تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۰۰۶۸۰
نگاه «وقایع‌اتفاقیه» به طرح نژادپرستانه ترامپ که مانع ورود نخبگان ایرانی و گسترش تروریسم در آمریکا می‌شود؛

انتحار آمریکایی

پایگاه بصیرت / آرمان سليمي

(روزنامه وقايع اتفاقيه ـ 1395/11/14 ـ شماره 335 ـ صفحه 3)

فرمان دونالد ترامپ، رئيس جديد کاخ سفيد مبني‌بر تعليق سه‌ماهه سفر اتباع ايران و 6 کشور عراق، سوريه، سومالي، سودان، ليبي و يمن در سطح جهاني، واکنش‌هاي اعتراضي زيادي را درپي داشته است. ترامپ در قالب فرماني که در 27 ژانويه (8 بهمن) با عنوان «حفاظت از آمريکا در مقابل حملات تروريستي» صادر کرد، به بهانه حفظ امنيت و نظم، ورود اتباع اين هفت کشور را به مدت 90 روز به حالت تعليق درآورد؛ همچنين، بر‌اساس اين فرمان به مدت 120 روز از پذيرش هرگونه مهاجر و پناهنده‌اي به جامعه آمريکا جلوگيري به ‌عمل خواهد آمد.

چرايي قرارگرفتن نام اين 7 هفت کشور و نبود اسامي کشورهاي حامي تروريسم

با نگاهي ابتدايي به نام کشورهاي قرارگرفته در ليست رئيس‌جمهوري جديد آمريکا با نکات قابل‌تأملي روبه‌رو خواهيم شد. به اين شرح که طرح ترامپ به هيچ عنوان در راستاي دفاع از آمريکا در برابر پديده تروريسم قابل دفاع نيست. حقيقت اين است که هفت کشوري که در ليست ترامپ قرار گرفته‌اند تاکنون در اين کشورها هيچ شهروند آمريکايي را در قالب اعمال تروريستي نکشته‌اند اما برخلاف اين دستور ممانعت، اتباع کشورهايي همانند عربستان، امارات، مصر و حتي لبنان در قالب عمليات تروريستي در کشته‌شدن شهروندان آمريکايي نقش داشته‌اند اما به شکلي تعمدي، نامي از اين کشورها ذکر نشده است. براي اثبات اين مدعا مي‌توان به جدول زیر استناد کرد که البته در رسانه‌هايي مانند سي‌ان‌ان نيز به آن استناد شده است.

با نگاهي به آمار ارائه‌شده مي‌توان اظهار کرد که تصميم ترامپ در قراردادن اين هفت کشور به‌دليل تصميمات کاملا سياسي است، نه براي حفظ امنيت آمريکا. واقعيت آن است تمامي کشورهايي که در ليست اخير ترامپ قرار گرفته‌اند، کشورهايي هستند که سابقه تاريخي خصومت آمريکا با آنها وجود دارد و به غير‌از ايران، ارتش آمريکا در اين کشورها عمليات نظامي گسترده‌ای انجام داده است. به‌عنوان مهم‌ترين نماد مي‌توان به عراق و سوريه اشاره کرد. عراق کشوري بود که در سال 2003، ارتش آمريکا با وعده ايجاد نظامي دموکراتيک، آن را به اشغال درآورد و اکنون طنز تاريخ، آن بوده که همين کشور در ليست سياه واشنگتن قرار گرفته است. در تصديق اين مبحث رئيس قوه‌مقننه ايران، علي لاريجاني نيز در ديدار ديروز (چهارشنبه) خود با ژان مارک آيرو، وزير امور خارجه فرانسه اظهار کرد: کشورهاي حامي تروريست‌ها در ليست محدوديت صدور ويزاي ترامپ قرار ندارند.

ايران، محور اصلي طرح ترامپ

اگر نگاهي تحليلي به طرح ترامپ داشته باشيم، به‌وضوح مي‌توان به اين نتيجه رسيد که محور اصلي طرح ترامپ، ايرانيان و نه 6 کشور هستند. ديگر اینکه اساسا فرمان ترامپ داراي چند بُعد غيرآشکار است؛ يکي اينکه اين فرمان، افرادي را که داراي تابعيت دوگانه (افراد داراي گذرنامه بيش از يک کشور) هستند، شامل مي‌شود. همچنين، موضوع عدم‌پذيرش پناهندگان، کلي بوده و تمامي کشورهاي جهان را شامل مي‌شود اما در اين ميان، ضروري است که به تعداد سفرها و ويزاهاي صادرشده به کشور آمريکاي اتباع هفت کشور مذکور اشاره کرد. بر‌اساس آمارهاي موجود و به نقل از خبرگزاري فارس، ايرانيان، 42 هزار و 542 ويزا؛ عراقي‌ها، 15 هزار و 509 ويزا؛ سوري‌ها، 11 هزار و 962 ویزا؛ يمني‌ها، هفت هزار و 668 ويزا؛ سوداني‌ها، 6 هزار و 722 ويزا؛ ليبيايي‌ها، سه هزار و 575 ويزا و سومالي‌ها، هزار و 409 ویزا در يک‌ سال گذشته دريافت کرده‌اند. با حسابي سرانگشتي، به وضوح، اين نتيجه حاصل مي‌شود که حدود نيمي از متقاضيان ويزا، اتباع ايراني هستند؛ يعني ايرانيان به‌تنهايي حدود نيمي از تأثيرات طرح تعليق 90 روزه اتباع هفت کشور مشمول فرمان را متحمل مي‌شوند.

جمعيت و تأثيرگذاري ايرانيان در آمريکا

در ارتباط با جمعيت و تعداد دقيق ساکنان ايراني در آمريکا، آماري دقيق در دست نيست. اختلافات و تفاوت‌هاي فاحشي ميان آمار رسمي و آمار غيررسمي وجود دارد. در سال 2010، بر‌اساس درخواست ايرانيان مقيم آمريکا، اداره سرشماري فدرال، آمار ايرانيان مقيم اين کشور را منتشر کرد. براساس آمار منتشرشده، تعداد افرادي که در سرشماري سال 2010، خود را داراي قوميت ايراني معرفي کردند، بالغ بر 289 هزار و 465 نفر بوده که بيشترين تعداد آنها در غرب آمريکا با 179 هزار و 210 نفر جمعيت گزارش شده است. ذکر اين رقم در تناقض با تصورات عمومي و اطلاعات جسته و گريخته از تعداد ايرانيان مقيم آمريکاست؛ تا جايي که برخي منابع، تعداد ايرانيان را بالغ بر يک ‌ميليون نفر قلمداد کرده‌اند. در همين زمينه، شوراي ملي ايرانيان آمريکا معتقد است که جمعيت ايراني- ‌آمريکايي‌ها بيش از يک ميليون نفر است. همچنين، بر‌اساس گزارشي از سي‌ان‌ان بر‌اساس اعلام سازمان آمار ايالات متحده، تقريبا 400 هزار نفر ايراني-آمريکايي در ايالات‌متحده زندگي مي‌کنند.

با وجود اين، حتي اگر 15.10 درصد ضريب خطا براي اين اشتباه در نظر گرفته شود، جمعيت ايرانيان مقيم اين کشور، حول و حوش 300‌هزار نفر است که بيشترين تعداد در ايالت کاليفرنيا (با 157 هزارو 225نفر) و کمترين تعداد در ايالت داکوتاي جنوبي (40 نفر) ساکن هستند. باوجوداين با توجه به مناصب و توانمندي اقتصادي‌ای که ايرانيان در اين کشور در اختيار دارند، جمعيتي مهم بوده و از پرستيژ بالايي در ميان شهروندان آمريکايي برخوردار هستند؛ هر چند باید به لابي‌هاي ايران در آمريکا نيز اشاره کرد. از لابي‌هاي فعال ايرانيان مي‌توان شوراي آمريکايي- ايراني و شوراي ملي ايرانيان آمريکا را نام برد که البته فعاليتشان در مقايسه با لابي‌هاي ديگر گروه‌ها و قوميت‌ها چشمگير نبوده يا با مشکلات عديده‌اي مواجه بوده‌اند.

توانمندي بالاي ايرانيان در مقاطع بالاي تحصيلات تکميلي

با وجود تناقض در جمعيت ايرانيان، يکي از مهم‌ترين نکاتي را که باید مورد توجه قرار بگيرد در ارتباط با جمعيت بالاي تحصيلکردگان ايراني در اين کشور دانست. بر اساس گزارش‌هاي رسمي در سال تحصيلي 16-2015، بيش از يک ‌ميليون دانشجوي خارجي در دانشگاه‌هاي آمريکا مشغول به تحصيل بودند و خارجي‌ها حدود پنج درصد از کل دانشجويان آمريکا را شامل مي‌شوند. اين آمار نسبت به سال تحصيلي 15-2014، رشدي 7,1 درصدي داشته است. تعداد دانشجويان ايراني در آمريکا، بالغ بر 12 هزار نفر است که نسبت به سال تحصيلي گذشته، رشد بيش از هشت‌درصدي داشته که پس از هند، ويتنام و نيجريه، بيشترين درصد رشد را داراست. ايران، يازدهمين کشور از نظر تعداد دانشجويان مشغول به تحصيل در آمريکاست.

در اين ميان، آنچه مورد توجه بوده، اين است که دانشجويان ايراني در رده نخست تحصيل در بالاترين مقاطع تحصيلي هستند. حدود 60درصد آنها در مقطع دکتری، 35 درصد در مقطع کارشناسي ارشد و حدود پنج درصد هم در مقطع کارشناسي مشغول به تحصيل در آمريکا هستند. ايرانيان مقيم آمريکا از نظر داشتن مدارک دانشگاهي و موفقيت در زمينه‌هاي تحصيلي، در مقايسه با ديگر گروه‌هاي نژادي، همواره در رتبه‌هاي اول و دوم جاي گرفته‌اند. همچنين از نظر اقتصادي براساس تخمين‌ها، ايرانيان سهمي ٤٠٠ ‌ميليارد دلاري در اقتصاد آمريکا داشته و از نظر درآمدي نيز ٥٠ درصد از ميانگين جامعه آمريکايي بالاتر هستند.

با نظر به اين آمارها مي‌توان اظهار کرد که بخش عمده‌اي از ايرانيان مقيم آمريکا، داراي تحصيلات عالي علمي بوده و از نظر جايگاه اجتماعي، جزء طبقات بالاي جامعه هستند. همين موضوع، موجب اعتراضات طيف وسيعي از شهروندان آمريکايي در دفاع از ايراني‌هاي حاضر در اين کشور شده است. به‌طور واضح، در ميان دستور ترامپ بيش از هر موضوع ديگري، مسئله حضور ايران در ليست کشورهاي مشمول تعليق اتباع، جلب توجه کرده و بسياري از شهروندان اين کشور در فرودگاه‌ها و محافل مختلف به حمايت از حضور ايرانيان در اين کشور پرداخته‌اند زيرا نقش ايراني‌ها در اين کشور آن‌قدر برجسته بوده است که مردم اين کشور، آن را شايسته تقدير و بزرگداشت مي‌دانند.

http://vaghayedaily.ir/fa/News/61452

ش.د9504280

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات