صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۰۰۹۳۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 17 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) برای داشتن «اقتصاد پیشرفته و مستقل» و رونق اقتصادی باید به قشر کارگر اهمیت فراوان داد و اگر بخواهیم جامعه کارگری از امتیازات و حقوق شایسته برخوردار باشد، باید بر روی «تولید ملی» تکیه و تأکید کنیم.(96/2/10)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
موشک با اجازه!

در حالی که ستاد کل نیروهای مسلح از نامزدها خواسته بود از ورود مناقشه‌آمیز به مسائل نظامی و دادن آدرس‌های نادرست به مردم اجتناب ورزند، سخنان یکی از نامزدها درباره شهر موشکی سپاه و موشک بالستیک عماد که آنها را عامل متوقف شدن برجام دانسته بود، سبب خوشحالی رسانه‌ها و شبکه‌های تکفیری شد.
موشک‌های بالستیک دوربرد برای دقت بسیار بالا به سیستم ناوبری ماهواره‌ای نیاز دارند که ایران با پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره به فضا، پس از آمریکا، روسیه و چین به این توانمندی دست یافته است. موشک «عماد» نخستین موشک دوربرد جمهوری اسلامی ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است که می‌تواند اهداف مورد نظر را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده و به طور کامل منهدم کند. قدرت بازدارندگی این موشک به حدی است که وبگاه «امور دفاعی، موشکی» رژیم صهیونیستی در گزارشی نوشت، موشک «عماد»، ساخت ایران قابلیت پیشی گرفتن بر سامانه دفاع موشکی «پیکان 3» اسرائیل را دارد.
طبق سخنان این نامزد ما برای ساخت موشک‌ها یا آزمایش آنها باید از آمریکا و انگلیس و حتی رژیم صهیونیستی اجازه بگیریم؛ این در حالی است که  سابقه چنین موضوعی در برجام و بحث خرید کیک زرد وجود دارد؛ چنانچه به گفته صالحی تاکنون انگلیس اجازه خرید ۹۰۰ تن کیک زرد را به ایران نداده است و اگر صنایع موشکی ما هم در چنین شرایطی قرار بگیرد، استقلال و امنیت کشور به حراج گذاشته می‌شود. درباره شهر موشکی سپاه هم این نکته گفتنی است که موقعیت مناسب نمایش آن عامل مهم بازدارندگی دفاعی برابر تهاجمات دشمن قسم‌خورده انقلاب اسلامی و ملت ایران به شمار می‌آید. شایان ذکر است، نمایش شهر موشکی سپاه سبب رضایت فرمانده کل قوا شده است و سردار غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص) در چهارمین سالگرد شهادت شهید تهرانی‌مقدم که در حسینیه امام رضا(ع) هوافضای سپاه (آبان 94) برگزار شد، اظهار داشت: «17 مهر خدمت رهبری مشرف شدیم و ایشان فرمودند، که کار تبلیغاتی سردار حاجی‌زاده کار خوبی بود که شهر موشکی را نشان داد و برای مردم جالب بود.»

▼ گزارش روز
فقط یک راه وجود دارد...

امروز وقتی عقربه‌های ساعت بر روی یازده و پنجاه دقیقه صبح قرار بگیرند، 96 ساعت از وقوع انفجار در معدن یورتِ استان گلستان گذشته است؛ 96 ساعتی که ما گذرش را در میان هیاهوی انتخابات و مناظره حس نکرده‌ایم؛ اما خانواده کارگرانی که هنوز سرنوشت‌شان در عمق 1800متری مشخص نیست، ثانیه به ثانیه‌اش را میان یأس و امید، میان مرگ و زندگی به امید یک معجزه و تحقق یک رؤیا گذرانده‌اند، رؤیایی که عزیزترین‌شان را از دل زمین به آنها بازمی‌گرداند؛ آن هنگام که ما در شهرهای‌مان برنده مناظره را انتخاب می‌کردیم و برای نامزد محبوب‌مان هورا می‌کشیدیم، خانواده 21 کارگر شریفی که پیکر عزیزان‌شان را تحویل گرفته و به خاک سپردند، تمام این ساعت‌ها را با تلخی و اندوه زیسته‌اند! اما چرا ما فراموش کردیم همراه هموطنان‌مان در استان گلستان بمانیم و گذر این لحظه‌ها را کمی، فقط کمی برای‌شان آسان‌تر کنیم! پاسخ این پرسش سخت نیست، وقتی فشارهایی وجود دارد تا رسانه ملی پوشش مستقیم و لحظه‌به‌لحظه خود از چگونگی امداد‌رسانی را متوقف کند، وقتی کسانی هستند که مطرح شدن حادثه معدن یورت را در آستانه انتخابات تهدید‌کننده سبد رأی خود می‌دانند، وقتی یک جریان سیاسی که چند ماه پیش، هنگام فروریختن ساختمان قدیمی پلاسکو در خیابان جمهوری، از میان آتش و آوار آن بازی سیاسی استعفا و محاکمه به راه انداخت؛ درست در مسیر عکس گام برمی‌دارد و تلاش می‌کند جامعه به سرعت از موضوع عبور کند، وقتی صفحه اول روزنامه‌ها اعتنای چندانی به حادثه نداشته باشند و توجیه غیر قانونی نبودن محموله وارداتی یک آقازاده از فاجعه در معدن برای‌شان اهمیت بیشتری یابد، چگونه می‌توان انتظار داشت که خانواده این عزیزان تنها نمانند؟ وقتی یک جریان سیاسی منافع خود را بر آگاهی مردم که به  همراهی و همدردی و مسئولیت‌پذیری جامعه منتهی خواهد شد ترجیح می‌دهد! نتیجه چگونه غیر از این باشد! ما امروز اگر این نتیجه را نمی‌خواهیم، فقط یک راه برای‌مان وجود دارد و آن، تغییر شرایط است.

▼ خبر ویژه
تبدیل وزارتخانه‌ها به ستاد انتخاباتی

جمعه گذشته و در حاشیه دومین مناظره نامزدهای انتخابات، 9 وزارتخانه و سازمان دولت یازدهم آماده‌باش بودند تا این بار به جای جهانگیری در نقش ضربه‌گیر روحانی ظاهر شوند. مناظره دوم اگر هیچ فایده‌ای نداشته باشد، همین که سبب شد مسئولان 9 وزارتخانه و سازمان دولت یازدهم روز جمعه و تعطیل تن به کار دهند و بیانیه صادر کنند، در نوع خود برای روحانی یک موفقیت محسوب می‌شد. وزارت امور خارجه، وزارت علوم، وزارت دفاع، شورای اطلاع‌رسانی بانک‌ها، سازمان انرژی اتمی، وزارت ارتباطات، وزارت نفت، وزارت آموزش‌وپرورش و بانک مرکزی نهادهایی هستند که بلافاصله به میدان آمده و با مصاحبه و صدور جوابیه‌ها به کمک روحانی آمدند؛ البته کارنامه دولت یازدهم به خوبی همه واقعیت‌ها را نمایان کرده است. دولتی که در چهار سال گذشته حتی سفرهای استانی خود را به شکلی برنامه‌ریزی می‌کرد که آخر هفته را به تهران بازگردد و بتواند از فرصت آخر هفته و جمعه برای استراحت خود استفاده کند، حالا به یکباره و در روزهای آخر عمر خود جمعه را هم مشغول فعالیت است! اما نه برای انجام امور محوله و برآورده کردن نیازهای مردم، بلکه برای حمایت از حسن روحانی، یکی از نامزدهای انتخابات. این روزها دولت یازدهم عملاً به ستاد تبلیغاتی حسن روحانی تبدیل شده است.
 
▼ اخبار
1ـ ارتش ترکیه در «ادلب» سوریه نیرو مستقر می‌کند

به گزارش المیادین، منابع نزدیک به معارضان سوری از دریافت نامه‌ای از سوی والی شهر هاتای ترکیه درباره ورود ارتش ترکیه به استان «ادلب» سوریه به منظور آنچه از آن برقراری امنیت در چارچوب ایجاد مناطق کاهش تنش یاد شده است، خبر دادند. این منابع افزودند، این نامه که فرستاده ویژه ترکیه در دیدار با سرکردگان گروه‌های مسلح در ادلب به آنها داده است، متضمن هشدارهای امنیتی از سوی ارتش ترکیه مبنی بر مقاومت نکردن در برابر آنها است. منابع خبری همچنین از نیت ترکیه برای برپایی سه پایگاه نظامی در مناطق ادلب، جسرالشغور و حارم خبر دادند که در توافق ایجاد مناطق کاهش تنش به آن اشاره‌ای نشده است. گفتنی است ایران، روسیه و ترکیه توافقی را در آستانه، پایتخت قزاقستان امضا کردند که خواستار کاهش تنش در شهر ادلب و بخش‌هایی از لاذقیه، حمص، حلب و حماه و همچنین دمشق، غوطه شرقی، درعا و قنیطره است.

2ـ ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه‌کاره
جواد خوانساری، نایب‌رئیس اتحادیه شرکت‌های ساختمانی درباره مشکلات فعالان بخش خصوصی حوزه ساخت‌وساز گفت: متأسفانه در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد پروژه‌های ساختمانی و عمرانی کشور در دست شرکت‌های دولتی یا شبه‌دولتی است و تنها کمتر از ۲۰ درصد را بخش خصوصی در اختیار دارد. وی با بیان اینکه از ۱۵ سال پیش تا به حال به تدریج بودجه فعالیت‌های عمرانی روند کاهشی داشته یا بخشی از آن به سمت بودجه‌های جاری سوق داده شده است، اظهار داشت: حدود هفت هزار طرح نیمه‌کاره یا کلنگ‌زده شده عمرانی در سراسر کشور با حداقل پیشرفت فیزیکی متوقف مانده که ارزش آنها به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. گفتنی است، این طرح‌ها شامل بیمارستان، ورزشگاه، مدرسه، دانشگاه، خوابگاه، ساختمان‌های دولتی و عمومی و پروژه‌های زیربنایی حمل‌ونقل در نقاط مختلف کشور است.

▼ تا انتخابات
فرهاد تجری، سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در نشست خبری اعلام کرد: در این عرصه قطعاً بررسی‌ها به صورت دقیق صورت می‌گیرد؛ اما ممکن است در برخی حوزه‌ها اشتباهاتی صورت گرفته باشد و حقوق فرد یا افرادی از جامعه پایمال شده باشد. همچنین در برخی حوزه‌ها شاهد تأیید صلاحیت افرادی بودیم که صلاحیت نداشتند یا در فتنه حضور داشتند که سبب تعجب ما هم شد؛ اما قطعاً ما این موضوع را بررسی کرده و از طریق مراجع قانونی تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنیم.
براساس نظرسنجی خبرگزاری جمهوری اسلامی در روزهای 11 و 12 اردیبهشت، 63/9 درصد مردم در انتخابات 29 اردیبهشت امسال پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند. این نظرسنجی با نمونه آماری شش هزار و 47 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی و با استفاده از ابزار پرسشنامه به صورت حضوری در مراکز 31 استان کشور انجام شده است.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در برنامه زنده تلویزیونی «نگاه یک» اظهار داشت:‌ متأسفانه قانون نسبت به احکام تبلیغات در فضای مجازی ساکت است؛ ما امیدوار بودیم که قانون جامع انتخابات در مجلس مطرح شود و دولت در این‌باره اقدامی کند که به هر دلیلی این کار در فرصت‌های پیش از انتخابات انجام نشد.
سیدمصطفی میرسلیم عصر روز گذشته میهمان دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر بود که در اواسط برنامه، برخی هواداران حسن روحانی با سر دادن شعارهایی درصدد برهم زدن مراسم بودند؛ اما این اقدام با صحبت‌های میرسلیم و مخالفت اکثریت دانشجویان ناکام ماند.

▼ اخبار کوتاه

علیرضا زاکانی، دبیرکل شورای عالی بسیج در جمع فرهنگیان بسیجی اظهار داشت:‌ کشورمان امکانات بسیاری دارد و بیش از میزان جمعیت ظرفیت و اقتضائات رشد داریم؛ اما کسی حوصله دیدن و عملیاتی کردن آن را ندارد. وی در پاسخ به پرسشی درباره ایراد رئیس‌ مجلس به صحبت یکی از نامزدها درباره افزایش یارانه‌ها، گفت: رئیس مجلس اطلاعاتش ناقص است و می‌خواهد این اطلاعات ناقص را به سایرین هم منتقل کند. او می‌خواهد جانبداری کند؛ اما رویش نمی‌شود.
مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: در سال جاری 300 میلیون دلار تسهیلات بلاعوض به منظور اجرای طرح آبیاری نوین برای بخش کشاورزی به این بانک اختصاص یافت. براساس برنامه 85 درصد از تسهیلات مورد نیاز برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود و کشاورزان باید صرفاً 15 درصد از اعتبار مورد نیاز برای اجرای آبیاری نوین را در قالب سهم آورده تأمین کنند.
در نشست روز گذشته رهبران حماس، اسماعیل هنیه به ریاست دفتر سیاسی جدید حماس رسید؛ در این راستا روز 15 می (25 اردیبهشت) نشست مهمی در دوحه قطر برگزار خواهد شد و طی آن رئیس دفتر سیاسی جدید حماس به صورت علنی معرفی می‌شود. همچنین، «خالد مشعل» بر اساس انتخابات درون‌حزبی حماس به عنوان رئیس مجلس شورای این جنبش انتخاب خواهد شد.
طبق گزارش جدید محققان، میزان قصد خودکشی یا آسیب به خود در بین نوجوانان آمریکایی از 0/67 درصد در سال ۲۰۰۸ به 1/79 درصد در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است. محققان عنوان می‌کنند، از جمله محرک‌های خودکشی در بین نوجوانان آمریکایی، عملکرد تحصیلی ضعیف و استرس ناشی از آن و همچنین فریب خوردن سایبری در شبکه‌های اجتماعی است.
مردم بحرین در لبیک به ندای علما و حمایت از شیخ عیسی‌قاسم، رهبر شیعیان این کشور که قرار است امروز آل‌خلیفه وی را محاکمه کند، کفن‌پوش به خیابان‌ها آمدند. در ادامه تحصن یازده ماهه و در شب محاکمه آیت‌الله عیسی قاسم به دست رژیم بحرین، فداییان نماز را با شور و به جماعت اقامه کردند.
سیدحمید جمال‌الدینی، معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر گفت: سالیانه نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه حوادث طبیعی در کشور است که با آموزش می‌توان این هزینه‌ها را تا ۲۵ درصد کاهش داد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات