سیاسی >>  انتخابات >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۰۱۰۲۳
سردار سنایی راد در مورد تحریک قومیت ها در آستانه انتخابات گفت:

پرداختن به مسائل حاشیه‌ای نوعی فرار از پاسخگویی به حساب می‌آید

مردم امروزه خوب می‌فهمند که کسی که به گود رقابت آمده بایستی با توجه به مسائل اساسی و اصلی جامعه که امروز در رأسش مسائل اقتصادی، حل بیکاری، حل رکود و اشتغال جوانان است، برنامه ارائه دهد و می‌دانند که پرداختن به مسائل حاشیه‌ای نوعی فرار از پاسخگویی به حساب می‌آید.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی
پرداختن به مسائل حاشیه‌ای نوعی فرار از پاسخگویی به حساب می‌آیدامروزه مسئله امنیت یکی از اساسی‌ترین موضوعات و مهم‌ترین دغدغه حکومت‌ها می باشد.طبعاً  ایران بدلیل قرار گرفتن در هاله ناامنی باید بیشترین دغدغه و توجه را در این زمینه داشته باشد. از این رو همواره شاهدیم رهبر معظم انقلاب به عنوان سکان‌دار کشور در همه مقاطع بر حفظ امنیت کشور و پاسداری از این نعمت بزرگ تأکید داشته‌اند و دولتمردان و نیروهای مسلح را دائماً به این امر توجه داده‌اند. لیکن آن چیزی که طی روزهای اخیر دغدغه رهبری نظام و افکار عمومی را بیش از پیش به خود معطوف کرده، بحث انتخابات و حاشیه‌سازی‌های قومی و مذهبی توسط برخی نامزدهای انتخاباتی و یا هواداران آنها در کشور است. این نوع رفتار به فرموده رهبری معظم انقلاب، در راستای تکمیل کردن نقشه‌های ناتمام دشمن معنی می‌یابد.
متن زیر گفتگوی صمیمی این پایگاه با سردار سرتیپ دوم پاسدار رسول سنائی راد، معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در خصوص واکاوی علل و نتایج رفتارهای تنش‌زای انتخاباتی انجام گرفته است. 
پایگاه بصیرت: سردار، به عنوان اولین سؤال بفرمایید که چه تهدیدات امنیتی از سوی عوامل داخلی و خارجی در این مقطع حساس و در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، برای کشور متصور است؟
جواب: ما در  مقطع فعلی یک سری تهدیدات امنیتی پایدار، مانند حضور نیروهای بیگانه و بخشی تروریست‌ها در منطقه داریم. در واقع این دو جریان در یک هدف مشترک‌اند و آن ضربه زدن به مقاومت است؛ مسائل داخلی که در شرایط انتخابات ممکن است به وقوع بپیوندد را می توان به عنوان دسته سوم تهدیدات کشور ما متصور بود. سناریوی ناامن سازی جمهوری اسلامی ایران یا در واقع گسیل ناامنی از سایر مناطق به داخل کشور، امروز در دستور کار دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ماست. از این رو بایستی همه بازیگران سیاسی در عرصه انتخابات، بخصوص نامزدهای انتخاباتی متوجه این موضوع بوده و از هر گونه تحریکی که موجب شود زمینه اجرای چنین سناریویی فراهم شود اجتناب کنند.
ما تجربه تلخ سال 88 را در کشور داریم که در آن بهانه‌های انتخاباتی موجب شد تا دشمنان این کشور از قبیل گروهک منافقین، سلطنت‌طلبان و گروه‌های واگرای قومی و ... با هدف افزایش دامنه ناامنی درکشور و ضربه زدن به اقتدار نظام، در ماجرا ورود پیدا کنند. لذا در این برهه برای جلوگیری از چنین رفتارهای مخرب، بیشترین نقش را نامزدهای محترم و ستادها و حامیانشان دارند که بایستی از هر گونه تحریکی که شکاف‌های قومیتی و سایر شکاف‌های اجتماعی را فعال کند، اجتناب کنند.
پایگاه بصیرت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص نقش تأثیرگذار نامزدهای انتخاباتی در تشدید و یا کاهش تنش‌ها و جلوگیری از امنیتی شدن فضای انتخاباتی کشور، به نظر جنابعالی نامزدهای انتخاباتی چه نقشی در این زمینه دارند؟
جواب: گاهی برخی نامزدها در مناظرات و یا پیام‌های انتخاباتی خودشان به دنبال ایجاد دوقطبی‌های کاذب هستند که نوعی ژست انتخاباتی است، اما این نوع رفتارها می‌تواند پیامدهای نابجایی در کشور به وجود آورد.
یکی از مؤلفه‌های مهم بازدارندگی، قدرت دفاعی کشور است. حمله به بنیه دفاعی کشور یک اشتباه راهبردی است که می‌تواند محاسبات دشمنان را در خصوص میزان اقتدار و استحکام نظام جمهوری اسلامی به هم بزند و در آن صورت عوامل حمله کننده به این مؤلفه در کشور از هر جناح و حزبی که باشند خائن به کشور و ملت تلقی شده و قطعاً در اشتباه محاسباتی دشمن سهیم خواهند بود. 
نمایش انسجام داخلی در عرصه انتخابات با مشارکت بالا و در عین حال برگزاری انتخابات با وجود رقابت در فضای امن می‌تواند نشانه و سنجه‌ای از اقتدار ملی و اقتدار مردمی نظام باشد و افزایش قدرت ملی ما را در جهان نمود می‌بخشد و می‌تواند در محاسبات نیروهای مخالف نظام، اعم از بیگانه و ضد انقلاب مؤثر باشد.
لذا نامزدهای انتخابات بایستی در پیام‌هایشان حتماً ملاحظه امنیت ملی را بکنند. متأسفانه گاهی شاید به خاطر دستان  خالی در مناظره و یا دادن پیام به مردم، برخی رقبا بخواهند نوعی دوقطبی‌های کاذب را تولید کنند که این نوع رفتار بردن مسائل به حاشیه است. این حاشیه‌سازی، همانطور که عرض شد ممکن است پیام‌های خطرناکی به دشمن دهد و موجب اشتباه محاسباتی دشمن و مخالفان نظام بشود که در آن صورت برای کشور هزینه زیادی به دنبال خواهد داشت. با بکارگیری عقلانیت از سوی نامزدهای انتخاباتی و رعایت ملاحظات ملی و امنیت ملی، کشور از هرگونه هزینه بیهوده معاف خواهد بود.
پایگاه بصیرت: سردار، به ایجاد دوقطبی‌های ساختگی اشاره کردید؛ قطعاً طرح شکاف‌های قومی و مذهبی در راستای بهره‌برداری از آرای بخشی از جامعه و در راستای ایجاد دوقطبی مسموم دنبال می‌شود،‌ این نوع رفتارها چه عواقب کوتاه مدت و بلند مدتی برای کشور در پی خواهد داشت و برای مقابله با آن چه باید کرد؟
جواب: آنچه مسلم است امروز جنگ نیابتی در منطقه که برای جلوگیری از ایجاد انسجام بین کشورهای اسلامی و در مرحله بعدی فرسایش قدرت کشورهای اسلامی است متکی بر همین شکاف‌های قومی و مذهبی است.
گاهی نامزدها برای جلب رأی و نظر قومیت‌ها و پیروان مذاهب، اقدام به سر دادن شعارهایی با هویت قومی و مذهبی می‌کنند که خودش تشدید کننده هویت‌های مذهبی و قومی و فعال کردن گسست‌های بین آن‌هاست و در واقع این ناخواسته نوعی خوش خدمتی به دشمنان فرامنطقه‌ای است که امروز دنبال استفاده از این مسائل برای فرسایش قدرت کشورهای اسلامی هستند. ضمن این که به دنبال طرح این موضوعات مطالباتی در بین اقوام و مذاهب مختلف کشور برانگیخته می‌َشود که قطعاً بایستی به زمینه‌ها و شرایط برآوردن این مطالبات هم توجه داشت که آیا زمینه فراهم هست؟ به نظر می‌رسد گاهی اوقات برانگیختن مطالباتی که شرایط تحقق آن در کشور وجود ندارد، می‌تواند به شکل‌گیری چالش‌ها و تهدیدات منجر شود و زمینه سوء استفاده دشمنان خارجی و برخی از گروهک های مخالف نظام را پدید بیاورد یا حداقل موجب ایجاد اختلاف در داخل بشود که در هر صورت مغایر امنیت ملی و هم‌سو با سناریوهای ضد انقلاب و بیگانه به حساب می‌آید.
فرمایشات مقام معظم رهبری فصل‌الخطاب برای همه نامزدهای انتخاباتی و حامیان و هواداران آن‌ها و اتمام حجت شرعی و قانونی است که مقام معظم رهبری با توجه به مسائل منطقه‌ای، تأثیرات بیرونی و بعضی از زمینه‌ها و گسل‌های داخلی آن‌ها را بیان فرمودند و توقع از نامزدها، ستادها و هوادارانشان این است که مراعات کنند.
کسی که به عنوان نامزد ثبت نام کرده، قطعاً از قبل پذیرفته که در چارچوب قانون اساسی و ملاحظات مربوط به نظام رقابت کند. لذا برای پیشبرد اهداف انتخاباتی نبایستی مؤلفه‌های قدرت ملی و امنیت ملی وجه‌المصالحه قرار بگیرد که در این صورت نشان دهنده نوعی بی‌پروایی و ترجیح منافع جناحی و حزبی بر منافع ملی است و به ضرر نامزدها هم تمام خواهد شد؛ بخصوص با توجه به افزایش سطح سواد رسانه‌ای و سیاسی در کشور، مردم امروزه خوب می‌فهمند که کسی که به گود رقابت آمده بایستی با توجه به مسائل اساسی و اصلی جامعه که امروز در رأسش مسائل اقتصادی، حل بیکاری، حل رکود و اشتغال جوانان است، برنامه ارائه دهد و می‌دانند که پرداختن به مسائل حاشیه‌ای نوعی فرار از پاسخگویی به حساب می‌آید. چنین رفتارهایی در مجموع به ضرر کسانی تمام خواهد شد که خود امروز حاشیه سازی می کنند و هزینه‌هایی را بر مردم، نظام و کشور تحمیل می کنند که فقط خوشحالی دشمن و گله‌مندی دوستان و علاقه‌مندان به نظام مقدس جمهوری اسلامی را به دنبال خواهد داشت.

با تشکر از سردار سنایی راد که وقت خود را در اختیار پایگاه بصیرت قرار دادند.
مصاحبه: اکبر کریمی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات