اخبار کوتاه
با تصویب هیئت وزیران، محل سکونت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به خانه ـ موزه تبدیل می‌شود تا مردم بتوانند از نزدیک واقعیت زندگی ایشان را ببینند. گفتنی است فرزند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی پیشتر گفته بود: محل سکونت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، متعلق به دولت بود که به دستور امام خمینی(ره)، پس از ترور پدرم در سال 1358 در مجاورت حسینیه جماران به منظور حفظ امنیت ایشان به محل سکونت آیت‌الله هاشمی اختصاص یافت و اجاره آن به دولت پرداخت می‌شد.
حمیدرضا امام‌قلی‌تبار، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور با اشاره به واردات بی‌رویه کالاهایی که مشابه آن در کشور تولید می‌شود، گفت: چشم‌انداز روشنی از وضعیت اشتغال با شرایط فعلی در سال 96 وجود ندارد. وی همچنین با اعلام اینکه ورود سه هزار کانتینر کالای قاچاق زمینه جلوگیری از  ایجاد اشتغال بیش از دو میلیون نفر را فراهم می‎کند، افزود: در این حوزه نیز باید به صورت جدی ورود پیدا کنیم.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در دولت یازدهم گفت: گاهی گفته می‌شود تورم کاهش و تولید افزایش یافته و یا رشد اقتصادی تقویت ‌شده که مردم این مسائل را لمس نمی‌کنند؛ در حالی ‌که مردم اقدامات در حوزه درمانی را لمس می‌کنند و می‌بینند که هزینه‌های درمانی آنها کاهش ‌یافته است.
محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه نشست با هیئت‌رئیسه دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی گفت: به هیچ وجه مجوز جدید برای راه‌اندازی مؤسسات آموزش عالی صادر نمی‌شود؛ چون در سال گذشته 600 هزار صندلی خالی در دانشگاه‌های دولتی کشور گزارش شده است.
روابط عمومی قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به ارتباط تنگاتنگ این مجموعه با دانشگاه‌ها گفت: در حال حاضر حدود 140 هزار نفر در پروژه‌های این قرارگاه مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد 40 هزار نفر مدرک مهندسی، کارشناسی ارشد و دکتری دارند.
عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در جمع خبرنگاران درباره شایعات مطرح شده مبنی بر مصوبه ممنوع‌التصویری احمدی‌نژاد گفت: شورای امنیت کشور هیچ مصوبه‌ای درباره ممنوع‌التصویری محمود احمدی‌نژاد نداشته است. وی تأکید کرد: اخبار منتشر شده مبنی بر ممنوع‌التصویری رئیس‌جمهوری سابق کذب است.
فریدون واسعی، مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت‌‌ قضایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود هزار مدرسه استیجاری در کشور داریم، گفت: ۲۰۰ مدرسه قلع و قمعی و ۱۱۵ مدرسه مستحق للغیر است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات