صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۰۱۱۲۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 27 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): بنده اصرارم بر حضور حداکثری و عمومی ملت ایران به خاطر این است که می‌بینم و می‌دانم که حضور یکپارچه مردم و حضور پرشور و امیدوارانه و قدرتمندانه [در انتخابات] مردم موجب می‌شود که دشمن مأیوس بشود، وقتی دشمن مأیوس شد کارایی خود را از دست خواهد داد.(1392/3/22)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
ساعات سرنوشت‌ساز

قطار انتخابات به ايستگاه پاياني خود نزديک شده است و کمتر از 48 ساعت تا آغاز سرنوشت‌سازترين عرصه سياست‌ورزي و مشارکت مدني باقي‌ مانده است. ساعاتي که مبتني بر پيشينه ادوار انتخابات در ايران، مي‌توان آن را حساس‌ترين و مؤثرترين ساعات انتخابات سرنوشت‌ساز دانست. اين اهميت از آنجايي نشئت مي‌گيرد که مطابق با نظرسنجي‌ها حدود 15 درصد از واجدين شرايط تصميم خود را براي انتخاب در همين 48 ساعت پاياني خواهند گرفت. اين حجم از رأي مي‌تواند نتيجه نهايي انتخابات را رقم زند، به ویژه در آنجايي که رقابت نامزدها نيز تنگاتنگ باشد. به ياد داريم که در سال 1392 نامزدي برگزيده شد که تنها از 250 هزار رأی بيش از نصف آرا برخوردار بود!
در اين لحظات سرنوشت‌ساز بايد تلاش کرد که اولاً مشارکت سياسي در بالاترين سطح محقق شود تا ثبات و اقتدار و عزت نظام بار دیگر تجلي يابد. ثانياً خروجي انتخاب با به قدرت رسيدن شايستگان و کارآمدان و در يک کلام اصلح همراه باشد. در اين ميان، به اين نکته بايد توجه کرد که روند انتخابات با حوادث و تصميم‌گيري‌هاي مختلفي همراه است که از آنها با عنوان شوک ياد مي‌کنند. در اين لحظات پاياني يک شوک بزرگ مي‌تواند در هدايت اين بخش از آرای سرگردان اثر جدي داشته باشد. جريان انقلابي در روزهاي گذشته توانست اين شوک سرنوشت‌ساز را ايجاد کرده و اتحاد دو نامزد و کناره‌گيري يکي به نفع ديگري کفه رقابت‌هاي انتخاباتي را به نفع نامزد نهايي اين جريان سنگين کند. حضور پرشور مردم اصفهان و تجمع بي‌نظير در مصلي تهران مؤید اين حقيقت است که جريان انقلابي در شيب تند موفقيت قرار گرفته و امروز اين سونامي در آخرين تجمع باشکوه خود در مشهد مقدس به اوج خواهد رسيد!
در اين ساعات پاياني سرنوشت‌ساز اگر هر يک از افراد به مثابه تريبوني براي ترويج گفتمان انقلابي تبديل شده و بستگان و آشنايان خود را به رأي دادن به گزينه اصلح تشويق کنند، مي‌توان اميدوار بود که انشاءالله امور اجرايي کشور به دست فردي متدين، انقلابي و کارآمد سپرده شود؛ چرا که به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامي، «اگر مديريت در بخش‌هاي مختلف کشور، متدين باشد، انقلابي باشد و کارآمد باشد، همه‌ مشکلات کشور حل خواهد شد.» ان‌شاءالله

▼ گزارش روز
تحرکات مشکوک

در حالی که چهار نامزد باقی‌مانده در صحنه انتخابات همچنان به فعالیت خود برای جلب آرای مردم ادامه می‌دهند و در شهرهای مختلف کشور شاهد شور و نشاط فزاینده هستیم، برخی رسانه‌های خارجی و ضد انقلاب و بعضی از جریان‌های خاص فعال در شبکه‌های مجازی در تلاشند با انتشار تحلیل‌ها و خبرهای خاص فضای رقابت‌های انتخاباتی را از ریل اصلی و رقابت‌های معمول خارج کنند. با نزدیک شدن به روز انتخابات، این جریان‌ها بر حجم فعالیت خود در این زمینه افزوده‌اند و در تلاش هستند تا شرایط سال 88 را که به فتنه پیچیده و خسارت‌بار در آن دوره منجر شد، بازسازی کنند. آنها این موضوع را در دو محور اصلی دنبال می‌کنند؛ محور اول تلاش برای القای وجود جو امنیتی و بگیروببندهای خاص در راستای تضییع حقوق مردم که متأسفانه افزون بر رسانه‌های بیگانه و خارج‌نشینان و جریان‌های خاص، شاهد هستیم یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ادعاهایی بدون سند و غیر مستدل در صفحه شخصی خود در فضای مجازی می‌نویسد: «شاهدان عینی می‌گویند لباس شخصی‌هایی که اطراف بهارستان مستقر شده‌اند، گفته‌اند می‌خواهیم فتنه سبز را سرکوب کنیم.» این جمله تحریک‌آمیز از سوی یک نماینده به طور حتم ضد مصالح کشور است و مشخص نیست با استناد به چه اشخاصی و با چه برهانی و حجتی نوشته شده است.
محور دیگر نیز القای بروز تقلب در انتخابات است؛ موضوعی که شبکه دولتی «بی‌بی‌سی» به طور رسمی طرح آن را کلید زد و تحت عنوان بررسی فضای انتخابات، از زبان فردی به اصطلاح تحلیلگر مدعی شد که یکی از نامزدهای انتخابات تحت هیچ شرایطی پیروز نخواهد شد و اگر پس از انتخابات برنده اعلام شود، بی‌تردید تقلب صورت گرفته است!
اقدامات نگران‌کننده‌ای که به احتمال زیاد در روزهای آینده و در ساعات باقی‌مانده تا انتخابات بر حجم آن افزوده خواهد شد و ضروری است نامزدهای محترم و طرفداران‌شان با هوشیاری و دقت مانع نتیجه‌بخش بودن تلاش‌های این جریان‌ها شوند تا ان‌شاء‌الله کشور در سایه برگزاری یک انتخابات وسیع، فراگیر و آرام گام بلند دیگری به سوی عزت و استقلال خود بردارد.

▼ خبر ویژه                               
نظرسازی‌های انتخاباتی

برخی مراکز وابسته به سرویس‌های جاسوسی با ابزار نظرسازی به نفع روحانی وارد عرصه انتخابات شده‌اند. مؤسسه «ایپو» که با توجه به اطلاعات ثبت شده مرکز آن در واشنگتن قرار دارد، طی دو ماه گذشته به کمک جریان غربگرا آمده است و با ارائه آماری بسیار عجیب و غریب به دنبال تأثیرگذاری در عرصه انتخابات است. بررسی ارتباطات این مؤسسه با جامعه‌شناسان برانداز داخلی و همچنین منابع مالی معرفی شده در این پایگاه بیانگر این است که به احتمال بسیار زیاد «نایاک» پشت پرده اصلی این مؤسسه باشد. با توجه به نوع نظرسازی‌های سابق، این مؤسسه به دنبال القای پیروزی قطعی روحانی در دور اول است؛ این روش همانند وضعیت موسوی در سال 1388 است که با القای نفوذی‌های اطراف خود سبب شد فتنه 88 شکل بگیرد. اگر این القائات که بازوی داخلی آن مرکز «ایسپا» است ادامه داشته باشد، می‌تواند تبعات نگران‌کننده‌ای را در پی داشته باشد، از این رو باید این هشدارها را جدی گرفت که سازمان‌های سیا و موساد به دنبال تأثیرگذاری مستقیم در انتخابات ایران از طریق فضای مجازی هستند.
 
▼ اخبار
1ـ سه برابر شدن نسبت بدهی عمومی به تولید ناخالص داخلی

آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد نسبت بدهی ناخالص دولتی به تولید ناخالص داخلی کشور در چهار سال دولت روحانی از حدود 12 درصد به 35 درصد افزایش یافته است. بر اساس آمارهای این صندوق در سال 2013، چند ماه پس از روی کار آمدن روحانی، حجم بدهی ناخالص دولتی نسبت به تولید ناخالص داخلی ایران حدود 2/11 درصد بوده است. صندوق بین‌المللی پول در آمار خود آورده است، این رقم در سال 2014 و با گذشت یک سال و اندی از روی کار آمدن دولت روحانی، به 12 درصد افزایش یافت. نکته قابل توجه در آمار صندوق بین‌المللی پول این است که در سال 2015 بدهی ناخالص دولتی ایران نسبت به تولید ناخالص داخلی کشور به یکباره از 12 درصد سال پیش از آن به حدود 5/3 برابر افزایش یافته و به 4/42 درصد رسیده است.

2ـ آمریکا در مسیر حل بحران سوریه سنگ‌اندازی می‌کند
کُنستانتین کوساچِف، عضو مجلس فدرال (مجلس سنا) روسیه گفت: اظهارات اخیر مقامات آمریکایی درباره اعدام‌های جمعی و کور‌ه‌های آدم‌سوزی در سوریه با هدف سنگ‌اندازی در مسیر حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات گروه‌های متخاصم این کشور انجام می‌گیرد. وی در مصاحبه با یکی از رسانه‌های روسیه گفت: این اظهارات با مذاکرات ژنو همزمان شده است که آمریکا در آن مشارکت نمی‌کند. آمریکا با امتناع از مشارکت در مذاکرات ژنو در پی به بن‌بست کشاندن این مذاکرات است و هر روز اتهام جدیدی را علیه بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه مطرح می‌کند.

3ـ جزئیات دستگیری عوامل ترور مأموران ناجا به دست سپاه

سردار حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) استان خوزستان ضمن اعلام خبر دستگیری عوامل تیراندازی تروریستی که به شهادت دو نفر از کارکنان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در استان خوزستان منجر شد، اظهار داشت: با تحقیق نیروهای اطلاعاتی سپاه در استان خوزستان موفق شدیم این گروه تروریستی وابسته را که در حال خروج از کشور بود، طی یک درگیری دستگیر کنیم. وی همچنین افزود: نیروهای اطلاعاتی امکاناتی را که در اختیار این گروه تروریستی بود، کشف و ضبط کردند.

▼ تا انتخابات
با وجود اینکه استفاده از امکانات دولتی برای تبلیغات انتخاباتی ممنوع اعلام شده است، برخی از نهادها و ادارات استان خوزستان با سوء‌استفاده از امکانات دولتی خودروها و تجهیزات خود را در خدمت ستاد تبلیغاتی حسن روحانی قرار دادند؛ اما با اینکه قرار بود ساعت 18 روحانی در جمع مردم این شهرستان در استان خوزستان سخنرانی کند، با توجه به استقبال کم مردم زمان آن به ساعتی دیگر موکول شد.
محمدباقر قالیباف در همایش بزرگ حامیان رئیسی در مصلای تهران گفت: ما مؤتلف شدیم برای پایان دادن به وضع موجود تا بگوییم دولت چهار درصدی و دولت حرف نمی‌خواهیم. ما در این روزهای حساس و سرنوشت‌ساز به این نتیجه رسیدیم که برای پایان دادن به دولت چهار درصدی‌ها و وضع موجود با دوست 40 ساله و برادر عزیزم ائتلاف کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی دستگاه قضا در جمع خبرنگاران گفت: بیش از ۶۰ نفر از مدیران دولتی و اجرایی اعم از استانداران، فرمانداران، بخشداران و رؤسای ادارات دولتی تخلفات انتخاباتی داشته‌اند.
وزیر کشور با بیان اینکه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بیش از 72 درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت خواهند کرد، گفت: نتیجه انتخابات در مرحله اول مشخص می‌شود!

▼ اخبار کوتاه
نظرسنجی مؤسسه گالوپ حاکی از آن است که تنها 38 درصد از آمریکایی‌ها عملکرد ترامپ را در مقام رئیس‌جمهور آمریکا تأیید می‌کنند. بنا به گزارش گالوپ، محبوبیت ترامپ در یکصد و پانزدهمین روز ریاست‌جمهوری‌اش در میان چهار رئیس‌جمهور آخر همچنان از بقیه کمتر است. طبق نظرسنجی‌های پیشین، در یکصد و پانزدهمین روز ریاست‌جمهوری، محبوبیت باراک اوباما 64 درصد، جرج دبلیو بوش 56 درصد و بیل کلینتون 45 درصد بوده است.
وندی شرمن، معاون سابق وزارت خارجه آمریکا درباره تحریم‌های ایران گفت: برای برداشته شدن هر یک از این تحریم‌ها، ایران باید دست از اعمال نقش به منزله بزرگ‌ترین حامی تروریسم دولتی بردارد؛ آنها این روزها اقدامات بسیار شرورانه‌ای را در خاورمیانه به عمل می‌آورند! آنها اصلاً بازیگران خوبی (در خاورمیانه) نیستند، اسرائیل [رژیم صهیونیستی] را از طریق نایبان‌شان تهدید می‌کنند و حقوق انسانی شهروندان خودشان را زیر پا می‌گذارند!
ناسا کوچک‌ترین ماهواره جهان را تا ماه آینده به فضا ارسال می‌کند. این ماهواره که سبک‌ترین ماهواره جهان نیز محسوب می‌شود، «کلام‌ ست» نام دارد که از روی نام رئیس‌جمهور سابق هند، «دکتر عبدل کلام» گرفته شده است. این ماهواره که تنها 1/0 کیلوگرم وزن دارد، به دست «ریفات شاروک» نوجوان کلاس دوازدهمی هندی از شهر پالاپاتی ایالت تامیل نادو ساخته شده است.
«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور جدید فرانسه در اولین سفر خود در سال ۲۰۱۸ راهی تل‌آویو خواهد شد. سفارت فرانسه در تل‌آویو اعلام کرد: ماکرون در جریان سفر خود به سرزمین‌های اشغالی در نشست مؤسسه مطالعات امنیت ملی نیز شرکت خواهد کرد. سفارت فرانسه بار دیگر بر راهکار دو کشوری برای حل مناقشات رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها تأکید کرد.
تک‌تیراندازهای داعش در بخش‌های غربی موصل دست‌کم 64 غیر نظامی را که قصد فرار از مناطق تحت سیطره این گروه را داشتند، هدف قرار داده و کشتند. این در حالی است داعش فقط 12 کیلومتر از مساحت موصل را در اختیار دارد.
خبرگزاری رویترز با اشاره به بهره بردن خودروسازان فرانسوی از نبود رقبای‌شان در بازار ایران نوشت: پای خودروسازان فرانسوی به انتخابات ایران کشیده شد و روحانی با حضور در مراسم رونمایی از خط تولید پژو 2008، سرمایه‌گذاری پژو را به جبهه کمپین انتخاباتی خود کشاند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات