تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۰۰۷۱۲

ترامپ و پوتين؛ دوست يا دشمن هم؟

(روزنامه اطلاعات ـ 1396/01/30 ـ شماره 26698 ـ صفحه 12)

دولت جديد آمريکا در حالي که موضعي مدافعانه در مقابل ادعاها مبني بر مداخله روسيه در انتخابات اخير اين کشور اتخاذ کرده است، اما ترامپ به نظر نمي‌رسد که ديگر براي تحسين همتاي خود در کرملين توئيت بنويسد.

به گزارش ايسنا، خبرگزاري رويترز در گزارشي درباره آينده روسيه و دولت جديد آمريکا نوشته است: در حالي که کمتر از پنج هفته از روي کارآمدن دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري جديد آمريکا مي‌گذرد شانس‌ها براي ظهور يک بهار در روابط ميان واشنگتن و مسکو به گفته مقامات آمريکايي دورتر و دورتر مي‌نمايد؛ روابطي که با توجه به "رفاقت" ميان ترامپ و ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه در جريان کمپين سياسي آمريکا به نظر فرصت بهبودي داشت، اما مشاوران سياسي خارجي ترامپ اين روزها مواضعي سخت‌تر عليه روسيه اتخاذ مي‌کنند و به نظر مي‌رسد در پي کناره گيري مايکل فلن، اولين مشاور امنيت ملي او در ماه گذشته رويکرد ترامپ درقبال مسکو رو به تغيير و تحول است. مايکل فلن که از حاميان روابط گرم تر با مسکو بود با ژنرال مک‌مستر که مواضعي جنگ طلبانه‌تر در مقابل روسيه دارد و با جيمز ماتيس، وزير دفاع آمريکا متحد است جايگزين شد. در نشانه ديگر از سخت تر شدن رويکرد دولت آمريکا در قبال روسيه دو تن از مقامات دولتي مي‌گويند، دولت فعلي آمريکا سمت مشاوره مسائل روسيه در شوراي امنيت ملي را به فيونا هيل، يکي از منتقدان سرسخت پوتين پيشنهاد داده است.

کتاب هيل تحت عنوان "آقاي پوتين عامل نفوذي کاخ کرملين" کنايه‌اي است از گذشته اين رهبر روسي به عنوان افسر آژانس جاسوسي کا گ ب که سرشار از انتقادات عليه پوتين است. با اين حال هنوز مشخص نيست که هيل سمت پيشنهادي را پذيرفته يا خير .علاوه بر اين فشارها از سوي هم قطاران جمهوري‌خواه ترامپ در کنگره افزايش پيدا کرده است؛‌ هم قطاراني که فاصله بسيار زيادي با وعده‌هاي انتخاباتي ترامپ در قبال پوتين دارند. اين فشارها را نگراني متحدان اروپايي نسبت به هر نشانه‌اي که براساس آن ممکن است رئيس‌جمهوري آمريکا تحريم‌ها عليه روسيه را پس از الحاق کريمه در حمايت از شورشيان اوکراين تسهيل بخشد، مضاعف مي‌کند. تحليلگران در تحليل موانع جديد در مسير ايجاد روابط حسنه با روسيه به وقايعي اشاره مي‌کنند که طي چند ماه اخير جارد کوشنر، داماد رئيس‌جمهوري، جف سشنز، دادستان کل و ساير اعضاي تيم ترامپ را در برگرفته و ادعا مي‌کند تيم رئيس‌جمهوري فعلي آمريکا در جريان و پس از کمپين انتخاباتي رياست جمهوري با مقامات روسي در ارتباط بوده‌اند.اين تحقيقات رو به گسترش که اکنون بر سشنز و تماس‌هاي او با سفير مسکو در واشنگتن تمرکز يافته است از آن طرف درخواست‌ها براي گسترش تحقيقات درباره احتمال مداخله مسکو در انتخابات و تاثير بر نتايج آن را افزايش داده است.

متيو رويانسکي، يکي از کارشناس مسائل روسيه در انديشکده ويلسون در اين باره مي‌گويد، در حال حاضر درباره روسيه تنش بسياري در ساختار سياسي آمريکا شکل گرفته است و به همين دليل ترامپ در اين مساله نه راه پيش و نه راه پس دارد.در اين ميان مقامات کاخ سفيد نيز مي‌گويند، هيچ ارتباط مهم و نامناسبي ميان مقامات آمريکايي و روسي وجود نداشته و روس‌ها نيز هرگونه مداخله در انتخابات را تکذيب مي‌کنند.در اين ميان در حالي که ترامپ هنوز سياست خود در قبال روسيه را اعلام نکرده است اکثر نشانه‌ها بيان مي‌کند که تغيير چنداني در روابط ميان اين دو کشور که اکنون به پايين ترين سطح خود رسيده است ايجاد نخواهد شد. عمده اختلافات اين دو کشور بر سر تحولات سوريه و مسائل رخ داده در اوکراين است.علاوه بر اين ماتيس به عنوان وزير دفاع ترامپ تلاش کرد تا در ديدار ماه گذشته خود با سران اروپايي آنها را مطمئن سازد و خاطرنشان کند که هيچ همکاري نظامي ميان آمريکا و روسيه در آينده‌اي نزديک ممکن نخواهد بود .

در همين حال نيکي هيلي، نماينده آمريکا در سازمان ملل طي هفته گذشته اقدام روسيه در استفاده از حق وتوي خود براي حفاظت از دولت سوريه در مقابل قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل را محکوم کرد و همچنين اخيرا تاکيد کرده است که سازمان ملل الحاق کريمه به روسيه را به رسميت نمي‌شناسد.استقبال ترامپ از روابط نزديک تر با روسيه و تاکيد بر اين مساله طي کمپين انتخاباتي‌اش به ويژه در بخش مبارزه با تروريسم در ميان مقامات فعلي و سابق آمريکايي اين نگراني را ايجاد کرد که ترامپ شايد منافع آمريکا را درمقابل همکاري‌هاي اطلاعاتي و نظامي عليه گروه‌هايي چون داعش مبادله کند.اما اکنون لحن ترامپ در مقابل روسيه نسبت به آنچه که در روزهاي کمپين مطرح مي‌شد بسيار تغيير کرده است؛ زماني که او پوتين را به عنوان رهبري قدرتمند تحسين مي‌کرد و رئيس‌جمهوري روسيه نيز به تعريف کردن از او مي‌پرداخت. ترامپ در کنفرانس خبري اواسط فوريه خود در اين باره توضيح داد که "من براي همکاري با روس‌ها بسيار مشتاقم اما ممکن است که نتوانم با پوتين کنار بيايم ".در همين حال طي دو تن از مقامات ارشد اروپايي در حالي که خواستند نامشان فاش نشود به خبرنگاران اطلاع دادند که آنها نيز متوجه تغيير مواضع دولت ترامپ نسبت به روسيه شده‌اند و اکنون به نظر مي‌رسد که هيچ تمايلي براي مشارکت در مبادله‌اي بزرگ ميان واشنگتن و مسکو وجود ندارد.يکي از اين مقامات گفته است مساله‌اي که ما در حال بررسي آن هستيم و براي آن تلاش مي‌کنيم اين است که هيچ مبادله بزرگي ميان آمريکا و روسيه با ايده انجام يک معامله بزرگ در حوزه سياسي و نظامي مطرح نباشد.

يکي ديگر از مقامات ارشد اروپايي نيز در اين باره تشريح کرده است: در مقابل روسيه بايد صادقانه بگويم که اکنون به نظر مي‌رسد تحليل‌ها و مواضع دولت فعلي آمريکا نسبت به دو يا سه ماه گذشته بسيار به مواضع ما نزديک‌تر شده است.از آن طرف کرملين اعلام کرد : صبورانه در انتظار اقدامي از سوي دولت ترامپ است تا متوجه آينده روابط ميان دو کشور شود.سخنگوي پوتين در اين اظهارات به خبرنگاران گفت: تاکنون ما بيانيه‌هاي متفاوتي را از ترامپ شنيده‌ايم،بنابراين منتظر موضع رسمي اين کشور هستيم.در همين حال مارکو روبيو، سناتور جمهوريخواه آمريکايي و عضو کميته روابط خارجه سناي اين کشور طي اظهاراتي نسبت به آينده روابط و توافقات با پوتين به ترامپ هشدار داد.او در اين باره گفت: ما پيش از رئيس‌جمهوري فعلي که گمان مي‌کند مي‌تواند در ارتباط با پوتين دست به اقدامات بيشتري بزند دو رئيس‌جمهوري جمهوريخواه و دموکرات ديگر داشتيم. هر دوي آنها با سر به زمين خوردند چراکه متوجه نبودند که با چه چيزي مواجهند. اين اميد قلبي من است که رئيس‌جمهوري فعلي ما اشتباه مشابهي را مرتکب نشود.

اروپا نگران از پوپوليست‌هاي ساکن کاخ سفيد

اوضاع اروپا پس از راي به جدايي انگليس از اتحاديه اروپا و راهيابي «دونالد ترامپ» به کاخ سفيد با نوعي بدبيني همراه شده است. روزنامه «الوطن» سوريه در تازه ترين گزارش خود به چالش‌هاي روابط واشنگتن و کشورهاي اروپايي پرداخت و قدرت يابي پوپوليست‌ها را براي کشورهاي اتحاديه اروپا نگران کننده برشمرد.به گزارش گروه پژوهش و تحليل خبري ايرنا، الوطن در گزارشي به قلم «قحطان السيوفي» به تحليل روابط ميان آمريکا و کشورهاي اتحاديه اروپا در دوره «دونالد ترامپ» پرداخت و آينده سختي را براي کشورهاي اروپايي پيش بيني کرد. به نوشته الوطن، در مدت شش دهه گذشته آمريکا از پيشرفت اروپا پشتيباني مي‌کرد. اکنون ترامپ رئيس جمهوري اين کشور مي خواهد برخلاف اين سياست عمل کند. او بر اين باور است که خارج شدن انگليس از اتحاديه اروپا آغاز فروپاشي طرح اروپايي است. اين اقدام در شرايطي است که پديده پوپوليسم و کابوس تروريسم هم براي اروپا تهديد تلقي مي شوند. «تدمالوک» سفير پيشنهادي ترامپ در اتحاديه اروپا گفت : ارز واحد يورو در مدت 18 ماه آينده در معرض خطر فروپاشي است. انگليس با وجود دولت «ترزامي» پس از خروج از اتحاديه اروپا بزرگترين ناآرامي در عرصه سياسي و اقتصادي را شاهد خواهد بود. رهبران انگليس که روابط با واشنگتن را از ستون‌هاي امنيت ملي به شمار مي‌آورند از برقراري ارتباط با ترامپ احساس نگراني مي کنند. با وجود اينکه ترامپ وعده برقراري روابط بازرگاني را داده است اما اين مساله نياز به چاپلوسي و شايد تحقير انگليسي‌ها دارد. الوطن به نقل از «فايننشال تايمز» نوشت : به طور کلي به نظر مي رسد که احساسات سياسي در اروپا گويا در شمال به سوي دولت‌هاي اسکانديناوي گرايش دارد. به طوري که بايد نمايندگان دولت فروتن و صادق باشند.

تحليلگر الوطن در فرانسه مي افزايد : آيا مردم مي توانند شيفته مال و ثروت بوده و نسبت به تروريسم دغدغه داشته باشند؟ فرانسه جامعه متفاوتي است. در اين زمينه مي توان به اين موضوع که «فرانسوا فيون» نامزد رياست جمهوري فرانسه که همسر و دو نفر از فرزندان خود را به عنوان دستياران پارلماني خود طي سال‌هاي 2005 تا 2007 ميلادي انتخاب کرده و مبالغ بسياري را از بودجه کشور به آنان داده است، پي برد. اين مساله به معني آن است که متهم شدن فيون در پيروزي «مارين لوپن» رهبر حزب راست افراطي جبهه ملي فرانسه در انتخابات کمک مي کند. اين نتيجه خارج شدن انگليس از اتحاديه اروپا و رسيدن ترامپ به رياست جمهوري آمريکا است. به دليل گرايش‌هاي پوپوليستي و ترس از تروريسم گزينه‌هاي ديگري غير از لوپن و فيون وجود دارند. «آلن ژوپه» نخست‌وزير پيشين فرانسه فردي است که در انتخابات اصلي درون حزبي در رتبه دوم قرار گرفت. «امانوئل ماکرون» وزير اقتصاد پيشين به عنوان نامزد مستقل نيز نمونه ديگري است. اين نيز از نتيجه خارج شدن انگليس از اتحاديه اروپا و پيروزي ترامپ در آمريکا است. «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان هم بدبين است. مساله پناهجويان از يک طرف و مشکلات و چالش‌هاي ديگر از سوي ديگر او را احاطه کرده است. لهستان و مجارستان از آلمان مي ترسند.

در شمال هم انگليس از اتحاديه اروپا جدا شده است. در جنوب هم ايتاليا و يونان به خاطر مشکلات اقتصادي که از آن رنج مي برند، آلمان را سرزنش مي کنند. در دوره ترامپ ديگر براي آلمان امکان پذير نيست که بر آمريکا تکيه کند. ترامپ به طور آشکار مرکل را تحقير مي کند تا در اين شرايط ناگوار اتحاديه اروپا بتواند هزينه تعهدهاي ناتو را بر دوش اين اتحاديه افزايش دهد. شک و بدبيني بر توافق‌هاي بازرگاني و سرمايه گذاري آمريکا و اتحاديه اروپا از راه اقيانوس آتلانتيک سايه افکنده است. اتحاديه اروپا نياز به اصلاح حوزه يورو دارد تا بخشي جدايي ناپذير از هر گونه اتحاد سياسي پايدار باشد. آيا ترامپ مي خواهد اتحاديه اروپا را ويران کند؟ رييس جمهوري آمريکا در برخورد با همپيمانان از حس تاريخي برخوردار نيست. زيرا او نه تاريخ را مطالعه کرده و نه از تاريخ هيچ گونه آگاهي دارد. بلکه به وسيله ثروت خود به دوران فناوري‌هاي ديجيتال پرش کرده است. پيام‌هايي که ترامپ ارسال کرده تهديدهايي است که کشورهاي اروپايي بايد آن را جدي بگيرند.بيشتر فرانسوي‌ها و کانديدهاي انتخابات رياست جمهوري بر اين اعتقادند که مواضع ژنرال «مارشال دوگل» رئيس جمهوري اسبق فرانسه هنگامي که مي گفت نبايد به آمريکايي‌ها اعتماد کرد، درست بود.

دوگل براين اعتقاد بود که کشورهاي اروپايي بايد سرنوشت خود را با دستان خود رقم زنند. تحرک حزب‌هاي ملي و عوام گرا در انتخابات پررنگ خواهد بود. اگر لوپن پيروز شود کابوس آلمان به اوج خود خواهد رسيد و مرکل بدبين تر خواهد بود و همانطوري که سخنگوي کميسر اروپا گفته است اتحاديه اروپا از هم فرو خواهد پاشيد.

ترامپ و جهاني شدن!

سياست‌هاي «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا برخلاف هنجارهاي رايج درعرصه بين الملل تقويت ساختارهاي داخلي، شکل‌هايي از انزواگرايي و نفي اصول جهاني سازي را دنبال مي کند.به گزارش گروه پژوهش و تحليل خبري ايرنا، «دونالد ترامپ» در دوره رقابت‌هاي انتخاباتي به اندازه اي سخنان شگفت آور و ناهمخوان با مسائل داخلي و بين المللي بر زبانش جاري کرد که بسياري انتخاب وي را امري غيرممکن مي دانستند. با اين حال انتخاب غيرقابل پيش بيني وي بسياري از برآوردهاي جهاني را بر هم زد. در دوره اي که کشورهاي جهان راهکارهاي همکاري جويانه را دنبال مي کنند، بدون ترديد پيگيري رويه‌هاي ملي گرايانه و سخن گفتن از انزوا و تقابل با هنجارهاي قرن بيست و يکم سخني تازه و يادآور رويکردهاي فاشيستي نيمه نخست قرن بيستم است.ايجاد محدوديت در سفرهاي مهاجرتي يا برخورد با مهاجران و سخن گفتن از مقابله با اقليت‌هاي قومي و مذهبي، نفرت افکني و بيان صريح خط مشي‌هاي نژادپرستانه با تعامل گرايي جهاني و روندهاي تمدني و فرهنگي هيچ وجه اشتراکي ندارد.

از نشانه‌هاي خود بزرگ پنداري رييس جمهوري جديد آمريکا همين بس که ترامپ در دوره رقابت‌هاي انتخاباتي تاکيد مي‌کرد که آمريکا را به دوران بزرگي و قدرت پيشين باز مي‌گرداند. اين امر در کنار سخن گفتن از درون‌گرايي اقتصادي، نشان دهنده نگاه تقابلي وي با ديگران است. ترامپ نشان داد که رشد کشورها را در ساختار سلسله مراتبي کنوني نمي پسندد. اين نگاه نمونه بارز رشد و نمو ديدگاه تقابل گرايانه با هنجارهاي جهان است که اصول مسلم و نگاه‌هاي فرهنگي متفاوت با خواسته قدرت‌ها را پذيرا نيست. سخناني که ترامپ در مورد آمريکا و بزرگي اين کشور بر زبانش جاري کرد تنها کارکرد داخلي دارد. از اين رو بسياري وي را نماد «پوپوليسم» نوين مي‌دانند که با فرهنگ و جامعه آمريکايي عجين شده است.

ترامپ اکنون از سوي بسياري از تحليل‌گران نمونه آشکار پوپوليسم آمريکايي شناخته مي شود. تارنماي نشريه «تورنتوسان» پديده پوپوليسم ترامپي را تهديدي جدي براي کشورهاي ديگر تفسير کرد و نوشت شعار«آمريکا را دوباره بزرگ بسازيم» با نام ترامپ همراه شده است. گرچه اين سخن باعث پيروزي وي در انتخابات شد اما براي ديگر کشورها بسيار خطرناک است. از اين رو ترامپ در کمتر از دوماهي که در راس قدرت در کاخ سفيد نشسته است با انبوهي از مخالفت‌ها و انتقادها در داخل و خارج ايالات متحده روبرو شده است.ترامپ اکنون با سخن و فکر تازه به ميدان آمده است. وي تنها به رييس جمهوري پيشين آمريکا انتقاد نمي کند بلکه همه اصول حاکم بر بنيادهاي سياست خارجي و داخلي آمريکا را در دولت‌هاي حاکم بر کاخ سفيد به باد انتقاد گرفته است. براي وي حزب دموکرات يا جمهوريخواه تفاوتي ندارد ترامپ خواستار رويه‌هاي جديدي در ايالات متحده براي پرداختن به خود است.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\04\04-18\20-57-39.htm&storytitle=%CA%D1%C7%E3%81%20%E6%20%81%E6%CA%ED%E4%BA%20%CF%E6%D3%CA%20%ED%C7%20%CF%D4%E3%E4%20%E5%E3%BF

ش.د9600059

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات