فرهنگی >>  فرهنگی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۰۱۰۶۷

سریال های ماه رمضان با حال و هوای انقلاب

سریال «نفس» با حال و هوای بحبوحه انقلاب و دو سریال «دیباجی» و «سر دلبران» نیز با محوریت خانواده در ایام ماه مبارک رمضان به روی آنتن می‌روند.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی
امسال از چند ماه مانده به آغاز ماه مبارک رمضان گزینه‌های قطعی که قرار بود در این ایام از شبکه‌های مختلف سیما پخش شوند مشخص نبود و گمانه زنی‌های زیادی درباره این سریال‌ها مطرح شد. حتی در مقطعی از «پایتخت 5» هم به عنوان سریال ماه رمضانی شبکه یک نام برده شد اما چند روز پیش سید علی حمیدی، قائم مقام سیما اعلام کرد در حال حاضر برای ماه مبارک رمضان سریال «نفس» برای شبکه سه سیما، سریال «سر دلبران» برای شبکه دو سیما و سریال «دیباجی» برای شبکه یک در نظر گرفته شده‌اند. البته او در بخشی از صحبت‌هایش به تغییرات احتمالی که ممکن است در پخش این مجموعه‌ها پیش بیاید نیز اشاره کرد. اما با وجود اینکه برخی از دیگر گزینه‌هایی که به عنوان سریال ماه رمضانی شبکه‌های تلویزیون اعلام شده بودند هنوز در مرحله تصویربرداری هستند یا مراحل فنی‌شان به طور کامل به پایان نرسیده و آماده پخش نیستند، به نظر می‌رسد سه سریال «دیباجی»، «سر دلبران» و «نفس» گزینه‌های قطعی باشند که مخاطبان سیما امسال در ایام ماه مبارک رمضان می‌توانند به تماشای آنها بنشینند. در ادامه به معرفی هر یک از این سریال‌ها پرداختیم.

«دیباجی»/ بهرنگ توفیقی/ شبکه یک

تا به امروز همه کسانی که پیگیر اخبار مربوط به پخش سریال‌های مناسبتی ماه رمضان بودند، نام مجموعه «لبخند رخساره» را ‌به عنوان سریال ماه رمضان شبکه یک شنیده بودند. حالا هم این سریال به عنوان گزینه قطعی شبکه یک عنوان شده با این تفاوت که نام آن از «لبخند رخساره» به «دیباجی» تغییر پیدا کرده است که البته سازندگانش اعلام کردند این تغییر در آستانه پخش با نظر نویسنده سریال و بر اساس تناسب بهتر با محتوای قصه و ارتباط آن با یکی از کاراکترهای داستان صورت گرفته است.

بهرنگ توفیقی سال گذشته ساخت سریال «دیباجی» را آغاز کرد و تصویربرداری این سریال به تهیه‌کنندگی زینب تقوایی و نویسندگی سعید نعمت‌الله در دربند تهران شروع شد و در خانه‌ای در فرمانیه، پونک، شهر مشهد٬ شهرستان قدمگاه نیشابور و بندر انزلی هم فیلمبرداری ادامه پیدا کرد.

داستان این سریال درباره مردی میانسال است که با پسرش در شهر مشهد زندگی می‌کنند و همسر این مرد بنا به دلایلی در سال‌های اول زندگی خودشان او و پسرش خلیل را ترک کرده و مرد میانسال که به شغل رستوران‌داری مشغول است، آخر هفته‌ها از رستورانش به زائران امام رضا(ع) نذری می‌دهد. قبول شدن در یکی از دانشگاه‌های تهران و آشنا شدن او با ستاره، راه ورود رخساره را به قصه باز می‌کند. رخساره هم نام یکی از شخصیت‌های این داستان با بازی پریوش نظریه است که ظاهرا علیرغم حضور کوتاهش تاثیر به سزایی در قصه دارد. در خلاصه داستان این سریال آمده است: «هیچ گاه دوری، دوستی نمی‌آورد و خانواده قصه دیباجی قبل از آنکه دیر شود، به همدلی می‌رسند.» همچنین بنا بر اعلام سازندگان این مجموعه قصه این مجموعه در تکریم خانواده به تصویر کشیده می‌شود.
یکی از نکات جالب توجه در این سریال پرداختن به برخی مسائل روز جامعه از جمله ورود کالای قاچاق به کشور است که نگاه انتقادی در این مجموعه را نشان می‌دهد.

در این سریال که مجموعه‌ای نسبتا پر بازیگر به حساب می‌آید، کامبیز دیرباز در نقش خلیل، بهناز جعفری در نقش آتنه، مهدی سلطانی در نقش اسماعیل، مجید واشقانی در نقش سهراب برادر خلیل، بهزاد فراهانی در نقش پدر آتنه، پریوش نظریه در نقش رخساره،  مجید نوروزی در نقش اشکان پسر خلیل، مریم بوبانی در نقش مادر آتنه، حمیدرضا هدایتی در نقش پدر رخساره، علیرضا آرا در نقش برادر آتنه، درسا بختیاری در نقش ستاره، داریوش سلیمی در نقش شاهینی، آتیلا پسیانی در نقش سرهنگ به ایفای نقش می‌پردازند.

«دیباحی»  در ایام ماه مبارک رمضان از شبکه یک پخش خواهد شد.

«سر دلبران» / محمدحسین لطیفی/ شبکه دو

اولین سریال ماه رمضان امسال که از اواخر سال گذشته کلید خورد و از همان ابتدا برای پخش در مناسبت ماه رمضان در نظر گرفته شده بود، مجموعه «سر دلبران» به کارگردانی محمدحسین لطیفی بود.

این سریال در سکوت خبری ساخته شد و بخش زیادی از تصویربرداری اش که تهیه‌کنندگی آن بر عهده محمدرضا شفیعی است، در شهر یزد صورت گرفت. محمدحسین لطیفی و محمدرضا شفیعی پیش از این سریال در مجموعه «تنهایی لیلا» و «سر دلبران» همکاری داشتند. ماجرای این فیم روایتگر داستانی اجتماعی است اما قصه این مجموعه ظاهرا سنخیت بیشتری با حال و هوای ماه مبارک رمضان دارد و ماجراهای مسجد و روحانی و امام جماعتی است که در ارتباط با امور زندگی روزمره مردم است و به نظر می‌رسد یکی از پیام‌های این مجموعه مناسبتی پررنگ نشان دادن نقش مسجد و امام جماعت آن در همبستگی و اتحاد بین مردم است.

بنا بر اعلام سازندگان این مجموعه تأکید بر واقعی بودن شخصیت‌های نقش آفرین در اثر است یکی از ویژگی‌های قابل توجه «سر دلبران» است.  

محمد کاسبی، فرهاد قائمیان، اسماعیل محرابی،  برزو ارجمند، متین‌ ستوده، جعفر دهقان، جهانبخش‌ سلطانی، رضا توکلی، کامران تفتی، فرخ نعمتی، نگار عابدی، افسانه کمالیان و ... از جمله بازیگران این سریال هستند.نکته جالب توحه اینکه برزو ارجمند در این سریال در نقش یک روحانی ظاهر شده است. او پیش از این نیز در فیلم سینمایی «معراجی‌ها» در نقش یک روحانی جلوی دوربین مسعود ده‌نمکی رفته بود.

«سر دلبران»  با همکاری سازمان هنری رسانه‌ای اوج ساخته شده است و قرار است در 30 قسمت 35 دقیقه ای ایام ماه رمضان 96 از شبکه دو پخش گردد.

سریال «نفس»/ جلیل سامان/ شبکه سه

جلیل سامان از بهار سال گذشته سریال جدیدش «نفس» را کلید زد تا در نهایت قرعه پخش این مجموعه به ماه رمضان امسال بیفتد.

«نفس» به تهیه‌کنندگی مشترک سیداحمد کاشانچی و محمود رضایی سومین سریال از سه گانه جلیل سامان است که درامی روانشناسانه به حساب می‌آید. مهمترین وجه تمایز این سریال با  دو مجموعه دیگر مناسبتی که ماه رمضان امسال پخش می‌شوند در قصه آن است که که در بستر وقایع سیاسی قبل و بعد از انقلاب روی می‌دهد. داستان «نفس» درباره جوانی پر شر و شور است که در بحبوحه وقایع انقلاب رازی در زندگی‌اش فاش می‌شود، او برای رسیدن به حقیقت حوادث پیچیده‌ای  را پشت سرمی گذارد.

قصه این سریال در مقطعی خارج از ایران می‌گذرد و به همین دلیل گروه از چند روز پیش راهی ارمنستان شدند تا سکانس‌های باقی مانده را ضبط کنند. خانه، دانشکده و آژانس، اتوبوس دو طبقه، پارک و خیابان هم از جمله دیگر لوکیشین‌های این مجموعه تلویزیونی هستند.

مسعود رایگان، ژاله صامتی، علیرضا کمالی، بهناز جعفری، قربان نجفی، هادی عامل هاشمی، شهاب شادابی، احسان امانی، آتوسا راستی، با معرفی ساناز سعیدی و با حضور هدایت هاشمی، خسرو شهناز و رامین راستاد از جمله بازیکران این مجموعه هستند.

«نفس» همچون دو سریال گذشته جلیل سامان «ارمغان تاریکی» و «پروانه» داستانی پرحادثه در بستر رویدادهای انقلاب دارد٬ اما یا بنا به صلاحدید مدیران شبکه سه برای پخش در ماه مبارک رمضان در نظر گرفته شده است یا خالی بودن کنداکتور این شبکه در این ماه مسئولان را مجبور به پخش  این مجموعه در این ایام کرده است.

سریال «نفس» که تیزرهایش هم از چندی پیش از تلویزیون پخش می‌شود در شب‌های ماه مبارک رمضان از شبکه سه به روی آنتن می‌رود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات