بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۰۰۸۲۱
پیام اصلی انتخابات فرانسه

پرده برداری از اروپای آسیب پذیر

در حال حاضر، احزاب راست افراطی در کشورهای فرانسه، هلند، سوئد و اتریش توانسته اند دست به یارگیری گسترده ای بزنند. بدیهی است که ادامه این روند، آینده اروپای واحد را به خطر خواهد انداخت. چنانچه در حال حاضر شاهد هستیم، رشد جریان راست افراطی در فرانسه به گونه ای بوده است که احزاب راست میانه و سوسیالیست و ..... ناچارند جهت شکست دادن آن در انتخابات با یکدیگر هم پیمان شوند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/حسین یاری
انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با تمامی فراز و نشیب های خود برگزار شد. امانوئل ماکرون نامزد مستقل انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و مارین لوپن رهبر جبهه ملی این کشور توانستند به دور دوم و پایانی این آوردگاه سیاسی صعود کنند. هم اکنون اکثر احزاب فرانسوی اعم از احزاب سوسیالیست و محافظه کار حمایت خود را از ماکرون در برابر لوپن اعلام کرده اند. سران اتحادیه اروپا نیز بدون توجه به لزوم رعایت اصل بی طرفی در قبال معادلات سیاسی کشورهای عضو اروپای واحد، حمایت علنی خود را از ماکرون اعلام کرده و در مقابل، نسبت به آثار و تبعات پیروزی لوپن در این انتخابات هشدار می دهند. با این حال، انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نقطه آشکار ساز ضعف اتحادیه اروپا محسوب می شود. در این خصوص نکاتی وجود دارد که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت:
نخست اینکه اروپای واحد هم اکنون در معرض فروپاشی قرار دارد. اثبات این گزاره چندان دشوار نیست! طی سال های اخیر شاهد رشد فزاینده گروه های ملی گرا و راست افراطی در کشورهای مختلف عضو منطقه یورو و اتحادیه اروپا بوده ایم. این در حالیست که تا چندی پیش، این احزاب و گروه ها حتی از کسب حداقل آرا برای راهیابی به پارلمان کشورهای خود ناتوان بودند. در جریان برگزاری رقابت های انتخابات پارلمانی اروپا در سال 2014 میلادی، احزاب راست افراطی درخشش خیره کننده ای داشتند. آنها توانستند بیش از 100 کرسی پارلمان اروپا را به  خود اختصاص دهند. به عبارت بهتر، بیش از 100 نفر از نمایندگان پارلمان اروپا هم اکنون با موجودیت منطقه یورو و حتی اروپای واحد مخالف هستند.
نکته دوم اینکه پس از برگزیت، مقامات اروپایی احساس تزلزل و آسیب پذیری بیشتری نسبت به گذشته می کنند. هم اکنون انگلیس عملا از اتحادیه اروپا خارج شده است. در چنین شرایطی، سرکار آمدن دولتی مانند دولت مارین لوپن در فرانسه و افزایش احتمال خروج فرانسه از اتحادیه اروپا بدترین خبر ممکن برای سران اروپایی محسوب می شود. لازم به ذکر است که مارین لوپن در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، بارها رویکردی تقابلی در قبال منطقه یورو و اتحادیه اروپا اتخاذ کرده و حتی خبر از خروج کشورش از منطقه یورو داده است. در هر حال اگر فرانسه از اروپا خارج شود، ما شاهد تحقق اروپای منهای لندن و پاریس خواهیم بود! در چنین شرایطی ستون های اروپای واحد از بین می رود و این ساختار در معرض فروپاشی قرار می گیرد.
نکته سوم اینکه حتی به فرض اینکه لوپن در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شکست بخورد (که احتمال آن مطابق نظرسنجی ها زیاد است)، کلیت راهیابی وی به دور نهایی رقابت های انتخابات ریاست جمهوری خبر بسیار بدی ممکن برای اروپای واحد محسوب می شود. این موضوع نشان می دهد که جریان های ضد اروپایی و راست افراطی توانسته اند در میان افکار عمومی اروپا پایگاهی برای خود کسب کنند. در حال حاضر، احزاب راست افراطی در کشورهای فرانسه، هلند، سوئد و اتریش توانسته اند دست به یارگیری گسترده ای بزنند. بدیهی است که ادامه این روند، آینده اروپای واحد را به خطر خواهد انداخت. چنانچه در حال حاضر شاهد هستیم، رشد جریان راست افراطی در فرانسه به گونه ای بوده است که احزاب راست میانه و سوسیالیست و ..... ناچارند جهت شکست دادن آن در انتخابات با یکدیگر هم پیمان شوند. این در حالیست که تا چند سال قبل اساسا حذف جریان راست افراطی از معادلات سیاسی پاریس هزینه ای نداشت.
 هم اکنون کار به جایی رسیده است که علاوه بر احزاب داخلی در فرانسه، سران اتحادیه اروپا و منطقه یورو نیز تقابل خود با جریان راست افراطی در فرانسه را علنی کرده اند. اگر رشد آرای جریان راست افراطی (که طی سال های اخیر به صورت تصاعدی صورت گرفته است) به همین شکل ادامه یابد، در آینده ای نزدیک شاهد وقوع دردسرهای بیشتری برای اتحادیه اروپا و منطقه یورو خواهیم بود؛ موضوعی که بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان مسائل اروپا نسبت به آن هشدار داده اند./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات