صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۰۰۹۸۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 20 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بعضی‌ها جوانی‌های خوبی داشتند، امان از پیری‌شان؛ پیر که شدند هیچ. این [جوانی‌ها] را سعی کنید [نگه دارید]. سعی کنید [این حالت] را نگه دارید. این ثبات قدم و استقامت در راه صحیح یک چیز خوبی است.(96/2/18) *** فرا رسیدن میلاد حضرت بقیه‌الله‌الاعظم(عج) مبارک باد***
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
مناظره پاياني

کمتر از 10 روز تا برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري و شوراها باقي مانده و انتخابات به مقطع زماني حساس خود رسیده است. بخشي از رأي‌دهندگان که حدود 20 درصد هستند، هنوز نامزد خود را انتخاب نکرده و به تصميم نهايي نرسيده‌اند و مشخص است که نظاره‌گر عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي هستند تا سخنان کدام يک از نامزدهاي انتخاباتي يا هواداران آنها بر دل‌شان بنشيند و دست به انتخاب بزنند. مطابق با برخي نظرسنجي‌هاي معتبر و بررسي توزيع رأي حدود 80 درصد افرادي که تصميم خود را گرفته‌اند، اين حقيقت آشکار مي‌شود که تا امروز هيچ‌یک از شش نامزد انتخاباتي در مرحله اول نخواهند توانست پيروز انتخابات شوند. آنچه مي‌تواند اين گزاره را دگرگون کند، تصميم‌گيري همان حدود 20 درصدي است که هنوز تصميم قطعي نگرفته و رأي آنها در روزهاي آتي رقم خواهد خورد. در هفته پاياني شکل‌گيري کمپين‌هاي حمايتي و تجمعات خياباني هواداران نيز نقش‌آفرين است؛ هواداراني که از ميان چهره‌هاي شناخته شده به ميدان خواهند آمد و با حمايت علني خود بر آرای ديگران نيز تأثير خواهند گذاشت. فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي نيز با توجه به سطح گستردگي در اين دوره از انتخابات بيش از گذشته نقش‌آفرين خواهند بود. در اين ميان مهم‌ترين عامل اثرگذاري «مناظره پاياني» است که دست بر قضا موضوع آن مسائل اقتصادي است که مهم‌ترين دغدغه امروز جامعه به شمار می‌آید. در اين مناظره آقایان روحاني و جهانگيري تلاش خواهند کرد با شرح وضعيت موجود کشور، اوضاع اقتصادی را مثبت و قابل دفاع ارزيابي کرده و مخاطبان را به اعتماد به سیاست‌های دولت براي تداوم وضع موجود ترغيب کنند. در مقابل منتقدان وضع موجود با بررسي ضعف‌ها و ناکامی‌ها بر اين گزاره تأکيد خواهند کرد که تداوم وضع موجود رافع مشکلات کشور نخواهد بود و براي حل مشکلات اقتصادي کشور بايد به تغيير ريل مديريت اجرايي کشور انديشيد. در اين ميان، يکي از نگراني‌ها که مي‌تواند بينندگان را از مشاهده مناظره‌اي تصميم‌ساز منصرف کند، خروج از گفت‌وگويي منصفانه و انحراف از موضوع اقتصادي به موضوعات سياسي، جناحي و تخريبي است! بی‌شک، در چنين شرايطي افکار عمومي تيزبين بوده و هرگونه فرار از پاسخگويي را به مثابه ناتواني و ناکارآمدی ارزيابي خواهد کرد.

▼ گزارش روز
سمّ مهلک!

«مظهر وحدت» کلید واژه‌ای است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در توصیف جایگاه انتخابات ریاست‌جمهوری بارها بر آن تأکید کرده‌اند و مردم نیز همیشه در همین مسیر گام برداشته‌اند و میدان انتخابات را به تجلی وحدت مبدل کرده‌اند! اما متأسفانه برخی از سیاسیون و جریان‌های سیاسی نگاهی متفاوت از نگاه رهبر معظم انقلاب و مردم را دنبال می‌کنند! سخنان، اقدامات و طرح مباحث وحدت‌شکن که متأسفانه نشانه‌هایی از آن را می‌توان در کارزار دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی مشاهده کرد، پرداختن بیش از اندازه و خلاف واقع به موضوعات قومی و مذهبی، القای وجود تبعیض میان پیروان ادیان مختلف در کشور، ساختن تصویری کاذب از محدودیت زبان‌ها و گویش‌های مختلف در سراسر کشور پهناورمان، تحریک احساسات اقوام مختلف کشور و... از جمله موضوعاتی است که برخی نامزدها با امید کسب چند رأی بیشتر طرح می‌کنند؛ اما در حقیقت سمّ مهلکی است که می‌تواند وحدت و امنیت ملی ما را با مخاطرات جبران‌ناپذیری روبه‌رو کرده و شکاف‌هایی را در جامعه ایجاد کند که برای ترمیم آن سال‌های سال زمان لازم باشد. همان‌گونه که در سال 88 شاهد آن بودیم، برخی از نامزدها و جریان‌های سیاسی با نشاندن بذر کینه و اختلاف در دل جامعه، مردم را در برابر مردم قرار دادند و هشت ماه آشوب و اغتشاش را به پایتخت ایران اسلامی تحمیل کردند؛ موضوعی که شکاف ناشی از آن همچنان در لایه‌های زیرین جامعه وجود دارد تا آنجا که رهبر فرزانه انقلاب نیز پیشتر با تأکید بر این موضوع، جریان‌های سیاسی را به عبرت گرفتن از آن توصیه کردند. اما مع‌الاسف تجربه تلخ 88 گویی برای برخی از سیاسیون و جریان‌ها درس عبرت نشده و انگار هنوز برای رأی آوردن و کسب کرسی ریاست حاضر‌ند بر تفاوت‌های قومیتی، دینی، مذهبی و... دامن زده و مردم را در برابر هم قرار دهند.

▼ خبر ویژه
حضور نظامی ترکیه در خلیج فارس

وبگاه خبری «بیروت‌پرس» گزارش داد: «ترکیه با قطر بر سر ایجاد پایگاه نظامی در این کشور به توافق رسیده و قرار است 600 نظامی ارتش ترکیه در این پایگاه مستقر شوند.» این وبگاه افزود: «مخالفان دولت ترکیه از تصمیم همکاری با قطر ‌ـ کشوری که از القاعده حمایت می‌کند ـ ابراز تعجب کردند.» منبع مذکور در ادامه آورد: «به تازگی عربستان نیز طی توافقی با پاکستان، چهار گردان از نیروهای ارتش این کشور را در مرزهای یمن مستقر کرده است. این اقدامات کشورهای شورای همکاری نشان می‌دهد رویارویی این کشورها با ایران قطعی است و دیر یا زود مواجهه صورت خواهد گرفت.» از آنجا که امارات با مصر با هدف همکاری با عربستان در یمن در حال رایزنی است تا درباره حضور پررنگ‌تر مصر در ائتلاف عربی توافق صورت دهد، قطر هم با ترکیه توافق نظامی انجام داد تا به امارات و مصر، دشمن اصلی اخوان‌المسلمین ضرب شست نشان دهد. پس از برکناری محمد مرسی و به زندان افکندن رهبران اخوان‌المسلمین به دست السیسی، قطر و ترکیه، مصر و هم‌پیمانان این کشور را آماج قرار داده و تلاش خود را بر ساقط کردن دولت السیسی متمرکز کرده‌اند. در این میان رسانه‌های حامی سعودی هم از توافق ترکیه با قطر بر سر حضور نظامی ترکیه در خلیج فارس بهره‌برداری کرده و برای اینکه وانمود کنند میان کشورهای شورای همکاری اختلاف وجود ندارد، اقدام آنکارا و دوحه را با هدف مقابله با ایران در منطقه جلوه می‌دهند.
 
▼ اخبار
1ـ ارجاع حکم پرونده دختر وزیر به کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران از ارجاع حکم پرونده دختر وزیر آموزش‌وپرورش به کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز این استان خبر داد. محمد محمدی در پاسخ به این پرسش که آیا به حکم برائت دختر وزیر آموزش‌وپرورش از قاچاق کالا، از ناحیه دستگاه‌های پیش‌بینی شده در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اعتراضی شده است یا خیر، گفت: طبق قانون، حکم پرونده‌های قاچاق کالا و ارزی که برای آنها برائت صادر می‌شود، به کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مربوطه ارجاع می‌شود که اگر در آن کمیسیون دستگاه‌های پیش‌بینی شده در قانون به حکم صادر شده اعتراضی داشته باشند، به ما ابلاغ می‌کنند تا پرونده به تجدیدنظر ارسال شود. اگر هم نسبت به حکم صادر شده اعتراضی نداشته باشند، به ما اعلام می‌کنند که اعتراض ندارند.

2ـ عده‌ای چشمان‌شان را بستند و زیبایی‌های شهر را ندیدند

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: کسی باید برای ریاست‌جمهوری بیاید که بگوید ما می‌توانیم و بتواند. حرف زدن و شعار دادن و بعد آن عمل نکردن کار ساده‌ای است. وی افزود: این معنویت و روحانیت است که شهر را رشد می‌دهد. بدون اعتقاد و معنویت در شهر نمی‌توان کاری کرد. اگر تهران اکنون این‌گونه است و عده‌ای چشمان‌شان را بستند، از همان عینک‌هایی که خودشان گفتند نزدند و زیبایی‌های شهر را ندیدند. وی همچنین یادآور شد: شهر باید با برنامه تفصیلی اداره شود؛ در همین راستا با قالیباف تصمیم گرفتیم طرح تفصیلی را به بهترین نحو طراحی و اجرا کنیم. هر چند شهر مشکلاتی دارد، اما قانون دارد.

▼ تا انتخابات
محمدباقر قالیباف در جمع بزرگان عشایر، قبایل و نخبگان مرکز استان خوزستان اظهار داشت: یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری گفته است آنهایی که 12 سال در یک جا مسئول بودند، بیایند گزارش دهند که در این 12 سال چه کردند؟ من از روزی که توفیق خدمت پیدا کردم، همان روز اول گفتم براساس باورهای انقلاب، اولین کار ما این است که فاصله بین شمال و جنوب را کاهش دهیم تا فرق فاحشی بین مردم حاشیه‌نشین و فقیر با مردم شمال شهر وجود نداشته باشد، امروز با افتخار می‌گوییم که این اتفاق در شهر تهران افتاده است.
خانه صنعت و معدن ایران در جایگاه یک تشکل صنعتی با ارسال پیامک‌هایی به اعضای خود، آنها را برای شرکت در جمع حامیان روحانی دعوت کرد. این در حالی است که براساس ماده 2 اساسنامه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، کلیه فعالیت‌های خانه ایران غیر سیاسی، غیر دولتی و غیر انتفاعی بوده و ضمن رعایت کامل قوانین جمهوری اسلامی ایران، باید دقیقاً طبق این اساسنامه فعالیت کند.
حجت‌الاسلام رئیسی در جمع مردم کرمان گفت: چرا عصبانی می‌شوید و مطالبی می‌گویید که اهانت به مردم است؟ ما دیوار بلندی بین چپاولگران با حقوق مردم ایجاد خواهیم کرد. ما برای نجات کشور از اشرافیت وارد میدان شده و موفق خواهیم شد. ما برای نجات کشور از جناح‌بازی و قبیله‌گرایی وارد میدان شده‌ایم و با کمک مردم موفق خواهیم شد.
کمال مرادی، فعال مدني آذري‌زبانان مقيم تهران با اعتراض به حذف نماينده آذري‌زبانان از فهرست شوراي شهر تهران از سوي اصلاح‌طلبان گفت: متأسفانه شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان بدون توجه به تركيب جمعيتي تهران، نمايندگان ترك‌زبان از جمله احمد حكيمي‌پور و محسن مهرعليزاده را بدون هيچ دليلي حذف کرده و كنار گذاشتند.

▼ اخبار کوتاه
«شون اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود در توضیح علت برکناری «جیمز کومی» رئیس «اف‌بی‌آی» گفت: رئیس‌جمهور آمریکا توصیه دادستان و معاون دادستان را پیرامون برکناری رئیس اداره تحقیقات فدرال ـ اف‌بی‌آی ـ پذیرفته است. اخراج کومی در حالی صورت گرفت که اف‌بی‌آی به تازگی تحقیقات خود را درباره ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر آمریکا و ارتباط نزدیکان دونالد ترامپ با مقامات روس آغاز کرده است.
دولت محلی کربلا اعلام کرد: حفر خندق در مرز استان کربلا با الانبار برای جلوگیری از نفوذ تکفیری‌های داعش به این استان خواهد بود. به گفته‌ مقامات امنیتی کربلا، این خندق از پل «المجره» تا «الجرف» کشیده خواهد شد و حدّ فاصل میان کربلا و استان الانبار خواهد بود؛ در اطراف این خندق نیز برج‌های مراقبت و دوربین نصب خواهد شد.
روزنامه کانادایی «گلوب اند میل» گزارش داده است دولت فدرال کانادا به ایران اجازه استقرار صندوق‌های رأی در این کشور برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ایران را نخواهد داد. این خبر در حالی منتشر شده که ظریف، وزیر خارجه کشورمان با خانم فریلند، وزیر خارجه کانادا درباره برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در کانادا گفت‌وگو کرده بود. گفتنی است، ده‌ها هزار ایرانی در این کشور واجد شرایط رأی دادن هستند.
سیدمیثم لاجوردی، کارشناس حمل‌ونقل گفت: عملکرد دولت یازدهم در توجه به صنایع ریلی به‌ویژه در تأمین نیاز کشور به واگن‌های باری و مسافری خلاف اصول اقتصاد مقاومتی بوده است و با وجود تأکیدات مکرر مسئولان نظام بر حمایت از تولیدات داخلی همچنان بر واردات واگن به کشور اصرار دارند.
«فرهاد جهانیان» بخشدار جوکار از توابع شهرستان ملایر، در زمینه برخورد چندی پیش خودروی فرماندار ملایر با یک مأمور راهنمایی و رانندگی و ضرب و جرح عمدی مأمور و تخریب اموال دولتی به همراه دو نفر از کارمندان فرمانداری ملایر با قرار وثیقه در دادسرای عمومی انقلاب همدان روانه زندان شد.
علیرضا زاکانی، نماینده سابق مجلس گفت: اخباری از کرمان و زنجان به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه بخشداران مردم را تهدید کرده‌اند اگر به روحانی رأی ندهند، یارانه آنها را قطع می‌کنند؛ لازم است دستگاه‌های نظارتی این موضوع را بررسی کنند تا مردم به افرادی که صلاحیت ندارند، رأی ندهند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات