تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۰۰۸۵۰
80 هیأت پارلمانی، سیاسی و سازمان مردم‌نهاد در ششمین کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین شرکت کردند

بازگشت به اولویت اصلی

(روزنامه وطن‌امروز - 1395/12/04 - شماره 2107 - صفحه 2)

گروه سیاسی: ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین دیروز با حضور بیش از 700 میهمان از 80 کشور در تهران آغاز به کار کرد. به گزارش «وطن امروز» نشست حمایت از انتفاضه در شرایطی برگزار شد که رژیم صهیونیستی با توجه به درگیری برخی کشورهای منطقه با پدیده گروهک‌های تروریستی در تلاش است با استفاده از این فضا، روند یهودی‌سازی قدس و همچنین توسعه شهرک‌سازی در این شهر را به نتیجه برساند. در کنار این موضوع، برخی کشورهای عربی منطقه نیز به دنبال فراموشی مساله فلسطین و «عادی‌سازی روابط» در حوزه‌های پنهان و آشکار با رژیم صهیونیستی هستند. در چنین وضعیتی ایران ششمین نشست حمایت از انتفاضه فلسطین را در تهران برگزار کرد تا یکبار دیگر بر اهمیت موضوع فلسطین به عنوان اصلی‌ترین اولویت جهان اسلام تاکید و آخرین راهکارها برای حمایت از مردم فلسطین را بررسی کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، ششمین کنفرانس حمایت از فلسطین از صبح روز گذشته با حضور رهبر معظم انقلاب، سران 3 قوه و بیش از 700 میهمان از 80 کشور جهان در محل اجلاس سران در تهران آغاز به کار کرد. آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌الاسلام محمد محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عطاءالله صالحی فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و.... از جمله چهره‌های داخلی حاضر در این کنفرانس بین‌المللی بودند.

علاوه بر شخصیت‌های داخلی، رؤسای مجالس و هیات‌های پارلمانی از کشورهای عربی و اسلامی و برخی کشورهای غیر اسلامی در آمریکای لاتین و اروپا، چهره های شاخص و مبارز فلسطینی، چهره‌های سیاسی، اندیشمندان و برخی «NGO»های اروپایی و منطقه (سازمان‌های مردم‌نهاد) از جمله میهمانان این نشست بودند. از جنبش‌های فلسطینی نیز هیاتی از حماس و جهاد اسلامی در این نشست شرکت کردند اما هیاتی از جنبش فتح به این کنفرانس نرسید. البته شبکه «المیادین» به نقل از یک منبع فلسطینی، اعلام کرد رژیم صهیونیستی اجازه خروج هیأت فتح از رام‌الله که قصد شرکت در ششمین کنفرانس حمایت از انتفاضه در ایران را داشته، نداده است.

بر اساس برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده، در افتتاحیه این کنفرانس بین‌المللی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر حکیم انقلاب اسلامی به ایراد سخن پرداختند. ایشان پس از ورود به محل سالن اجلاس سران، در محل یادمان شهدای انتفاضه حضور یافته و به مقام شهیدان انتفاضه ادای احترام کردند. رهبر معظم انقلاب پیش از آغاز بیانات‌شان در این اجلاس، از حضار خواستند با توجه به همزمانی برگزاری اجلاس با سالروز شهادت «مالکوم ایکس» رهبر مسلمانان آمریکا برای روح آن شهید حمد و سوره‌ای قرائت کنند. پیش از رهبر انقلاب، علی لاریجانی، رئیس مجلس که ریاست این اجلاس را بر عهده داشت به تشریح دلایل برگزاری این کنفرانس پرداخت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این کنفرانس، تلاش در جهت وحدت ملل اسلامی در همه ابعاد، حمایت بی‌دریغ از مستضعفان و دفاع از مبارزه حق‌طلبانه آنان است، گفت: بی‌تردید مردم شریف فلسطین در این زمانه سرآمد مظلومیت هستند که باید مورد حمایت جدی قرار بگیرند. وی تصریح کرد: رهبر کبیر انقلاب اسلامی در خطابه‌های خود مکرراً و در وصیتنامه سیاسی‌شان نیز مؤکداً همگان را بر حمایت بی‌دریغ از ملت فلسطین در مبارزه شجاعانه با استکبار سفارش کرده‌اند. رئیس قوه مقننه ادامه داد: مجلس شورای اسلامی نیز در جهت تحقق این اهداف بلند، قانونی به‌منظور حمایت همه‌جانبه از ملت فلسطین تصویب کرده که این کنفرانس از ثمرات آن است.

وی با بیان اینکه «امروز در شرایطی قرار داریم که ملت فلسطین در مظلومیت به سر می‌برند و رژیم بدخیم صهیونیستی هم فشارهایی را به آنها وارد کرده است»، اظهار داشت: این رژیم بر اساس معاهدات سست خود ساخت شهرک‌سازی را آغاز کرده و به آشفتگی منطقه دامن زده است. لاریجانی گفت: رژیم‌صهیونیستی با این کارها قصد دارد کشورهای اسلامی را دچار فرسایش کند و با انگیزه موذیانه به‌دنبال رخنه در کشورهای اسلامی است. رئیس مجلس ادامه داد: رژیم منحوس صهیونیستی قصد دارد فضای تفرقه در منطقه را افزایش دهد تا از این طریق فرصت تنفس شیطانی پیدا کند که این کنفرانس در چنین فضایی برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از خداوند متعال توفیق در جهت اصل تعالی‌بخش آزادی فلسطین را خواستاریم و از همه میهمانان، سروران گرامی و بویژه نیروهای مقاومت که دعوت مجلس را پذیرفتند، سپاسگزارم و از محضر شریف رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت امام خامنه‌ای نیز تقاضا دارم با سخنرانی خویش آغازگر مبارک این همایش باشند. در پایان نشست نوبت صبح نخستین روز ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه مردم فلسطین از تمبر یادبود کنفرانس رونمایی شد. در آیین رونمایی، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، شیخ نعیم قاسم جانشین دبیرکل حزب‌الله لبنان، نبیه بری رئیس مجلس لبنان و رمضان عبدالله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین حضور داشتند. میهمانان این کنفرانس پس از نوبت صبح این اجلاس در قالب ۴ کمیته پارلمانی، جوانان، سازمان‌های غیردولتی و نهضت‌های مقاومت به بررسی راهکارهای حمایت از فلسطین پرداختند.

بازتاب کنفرانس فلسطین در رسانه‌های جهان

بیانات مقام معظم رهبری در کنفرانس حمایت از فلسطین، در رسانه‌های منطقه و غربی بازتاب گسترده‌ای داشت. خبرگزاری فرانسه با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب نوشت: رهبر عالی ایران در این کنفرانس خواستار آزادی کامل فلسطین از دست غده سرطانی اسرائیل شده و بار دیگر از به رسمیت شناختن اسرائیل امتناع کرد. المنار لبنان نیز به پوشش سخنان رهبر انقلاب در این مراسم پرداخت. به گزارش المنار، رهبر انقلاب در این کنفرانس اعلام کردند انتفاضه سوم هرچند بیش از 2 کابینه قبل اسرائیل هدف سرکوب رژیم صهیونیستی قرار گرفته اما فصل بسیار مهمی را در تاریخ مقاومت رقم خواهد زد. خبرگزاری شینهوای چین نیز رسانه دیگری بود که به پوشش حضور رهبر انقلاب در کنفرانس بین‌المللی انتفاضه فلسطین پرداخت. به گزارش این خبرگزاری، رهبر ایران طرح و نقشه برای آشتی با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و با اشتباه خواندن آنها بر ادامه مقاومت تا آزادی اراضی اشغالی فلسطینیان تاکید کرد.

روزنامه اسرائیلی آروتز شوع نیز به بازتاب بیانات مقام معظم رهبری در این کنفرانس پرداخت و نوشت: رهبر ایران دولت یهود را یک غده سرطانی خوانده و خواستار آزادی فلسطین شده است. بی‌بی‌سی نیز با پوشش خبر سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای نوشت: رهبر ایران، روز سه‌شنبه، در جلسه‌ای درباره مواجهه فلسطینی‌ها علیه اسرائیل از گروه‌های فلسطینی خواسته است درگیر اختلافات منطقه‌ای نشوند. پایگاه خبری پاکستان‌تودی نیز نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران از آزادسازی فلسطین از غده سرطانی اسرائیل حمایت کرد. شبکه‌های الجزیره و المنار نیز به پوشش زنده کنفرانس انتفاضه و سخنرانی رهبر انقلاب پرداختند.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/2107/2/172402/0

ش.د9504333

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات