تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۰۰۸۴۳
دبیرکل جبهه پایداری: اگر کاندیدای «جبهه» اصلح باشد، حمایت می‌کنیم

تشریح استراتژی «جبهه مردمی» به روایت سلیمی‌نمین

(روزنامه ايران - 1395/12/03 - شماره 6440 - صفحه 3)

دبیرکل جبهه پایداری شرط حمایت تشکل متبوعش از «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» را اعلام کرد. مرتضی آقاتهرانی روز گذشته در گفت‌و‌گو با «رسا» با گلایه از دست‌اندرکاران «جبهه مردمی» که به گفته او تازه بعد از ماه‌ها یاد پایداری‌ها افتاده‌اند، گفت که برای توفیق تلاش‌های این تشکل دعا خواهند کرد اما در شرایطی از نامزد «جبهه مردمی» حمایت می‌کنند که «اصلح» باشد. وی با بیان اینکه «پس از 5 ماه جبهه مردمی به سراغ ما آمد، در حالی که بسیاری از کارها شده است»، ادامه داد: اما دعا می‌کنیم که دوستان در بهترین راه موفق باشند و به اصلح برسند و اگر واقعاً به اصلح برسند، دوستان را یاری خواهیم کرد. آقاتهرانی با بیان اینکه «ما به وظیفه خود عمل می‌کنیم»، ابراز داشت: ما نتیجه را بیرون از تکلیف نمی‌دانیم؛ برخی خیال می‌کنند که نتیجه برای ما مهم نیست، واقعاً دل‌مان می‌خواهد که آقایان به اصلح برسند و اگر رسیدند بحث وحدت دیگر مطرح نیست؛ بلکه وظیفه می‌دانیم بایستیم و حمایت کنیم؛ حتی اگر از ما (پایداری) نباشد چون از شاخصه‌ها این نیست که شخص پایداری باشد.

دبیرکل حزب پایداری همچنین در گفت‌وگو با مهر با اشاره به برنامه‌های این حزب برای انتخابات پیش رو، گفت: پس از بررسی و تبادل نظر با کارشناسان و صاحبنظران حوزه و دانشگاه نزدیک به حدود ۴۰ شاخص را از بین مؤلفه‌های مذکور استخراج و جمع‌بندی کردیم. آقاتهرانی تصریح کرد: در حال حاضر ارزیابی اولیه حدود 20 نامزد احتمالی انتخابات آتی ریاست جمهوری بر اساس شاخص‌های مذکور در جبهه پایداری آغاز شده است و ان‌شاء‌الله در آینده نزدیک نتایج جمع‌بندی به استحضار ملت شریف ایران اسلامی خواهد رسید.

اظهارات مرتضی آقاتهرانی در شرایطی منتشر شد که بعد از اعلام موجودیت «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» این پرسش پیش آمده بود که دیگر تشکل‌های اصولگرا بالاخص حزب پایداری، چه واکنشی به تشکل انتخاباتی و نوپدید اصولگرایان خواهد داشت. چرا که در جریان انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی که اسفندماه سال گذشته برگزار شد، این حزب یکی از اضلاع اصلی «شورای ائتلاف اصولگرایان» بود؛ شورایی که از دل جلسات مستمر و مداوم حزب پایداری، حزب مؤتلفه اسلامی و جمعیت رهپویان خلق شده بود و در روند تصمیم‌گیری، اضلاع دیگری از جامعه روحانیت مبارز، جمعیت ایثارگران، جبهه پیروان خط امام و رهبری، «جبهه یکتا» و جبهه ایستادگی پذیرفته بود.

اگر چه چتر شورای ائتلاف اصولگرایان به زعم کارگزارانش «حداکثری» بود و نه «صد درصدی» باز هم بزرگ‌ترین تشکیلات انتخاباتی این جریان به شمار می‌آمد؛ اما هنگام تنظیم فهرست 30 نفره نامزدهای این تشکل در حوزه انتخابیه تهران، پایداری‌ها، مؤتلفه، رهپویان، ایثارگران و جامعه روحانیت مبارز بیشترین بهره را از لیست داشتند و در این میان بیشترین نامزدهای جای شده در فهرست، از حزب پایداری بود.

شکست 30 به صفر فهرست «شورای ائتلاف اصولگرایان» در تهران، علی الظاهر شیرازه تشکل انتخاباتی اصولگرایان را از هم پاشید؛ اما آن گونه که از فعالیت «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» و تشکل‌های حامی‌اش برمی‌آید، برخی از احزاب اصولگرا در ماه‌های گذشته به صورت چراغ خاموش فعالیت‌هایی را سامان داده‌اند که در قالب «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» بروز کرد. تشکلی قوام یافته از 10 چهره درجه چندم اصولگرا که اگر چه بر وجه «مردمی» بودن تأکید و اصرار بسیار دارد، اما نمی‌تواند علقه برخی از اعضای هیأت مؤسس با احزاب و تشکل‌هایی چون مؤتلفه اسلامی، «جبهه یکتا» و جمعیت ایثارگران را پنهان کند؛ چه این احزاب در «جبهه مردمی» نماینده دارند.

تاکنون نیز جبهه پیروان خط امام و رهبری، جمعیت ایثارگران و دبیرکل جامعه روحانیت مبارز از تشکل انتخاباتی اصولگرایان حمایت کرده‌اند و از حلقه ائتلاف سال گذشته، فقط «پایداری» مانده است؛ ضلع اصلی «شورای ائتلاف اصولگرایان» در انتخابات یک سال پیش و غایب تاکنون ائتلاف اصولگرایان در روزهای گذشته. این در حالی است که به نظر می‌رسد دیگر تشکلی که قرابت فکری و سیاسی زیادی با «پایداری» دارد، یعنی «جبهه یکتا» می‌کوشد نقش بیشتری در ائتلاف جدید داشته باشد. حمیدرضا حاجی بابایی دبیر کل «جبهه یکتا» که عضو هیأت مؤسس «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» نیز هست، روز یکشنبه از سوی تشکل متبوعش به عنوان کاندیدا به «جبهه مردمی» معرفی شد.

به گفته سید محمد حسینی سخنگوی «جبهه یکتا» علاوه بر حاجی بابایی، رستم قاسمی نیز به عنوان گزینه پیشنهادی یکتایی‌ها برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری آتی، به تشکل انتخاباتی اصولگرایان معرفی شده‌اند. این در حالی است که پیش تر اعلام شده بود، اعضای هیأت مؤسس «جبهه مردمی» نمی‌توانند به عنوان کاندیدا وارد عرصه شوند. دیروز اما عباس سلیمی نمین در پاسخ به سؤالی در این باره به خبرآنلاین گفت که «حاجی بابایی ابتدا بنا بر کاندیدا شدن نداشت بعد که تمایل پیدا می‌کند که نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود از شورای جبهه مردمی کنار رفت و شخص دیگری جای او را می‌گیرد.»

تا کنون حمیدرضا حاجی بابایی، رستم قاسمی و مصطفی میرسلیم، به عنوان کاندیداهای احتمالی به «جبهه مردمی» معرفی شده‌اند که قرار است در پارلمان «جبهه مردمی» به رأی گذاشته شوند. سلیمی نمین در این باره گفت: ابتدا باید مشخص شود که چه افرادی مایلند برای انتخابات ریاست جمهوری به صحنه بیایند؛ بعد از آنکه مشخص شد، آنها به شورای منتخب «جبهه مردمی» تعهد خواهند داد تا برنامه‌ها و دیدگاه‌های آنها برای اداره کشور در این شورا بررسی شود و مورد ارزیابی قرار بگیرد. این تعداد شخصیتی که در سؤال مطرح شد ابتدا به 15 نفر، بعد به 10 و سپس به 5 نفر تقلیل پیدا می‌کنند در نهایت این پنج نفر در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کنند، بعد از اعلام نظر شورای نگهبان، 4 نفر به نفع کسی که مقبولیت و اقبال عمومی بیشتری در نظرسنجی‌ها دارد کنار می‌روند.

این در حالی بود که پیشتر اعلام شده بود در رأی‌گیری نهایی میان 5 کاندیدای باقی مانده، در نهایت یک گزینه به عنوان کاندیدای واحد اصولگرایان وارد میدان رقابت می‌شود. پیشتر شماری از اصلاح‌طلبان از جمله محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفته بود که اصولگرایان درصدد هستند با تکثر نامزدها وارد میدان رقابت شوند، با هجمه انتقادی علیه حسن روحانی در میدان مناظره‌ها و تبلیغات، آرای وی را خراش داده و انتخابات را به مرحله دوم بکشانند. حال سلیمی نمین بر نیمی از این سناریو مهر تأیید نهاده است؛ اما نکته قابل توجه، احتمال حضور نامزدهای اصولگرا خارج از ائتلاف «جبهه مردمی» است.

چنان که در روزهای گذشته حمید بقایی معاون محمود احمدی‌نژاد در دولت سابق، اعلام کاندیداتوری کرد. حضوری که می‌تواند معادله اصولگرایان عضو «جبهه مردمی» را به هم بزند کما اینکه دیروز سلیمی نمین، احمدی‌نژاد را به «برهم زدن بازی انتخاباتی اصولگرایان» متهم کرد. او همچنین درباره آینده حمید بقایی در عرصه انتخابات گفت: «آقای بقایی دارای پرونده‌هایی است و چندین بار احضار شده؛ پس بعید است که تأیید صلاحیت شود و امکان رقابت پیدا کند؛ معتقدم حتی اگر هم پرونده نداشت، وضعیت تأیید صلاحیتش چندان روشن نبود.»

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6440/3/173470/0

ش.د9504337

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات