تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۰۱۰۰۷
موشکافی تجمعات دانشجویی در سال 95

سال خروش اجتماعی دانشگاهیان!

(روزنامه كيهان - 1396/01/16 - شماره 21591 - صفحه 8)

دانشگاه و دانشجویان به عنوان مهم‌ترین قشر از جامعه، از جمله اصلی‌ترین شاخص‌های بررسی میزان رضایتمندی از دستگاه اجرایی و دولت محسوب می‌شوند.

نگاهی هرچند گذرا به فضای دانشگاه‌ها در سالی که گذشت، می‌تواند دورنمای بهتری از وضعیت این بخش درباره رضایتمندی از دولت و همچنین درکی بهتر از کم و کیف‌ نظرات دانشجویی در این خصوص به مخاطب ارائه کند.

برای نمونه، به سراغ اعتراضات دانشجویی رفتیم، اعتراضاتی که اگر به تنهایی آنها را مورد بررسی قرار دهیم، شاید خیلی مهم نباشد اما کنار هم قرار دادن این اعتراضات، فارغ از کیفیت و نوع مطالبه، کمیت تکان‌دهنده‌ای را گوشزد می‌کند که شاید نشود به راحتی از کنار آن عبور کرد.

به گزارش خبرنامه دانشجویان؛ مرور و تطبیق این مسئله با شعارهای دولت در ابتدای کار و البته موضع‌گیری‌های این روزهای مسئولین که به نحوی می‌شود از آن به عنوان زنگ حساب دولت در واپسین روزهای دولت یازدهم یاد کرد، دید وسیع‌تری برای نمایش کارنامه اجتماعی و صنفی دولت در فضای جامعه به خصوص دانشگاه ارائه می‌کند.

در ادامه، بخشی از مهم‌ترین تجمعات دانشجویی در دانشگاه‌های سراسر کشور در سال 95 را به تفکیک می‌خوانید:

تحصن دانشجویان دانشگاه دولتی لامرد

آبان ماه سال جاری دانشجویان دانشگاه دولتی لامرد با تحصن در جلوی ساختمان آموزشی این دانشگاه، پیگیر مطالبات خود شدند که ادامه دار شدن این تجمع باعث شد تا فرماندار لامرد با توجه به شرایط به وجود آمده، ضمن حضور در جمع این دانشجویان، قول پیگیری مشکلات دانشجویان این واحد آموزشی را بدهد.

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشکده علوم قرآنی ایلام

جمعی از دانشجویان دانشکده علوم قرآنی ایلام تجمعی اعتراضی در خصوص انحلال این دانشکده در مقابل استانداری ایلام برگزاری کردند. در این تجمع دانشجویان با در دست داشتن پلاکاردها و دست نوشته‌هایی همچون «جانم فدای قرآن»، «چرا کسی به داد ما نمی‌رسد؟»، «حرف ما چیست؟ حفظ قرآن» و... خواستار عدم انحلال دانشکده علوم قرآنی شدند.

اعتراض دانشجویان در پی انتصاب سرپرست دانشگاه ملایر

در این تجمع دانشجویان دست نوشته‌هایی با عناوینی چون، «دانشگاه ملایر برای کسانی که سال 88 دل رهبری را خون کردند، جایی ندارد»، «دانشگاه ملایر جای تو نیست، به خانه‌ات برگرد» و... اعتراض خود را نسبت به این انتصاب نشان دادند.

اعتراض به رقص در همایش علمی «استارتاپ ویکند» بجنورد!

در مراسمی که در دانشگاه پیام نور بجنورد برای آغاز این همایش سه روزه در نظر گرفته بودند اتفاق قابل تاملی روی داد. در بخشی از مراسم چند دختر با حضور در جایگاه به اجرای رقص به اصطلاح محلی پرداختند که این مسئله گرچه با تشویق مسئولین همایش روبرو شد، اما دانشجویان نسبت به آن اعتراض کردند.

تجمع دانشجویان در اعتراض به سفر «ابتکار» به همدان

سفر ابتکار به همدان آن‌قدر بدموقع بود که حتی صدای دانشجویان همسو با دولت را نیز درآورد. در پلاکاردهای این دانشجویان شعارهایی چون «آنچه در خوزستان در این چند روزه پیش آمد، واقعاً دل آدم را می‌خراشد»، «بانوی سبز ایران، خوزستان گشته ویران»، «شش ماه دیگر خودتان هم گذشته‌اید»، «دولت بی‌لیاقت مچکریم»، «نتایج برجام»، «جنوب را آب برد، دولت ما را خواب برد» و ... نوشته شده بود.

تجمع اعتراضی دانشجویان 4 دانشگاه

دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، پیام‌نور ماهشهر، بوعلی سینا همدان و اراک به ترتیب در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات صنفی آموزشی دانشگاه، تصمیم برای ادغام دو دانشگاه، اعتراض به سفر بی‌مورد معصومه ابتکار و همچنین اعتراض به مسائل آموزشی و مالی تجمع کردند.

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی

جمعی از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در اعتراض به مشکلات آموزشی خود تجمعی را برگزار کردند. این تجمع در اعتراض به ابلاغیه آموزشی جدید این دانشگاه صورت گرفته است، به گفته دانشجویان، به موجب این ابلاغیه جدید دانشگاه شهید بهشتی؛ سطح دسترسی معاونان آموزشی دانشکده‌ها در سیستم گلستان کم شده و دیگر معاونان آموزشی دانشکده قادر به رفع کنترل‌های خطا در هنگام ثبت نام نیستند.

تجمع اعتراض جمعی دانشجویان تربیت مدرس

شهریه‌ای شدن دروس جبرانی در برخی از دانشگاه‌های سراسری برای دانشجویان روزانه این روزها اعتراض دانشجویان برخی دانشگاه‌ها را در پی داشته است. جمعی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس با تجمعی در محوطه این دانشگاه نسبت به دریافت شهریه از دروس جبرانی اعتراض خود را اعلام کردند.

تجمع دانشجویان در اعتراض به انتقال رشته روان‌شناسی بالینی

جمعی از اساتید و دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه‌های بزرگ تهران، در اعتراض به انتقال رشته‌ روانشناسی بالینی از وزارت علوم به وزارت بهداشت، از شرکت در کلاس درس خودداری کرده و در محوطه دانشکده‌های خود تجمع کردند.

کار جهادی دانشجویان برای کارتن‌خواب‌ها

برای قشر فراموش شده کارتن‌خواب حرکت جهادی جمعی از دانشجویان در اعتراض به وضعیت کارتن‌خواب‌ها برگزار شد. جمعی از دانشجویان جهادی با تجمع مقابل مجلس نسبت به وضعیت بد کارتن خواب‌ها در این روزهای سرد اعتراض کردند. این دانشجویان سپس با حضور در محله‌های جنوب شهر تهران اقدام به توزیع غذای گرم کردند.

تجمع دانشجویان دختر خوابگاه شهید چمران

دانشجویان دختر در این تجمع با شعارهایی همچون «ما تماشاگر نمی‌خواهیم به ما ملحق شوید»؛ «قانون تبعیض آمیز محکوم است محکوم است»؛ «آزادی تردد حق مسلم ماست» و «مشکل ما صنفیه بی‌قانونی کافیه»، بر اساس آنچه آنها اعمال قوانین تبعیض‌آمیز عنوان کردند، خواستار پاسخگویی مسئولین دانشگاه شدند.

تجمع دانشجویان شمال در اعتراض به افزایش شهریه

دانشجویان دانشگاه غیر انتفاعی شمال، در اعتراض به افزایش ناگهانی شهریه‌ها، آن هم در وسط ترم اعتراض کردند و در ساختمان مرکزی دانشگاه و مقابل دفتر شورای صنفی دانشجویان تجمع کردند. در ادامه، فیلم مربوط به این تجمع دانشجویی را می‌بینید.

مسدود کردن مسیر ورودی دانشگاه به دلیل مشکلات صنفی

جمعی از دانشجویان دانشگاه بجنورد ظهر امروز تجمع کردند. معترضین که جمعیت آنها نزدیک به 300 نفر می‌رسید، دلیل تجمع خود را مشکلات صنفی دانشگاه عنوان کردند. نکته قابل تامل در این تجمع مسدود کردن مسیر ورودی دانشگاه توسط دانشجویان بود.

اعتراض دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود

دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود در اعتراض به کیفیت نامطلوب غذای دانشجویی، تجمع کرده و ظرف‌های غذا را روی زمین چیدند. گفتنی است این اعتراض در حالی در این دانشگاه صورت گرفت که قبل از آن جلسه‌ای با حضور استاندار در دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شده بود و دانشجویان مستقیما مراتب اعتراض خود را به نماینده رئیس‌جمهور انتقال داده بودند.

تجمع دانشجویان علوم پزشکی

جمعی از دانشجویان علوم پزشکی در اعتراض به نتایج آزمون علوم‌پایه شهریور ماه مقابل ساختمان وزارت بهداشت تجمع کردند. دانشجویان معترض به نتیجه آزمون علوم پایه شهریور 95، معتقدند با توجه به کاهش سؤالات از 225 به 200 سؤال، حداقل قبولی هر سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، طوری افزایش یافته که آمار مردودشدگان که هرسال 5 تا 10 درصد بود، به 20 تا 23 درصد افزایش یافته است.

دردسر جدید برای مسئولین، اینبار در دانشگاه خواجه‌نصیر

تعدادی از دانشجویان دانشکده مکانیک و صنایع دانشگاه خواجه نصیر در اعتراض به اجرای قانون سنوات، دریافت هزینه برای سنوات اضافه و مطالبات صنفی و نحوه رسیدگی مسئولان به آن، تجمع اعتراض‌آمیزی را در محوطه دانشگاه برگزار کردند.

خط و نشان دانشجویان مازندرانی برای رئیس‌ دانشگاه

ارائه نامناسب خدمات به دانشجویان خصوصا در خوابگاه دختران دانشگاه مازندران، موج اعتراض دانشجویان دانشگاه مازندران را برانگیخت. بر همین اساس دانشجویان درصدد برگزاری تجمع اعتراض‌آمیزی در سطح دانشگاه شدند تا خدمات دانشجویی دانشگاه به دانشجویان، مناسب باشد.

تجمع دانشجویان دو دانشگاه برتر کشور در اعتراض به اجرای قانون سنوات

در اولین روزهای سال و در حالی که جدیدالورودها هنوز کلاس‌هایشان آغاز نشده و در مراحل ثبت نام به سر می‌برند، دانشگاه‌های صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر، شاهد تجمع خیل عظیم دانشجویان سنواتی بودند.

تجمع دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته تغذیه

دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته تغذیه در حاشیه دومین کنگره بین‌المللی تغذیه ایران در اعتراض نسبت به سیاست‌های اتخاذ شده در مورد این رشته تحصیلی تجمع کردند. تأخیر دو ساعته در شروع برنامه و تجمع بیش از 300 نفر از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته تغذیه از جمله حاشیه‌های این کنگره بود.

تجمع جمعی از دانشجویان مقابل مجلس

آن طور که اعلام شده علت اعتراض دانشجویان، نامه اخیر سازمان نظام پزشکی بوده که تأکید داشته، دانشجویان رشته‌های متعددی که کارشناسی یا کارشناسی‌ارشد خود را از وزارت علوم و مدرک دکتری را از وزارت بهداشت دریافت کرده‌اند، حق دریافت شماره نظام پزشکی و تأسیس آزمایشگاه‌ها و مطب‌های مرتبط با رشته تخصصی خود را نخواهند داشت.

تعلیق تجمع 10 روزه دانشجویان دانشگاه صنعت نفت با بی‌تفاوتی مسئولین

در میان هیاهوی آغاز هفته دولت، باز هم دانشجویان هستند که بی‌سر و صدا مجبور به سکوت می‌شوند و بعد از اینکه کسی صدای اعتراضشان را نمی‌شنود؛ وزارت نفت و مجلس هم برای آنها خبر خوشی ندارند و دانشجویان هم دیگر چاره‌ای جز اتمام تجمع و منتظر نشستن برای تکلیف نامعلوم آینده تحصیلی و شغلی خود می‌شوند.

تجمع دانش‌آموختگان حقوق در اعتراض به کاهش ظرفیت کانون وکلا

جمعی از دانش آموختگان رشته حقوق در اعتراض به کاهش ظرفیت کانون وکلا تجمع کردند و خواستار رسیدگی به این وضعیت شدند. این کاهش ظرفیت در حالی رخ داده است که در سال‌های اخیر با وجود این که تعداد داوطلبان این آزمون افزایش پیدا کرده است هر سال شاهد کاهش ظرفیت پذیرش بوده‌ایم.

تجمع اعتراضی دانشجویان هنر

دانشجویان دانشگاه هنر در اعتراض به تجاوز شهرداری تهران به حریم این دانشگاه و ایجاد درگیری، در مقابل ساختمان اداری مجموعه باغ ملی تجمع کردند. شهرداری با نیروهای حراست دانشگاه برخورد و نرده‌های دانشگاه را خراب کرده و وارد دانشگاه شده است.

تجمع دوباره دانشجویان پزشکی در مقابل وزارت بهداشت

دانشجویان مخالفت خود را به نامه اخیر نظام پزشکی خطاب به سازمان سنجش اعلام کردند؛ دانشجویانی که مدرک کارشناسی ارشد از وزارت علوم گرفته باشند و یا داوطلب و فارغ‌التحصیل رشته‌های علوم پایه باشند نمی‌توانند شماره نظام پزشکی دریافت کنند.

اعتراض داوطلبین آزمون کارشناسی ارشد پزشکی

جمعی از داوطلبین آزمون ارشد پزشکی مقابل ساختمان مرکز سنجش آموزش پزشکی تجمع کردند. این تجمع اعتراضی همزمان با اعلام نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به وجود برخی اشتباهات در کارنامه‌های منتشر شده صورت گرفت.

اعتراض دانشجویان دختر به وضعیت حجاب در دانشگاه تهران

جمعی از دختران دانشجوی دانشگاه تهران در اعتراض به عدم التزام مسئولان این دانشگاه برای اجرای قوانین موجود در خصوص پوشش متعارف با محیط علمی و همچنین در اعتراض به نوع پوشش برخی از دانشجویان که متناسب با محیط علمی نیست، تجمع کردند.

تجمع دانشجویان و اساتید در دانشگاه صنعتی شریف

دانشجویان و اساتید دانشکده مواد و متالوژی دانشگاه صنعتی شریف در اعتراض به آنچه کم توجهی دانشگاه به این دانشکده و اهداف و امکانات مورد نیاز آن می‌دانستند، تجمع اعتراض آمیزی برگزار کردند.

مطالبه دانشجویان در تجمع مقابل وزرات اقتصاد

جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران به دعوت اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به همراه جمعی از فعالین دیگر اتحادیه‌های دانشجویی با تجمع مقابل ساختمان وزارت امور اقتصاد و دارایی از مسئولان و متولیان اقتصادی دولت اقدامات عملی در خصوص اقتصاد مقاومتی را خواستار شدند.

http://kayhan.ir/fa/news/100649

ش.د9600095

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات