بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۰۰۹۵۸
ده نکته در خصوص انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

آیا واقعا "اروپای واحد" در انتخابات فرانسه پیروز شد؟

واقعیت امر این است که اتحادیه اروپا در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیروز نشده است. از این پس، شاهد شکل گیری دیالوگ هایی میان سران اروپایی و ماکرون خواهیم بود که در مواردی ممکن است شکل منازعه به خود گیرد. ماکرون به مانند فرانسوا اولاند، سیاستمداری منفعل و ناتوان نیست. او به خوبی می داند که برای حفظ قدرت خود در کاخ الیزه، لازم است در مواردی تقابل با کشورهای اروپایی مخصوصا آلمان را مدنظر قرار دهد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/حنیف غفاری
سرانجام انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با پیروزی امانوئل ماکرون و شکست مارین لوپن در دور دوم انتخابات به پایان رسید. به این ترتیب، ماکرون به عنوان رئیس جمهور جدید فرانسه راهی کاخ الیزه خواهد شد. در این انتخابات، ماکرون بیش از 65 درصد و لوپن حدود 34 درصد آرا را به خود اختصاص دادند. در خصوص انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نکات قابل تاملی وجود دارد:
1-    انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، نقطه آشکارساز افول احزاب سنتی و میانه در صحنه سیاسی و اجرایی این کشور بود. هم اکنون حزب سوسیالیست و حزب محافظه کار هر دو مسیر سختی را برای بازتعریف خود در فضای سیاسی فرانسه پیش رو دارند. عدم راهیابی نامزدهای دو حزب سوسیالیست و جمهوریخواه  به دور نهایی انتخابات، نشان می دهد که شهروندان فرانسوی اعتمادی نسبت به این دو ندارند. این در حالی بود که هر دو حزب سنتی فرانسه تصور می کردند قدرت سیاسی و اجرایی این کشور همواره میان این دو در گردش خواهد بود.
2-    مارین لوپن نامزد جبهه ملی، از این پس بیشتر به یارگیری خود در فضای سیاسی و اجتماعی ادامه خواهد داد. اگرچه لوپن در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در مقتبال ماکرون شکست خورد، اما کلیت راهیابی وی به دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، پیروزی بزرگی برای جبهه ملی محسوب گردید. لوپن در جریان انتخابات اخیر فرانسه، جبهه ملی این کشور را به عنوان بازیگری تاثیرگذار در این کشور به افکار عمومی اروپا معرفی کرد.
3-    مطابق نتایج به دست آمده، لوپن توانسته است حدود 34 درصد از آرای عمومی را در دور دوم به خود اختصاص دهد. این در حالیست که 4.2 میلیون نفر از شهروندان فرانسوی نیز  ترجیح دادند آرای سفید یا ممتنع به صندوق بیندازند. کسب این نتایج، لوپن را امیدوار کرده است تا از هم اکنون برای جلب آرای عمومی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2022 برنامه ریزی کند. ضمن آنکه انتخابات پارلمانی اروپا و انتخابات شهرداری ها در فرانسه نیز پیش روی جبهه ملی فرانسه خواهد بود. در هر حال، کسب 34 درصد آرای عمومی از سوی لوپن، وی را جهت ادامه مسیر خود مصمم کرده است.
4-    آنچه مسلم است این که از این پس شاهد تقویت مواضع جریان راست افراطی در اروپا و ارتباط تنگاتنگ گروه های ملی گرا در اروپای واحد با یکدیگر خواهیم بود. در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، گروه های ملی گرا در تمامی اروپا از لوپن حمایت می کردند. لوپن از هم اکنون در صدد است اتحاد به وجود امده میان گروه های راست افراطی را به هر نحو ممکن حفظ کند. وی در این معادله، نقش یک محور و کانون اتحاد را ایفا خواهد کرد. گروه های ملی گرا و جریان های راست افراطی در کشورهای هلند، فرانسه، سوئد، اتریش و .... طی سال های اخیر توانسته اند در سطحی گسترده در کشورهایشان دست به یارگیری بزنند. انتخابات اخیر فرانسه نشان داد که اروپای واحد برای مهار جریان های راست افراطی ناچار است هزینه های زیادی متحمل شود. در جریان انتخابات اخیر فرانسه، کل اروپای واحد ناچار شد برای جلوگیری از پیروزی لوپن وارد میدان شود.

آیا واقعا

5-    اتحادیه اروپا در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اخیر فرانسه، میثاق نامه خود را علنا زیر پا گذاشت. حمایت علنی مقامات اروپایی از ریاست جمهوری ماکرون، به معنای دخالت اروپای واحد در معادلات سیاسی یک کشور عضو محسوب می شود. در جریان این انتخابات، مقامات ارشد اتحادیه اروپا از جمله ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، حمایت رسمی خود را از ماکرون اعلام کردند. بدیهی است که حتی بسیاری از طرفداران ماکرون نیز دید مثبتی نسبت به حمایت اتحادیه اروپا از وی نداشتند و آن را نماد نوعی دخالت در امورداخلی خود می دانستند. از این رو شکاف میان اروپای واحد و افکار عمومی فرانسه پس از برگزاری انتخابات اخیر بیشتر شده است. القای پیروزی اتحادیه اروپا در انتخابات اخیر فرانسه، چنین شکافی را بیشتر خواهد کرد.
6-    اروپای واحد سعی دارد خود را پیروز انتخابات ریاست جمهوری اخیر فرانسه نشان دهد. اکثر رسانه های اروپایی دیروز و امروز سعی کردند شکست لوپن در انتخابات را مترادف با پیروزی اتحادیه اروپا قلمداد کنند. این در حالیست که امانوئل ماکرون نیز در عین پایبندی به کلیت اتحادیه اروپا، منتقد وضعیت موجود در اروپای واحد است و وعده داده طی ماه های آتی، روند اصلاحات در منطقه یورو و اتحادیه اروپا را کلید بزند. مسلما برخی سیاستمداران اروپایی از جمله آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، دید مثبتی نسبت به این موضوع نخواهند داشت.
اساسا رویگردانی کلی شهروندان فرانسوی از دو حزب سوسیالیست و جمهوریخواه، به معنای شکست اتحادیه اروپا در انتخابات اخیر فرانسه است. بدیهی است که سران  اتحادیه اروپا و منطقه یورو نمی توانند شکست لوپن در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را به مثابه پیروزی خود در این کشور قلمداد کنند. شکست اروپای واحد در فرانسه، در همان دور نخست انتخابات ریاست جمهوری این کشور و زمانی که احزاب سنتی طرفدار وضعیت موجود در اروپا نتوانستند به دور دوم و نهایی انتخابات راه یابند، رقم خورد.
7-    اروپای واحد پس از برگزیت طاقت بحرانی دیگر را نداشت، از این رو خرسندی زاید الوصف مقامات اروپایی از پیروزی ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه کاملا قابل درک است! با این حال واقعیت امر این است که اتحادیه اروپا در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیروز نشده است. از این پس، شاهد شکل گیری دیالوگ هایی میان سران اروپایی و ماکرون خواهیم بود که در مواردی ممکن است شکل منازعه به خود گیرد. ماکرون به مانند فرانسوا اولاند، سیاستمداری منفعل و ناتوان نیست. او به خوبی می داند که برای حفظ قدرت خود در کاخ الیزه، لازم است در مواردی تقابل با کشورهای اروپایی مخصوصا آلمان را مدنظر قرار دهد.
8-    در میان دو حزب سوسیالیست و محافظه کار، حزب سوسیالیست ارتباط بهتری با لوپن برقرار خواهد کرد. در زمان برگزاری مناظره های انتخاباتی و خصوصا در مناظره انتخایاتی آخیر، مارین لوپن، ماکرون را نسبت به ادامه مسیر سوسیالیست ها در کاخ الیزه متهم کرد. همچنین بسیاری از طرفداران حزب سوسیالیست نیز در همان دور نخست انتخابات آرای خود را به سود ماکرون به گردش در آوردند. با این وجود، ماکرون خود نیز به خوبی می داند که حداقل در شرایط فعلی، نباید پیوند سیاسی محکمی با حزب سوسیالیست ( که مردم فرانسه از آن به شدت ناراضی هستند) برقرار کند.
9-    ژاک ملانشون نامزد حزب چپ سوسیالیست (چپ افراطی) در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که در دور اول انتخابات نمایش خوبی داشت، از این پس تقابل خود را با حزب چپ میانه (سوسیالیست) علنی تر خواهد کرد. ملانشون در جریان این انتخابات نسبت به ظرفیتی که جریان چپ افراطی می تواند در جلب آرای عمومی داشته باشد، اگاه شد. وی حدود 20 درصد آرا را کسب کرد که این خود نتیجه ای قابل قبول برای ملانشون و همراهانش محسوب می شود.
10- درست در آخرین روز منتهی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، مصاحبه ژان ماری لوپن، پدر مارین لوپن و رهبر سابق جبهه ملی فرانسه در مخالفت با راهیابی لوپن به کاخ الیزه منتشر شد. پس از کودتای درون حزبی سال 2015 میلادی و اخراج ژان ماری لوپن از سوی مارین لوپن ، این سیاستمدار فرانسوی همواره نسبت به راهیابی دخترش به کاخ الیزه هشدار می دهد. بنابراین، لوپن هم اکنون با نارضایتی هایی در داخل جبهه ملی فرانسه رو به روست که سعی خواهد کرد تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی اروپا در سال آینده بر آنها غلبه کند./الف/مق/

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات