صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۰۱۰۵۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 24 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): به نامزدها توصیه می‌کنیم در وعده‌‌‌های خود این نکات را حتماً رعایت کنند؛ یکی «مسائل اقتصادی» است. قاطعانه بگویند که می‌خواهند برای اقتصاد کشور تلاش کنند و معیشت مردم در درجه اول اهمیت است. نکته دیگر مسئله «عزت ملی و استقلال ملت ایران» است. نکته سوم «امنیت ملی و آرامش ملی» است. سعی کنند گسل‌های اعتقادی، جغرافیایی، زبانی و قومی را تحریک نکنند.(1396/12/20)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
این موضوع مهم است

نیمه شعبان گذشت و منتظران و شیفتگان آن حضرت جمعه‌ای را که تولد امام زمان(عج) با آن مصادف شده بود، در انتظار ظهور امام حاضر به پایان بردند. در این روزها برگزاری جشن‌ها و دلدادگی مردم به امام خود قابل لمس بوده است؛ اما باید این رفتارها به گونه‌ای باشد که قابلیت‌های یک جامعه منتظر ایجاد شود تا بتواند در زمان ظهور نیز نقش ایفا کند. بی‌توجهی و کم‌ظرفیتی ما نسبت به مقام امامت از شأن آن مقام عالی نمی‌کاهد؛ اما منتظر امام باید بداند که اجراى عدالت اجتماعى و همچنين تربيت و پرورش نفوس در ظاهر و باطن به عهده امام است و اين مقام، از مقام رسالت و نبوت برتر است.
در حالی که ما این‌گونه در مبحث مهدویت به صورت سطحی و گذرا سیر می‌کنیم، در جهان مراکز مهدویت‌شناسی به طور جدی فعالیت می‌کنند. به گفته محققان، 130 سال است که در دانشگاه‌های وابسته به کلیسای کاتولیک در رشته آخرالزمان‌شناسی فارغ‌التحصیل دارند و در ایالات متحده آمریکا این رشته در بیش از 257 کالج و دانشگاه وجود دارد و اکنون عربستان سعودی هم نوع مبارزه خود را مبارزه برای مقابله با ظهور حضرت مهدی(عج) دانسته است و صدها فیلم هالیوودی نیز در این زمینه برای مقابله با مهدی موعود ساخته شده است. با این حال انتظار می‌رود منتظران ظهور در برنامه‌های فردی و اجتماعی انتظارت امام زمان(عج) را در خود پرورش بدهند و بر پیمان خود با خداوند بمانند تا ظهور بسیار نزدیک ‌شود. زیرا امام زمان حضرت مهدی(عج) فرمودند: «اگر شیعیان ما در وفای به عهد و پیمان الهی اتّحاد و اتفاق می‌داشتند و عهد و پیمان را محترم می‌شمردند، سعادت دیدار ما به تأخیر نمی‌افتاد و زودتر به سعادت دیدار ما نائل می‌شدند.»
در انتخابات‌های سال 2016 و 2017 در قاره‌های آمریکا، آسیا و اروپا یکی از مهم‌ترین کلیدواژه‌ها برای جذب آرای مردم عدل و عدالت بوده است و این نشان می‌دهد با وجود اینکه جهان توانسته است بسیاری از دانش‌ها را در اختیار بگیرد، اما تاکنون عدالت را برای مردم به ارمغان نیاورده است؛ اکنون در انتخابات پیش رو هم این واژه پرکاربردترین واژه است و کسی نمی‌تواند به آن برسد، مگر اینکه ضمن تبعیت از ولایت با راهبری امام زمان(عج) در حکومت‌داری هم‌راستا شود.

▼ گزارش روز
اختلاف در راه بهشت
این روزها در سایه رقابت پرشور و تنگاتنگ نامزدهای ریاست‌جمهوری برای کسب آرای مردم که متأسفانه گاه از مدار اخلاق و انصاف نیز خارج می‌شود، انتخابات مهم شوراهای اسلامی شهر و روستا تا حدود زیادی به فراموشی سپرده شده است؛ انتخابات مهمی که تأثیر فراوانی بر آینده تک‌تک شهرهای بزرگ و کوچک و روستاهای مختلف در سراسر کشور دارد، شوراهایی که تنها یکی از کارهای اساسی آنان انتخاب شهرداران و دهیارانی است که می‌توانند گاه سرنوشت یک شهر و روستا را دگرگون کنند و به شکلی دیگر رقم بزنند! اما نکته جالب توجه در این میان اختلاف نظر جدی میان بدنه اجتماعی جریان سیاسی اصلاح‌طلب با سران و تصمیم‌گیران در این جبهه است. اختلافی که از مدت‌ها قبل رد آن در میان خبرها یا اظهارات فعالان این جریان در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شد، با انتشار فهرست رسمی اصلاح‌طلبان که مملو از افراد گمنام و ناآشنا بود، به صورت علنی و آشکارا بر زبان آمد تا آنجا که بدنه فعال اصلاح‌طلبان در فضای مجازی هشتک «لیستی رأی نمی‌دهم» را مطرح کردند؛ البته این مخالفان به دو گروه عمده تقسیم می‌شدند؛ گروه اول افراطیونی که خواستار ورود نام کسانی به فهرست اصلاح‌طلبان بودند که سابقه حضور فعالانه در فتنه 88 را داشتند و گروه دوم افرادی که با توجه به سابقه فهرست تنظیم شده از سوی شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که به اعتراف الهه کولایی با رانت و رد و بدل شدن پول بسته شده و سبب ورود بسیاری از آقازاده‌ها به مجلس شده بود، خواستار تغییر این فهرست بودند؛ اختلافاتی ادامه‌دار که تاکنون موجب انتشار چند فهرست موازی در این جریان شده و حتی تغییر در فهرست شورای هماهنگی نیز نتوانسته است نظر مخالفان را جلب کند؛ موضوعی که می‌تواند تکرار پیروزی مجلس دهم برای رسیدن به خیابان بهشت را برای این جریان دور از دسترس قرار دهد.

▼ خبر ویژه               
نیروهای دفاع ملی سوریه در مرز اردن

منابع وابسته به مخالفان سوریه می‌گویند ارتش این کشور به دنبال تحرکات آمریکایی ـ اردنی ـ انگلیسی، نیروهای خود را در مرزهای جنوبی مستقر کرده است. بر اساس اخبار منتشر شده، اقدام دولت سوریه به دنبال تحرکات در مرزهای جنوبی خود با اردن و بیم از دخالت نیروهای این کشور در خاک سوریه صورت می‌گیرد و دولت سوریه به احتمال زیاد جوانانی را که از خدمت سربازی جا مانده‌اند، به خدمت فرا خواهد خواند. تعداد این جوانان، به 30 هزار نفر می‌رسد که بیشتر ساکنان شهر السویداء را دروزی‌های سوریه تشکیل می‌دهند. برخی منابع در سوریه نیز از تجمع نیروهای نظامی آمریکایی، انگلیسی و اردنی در مرز جنوبی استان السویداء و درعا خبر داده‌اند. گفته می‌شود تانک‌های انگلیسی نوع «چلنجر» به همراه دو هزار و 300 فرد مسلح و تعدادی بالگردهای نوع «کبرا» و «بلک هاوک» و نزدیک به چهار هزار فرد مسلح که در اردن آموزش دیده‌اند، در اطراف مرز سوریه حضور دارند. مقامات اردنی در روزهای گذشته طی اظهاراتی بارها گفته‌اند که «موضع امان برای دفاع از مرزهای خود در عمق سوریه بدون نیاز به مداخله نظامی، ثابت است و امنیت و ثبات مرزهای اردن اولویت ماست.» در واکنش به اظهارت مقامات رسمی اردن و تحرکات همزمان این کشور با آمریکا و انگلیس در مرزهای جنوبی سوریه، حزب‌الله لبنان نسبت به هر گونه اقدام نسنجیده آنها در مرزهای سوریه هشدار داده است.
              
▼ اخبار
1ـ سپاه در انتخابات دخالت نمی‌کند

نماینده ولی‌فقیه در سپاه با اشاره به فضاسازی تبلیغاتی دشمنان درباره دخالت سپاه در انتخابات، گفت: رسانه‌های معاند با فضاسازی‌های تبلیغاتی به دنبال القای این هستند که سپاه پاسداران در انتخابات دخالت دارد؛ در حالی که سپاه پاسداران هیچ‌گاه از اصول انقلابی خود تعدی نکرده و بر همین اساس نیز هیچ‌گاه در انتخابات دخالت نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین «علی سعیدی» با اشاره به اهمیت برگزاری انتخاباتی آرام و بدون تنش، گفت: در حوزه امنیت انتخابات مأموریتی که بر عهده سپاه گذاشته شده، با تمام وجود آن را انجام می‌دهیم؛ همان‌گونه که پیش از این هم به همین شکل بوده است. وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب تأکید فرمودند باید نسبت به برگزاری انتخاباتی گسترده همت گماشت، افزود: قطعاً انتخابات گسترده و با شکوه پشتوانه نظام محسوب شده و سطح مقبولیت آن را ارتقا داده و می‌تواند بستری برای پیشبرد اهداف نظام در آینده باشد.

2ـ وعده محقق نشده دولت در جذب سرمایه‌گذاری خارجی
یکی از وعده‌های دولت یازدهم پس از برجام جذب سالیانه حداقل 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی بود؛ اما با گذشت بیش از یک سال از اجرا شدن توافق تهران با آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان تلاش ایران برای جلب‌نظر سرمایه‌گذاران خارجی ثمره چندانی نداشته و با وجود اینکه امید می‌رفت بانک‌های بین‌المللی تأمین مالی تجارت در ایران را آغاز کنند، اما این‌گونه نشد و سرمایه‌گذاری خارجی رونقی نگرفت. گفتنی است از این مبلغ فقط یک بیستم، یعنی 5/1 میلیارد دلار در سال گذشته محقق شد. فریال مستوفی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران درباره وضعیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی گفت: از 11 میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شده پس از برجام تا پایان سال 95، فقط 5/1 میلیارد دلار عملیاتی شده است.

▼ تا انتخابات

محمدمهدی همت، فرزند سردار شهید همت با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام با قراردادن تصویری از پست یکی از کانال‌های تلگرامی حامی روحانی که نام خانواده شهید همت را در ردیف نخست حامیان روحانی ثبت کرده بود، نوشت: بنده به ایشان رأی هم نمی‌دهم، چه برسد که حمایت کنم. بهتر است از اسم شهدا و خانواده‌های آنها سوء استفاده نگردد. گفتنی است محمدمهدی همت ذیل این پست، هشتگ «رأی من روحانی نیست» را نوشته است.
ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به تخریب و بداخلاقی‌های انتخاباتی اعتراض کرد. در این اطلاعیه آمده است: در روزهای اخیر روی سازه‌های شهری نوشته‌هایی در قالب حمایت از اقشار 96 درصدی جامعه دیده می‌شود که بر اساس پیگیری‌های انجام شده هدف از آن تخریب و آسیب به تأسیسات شهری است. این در حالی است که آقای قالیباف، شهردار تهران همواره به پاکیزگی و مبلمان شهری اهمیت بسیاری داده و می‌دهند.
یحیی آل‌اسحاق با بیان اینکه باید باور داشته باشیم امروز معیشت و کار در کشور اصلاً اوضاع خوبی ندارد، گفت: ما دولت رزمی می‌خواهیم نه بزمی، کابینه‌ای می‌خواهیم که روحیه جهادی داشته باشد. وی با اشاره به اینکه اوضاع کشور به ویژه در بخش اقتصادی تغییر رویکردها را می‌طلبد، افزود: جمعه باید بین «دولت حامی فقرا» و «دولت اشرافی» انتخاب کنیم.
مهرداد بذرپاش، نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «کابینه روحانی برای دولت هاشمی و خاتمی است،‌ یعنی حدود 30 سال پیش،‌ آن وقت می‌گوید به عقب برنمی‌گردیم،‌ حتماً منظور از عقب، بازگشت به اشکانیان است.»

▼ اخبار کوتاه
«احمد الابیض» تحلیلگر سیاسی عراقی گفت: پنج هزار مستشار نظامی آمریکایی در عراق حضور دارند که هر یک از آنها 8 تا 9 محافظ آمریکایی به همراه دارند که حقوق همه آنها را دولت عراق پرداخت می‌کند. وی با بیان اینکه نزدیک به 45 هزار نیروی آمریکایی در حال حاضر در عراق حضور دارند، از دولت عراق خواست تا در این باره با شفافیت سخن بگوید. این در حالی است که دولت بغداد وجود سرباز‌های آمریکایی (به جز مستشاران) را رد می‌کند.
پس از آنکه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، آگهی جذب خلبان خارجی را در وبگاه کاریابی بین‌المللی خلبانان (Pilot Hiring) به زبان انگلیسی منتشر کرد، خبرگزاری مهر این اقدام هما را در سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» با رویکردی انتقادی بازنشر کرد که اعتراضات بسیاری را برانگیخت و موجب شد این اعلام نیاز حذف و به جای آن آگهی جذب خلبان ایرانی در وبگاه رسمی هما و به زبان فارسی منتشر شود.
گزارش‌های جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا نشان می‌دهد، موارد جدید ابتلا به عفونت هپاتیت C  در آمریکا در طول پنج سال گذشته حدود سه برابر شده است. به گفته مقامات، بالاترین موارد ابتلا به عفونت‌های جدید در بین افراد ۲۰ تا ۲۹ ساله گزارش شده است. شایان ذکر است، ابتلا به عفونت هپاتیت C در بین زنان در سن باروری افزایش یافته است.
مجله آلمانی «دیر اشپیگل» فاش کرد: دولت مرکل، ممکن است از فروش سه زیردریایی پیشرفته «دلفین» به اسرائیل منصرف شود. در این مجله آمده است: آنچه شک و تردید دولت آلمان را نسبت به فروش این زیردریایی‌ها برانگیخته است، اتهامات وارد شده به یک شخصیت نزدیک به نتانیاهو نخست‌وزیری اسرائیل [رژیم صهیونیستی] است که نقش عمده‌ای در عقد قراردادهای مربوط به این زیردریایی‌ها ایفا کرد.
بابک احمدی، معاون امور ناوگان راه‌ آهن با بیان اینکه در قالب قراردادی با همکاری روس‌ها و فاینانس صد درصد خارجی ۴۹۰۰ دستگاه واگن باری در داخل و ۱۱۰۰ دستگاه در خارج ساخته می‌شود، از نهایی شدن گام‌ نخست ایجاد شرکت لیزینگ ملی و موافقت اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار به این شرکت خبر داد.
براساس آخرین اطلاعات، فروش نوزاد در شهرهای بزرگ رنگ‌وبوی جدید گرفته است و باندهای فروش کودک آزادانه فعالیت خود را گسترش داده‌اند. یکی از این باندها که به تازگی شناسایی شده، حدود 15 سال سابقه چنین فعالیتی را دارد و حوزه تخلفات خود را به دیگر استان‌های کشور نیز گسترش داده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات