بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۰۰۸۵۶

صد روز اول ریاست جمهوری ترامپ

از زمانیکه فرانکلین روزولت (1945-1933) برنامه 100روزه خود را جهت مقابله با رکود اقتصادی اعلام کرد، چارچوب «100روزه» برای تبیین دستاوردهای روسای جمهور آمریکا مورد توجه قرار گرفت. ترامپ مدعی است در این دوره 100 روزه یک گام از خودِ روزولت جلوتر بوده است.
به گزارش بصیرت به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، شنبه 29 آوریل صدمین روز ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا بود. به طور معمول روسای جمهور آمریکا در 100 روز اول تصدی مقام، اقداماتی انجام می‌دهند تا به حامیان خود اطمینان خاطر بدهند که منتخبشان به وعده‌ها وفادار است. ترامپ در نخستین روزهای حضور در اتاق بیضی کاخ سفید، اوباماکر (بیمه درمانی اوباما) را هدف قرار داد، خواستار تامین مالی ساخت دیوار در مرز با مکزیک شد و فرمان منع سفر شهروندان 7 کشور مسلمان را به آمریکا امضا کرد. در عمل، اختلاف با اعضای کنگره بر سر جایگزین بیمه درمانی اوباما و اختصاص بودجه برای ساخت دیوار در مرز با مکزیک این دو وعده ترامپ را به کما برد. تقابل قضات ایالات متحده با ترامپ در موضوع صدور فرمان منع سفر بر دشواری‌های پیش روی ترامپ افزود و دردسرهای ارتباط با روسیه چالشی بزرگ مقابل او پدید آورد. این ناکامی‌ها باعث شد ترامپ در ماه سوم ریاست جمهوری، توجه خود را به خارج از مرزهای آمریکا منعطف نماید و با حمله موشکی به سوریه در جستجوی اعتبار برآید. اما این باعث نشد محبوبیت ترامپ افزایش یابد بلکه برای نخستین‌بار در دهه‌های اخیر محبوبیت رئیس جمهور آمریکا در صد روز اول به جای افزایش با کاهش مواجه شد.

کاخ سفید خروج از پیمان ترانس پاسیفیک، کاهش آمار ورود مهاجران غیر قانونی،‌ انتصاب قاضی دیوان عالی،‌ حمله موشکی به سوریه و نزدیکی به چین برای افزایش فشار بر کره شمالی را در زمره دستاوردهای 100 روزه ترامپ اعلام می‌کند، اما در واقع ماه عسل ترامپ بیشتر با شکست و عقب‌نشینی مواجه بوده است.

تامین هزینه ساخت دیوار در مرز با مکزیک

صد روز اول ریاست جمهوری ترامپ

ترامپ قول داده بود تکلیف هزینه ساخت دیوار در مرز مکزیک را در 100 روز اول ریاست جمهوری مشخص کند. رئیس جمهوری آمریکا اصرار دارد نمایندگان کنگره هزینه ساخت دیوار مرزی با مکزیک را در بودجه 2017 بگنجانند؛ این در حالیست که نمایندگان دموکرات اعلام کرده‌اند با هر طرحی که اعتبار مالی برای ساخت این دیوار در نظر بگیرد، مخالفت خواهند کرد. برای تصویب نهایی بودجه این دیوار مرزی، در مجلس سنا نیز موافقت 60 سناتور از 100 سناتور لازم است؛‌ در حالیکه جمهوریخواهان 52 کرسی این مجلس را در اختیار دارند. دیروز در نود و نهمین روز ریاست جمهوری ترامپ، مجلس نمایندگان آمریکا تصمیم گرفت برای پیشگیری از تعطیلی دولت، بودجه مورد نیاز دولت فدرال را برای شش روز تصویب کند تا در این فرصت، کاخ سفید و کنگره بر سر لایحه جدید بودجه به توافق برسند. در صورت عدم توافق طرفین، دولت فدرال برای سومین بار در تاریخ این کشور تعطیل خواهد شد.

کشیدن سیفون در کاخ سفید

ترامپ ده روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (8 نوامبر 2016) گفت: «تشکیلات حاکم در واشنگتن باید حرف­ه ای مرا بشنوند؛ ما باید سیفون را در واشنگتن بکشیم و فساد و ناپاکی های آن را از بین ببریم.» او که مدعی پس گرفتن کاخ سفید بود، حالا کابینه‌ای متشکل از ژنرال‌ها،‌ بانک‌داران و ثروتمندان تشکیل داده که در تاریخ آمریکا کم نظیراست. بنابراین تیم او نه تنها از تیم‌های قبلی متفاوت نیست، بلکه در برخی موارد از آنها افراطی‌تر است. نکته دیگر ورود خویشاوندان رئیس جمهور به کاخ سفید است. در واقع رئیس جمهور توئیتری آمریکا برخلاف وعده‌اش در خصوص از بین بردن فساد در کاخ سفید، عملا کانون های جدید فساد ایجاد کرده است. علاوه بر این در دولت ترامپ، تنش ها در کاخ سفید گسترش یافته است. استعفای مایکل فلین مشاور امنیت ملی ترامپ 24 روز بعد از انتصاب به اتهام ارتباط با روسیه، گماردن و سپس برکناری استیو بنن در شورای امنیت ملی،‌ برکناری یکی از اعضای بلند پایه شورای امنیت ملی و انتصاب وی به عنوان سفیر آمریکا در یکی از کشورهای آسیایی و آشکار شدن اختلاف نظر جارد کوشنر، داماد و بنن مربی ایدئولوژیک ترامپ از جمله موارد تنش‌زاست که اوضاع کاخ سفید را بدتر از قبل کرده است.

بیمه درمانی اوباما

صد روز اول ریاست جمهوری ترامپ

دونالد ترامپ با انتقاد از بیمه درمانی اوباما وعده داد برای این بیمه، جایگزینی به صرفه‌تر و بهتر تعیین خواهد کرد. دولت ترامپ که نتوانسته این وعده را محقق کند دمکرات های کنگره را متهم به عدم همکاری کرده و ناچاراً پذیرفته فعلا به پرداخت یارانه‌های اوباماکر ( طرح خدمات درمانی باراک اوباما) برای اقشار کم درآمد ادامه دهد.

منع مسافرت شهروندان کشورهای اسلامی

صد روز اول ریاست جمهوری ترامپ

فرمان ترامپ مبنی بر منع سفر شهروندان ایران، عراق، سومالی، سودان، لیبی، سوریه و یمن، هرج و مرج گسترده‌ای در فرودگاه ها و شهرهای آمریکا پدید آورد. هر چند این فرمان از سوی دادگاه آمریکا معلق شد، اما فرمان دوم ترامپ هم با دشوارهایی مواجه شده است؛ درخواست ترامپ برای قطع بودجه ایالاتی که در خصوص مهاجران غیر قانونی با دولت فدرال همراهی نمی‌کنند این هفته با حکم یک قاضی فدرال متوقف شد.

سیاست خارجی

روسیه: رئیس جمهور آمریکا قبل از حضور در کاخ سفید، بارها در تحسین پوتین رئیس جمهور روسیه سخن گفت و خواستار برقراری روابط حسنه با این کشور شد. با این حال با طرح مباحثی همچون دخالت روسیه در انتخابات 20166 و نیز آشکار شدن شواهدی دال بر پیوند نهانی میان تیم ترامپ و دولت روسیه، دولت ترامپ تحت فشار شدید قرار گرفت‌. ترامپ برای فرار از اتهامات دستور حمله موشکی به سوریه را صادر کرد و از کاهش ارتباط با روسیه سخن گفت.

صد روز اول ریاست جمهوری ترامپ

ناتو: ترامپ که در طول مبارزات انتخاباتی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را منقضی اعلام کرده بود،‌ به خاطر افزایش اقدامات تهاجمی روسیه، به ناتو روی آورده است. او دو هفته قبل هم در دیدار  با دبیر کل ناتو، اقدامات این سازمان را ستود.

صد روز اول ریاست جمهوری ترامپ

سوریه: ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی با اشاره به فجایع مداخلات نظامی آمریکا در خاورمیانه وعده داد این رویه را دنبال نخواهد کرد. اما در100 روز نخست زمامداری این وعده را نقض کرد و  پا جای پای پیشینیان خود گذاشت. ترامپ فرمان حمله موشکی آمریکا به سوریه را صادر کرد و با اعزام وزیر خارجه خود به روسیه، از پوتین خواست بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را از قدرت برکنار کند.

صد روز اول ریاست جمهوری ترامپ

چین : ترامپ چین را به دستکاری در نرخ ارز متهم کرد، اما پس از وقوع بحران در شبه جزیره کره حرف خود را پس گرفت تا بتواند چین را جهت تحت فشار قرار دادن کره شمالی با خود همراه سازد.

صد روز اول ریاست جمهوری ترامپ

جمع‌بندی

از زمانیکه فرانکلین روزولت (1945-1933) برنامه 100روزه خود را جهت مقابله با رکود اقتصادی اعلام کرد، چارچوب «100روزه» برای تبیین دستاوردهای روسای جمهور آمریکا مورد توجه قرار گرفت. ترامپ مدعی است در این دوره 100 روزه یک گام از خودِ روزولت جلوتر بوده است.

برخلاف باور ترامپ،‌ نظرسنجی‌ها حاکی از این است که ترامپ عملکرد ضعیفی داشته است. توهین‌های کلامی، ادعاهای بی‌اساس،‌ تغییر ناگهانی در عرصه سیاست خارجی، نزدیکی بیشتر با وال استریت، اعلام موضع در توئیتر،‌ نداشتن برنامه در عراق و سوریه، دستورات اجرایی در خصوص مهاجرت و ناتوانی در جایگزینی بیمه درمانی اوباما از جمله دلایل ضعف ترامپ در 100 روز اول حضور در کاخ سفید اعلام شده است. هر چند استاندارد 100 روزه معیار خوبی برای محک زدن عملکرد ترامپ نیست؛ اما ترامپ دراین مدت در مقایسه با سایر روسای جمهور آمریکا کمتر توانست به وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند. آمریکای ترامپ درصدد احیای قدرت و جلوگیری از افول است؛ ‌اینکه تا چه حد خواهد توانست به این خواسته جامه عمل بپوشاند، کماکان مبهم است. 

پژوهش خبری صدا وسیما//پژوهشگر: دارابی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات