صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۰۰۶۱۵

حرف روز/ مسابقه در مناظره

سرانجام با واکنش‌های مردمی پخش زنده مناظره‌های نامزدها برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ به تصویب رسید؛ علت اصرار مردم این است که مناظره‌های انتخاباتی به آنها فرصت بهتری برای شناخت کاندیدای اصلح می‌دهد و یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در همه کشورهایی است که انتخابات آزاد دارند[...]
پایگاه بصیرت / فرهاد مهدوی
یادداشت: سرانجام با واکنش‌های مردمی پخش زنده مناظره‌های نامزدها برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ به تصویب رسید؛ علت اصرار مردم این است که مناظره‌های انتخاباتی به آنها فرصت بهتری برای شناخت کاندیدای اصلح می‌دهد و یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در همه کشورهایی است که انتخابات آزاد دارند. ایران یکی از کشورهایی است که با برگزاری مناظره‌های انتخاباتی افکار عمومی جهانی را در مناظره‌ها نیز به سوی خود جلب می‌کند؛ به گونه‌ای که به گزارش صداوسیما مناظره‌ تلویزیونی انتخابات دهم ریاست‌جمهوری در شب ۱۳ خرداد ۸۸ (بین احمدی‌نژاد و میرحسین‌موسوی) بیش از ۵۰ میلیون نفر در داخل و ۱۵۰ میلیون نفر در خارج تماشاگر داشت. دلایل جذابیت مناظره‌های انتخاباتی به عوامل زیر بر می‌گردد:
۱ـ روش پینگ‌پنگی در ارائه بحث؛ ۲ـ میزان حاضرجوابی و ارجاع‌دهی کاندیداها به اطلاعات، آمار و تاریخ اتفاقات مهم؛ ۳ـ سنجش خلاقیت و قدرت بیان؛ ۴ـ سنجش تحمل، صبر، اخلاق و احاطه او به مسائل کشور؛ ۵ـ پاسخگویی فی‌البداهه به عملکرد خود؛ ۶ـ میزان آشنایی نامزد با قانون و امور اداری و اجرایی و برنامه‌ها و... . به عبارتی، مردم در مناظره‌ها به یک شناخت نسبی از کاندیدا دست می‌یابند و این برنامه‌ای است که مردم تا سال‌ها جملات ردوبدل شده در آن را فراموش نمی‌کنند و نقش مهمی در هدایت افکار عمومی و حتی مطالبه‌گری آنان دارد؛ اما مردم می‌دانند که همه چیز در مناظره خلاصه نمی‌شود و عوامل دیگری را در سنجش کاندیداها مورد توجه قرار می‌دهند.
نگاهی به فیلم‌های انتخاباتی کاندیداهایی که در انتخابات‌های گذشته در جمهوری اسلامی رأی آورده‌اند، نشان می‌دهد که همه آنها شش محور را مورد تأکید قرار داده‌اند؛ هر چند ممکن است برخلاف آن عمل کرده باشند: ۱ـ محرومیت‌زدایی؛ ۲ـ همراهی با امام و ولایت؛ ۳ـ از طبقه مستضعف و محروم جامعه بودن و در روستا زندگی کردن و زندگی ساده داشتن؛ ۴ـ ارادت به شهدا، جانبازان و علما؛ ۵ـ حل مشکلات اقتصادی؛ ۶ـ تأکید بر آزادی.
بنابراین مردم باید ضمن دیدن مناظره‌ها، شعارها و برنامه‌ها به عملکرد میدانی کاندیداها در گذشته نیز توجه داشته باشند تا پس از چهار سال بار دیگر به خانه اول یا عقب‌تر برنگردند.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات