تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۰۰۶۶۲

روحانی‌ سال ۶۲ درباره لیبرالیسم اقتصادی به کیهان چه گفته بود؟

(روزنامه كيهان – 1396/01/31 – شماره 21603 – صفحه 7)

یک سال پیش رسانه‌ها تعدادی فیش حقوقی را منتشر ساختند که نشان می‌داد برخی مدیران دولتی دریافتی‌های نجومی از بیت المال داشته‌اند، حقوق‌های نجومی مدیران دولتی جامعه را به شدت مضطرب و نگران ساخته و انتقادات از دولت را شدت بخشید، با این وجود مسئولین دولتی به جای برخورد با دریافت‌کنندگان این حقوق‌ها آنان را ذخیره‌های نظام و مدیران کارآمدی خواندند که قانون دریافت حقوق‌های نجومی را برای آنان جایز دانسته است!

حمایت روزنامه‌های زنجیره‌ای از دولت در این گیرو‌دار به خوبی نشان می‌داد که آن‌چه برای مدعیان مهم نیست تفاوت و فاصله‌ای است که در جامعه با علنی شدن این حقوق‌ها ایجاد شده است، با این وجود نگاهی به گذشته نشان می‌دهد که حسن روحانی رئیس دولت یازدهم در اوایل دهه شصت نظرات دیگری در این زمینه داشته است.

گفت‌وگوی اختصاصی حسن روحانی با کیهان که در شماره 11 فروردین 1362 این روزنامه منتشر شد حاوی نکات بدیعی است که بازخوانی آن در این ایام ممکن است با اتهام تشویش اذهان عمومی و انتساب دروغ به مقامات دولتی روبرو شود.

نکته دیگر آن که حسن روحانی رئیس جمهور روزگاری به دنبال اسلامی کردن اقتصاد و پیاده کردن نظر اصیل اسلام در حوزه اقتصاد بوده است ولی امروز یک اقتصادخوانده حامی دولت یازدهم در برنامه مناظره سیما در واکنش به مواضع و فتاوای اقتصادی آیت‌الله جوادی آملی می‌گوید: اینکه فلان شخصیت دینی درباره اقتصاد نظر می‌دهد یکی از مشکلات اقتصادی ماست و نباید سیاست اقتصادی را دیکته کند!

مرتضی عزتی که خود از موسسان و عضو هیئت مدیره انجمن اقتصاد اسلامی است، درباره ورود علما به مسائل اقتصادی جامعه چندی پیش گفته بود: شخصیت دینی باید درباره دین نظر دهد همان‌گونه که یک پزشک هم باید در زمینه پزشکی اظهارنظر کند و همان‌گونه که یک معلم اقتصاد نباید فتوای شرعی دهد.

از تلاش برای رسیدن به نظر اصیل اسلام در حوزه اقتصاد تا جدا کردن اسلام از سیاست و اقتصاد نزدیک به چهار دهه طول کشیده است و بازخوانی این سال‌ها و آنچه گفته شده بود و آنچه امروز اجرایی می‌شود ضروری به نظر می‌رسد.

نکته ضروری دیگر آن که به دنبال صحت‌سنجی اظهارات حسن روحانی در مصاحبه با کیهان در فروردین 1362 نیستیم و تنها تفاوت میان گفتار و عمل رئیس جمهور در این سال‌ها مراد است.

روحانی به دنبال نظر اصیل اسلام در اقتصاد

حسن‌روحانی در این مصاحبه با اشاره به مالکیت در اسلام و احکام فقهی موجود می‌گوید: اگر کسی بخواهد مسائل اقتصادی اسلام یا مالکیت در اسلام را که یکی از مسائل مهم اقتصادی است فقط در چهارچوب احکام فقهی به دست بیاورد در اشتباه بزرگی خواهد بود و به نظر اصیل اسلامی نخواهد رسید.

روحانی ادامه می‌دهد: در جامعه عدل اسلامی نباید یکی از گرسنگی در حال مردن باشد و دیگری از سیری نداند که چه می‌کند این یک اصل اسلامی است و ما نمی‌توانیم بگوییم که در مسئله مالکیت به یک اصل فقهی مراجعه می‌کنیم بدون در نظر گرفتن اصل مهم عدل و قسط این امکان پذیر نیست.

این اظهارات را مقایسه کنید با دریافتی‌های نجومی برخی مدیران دولتی با این بهانه که قانون به آنها چنین اجازه‌ای را داده است، آیا پرداخت و دریافت حقوق‌های نجومی با اصل مهم عدل و قسط سازگار است؟!

روحانی در مصاحبه فروردین 1362 خود با کیهان همچنین می‌گوید: اگر در جامعه‌ای دیدید که برهنه و گرسنه‌ای وجود دارد حتما بدانید ثروتمندانی لباس و غذای آنها را به تاراج برده‌اند. در اسلام ظلم و ستم ممنوع شده که این یک اصل است. حال اگر کسی بخواهد با مال خودش کاری کند که به دیگری ستم بشود این ممنوع است و این اصل باید در نظر گرفته شود.

نماینده وقت سمنان در مجلس شورای اسلامی که امروز در قامت رئیس جمهور اقتصاد کشور را مدیریت می‌کند در آن مصاحبه همچنین گفته بود: اگر برنامه‌های اقتصادی را جوری طراحی کنیم که به مقام و عظمت انسان اهانت شود آن برنامه اقتصادی اسلام نیست ولو اینکه صد تا روایت هم بیاورند.

مبارزه روحانی با لیبرالیسم اقتصادی در سال 62!

مشی لیبرالی اقتصاد در سال‌های گذشته به شدت دلسوزان را نگران کرده است، نگاهی به عملکرد مدیران و وزیران دولت یازدهم دلیل این نگرانی را به خوبی نشان می‌دهد.

روحانی خود در سال 62 درباره مشی لیبرالی در اداره اقتصاد کشور گفته بود: متاسفانه لیبرالیسم اقتصادی پوششی پیدا کرده به عنوان پوشش زیبا و مقدس مذهبی و مکتبی و ما اگر بخواهیم ماهیت لیبرالیسم اقتصادی را نشان بدهیم ناچار هستیم آن لباس و پوشش زیبا را با مهارت از تن آنان دربیاوریم.

نماینده وقت مجلس ادامه داده بود: مطبوعات، صدا و سیما، گویندگان و همه متفکران علاقمند به این جامعه باید آثار شومی که لیبرالیسم اقتصادی در جامعه ما به بار آورده و به بار خواهد آورد حتی در بعد سیاسی [چون این‌ها از هم منفک نیستند ] از هم باز کنند و توضیح بدهند و روشن شود. من فکر می‌کنم این مردم خواهند بود که به صحنه خواهند آمد و این لیبرالیسم را هم از صحنه بیرون خواهند کرد.

روحانی گفته بود: ما همان طور که در بیرون کردن لیبرالیسم سیاسی از صحنه یک خط صحیح و اساسی سیاسی به عنوان خط امام معرفی کردیم و جایگزین و نیروی اجرایی مشخص کردیم و افرادش هم در میدان آمدند و این جا هم همین طور است ما باید به جای لیبرالیسم اقتصادی، خط اقتصادی اسلام را هم معرفی کنیم و هم راه اجرایی آن را ارائه بدهیم و هم باید انسان‌های توانمندی به صحنه بیایند تا مردم جایگزینی خط اصیل و صحیح را در جامعه ببینند و ما بتوانیم به این خطر پایان بدهیم.

انتقاد از واردات صنایع پیچیده از کشورهای امپریالیستی

دولت یازدهم در سال‌های گذشته مذاکرات مبسوطی برای خرید هواپیماهای به ظاهر مدرن با طرف‌های غربی داشته است، هر چند کارشناسان می‌گویند که این هواپیماها مرجوعی دیگر کشورها است که امروز با منت فراوان به ایران داده می‌شود ولی تاسف‌آور آن که حامیان دولت در تشریح دستاوردهای برجام جز به واردات چند هواپیما و با شرایط ویژه استفاده از آنها اشاره‌ای نمی‌کنند!

روحانی در مصاحبه با کیهان در فروردین 1362 به این موضوع نیز می‌پردازد و می‌گوید: نباید به دنبال پیچیدگی دستگاه‌های صنعتی برویم زیرا این مسئله ما را از نظر صنعتی وابسته نگاه می‌دارد، باید برویم دنبال صنایع ساده غیرپیچیده و وزارتخانه‌های مربوطه باید در زمینه واردات دستگاه‌های صنعتی با یکدیگر هماهنگی داشته باشند که اگر ما در مورد یک دستگاه به نتایجی رسیدیم برای دیگر دستگاه‌ها مفید باشد و اینکه تا جایی که امکان دارد در زمینه رفع نیاز صنعتی نیازمان را از کشورهای جهان سومی تامین کنیم زیرا کشورهای امپریالیستی ماهیت‌شان تجاوز و استثمار و توسعه‌طلبی است و ما هرچه رابطه‌مان را با آنها ضعیف‌تر کرده و با کشورهای جهان سوم خودمان را نزدیک بکنیم به نفع جمهوری اسلامی است.

http://kayhan.ir/fa/news/101865

ش.د9600004

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات