صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۰۰۹۱۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 16 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): برخی گفته‌اند که علت پیشرفت بعضی کشورها، جمع‌آوری سازمان‌های نظامی‌شان بوده؛ اگر این سخنان واقعاً بیان شده، حرف غلطی است... هیچ عاقلی نیروی دفاعی خود را کنار نمی‌گذارد.(1395/6/28)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز                
فرافکنی آشکار

دومین مناظره‌ نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری با محوریت مسائل سیاسی و فرهنگی، در حالی برگزار شد که بخشی از موضوع مناظره به برجام اختصاص یافت. با این حال،  نامزدهای حامی دولت هنگامی که با انتقاد سایرین از برجام روبه‌رو شدند و پاسخی برای انتقادهای بجا و دقیق آنها نداشتند، در یک فرافکنی آشکار، پای مسائل دفاعی و موشکی کشور را به میان کشانده و متعرض تقویت قدرت موشکی کشور در برهه‌ موسوم به پسابرجام شدند. یکی از نامزدها با انتقاد از رونمایی از شهرک‌های موشکی زیرزمینی سپاه و نوشتن شعارهای ضد صهیونیستی بر روی موشک‌ها، عامل به نتیجه نرسیدن برجام را اقداماتی از این دست در داخل کشور دانست. در این زمینه توجه به چند نکته ضروری است:
1ـ پذیرش محدودیت‌ها در صنعت هسته‌ای به بهانه رفع همه تحریم‌های هسته‌ای علیه کشورمان صورت گرفت و اکنون که حدود یک‌ سال‌ونیم از اجرای برجام می‌گذرد و بدعهدی طرف ‌مقابل در اجرای آن مشخص شده است، دولت به جای عذرخواهی از مردم و اعتراض به طرف‌های خارجی، همچنان از برجام دفاع کرده و حیات خود را به آن گره زده و آن را ابزاری برای انزوای منتقدان برجام قرار داده است.
2ـ این اظهار نظر را می‌توان در راستای تلاش دولتی‌ها برای ایجاد دوقطبی سپاه ـ دولت و اقدامی برای خرید آرای طبقه‌ متوسط و متوسط به بالای جامعه دانست. در واقع، روحانی با این گفته و مواردی از این قبیل سعی کرد تا خود را نماینده‌ خواسته‌های طبقه متوسط جلوه دهد.
3ـ همان‌گونه که آمریکایی‌ها اجرای برجام را به دستاویزی برای مقابله با توانایی‌های راهبردی ایران در حوزه‌های دیگری، چون توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای کشورمان تبدیل کرده‌اند، به نظر می‌رسد برخی نامزدها هم نسبت به این قضیه چندان بی‌میل نیستند.
4ـ آن‌گونه که برخی ادعا می‌کنند، ناموفق بودن برجام نه به دلیل آزمایش‌های موشکی و تقویت صنایع موشکی کشور، بلکه به علت بدعهدی طرف ‌مقابل، ارسال پیام‌های ضعف از داخل به دشمن، محکم‌‌کاری نکردن در انعقاد برجام، اجرای زودهنگام تعهدات کشورمان، ‌اعتراض نکردن و انجام ندادن اقدامات متقابل از سوی کشورمان در برابر نقض‌های مکرر برجام از سوی آمریکا و... بوده و در همه‌ این موارد، پای دولت یازدهم در میان است و اوست که باید بابت عملکرد ضعیف خود در قبال برجام پاسخگو باشد.

▼ گزارش روز
بازی خطرناک

«ارتقای توان موشکی جمهوری اسلامی در راستای سیاست‌ها و تدابیر کلان نظام در حال انجام است و بنا بر اعترافات صریح استراتژیست‌ها و کارشناسان نظامی و سیاسی داخلی و خارجی، وجود پایگاه‌های زیرزمینی و موشکی یک عامل مهم بازدارندگی دفاعی برابر تهاجمات دشمن قسم‌خورده انقلاب اسلامی و ملت ایران محسوب می‌شود. ما مجدداً به نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری تأکید و توصیه می‌کنیم که از ورود مناقشه‌آمیز به مسائل مهم و حساس نظامی و دفاعی کشور و دادن آدرس‌های غیر صحیح و نادرست به مردم اجتناب ورزند.» این اظهارات صریح سردار جزایری، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در واکنش به گفته‌های یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره انتخاباتی عصر روز گذشته است.
روز گذشته یکی از نامزدها در میان جملات خود در عباراتی نمایش توان موشکی و آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران را عامل برهم زدن برجام دانسته بود! موضوعی که نشان از ضرورت بیان یک تذکر مهم به همه نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دارد، همه نامزدهای انتخابات و جریان‌های مختلف سیاسی کشور باید به این موضوع توجه داشته باشند که انتخابات ریاست‌جمهوری روز 29 اردیبهشت ماه با انتخاب مردم به پایان خواهد رسید؛ فارغ از آنکه کدام فرد و جریان در انتخابات دوازدهم پیروز خواهد شد، دولت آینده پس از استقرار برای عملیاتی کردن وعده‌ها و برنامه‌های خود نیازمند وجود امنیت در کشور است، نیازمند وجود یک نیروی نظامی قوی و با اراده است که اجازه کوچک‌ترین تجاوز را به کشور ندهد؛ از این رو هرگز تضعیف قوای دفاعی، نیروهای مسلح و نیروهای تأمین‌کننده امنیت مرزهای کشور به صلاح کشور، مردم و حتی خود نامزدهای انتخاباتی نیست. به بازی گرفتن امنیت کشور و توان دفاعی مردم برای جلب رأی یا شانه خالی کردن هر یک از نامزدها از پاسخگویی، بازی خطرناکی است که می‌تواند همه مردم و کشور را در معرض خطر جدی و پیامدهای جبران‌ناپذیر قرار دهد.

▼ اخبار ویژه                     
ادامه بستن دهان منتقدان!

حسین دهباشی، سازنده مستند انتخاباتی و مدیر محصولات تبلیغاتی حسن روحانی در سال 92، که طی چند روز اخیر افشاگری‌های پر سروصدایی از پشت پرده اقدامات تبلیغاتی روحانی و تیمش در انتخابات 92 کرده بود، رسماً اعلام کرد دیگر سکوت می‌کند. گفته می‌شود این تصمیم به دلیل برخورد حسام‌الدین آشنا، مشاور روحانی با وی صورت گرفته است. توئیت روز گذشته دهباشی بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت. او لحظاتی پس از سخنان روحانی مبنی بر اینکه «ارکستر سمفونیک ملی که تعطیل شده بود، در دولت من راه‌اندازی شد» در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «ارکستر سمفونیک تهران یک سال‌ونیم پس از بازگشایی در اردیبهشت 1395 (با اعتراض به عملکرد وزارت ارشاد) مجدداً تعطیل شد، نشد؟»

تکذیب تکذیبیه سازمان انرژی اتمی

مهندس حسین آب‌نیکی، رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی درباره بیانیه سازمان انرژی اتمی در تکذیب بیکار شدن دانشمندان هسته‌ای گفت: تیم مدیریت ارشد شرکت‌های غنی‌سازی، سال 92 از سازمان اخراج شدند. افزون بر اینها مدیران میانی که با اینها در ارتباط بودند، از جمله تیم همکاران شهید احمدی‌روشن را نیز از سازمان بیرون کردند. وی با بیان اینکه مدیر پروژه غنی‌سازی الآن در آب‌وفاضلاب اصفهان کار می‌کند، افزود: آقایان پاسخ دهند جمعی که از سال ۸۳ تا ۹۲ برنامه هسته‌ای کشور را پیش بردند الآن کجا هستند؟ آب‌نیکی در ادامه اظهار داشت: حتی شرکت‌هایی هم که در غنی‌سازی 5/3 و 20 درصدی نقش داشتند، تعطیل شده‌اند.
            
▼ اخبار
332 هزار کارگر ساختمانی در دولت یازدهم خانه‌نشین شدند
گزارش اخیر مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، عملکرد چهار ساله دولت یازدهم در بخش ساختمان کشور به بیکار شدن ۳۳۲ هزار نفر منجر شده است. این در حالی است که در دو دولت گذشته یک میلیون اشتغال جدید در این بخش ایجاد شده بود. بر اساس گزارش مرکز آمار، در سال اول فعالیت دولت یازدهم جمعیت شاغل این بخش سه میلیون و 300 هزار و 930 نفر بود؛ ولی از سال بعدی (1393) این روند سبر نزولی به خود گرفت؛ به گونه‌ای که جمعیت شاغل کشور در پایان این سال بالغ بر سه میلیون و 202 هزار و 288 نفر بود. در سال 94 نیز روند نزولی این آمار ادامه یافت. در این سال جمعیت شاغل در حوزه ساختمان کشور سه میلیون و 47 هزار و 412 نفر بود. در پایان سال گذشته نیز جمعیت شاغل بخش ساختمان به زیر سه میلیون نفر کاهش یافت و آمار دو میلیون و 968 هزار و 702 نفری را ثبت کرد.

▼ تا انتخابات

سیدمحمد حسینی، عضو هیئت‌رئیسه جمنا با بیان اینکه راهبرد روحانی در مناظره دوم لبخند، سکوت و گذشته‌هراسی بود، گفت: تاکتیک جهانگیری نیز رقیب‌هراسی، گذشته‌هراسی، مظلوم‌نمایی و القای احساس خطر بود. لطف‌الله فروزنده، دیگر عضو جمنا نیز در این‌باره گفت: متأسفانه همه دیدند که آقای جهانگیری انشا می‌خواند و از نوشته‌هایی که برای او از قبل تنظیم شده بود، استفاده می‌کرد. واقعاً آقایان مردم را چه فرض کرده‌اند، چرا برای شعور مردم ارزش قائل نیستند؟!
همزمان با برگزاری دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت با پول بیت‌المال به کمک حسن روحانی و اسحاق جهانگیری آمد تا سه نامزد منتقد وضع موجود اقتصاد و معیشت مردم را تخریب کند. پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در طول مناظره در تلاش برای تخریب نامزدهای منتقد و تکذیب سخنان آنان بود!
ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف در اعتراض به اقدام مجری مناظره انتخابات برای تعویض برگه قرعه‌کشی، از وی به کمیسیون تبلیغات شکایت و اعتراض خود را به صورت مکتوب تقدیم این کمیسیون کرد. مطابق آنچه در فیلم مشاهده می‌شود، مجری مناظره پس از برداشتن برگه قرعه‌کشی، آن را مجدد به صندوق می‌اندازد!
عباس سلیمی‌نمین در تحلیل خود از برخی اظهارات در دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم، گفت: مناظره دوم نشان داد دولت برخلاف چیزی که عنوان می‌کند، دولتی نیست که به دلیل خطاهایش از ملت ایران عذرخواهی بکند؛ بلکه با شیوه بسیار تند و غیر مؤدبانه با منتقدان برخورد می‌کند.
غلامعلی حدادعادل، مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نامزدهای جبهه مردمی انقلاب تا پایان در انتخابات باقی می‌مانند یا فقط یکی به عنوان گزینه نهایی معرفی می‌شود، گفت: ممکن است ضرورت داشته باشد هر دو نامزد تا پایان حضور داشته باشند.
سیدابراهیم رئیسی پس از دومین مناظره در گفت‌وگو با خبرنگاران پیشنهاد داد تا مناظره‌ای بین احمدی‌نژاد و روحانی برگزار شود. وی افزود: تکلیف مردم را مشخص کنید. تا چه زمانی مردم باید در پاسخ به انتقادشان از وضع موجود به عملکرد دولت‌های قبلی ارجاع داده شوند.
احمد توکلی، رئیس سازمان مردم‌نهاد «دیده‌بان شفافیت و عدالت» با استقبال از پیشنهاد قالیباف در مناظره روز گذشته در صفحه شخصی خود نوشت: پیشنهاد قالیباف در اعلان دارایی نامزدها بسیار اساسی است و میزان مردمی بودن نامزدها را شفاف می‌کند.

▼ اخبار کوتاه
بر اساس آمار رسمی، صادرات غیر نفتی ایران در فروردین ماه امسال به دو میلیارد و 723 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رقمی بالغ بر سه میلیارد و شش میلیون دلار حدود 5/9 درصد کاهش یافته است. همچنین واردات ایران در فروردین امسال دو میلیارد و 348 میلیون دلار شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5/18 درصد افزایش یافته است.
«الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه تأکید کرد، پرواز نیروی هوایی به ویژه نیروی هوایی ائتلاف در مناطق تشنج‌زا‌، چه با اعلام قبلی و چه بدون آن به هیچ عنوان پیش‌بینی نشده است. لاورنتیف افزود: نیروی هوایی ائتلاف بین‌المللی و آمریکا تنها در مناطقی که گروه تروریستی داعش حضور دارد، اجازه پرواز خواهند داشت.
بنا بر گزارش وزارت گردشگری ترکیه، ایران رتبه نخست را در میان گردشگران ورودی به این کشور در ماه مارس داشته است. در این ماه، ۲۶۲ هزار و ۳۳۶ ایرانی از ترکیه دیدن کرده‌اند که معادل با ۵۳/۱۶ درصد از کل گردشگران خارجی وارد شده به این کشور در این ماه بوده است.
یک عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: طبق آمار و مستندات موجود در پایگاه معتبر و بین‌المللی اسکوپوس ایران در سال 2015 افت علمی 5/8- درصد داشته است که این موضوع انکارشدنی نیست. وی در ادامه افزود: در واقع اعتقادی به تحقیق و پژوهش در دولت وجود ندارد.
کاخ سفید اعلام کرد: دونالد ترامپ رئیس ایالات متحده آمریکا در نخستین سفر خارجی خود راهی عربستان سعودی خواهد شد. انتخاب عربستان سعودی به عنوان مقصد نخستین سفر خارجی ترامپ نشان‌دهنده اوج هم‌سویی و تطابق نظرات و اشتراک منافع میان واشنگتن و ریاض است.
منابع خبری از ورود نظامیان سعودی به بحرین در آستانه برگزاری جلسه محاکمه شیخ‌عیسی قاسم خبر داده‌اند. بر اساس گزارش‌های رسیده، طبق اعلام برخی منابع ورود نظامیان سعودی از طریق پل ملک‌فهد به بحرین مشاهده شده است.
کره شمالی اعلام کرده است، سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) و سازمان اطلاعات کره جنوبی تلاش کردند با یک ماده میکروبی کیم جونگ اون، رهبر این کشور را به قتل برسانند. ‎
مؤسسه ریسرچ اند مارکتز اعلام کرد: با افزایش استفاده از روغن پالم در صنایع مختلف ایران، بازار این محصول در داخل کشورمان سالیانه به 648 میلیون دلار افزایش خواهد یافت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات