صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۰۰۸۶۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 12 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) من هرگز نمی‌گویم چه کسی را انتخاب کنیم اما می‌گویم سر صندوق حاضر بشوید و رأی بدهید. هرکس کشور و امنیت را دوست دارد سر صندوق حاضر شود.(1396/2/10) ***میلاد با سعادت حضرت امام زین‌العابدین(ع) مبارک باد***
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
ناامیدی غرب با انتخاب بهتر

از بدو پیروزی انقلاب اسلامی، کشور‌های غربی همواره طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی برای مقابله با نظام اسلامی انجام داده‌اند. رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره برنامه‌ریزی و اهداف دشمن می‌فرمایند: «من برنامه استکبار جهانی علیه ملت ایران را در سه جمله خلاصه می‌کنم؛ اول جنگ روانی، دوم جنگ اقتصادی، سوم مقابله با پیشرفت و اقتدار علمی کشور.» در همین راستا چند مراکز علمی و امنیتی مطرح در جهان به ویژه در کشورهای غربی مشغول برنامه‌ریزی و طراحی علیه کشورمان هستند. این مراکز همواره درصددند که در چندین سطح به  نظام اسلامی ضربه بزنند. آنها برای رسیدن به اهداف شوم خود همواره در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی فعالیت دارند؛ اما از نظر امنیتی با وجود اینکه کشورمان در یکی از ناامن‌ترین نقاط جهان قرار دارد، آنها نتوانستند با همه برنامه‌ریزی‌هایی که داشتند، ضربه یا خللی در امنیت کشور ایجاد کنند. دلیل این امر واضح است؛ چون بدنه حافظان امنیت کشور را نیروهای انقلابی و با اراده‌ای تشکیل داده‌اند. از سوی دیگر دشمن با تحریم همه‌جانبه در زمینه تجهیزات نظامی هم نتوانست جلوی پیشرفت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران را بگیرد. در واقع، هر جا نیروهایی از جنس انقلاب حضور داشته‌اند، دشمن و در رأس آن آمریکا ناامید شده است. امروزه که غربی‌ها نتوانسته‌اند در موارد بیان شده به کشور ضربه‌ای وارد کنند، زمینه نفوذ را در مسائل اقتصادی می‌بینند؛ رکود اقتصادی که در چندین سال به ویژه از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم در کشور حکمفرما بوده، کشورهای غربی با تفکر لیبرالی را نسبت به ضربه زدن به ایران امیدوار کرده است. از این‌رو آنها برای تداوم این وضعیت توان و نیروی خود را به کار بسته‌ و تحریم‌های هدف‌داری را علیه کشورمان تدارک دیده‌اند. دولتمردان هم به جای نگاه به درون، به آن سوی مرزها تکیه دارند. وجود چنین نگرشی سبب شده است هر روز به تعداد بیکاران افزوده و کارخانجات بیشتری تعطیل شوند. به عبارت دیگر، برای اینکه قدرت نظام اسلامی در زمینه حل مشکلات اقتصادی را به دنیا نشان دهیم تا الگوی قابل اطمینان برای ملت‌های مسلمان و آزاده‌خواه جهان باشیم، ناگزیر به انتخاب افرادی با نگرش انقلابی‌گری هستیم؛ از این‌رو انتخابات پیش رو بهترین فرصت برای مردم کشورمان فراهم آورده است تا با انتخاب درست خود زمینه مدیریت جهادی و انقلابی را برای حل مشکلات کشور فراهم آورند.

▼ گزارش روز
پایان روحانی!

 عصر جمعه گذشته در میان مناظره نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری یک جمله معنای ویژه‌ای برای ناظران و فعالان سیاسی داشت و آن، جمله اسحاق جهانگیری بود که گفت: «من به عنوان نماینده جریان اصلاحات وارد انتخابات شده‌ام.» اما این جمله زمانی بیشتر معنا می‌یابد که بدانیم درست پس از پایان یافتن اولین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری تعدادی از پایگاه‌های خبری، کانال‌های خاص و برخی کاربران در فضای مجازی حمایت ویژه‌ای را از جهانگیری آغاز کردند که براساس اخبار منتشر شده در ساعات آخر نام‌نویسی و با اصرار برخی از نزدیکان حسن روحانی به او، رئیس دولت رضایت داد که معاون اولش به عنوان نامزدی پوششی و کمک‌کننده او وارد عرصه رقابت شود. حمایتی که البته به اینجا ختم نشد و صبح روز شنبه (9/2/96) نیز روزنامه‌های اصلاح‌طلب بیش از آنکه از روحانی حمایت کنند، جهانگیری را عکس یک و تیتر یک کردند و هنوز 24 ساعت از برگزاری مناظره نگذشته بود که ستادهای انتخاباتی معاون اول رئیس‌جمهور که پیشتر اعلام کرده بود با وجود برنامه‌های صداوسیما به تشکیل ستاد و تبلیغات نیازی نمی‌بینم، فعالیت خود را آغاز کردند و زمزمه‌هایی مبنی بر ماندن جهانگیری و انصراف روحانی شایعه‌وار در فضای مجازی منتشر شد! شایعه‌ای که هر ساعت خبری تازه بر احتمال تحقق آن می‌افزاید؛ خبرهایی مانند اینکه ناگهان در میتینگ تبلیغاتی روحانی در  استان کرمان حاضران به جای حمایت از وی، شعار «اسحاق دوستت داریم» سر می‌دهند یا خبر اظهارات فردی، مانند ترکان که در چهار سال گذشته بدون تردید یکی از نزدیک‌ترین افراد به حسن روحانی و از حامیان همیشگی وی بوده مبنی براینکه هنوز مشخص نیست چه کسی می‌ماند و چه کسی می‌رود!
مجموعه اتفاقاتی که می‌تواند حامل دو پیام مهم باشد؛ اول آنکه حامیان دولت و سران اصلاح‌طلب با توجه به عملکرد چهار ساله و انتقادات گسترده از حسن روحانی که یک نمونه روشن آن روز گذشته و در مراسم روز جهانی کارگر در تهران اتفاق افتاد، به این جمع‌بندی رسیده‌اند که تمدید دولت یازدهم با اما و اگرهای فراوانی روبه‌رو است و دوم آنکه اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیده‌اند که با وجود شرایط نامساعد حسن روحانی، حالا وقت آن است که با عبور از او و دولت اجاره‌ای تدبیر و امید دولتی را به ریاست نماینده جریان اصلاحات تشکیل دهند!

▼ خبر ویژه
حذف هشت میلیون نفر از تخفیف سهام عدالت

محمدرضا جودکی، مدیرعامل سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان تهران با اشاره به اینکه دولت باید به منظور تخصیص هبه رهبری برای سهام عدالت، مددجویان کمیته امداد، بهزیستی و رزمندگان فاقد شغل را شناسایی می‌کرد، اظهار داشت: طبق آخرین برآوردها در سال‌های 85 تا 87 بیش از 14 میلیون و 500 هزار نفر از سهامداران عدالت مشمول هدیه 50 درصدی رهبری شده و پس از 10 سال با پرداخت 50 درصد مانده مالک سهام عدالت می‌شدند. وی افزود: دولت با خارج کردن بیش از هشت میلیون نفر از فهرست سهامداران دارای تخفیف 50 درصدی رهبری، بیش از 4 هزار و 500 میلیارد تومان پرداخت نمی‌کند و در ازای آن این تعداد هر کدام باید مبلغی حدود 500 هزار تومان نیز بپردازند.

▼ اخبار
1ـ 488 ادعای دروغ آقای رئیس‌جمهور در صد روز!

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» در اولین صد روز از ریاست‌جمهوری‌ خود، 488 ادعای دروغین یا گمراه‌کننده مطرح کرده است. در این گزارش آمده است: بخش «حقیقت‌یاب» این روزنامه فهرستی از تمامی اظهارات دروغین یا گمراه‌کننده‌ای که ترامپ در صد روز نخست ریاست‌جمهوری‌‌اش مطرح کرده، تهیه کرده است. طبق این آمار و ارقام، وی در این مدت به طور میانگین روزانه 9/4 ادعای دروغین مطرح کرده است. تعداد روزهایی که ترامپ بدون مطرح کردن ادعای دروغین گذرانده، معادل 10 روز است که در شش روز از این 10 روز، رئیس‌جمهور در املاک خود در حال گلف بازی کردن بوده است!

2ـ آمریکا در حال بازنگری برجام است!
ریچارد بوانگن، مدیر رسانه‌های بین‌المللی وزارت‌ خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز عربی، مدعی شد: «ما باور داریم که ایران همچنان حامی تروریسم است و در بی‌ثبات شدن منطقه نقش دارد و از بشار اسد و تروریسم و سازمان‌هایی، مانند حزب‌الله و حماس حمایت می‌کند.» وی درباره آینده توافق هسته‌ای با ایران با توجه به انتقاد دونالد ترامپ از آن، گفت: «توافق‌نامه هسته‌ای همچنان پابرجاست؛ ولی ما در حال بازنگری فراگیر درباره آن با توجه به رفتار ایران در منطقه هستیم. پس از آن طبعاً به این توافق‌نامه پایبند خواهیم ماند.»

▼ تا انتخابات
محمدباقر قالیباف در بخشی از برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با تعیین ساعت به عنوان نماد تبلیغاتی خود، اعلام کرد: دیگر حق نداریم دوباره چهار سال زمان به دولتی بدهیم که فرصت‌ها را از دست داده است. من در تمام زندگی‌ام همیشه مثل ساعت کار کرده‌ام. در این شهر تهران «کُرنومت» زدم و با مردم قرار گذاشتم و سر قرارم ایستادم. به نظر می‌رسد، نماد ساعت که قالیباف آن را در انتخابات برگزیده، به معنای سرعت ‌بخشیدن در انجام کارها و کار به جای حرف باشد.
حجت‌الاسلام رئیسی در جمع مردم بندرعباس با بیان اینکه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس سال 92 با 70 درصد پیشرفت تحویل این دولت شد و باید سال 94 به بهره‌برداری می‌رسید، گفت: سؤال این است که چرا دو سال تأخیر روی داده است؟ ما می‌توانستیم در این رابطه 10 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی کنیم؛ پولی که کشور برای واردات بنزین صرف می‌کرد، می‌توانست در کشور بماند.
پس از کم‌فروغی روحانی در اولین مناظره تلویزیونی در برابر حضور پررنگ جهانگیری که از او به عنوان کاندیدای پوششی دولت یاد می‌شود، مجموعه‌ای تحت عنوان ستاد حمایت مردمی دولت (حمد) به منظور حمایت از روحانی از سوی کاندیدای پوششی در دستور کار قرار گرفت. این ستاد قرار است ستادی پوششی برای جهانگیری باشد.
روزنامه «الشرق الاوسط» با اشاره به عقب‌نشینی روحانی از بارزترین شعار انتخاباتی‌اش مبنی بر دور شدن سایه جنگ از سر ایران به واسطه برجام، مدعی شد: «روحانی با تغییر موضعی آشکار در جدیدترین اظهارات خود گفته است که به واسطه ملت، رهبری و اتحاد مردم سایه جنگ از سر کشور دور شده است!»
سیدمصطفی آقامیرسلیم در حاشیه بازدید از شهرک صنعتی شکوهیه قم در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا درست است که شما به آیت‌الله موحدی‌کرمانی قول داده‌اید که به نفع جمنا کناره‌گیری کنید، گفت: من چنین قولی نداده و مردم را هم مسخره نکرده‌ام و تا آخر ایستاده‌ام.

▼ اخبار کوتاه
مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌بی‌اس نیوز» گفت: «ترامپ اعتبار آمریکا را بازگردانده است و کره شمالی باید به این موضوع توجه کند.» وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «آمریکا با کره شمالی با این هدف که فقط این کشور سر میز مذاکره حاضر شود، گفت‌وگو نمی‌کند؛ بلکه کره شمالی باید از برنامه هسته‌ای و موشکی خود دست بکشد.» پنس خاطرنشان کرد: هم‌چنان همه گزینه‌ها علیه کره شمالی روی میز آمریکا وجود دارد.
«حسن الساری» یکی از فرماندهان حشد الشعبی گفت: اطلاعاتی به دست ما رسیده که نشان می‌دهد ابوبکر بغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش، در منطقه تلعفر در شمال عراق حضور دارد. وی افزود: ابوبکر بغدادی به صورت طولانی‌مدت در یک منطقه توقف نمی‌کند و همیشه در حال منتقل شدن از مکانی به مکان دیگر است. الساری همچنین ادامه داد: بغدادی در مناطق شرقی سوریه بیشتر دیده شده و فرماندهان مهم داعش یک ماه پیش از موصل خارج شده‌اند.
آمارهای رسمی پایگاه گمرک ایران نشان می‌دهد، مقادیر قابل توجهی «حصیر و سبد» و اقلام تزئینی مرتبط در سال 95 در 270 نوبت به کشور وارد شده است. وزن این محصولات 934 تن و ارزش ریالی آنها 137 میلیارد ریال و ارزش دلاری آنها بالغ بر 3/4 میلیون دلار بوده است. واردات این اقلام سبب شده است تا این صنایع دستی در داخل کشور با چالش روبه‌رو شوند.
اکبر رنجبرزاده، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی از به تعویق افتادن استیضاح «دانش‌آشتیانی» وزیر آموزش‌ و پرورش در مجلس خبر داد و اظهار داشت: با توجه به زمان‌بندی برگزاری جلسات علنی مجلس شورای اسلامی و نزدیک شدن به ایام انتخابات، زمان کافی برای رسیدگی و طرح استیضاح در مجلس وجود نداشت؛ به همین دلیل طرح استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش به پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها موکول شده است.
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در مراسم دریافت درجه دکتری افتخاری در هند در سخنانی گفت: چیزی که از شورای امنیت انتظار می‌رود، عدالت است؛ اما آیا اکنون عدالتی در شورای امنیت وجود دارد؟ خیر وجود ندارد. وی ادامه داد: ساختار سازمان ملل متحد و به ویژه شورای امنیت باید در اسرع وقت اصلاح شود. به شورای امنیتی با اعضای غیر دائم نیاز داریم.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات