تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۰۱۱۴۹
٢٠٠ نماينده مجلس دغدغه‌هاي روحاني را شنيدند

هاشمي گفت كانديدا نشوي وضع بدتر مي‌شود

(روزنامه اعتماد ـ 1396/02/21 ـ شماره 3804 ـ صفحه 3)

ديداري كه ديروز در تالار شهيد مدرس ساختمان مشروطه ميان حسن روحاني و نمايندگان فراكسيون‌هاي اميد و مستقلين برگزار شد رازهاي مگوي زيادي داشت. نزديك به ٢٠٠ نماينده مجلس ساعت هفت صبح ديروز و پيش از جلسه علني مجلس حاضر شده بودند تا سخنان روحاني را بشنوند. آن‌طور كه لاهوتي، نماينده لنگرود به «اعتماد» گفت علاوه بر نمايندگان فراكسيون‌هاي اميد و مستقلين ٢٠ نماينده از فراكسيون ولايت هم در اين جلسه حضور داشتند و همراهي خودشان با سياست‌هاي روحاني را اعلام كردند. روحاني در جمع نمايندگان به جزييات زيادي از موانع و مشكلات پيش روي دولت در سال ٩٢ و مصايب تحريم‌ها و آغاز به كار دولت اشاره كرده است. از دستگاهي در دولت قبل سخن گفته كه ادعاي دور زدن تحريم‌ها و فروش نفت را داشته اما بعد از ماه‌ها پيگيري دولت يازدهم معلوم شده حتي يك بشكه نفت هم نفروخته يا از تخلفات محرز دولت قبل در رابطه با پرداخت يارانه‌ها كه حالا پرونده آن در ديوان محاسبات در حال رسيدگي است. او از يكي از وزرايش كه همان ابتداي كار دولت قصد داشته ٨ هزار ميليارد تومان از بانك مركزي قرض كند سخن گفته و تعريف كرده كه چطور با قاطعيت مقابلش ايستاده و گفته «تا زماني كه من رييس‌جمهور هستم نمي‌گذارم دست‌تان به جيب بانك مركزي برود.» او با جزييات زياد از اقدامات اقتصادي دولت به موازات اقدامات آن در سياست خارجي و برجام سخن گفته است. روحاني اشاره‌اي هم به ديدار مهم خودش با رهبري داشته است.

غمنامه تحريم‌ها

تا جايي كه از سخنان منتشر شده روحاني در خبرگزاري خانه ملت بر مي‌آيد روحاني بخشي از ماجراي غم‌انگيز تحريم‌ها در دولت قبل را اين‌طور تعريف كرده است: در اوايل سال ٩٢ و پيش از آغاز دولت يازدهم يك دستگاهي مدعي بود مي‌تواند تحريم‌ها را دور بزند و نفت را به فروش برساند كه فروش نفت را بر عهده آن دستگاه قرار داده بودند. بعد از استقرار دولت يازدهم از اين دستگاه سوال كرديم كه آيا نفت را فروخته‌ايد يا خير كه آنها پاسخ دادند نفت به فروش رفته و به‌زودي پول‌هاي آن مي‌آيد. رييس‌جمهور با بيان اينكه اين دستگاه بعدا ادعا كرد كه پول را تحويل گرفته‌ و در يك بانك خارجي است، گفت: نهايتا بعد از ٧ ماه پيگيري متوجه شديم كه همه نفت را داخل كشتي قرار داده‌اند و در آب‌هاي بين‌المللي مي‌چرخاندند و پول كرايه كشتي را پرداخت مي‌كنند ولي مشتري براي فروش نفت پيدا نشده بود. در پيگيري‌هاي بعدي اين دستگاه به من گفت كه حتي يك بشكه را نيز نتوانسته‌ايم به فروش برسانيم و شما اين موضوع را در جايي مطرح نكنيد. روحاني گفت: از ميزاني كه براي كشور مشخص شده بود حتي توان فروش يك بشكه نفت بيشتر را نداشتيم به عبارتي در شرايطي بوديم كه نه جنگ بود و نه صلح. او با بيان اينكه در اوايل دولت يازدهم از پتروشيمي‌هاي جنوب كشور بازديد كردم و متعجب شدم به علت نبود گاز تنها ٤٠درصد ظرفيت آنها فعال است، بيان كرد: انبارها و حتي حياط اين پتروشيمي‌ها از محصولات توليدي پر شده بود ولي امكان فروش آنها را نداشتند. رييس‌جمهور با بيان اينكه پول‌هاي ما در كشورهاي مختلف وجود داشت، ادامه داد: در ازاي فروش محصولات قراردادي را منعقد ساخته بودند كه ٥٥ درصد با پول ملي آن كشور و مابقي پول نيز با پول غيرملي باز هم در حساب آن كشورها بود.

در اين شرايط اين كشورها نيز از دادن پول ملي طفره مي‌رفتند و به جاي آن دنبال تحويل اجناس خود به ما بودند. پول غيرملي را نيز به ما نمي‌دادند زيرا تحريم بوديم. روحاني توضيح داد اقليت قدرتمندي كه مخالف دولت ما بودند كار را بسيار سخت كرده بودند، ما براي رسيدن به توافق با ١+٥ بايد نظرات مقام معظم رهبري را رعايت مي‌كرديم و به گونه‌اي قرارداد را منعقد مي‌ساختيم كه نظر مجلس منفي نباشد و علاوه بر تامين رضايت مردم به گونه‌اي باشد كه قابليت تصويب در شوراي امنيت ملي را داشته باشد كه با هدايت و ياوري مقام معظم رهبري توانستيم از اين مشكلات عبور كنيم.

وعده دروغ چند برابر شدن يارانه‌ها

او تاكيد كرد: هيچ كس نمي‌گويد برجام نعوذبالله كلام خداست و هيچ ايرادي ندارد، ... اما بهتريني بود كه مي‌شد و امكان‌پذير بود. نتيجه برجام به گونه‌اي است كه هيچ زمان در تاريخ شرمنده نخواهيم بود. روحاني با بيان اينكه در زمينه بهداشت و درمان مشكلاتي در كشور وجود داشت، گفت: واقعا سخنان برخي از افراد با واقعيت منطبق نيست و بايد پاسخ خدا را بدهند زيرا بعضا گفته مي‌شود دولت فقط دنبال برجام بود، اين در حالي است كه بيشتر از برگزاري جلسات با تيم هسته‌اي و آقاي ظريف با تيم اقتصادي شخصا جلساتي را برگزار مي‌كردم. او با بيان اينكه در دولت يازدهم به جاي واردات ٦ ميليون تن گندم، به كشاورزي و آبياري مدرن توجه شد و به جايي رسيديم كه توان صادرات ٣ ميليون تن گندم نيز فراهم شد، اظهار داشت: بخشي از اين ٣ ميليون تن گندم مازاد نياز را صادر كرديم و بخش ديگر را نيز صادر خواهيم كرد. روحاني با بيان اينكه براي رسيدن از منفي ٦ ميليون تن گندم به مثبت ٣ ميليون تن گندم حتي يك متر زمين اضافه را زير كشت نبرديم و حتي مي‌توان گفت با زمين كمتر توليد گندم را افزايش داديم، بيان كرد: تحول بزرگ در گندم با اصلاح بذر، آبياري مدرن و زه‌كشي به نتيجه رسيد.

آبياري مدرني كه در سال ٩٥ انجام شده به اندازه كل ٤ سال دولت قبل بوده است و اين موضوع را مي‌توان اقدام بزرگي تلقي كرد، همچنين به حدود ٣ هزار روستا آب آشاميدني رسيده است. روحاني با بيان اينكه در زمينه محيط زيست اقدامات بزرگي صورت گرفته است، گفت: در سفر هوايي به استان آذربايجان غربي وضعيت درياچه اروميه را مشاهده كردم و بر اساس گزارش دكتر كلانتري، مسوول درياچه اگر اقدامات دولت يازدهم نبود حتي يك قطره آب هم در درياچه باقي نمي‌ماند و كويري از نمك ايجاد مي‌شد كه وزش باد سبب مي‌شد اين نمك‌ها به كشاورزي اطراف و ساير استان‌ها ضررهاي غيرقابل جبران وارد كند. رييس‌جمهور با بيان اينكه در دولت قبل ٣ متر و ١٠ سانتي‌متر از سطح آب درياچه اروميه كاهش پيدا كرد، گفت: در حال حاضر وضعيت درياچه اروميه تثبيت شده و ديگر خشك نمي‌شود كه مي‌توان با اقدامات لازم به وضعيت روز اول بازگردد. او با بيان اينكه همه مي‌دانيم وعده چند برابر شدن يارانه‌ها دروغ است، گفت: البته مي‌توان يارانه را از هزار تا ٥٠٠ هزار تومان پرداخت كرد كه براي رسيدن به اين هدف از بانك مركزي استقراض كرده و در نهايت مانند ونزوئلا ٨٠٠ درصد تورم را شاهد بود.

روحاني با بيان اينكه مي‌توان يارانه‌ها را ٣ تا ٤ برابر افزايش داد، اما لازم است كه بگويند منابع آن را از كجا مي‌آورند؟ آيا از حقوق كارمندان، از بودجه بهداشت يا از حقوق نيروهاي مسلح تامين مي‌شود؟ مي‌توان گفت قيمت بنزين را از هزار تومان به ٢٠ هزار تومان افزايش داد تا بتوان يارانه‌ها را چند برابر كرد حال سوال اين است كه آيا اين اقدام عملي است و سرنوشت تورم چه خواهد شد؟رييس‌جمهور با بيان اينكه بي‌انضباطي دولت قبل براي گرفتن ٤٥ هزار ميليارد تومان از بانك مركزي تورم فراواني را به همراه داشت، گفت: در ابتداي دولت يازدهم يكي از وزرا قصد دريافت ٨ هزار ميليارد تومان از بانك مركزي را داشت كه من در جلسه آن وزير را نهي كردم و به همه وزرا گفتم كه تا زماني كه من رييس‌جمهور هستم، نمي‌گذارم دست‌تان به جيب بانك مركزي برود. كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري با بيان اينكه آقاي سيف، رييس بانك مركزي با اشاره به اين موضوع عنوان كرد كه در مجموعه بانك مركزي معتقدند نخستين بار است كه ما مي‌توانيم پول بدهيم ولي رييس‌جمهوري اين اجازه را نمي‌دهد، گفت: من مي‌دانم كه دريافت پول از بانك مركزي يعني تورم مستقيم و اين پول همان است كه قرآن مي‌گويد دست را مي‌سوزاند. او با بيان اينكه تك‌رقمي كردن تورم كار آساني نبود، افزود: مقام معظم رهبري به من گفتند من از شما مي‌خواهم كه تورم تك‌رقمي شود من نيز قول دادم تا پايان كار دولت تورم تك‌رقمي شود. رييس‌جمهور با بيان اينكه يكي از خواست‌هاي مقام معظم رهبري خودكفايي ما در زمينه توليد بنزين و گازوييل بود، اظهار داشت: با تلاش‌هايي كه انجام شد تا پيش از پايان دولت در زمينه توليد گازوييل و بنزين خودكفا شديم. او با بيان اينكه دولت قبل براي پرداخت يارانه ٤٥ هزار توماني مرتكب تخلف شد، افزود: بر اساس قانون دولت بايد يارانه زير ٢٠ هزار تومان را پرداخت مي‌كرد كه تخلفات دولت قبل در اين زمينه محرز است و در ديوان محاسبات پرونده‌ها در حال بررسي است: دولت يازدهم براي پرداخت يارانه‌ها دچار مشكل شده بود زيرا نمي‌خواست تخلفي را انجام دهد.

٥ مقطع ديگر جنگ در ايران

روحاني با بيان اينكه غير از دوران ٨ ساله جنگ تحميلي در ٥ مقطع ديگر نيز قرار بود در ايران جنگ شود، گفت: در همه اين ٥ مرتبه من دخالت داشتم البته اين بدان معنا نيست كه تنها اراده من مانع از جنگ شد ولي همه تلاش كرديم تا از ايجاد جنگ جلوگيري شود. جنگ درست كردن راحت است ولي جلوگيري از جنگ مشكل است. او افزود: دولت يازدهم بودجه دفاعي را ١٤٨ درصد افزايش داده و قابل ذكر است كه در اين ٣سال و نيم به اندازه ١٠ سال قبل سلاح راهبردي توليد و انبار شده اين در شرايطي است كه هنوز قيمت فروش نفت زير ٤٥ دلار است و نفت ١٥٠ دلاري به فروش نرسانده‌ايم.

صدا و سيما توانش را به كار نگرفته است

روحاني با بيان اينكه يكي از مظاهر قدرت كشور صندوق انتخابات است، متذكر شد: از شما خواهران و برادران نماينده خواهش مي‌كنم در اين چند روز باقيمانده از همه مردم براي حضور در انتخابات دعوت كنيد، در اين انتخابات حدود ٥٥ ميليون واجد شرايط داريم كه بايد تلاش كنيم تا حداقل ٤٠ ميليون نفر از واجدين شرايط پاي صندوق‌هاي راي حضور يابند، در انتخابات گذشته ٧٣ درصد از واجدين شرايط شركت داشتند كه اگر در اين دوره به ٨٠ درصد برسد مايه خوشبختي است. رييس‌جمهور با بيان اينكه من از سال ٥٩ تا ٦٢ در صدا و سيما مسووليت داشتم، گفت: از آقاي رحماني‌فضلي به عنوان كسي كه در اين نهاد مسووليت داشته سوال كردم كه آيا صدا و سيما با توان كامل براي دعوت از همه مردم تلاش مي‌كند يا خير، پاسخ داد صدا‌وسيما همه توان خود را براي دعوت از مردم براي حضور در راي‌گيري به كار نگرفته است. كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري با بيان اينكه مقام معظم رهبري در اين دوره نيز همانند سابق خواهان حضور حداكثري مردم در پاي صندوق‌هاي راي هستند، گفت: رهبري معظم انقلاب دعوت از همه مردم براي شركت در انتخابات را به من نيز تكليف كردند زيرا عقل و امنيت ملي اقتضا مي‌كند مردم پاي صندوق‌هاي راي حضور يابند.

هاشمي گفت كانديدا شوم

او افزود: سال گذشته در جلسه‌اي به برخي دوستان گفتم كه هنوز براي كانديداتوري در انتخابات تصميم نگرفته‌ام كه اين موضوع به اطلاع آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني رسيده بود. در جلسه‌اي آيت‌الله هاشمي از من پرسيدند شما براي حضور در انتخابات بعدي شك داريد؟ و بعد ايشان يك ساعت استدلال كردند و نتايج عدم حضور اينجانب در انتخابات را تشريح كردند. آيت‌الله هاشمي گفت اگر در انتخابات حاضر نشويد وضع بدتر از قبل مي‌شود.

عارف چه گفت؟

در ديدار ديروز محمدرضا عارف، نماينده تهران هم در سخناني گفت: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي درراستاي دو وظيفه ملي و تخصصي خود ستاد نمايندگان حامي رييس‌جمهور را تاسيس كردند و تلاش آنها براي حضور حداكثري مردم است. به گزارش ايسنا، او با اشاره به نقش مردم و نگاه مثبتي كه انقلاب و قانون اساسي به حضور مردم دارد، گفت: در انتخابات پيش رو اميدواريم شاهد خلق حماسه ديگري باشيم كه تضمين‌كننده راه و آرمان‌هاي انقلاب باشد. رييس فراكسيون اميد با بيان اينكه انگيزه دوم نمايندگان حامي دولت تلاش براي ارايه عملكرد دولت است، گفت: لازم است براي مردم تبيين شود كه ادامه راه دولت ضروري است. عارف ادامه داد: نمايندگان تلاش دارند تا در حوزه‌هاي انتخابيه به بيان دستاوردهاي دولت و ايجاد اميد براي ادامه اين راه بپردازند. اميدواريم در ٢٩ ارديبهشت بار ديگر مسير خرداد ٩٢ ادامه يابد تا اهداف دولت و سياست‌هاي برنامه ششم تحقق يابد.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=74774

ش.د9600159

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات