صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۰۰۶۳۱

حرف روز/ اجتناب از تخریب و قطبی‌سازی!

با مشخص شدن جدول زمانی مناظرات نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، رقابت‌ها و تبلیغات‌های انتخاباتی وارد مرحله جدیدی شده است. رفتارشناسی نامزدها و جریان‌های سیاسی حامی آنها در این عرصه از هم متمایز بوده، برخی از همان آغاز با هدف‌گذاری توفیق در رقابت‌های انتخاباتی به هر قیمت، با برهم زدن قواعد بازی دست به تخریب گسترده رقبای خود می‌زنند[...]
پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان
یادداشت: با مشخص شدن جدول زمانی مناظرات نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، رقابت‌ها و تبلیغات‌های انتخاباتی وارد مرحله جدیدی شده است. رفتارشناسی نامزدها و جریان‌های سیاسی حامی آنها در این عرصه از هم متمایز بوده، برخی از همان آغاز با هدف‌گذاری توفیق در رقابت‌های انتخاباتی به هر قیمت، با برهم زدن قواعد بازی دست به تخریب گسترده رقبای خود می‌زنند. این موضوع هم بر اساس فرهنگ مسلمانی و ایرانی ما در جامعه پذیرفته شده نیست و می‌تواند با مظلوم نشان دادن رقیب انتخاباتی، سبد رأی تخریب‌کننده را با کاهش روبه‌رو کند و هم با به دست گرفتن علـم حقوق شهروندی متناقض می‌نماید.
البته جریان‌های سیاسی همسو با غرب که زیست‌بوم سیاسی و اجتماعی خود را در مدل لیبرالی و سکولاری تعریف می‌کنند، این موضوع را طبیعت رقابت انتخاباتی دانسته، تلاش می‌کنند آن را در پیچ و خم‌های رسانه‌ای و عملیات روانی به گونه‌ای ظریف پیش ببرند که نظر مردم و سازمان‌های نظارت‌کننده بر صحت برگزاری انتخابات جلب نشود. تذکر روز گذشته دادستان کشور درباره برخورد جدی با تخلفات ستادهای انتخاباتی نامزدها و تخریب‌ها می‌تواند تا حدودی جلوی رقابت‌های آلوده و تخریب و نفی رقیب به جای اثبات خود را بگیرد؛ اما مهم‌تر از آن ارتقای فرهنگ سیاسی جامعه و مطالبه سند و ادله از مدعیان و رعایت اخلاق اسلامی از سوی نامزدها و تعمیم و تسری آن به ستادهای انتخاباتی است که می‌تواند در سالم‌سازی فضای جامعه و انتخابات نقش‌آفرینی کند.
در این بین، برخی از گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی در جبهه انقلاب به گونه‌ای عمل می‌کنند که گویی درک درستی از فضای پیچیده پیش‌رو ندارند و صف‌بندی دشمنان انقلاب با سرمایه‌گذاری روی برخی افراد و جریان‌ها را ملاحظه نمی‌کنند و به جای پذیرش کار جمعی و اجازه عمل کامل به سازوکاری که مبتنی بر خرد جمعی، روندهای دموکراتیک از پایین به بالا و عقلانیت نیروهای جبهه انقلاب شکل گرفته و در نوع خود کم نظیر است و می‌توان و باید پس از انتخابات نیز در عرصه‌ها و صحنه‌های دیگر از آن بهره برد، هنوز هم بر فرد تکیه می‌کنند. این لغزش تحلیلی اگر به همین زودی ترمیم نشود، می‌تواند فرصت قطبی‌سازی در بین نامزدهای جبهه انقلاب را به رقیب بدهد و شرایط انتخابات را دگرگون کند!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات