سیاسی >>  انتخابات >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۰۱۲۱۶

حال نوبت مسئولان است که به وعده‌های خود عمل کنند!

انتخابات 96 مایه عزت و اقتدار نظام اسلامی شد و مردم به توصیه رهبر معظم انقلاب با حضور حداکثری خود توانستند تهدیدات دشمنان انقلاب را خنثی نمایند و حال نوبت مسئولان و دولت دوازدهم است که با مسئولیت‌پذیری، به سرعت وارد برنامه‌ریزی شده و در راستای تحقق وعده‌های داده شده، از مشکلات و مطالبات انباشته شده مردم گره‌گشایی نمایند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی
حال نوبت مسئولان است که به وعده‌های خود عمل نمایند!انتخابات دوازدهم دوره ریاست جمهوری با همه فراز و نشیب‌ها به پایان رسید. در این دوره نیز مردم با شور و شعور برخاسته از هویت و سرنوشت انقلابی به آوردگاه مهم سال 96 آمدند و دلدادگی و همبستگی خود را با نظام اسلامی به منصه ظهور رساندند. 
از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای، حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی یک اصل اساسی و ضرورت حیاتی برای حفظ و بقای انقلاب اسلامی شمرده می‌شود. آن جایی که معظم له از همه مردم، حتی کسانی که نظام اسلامی را قبول ندارند، برای شرکت در انتخابات دعوت می‌کنند، نشان می‌دهد که اهمیت موضوع از نظر ایشان بسیار فراتر از نگاه حزبی و جناحی است و موضوعی است که دقیقاً معطوف به منافع ملی و حفظ نظام و انقلاب اسلامی است.
در این شرایط حساس که مردم بار دیگر تمایل خود را به آقای روحانی نشان داده و به ایشان فرصت 4 ساله دیگری داده‌اند و در حالی که کاندیدای رقیب نتوانست آراء عمومی مورد نیاز را کسب کند و در وضعیتی که ممکن است نوعی یأس و سرخوردگی در جریان انقلابی و حزب اللهی جامعه بوجود آید، موارد زیر را برای درک بهتر شرایط پیش رو و اتخاذ مواضع انقلابی منسجم و هماهنگ به بحث می‌گذاریم:
اصل انتخابات مایه عزت و حیثیت ملی
 واقعیت آن است که انتخابات در جمهوری اسلامی، یکی از ارکان اساسی حفظ و بقای انقلاب به حساب می‌آید. در این راستا، آن هنگامی که انتخابات با حضور حداکثری مردم برگزار شده است، اقتدار و عزت بالایی را برای کشور تولید کرده است. همچنین به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی انتخابات مایه آبرو و حیثیت ملی است. از این رو در همه شرایط و در هر گونه تحلیل و در مواجهه با وضعیت‌های مختلف نباید از این نکته مهم که انتخابات با حضور حداکثری مطالبه نخست و جدی امام خامنه‌ای است، غفلت کرد و حتماً نباید ناامیدی و یأس را در خود ایجاد کنیم و به دیگران همین روحیه را انتقال دهیم.
آمادگی و حفظ روحیه انقلابی برای مواجهه با شرایط جدید
نکته دوم این است که نیروهای انقلاب اسلامی باید ضمن حفظ مواضع اصولی، انقلابی و پای فشردن بر آرمان‌های والای امام و رهبری، ‌خود را برای مواجهه با رویدادهای گوناگون مهیا سازند. نکته مهم این است که در شرایط فعلی اتخاذ مواضع اصولی و حفظ روحیه انقلابی و در عین حال اجتناب از افتادن در فضای انفعال، یأس و هیجانی عمل کردن و شتابزدگی، نیازی حتمی و فوری است.
درست است که حاکمیت تفکری که با مواضع اساسی انقلاب فاصله دارد،‌ چالش‌ها و هزینه‌هایی را برای انقلاب و نظام تولید خواهد کرد، اما باید یادمان باشد که منفعلانه عمل کردن نیروهای انقلاب و بی‌توجهی به رویکردهای صحیح و مدبرانه کار را برای انقلاب و نظام سخت‌تر نیز خواهد کرد. آنچه که در این بخش می‌توان به خلاصه و اجمال گفت این است که باید با هوشیاری و حفظ روحیه و نشاط انقلابی، وسط میدان پاسداری از انقلاب بود. خیلی روشن است که جریانات معاند و مغرض می‌خواهند، نیروها و عناصر انقلابی، در فضای بعد از انتخابات دچار یأس، انزوا، انفعال و بی‌تفاوتی شوند و صد البته باید در برابر این دسیسه‌ها قاطعانه ایستاد و ذره‌ای دچار غفلت از تکالیف انقلابی نشد.
آرامش سیاسی و انسجام ملی بعد از انتخابات
به طور طبیعی نیاز اصلی و فوری کشور بعد از هر انتخابات آرامش در بخش سیاسی و پرهیز از التهابات و تنش آفرینی‌های سیاسی است. معمولاً از رهگذر انتخابات و در ایام انتخابات و رقابت‌های انتخاباتی برخی شکاف‌ها در حوزه سیاسی و ملی بوجود می‌آید. نکته مهم و قابل تأمل این است که کشور و نظام اسلامی ما در برخی دوره‌های انتخاباتی و ایام و ماه‌های بعد از آن، ‌لطمات سخت و سنگینی دیده است، وقتی در سال88 فتنه‌گران به فرمایش رهبر معظم انقلاب کشور را به لبه پرتگاه بردند. از این رو، خیلی اهمیت دارد که جریان‌ها و عناصر انقلابی با سعه صدر و مدبرانه شکاف‌ها و خلاءهای بوجود آمده در بخش ملی را ترمیم کنند. البته تجربه انتخابات‌های گذشته نشان می‌دهد که جریان انقلابی و ارزش مدار هر زمان که موفق به کسب آراء مورد نیاز نشده، ‌نجابت و متانت ویژه از خود نشان داده است و بدون تردید حالا نیز باید همانگونه باشد. البته نقطه مقابل این وضع،‌ منفعل شدن و فاصله گرفتن از روحیه نقادی و انقلابی است که باید به شدت از آن اجتناب نمود.
پرداختن به مطالبات معیشتی مردم و وعده‌های انتخاباتی
تجربه تاریخی نشان داده است که هر وقت جریان اصلاح طلبی بر سر کار بوده است، منازعات سیاسی و فرهنگی در سطح بین گروه‌ها و احزاب و حتی در بین بخش‌هایی از طبقات اجتماعی شدت گرفته است. پدید آمدن این وضع از یک سو، تعرضات به ساحت ایران، انقلاب و ارزش‌ها را در پی داشته است و از دیگر سو، وقت و انرژی کشور که باید صرف حل مسائل حقیقی مردم و نظام شود، ‌به امور غیر ضروری اختصاص پیدا ‌کرده است. ضمن اینکه این وضعیت در شکاف‌های اجتماعی و دو قطبی کردن بدنه جامعه نیز تأثیر منفی ایجاد ‌کرده است.
در این شرایط آنچه که رسالت نیروهای مومن و انقلابی تلقی می‌شود، این است که باید تلاش کنند فضای حاکم بر کشور و به عبارتی گفتمان غالب در سطوح مختلف جامعه در حوزه اقتصادی و معیشتی با تکیه بر شعار سال زنده باشد. باید مطالبات و تنگناهای معیشتی و اقتصادی که بر مردم عارض شده است را پیگیری کرد و نگذاشت که در مناقشات سیاسی که مع الاسف جماعتی در دولت نیز بدنبال آن هستند،‌گم شود. 
همچنین لازم است مرتب مسئولان دولت را متوجه وعده های انتخاباتی که به مردم داده و مجددا توانسته‌اند در پرتو آنها رای مردم را جذب نمایند، به یادشان آورد و گفتمان مطالبه‌گری عمومی را در جامعه ایجاد نمود. به عنوان مثال، آقای روحانی در جریان مبارزات انتخاباتی این دوره وعده ایجاد 955هزار شغل در سال را به مردم داد. باید در پایان هر فصل یا نیمه سال رسانه‌ها با درخواست ارائه گزارش از بخش های مختلف، نظارت کنند که چه مقدار از این وعده دولت که مطالبه اصلی جوانان و مردم نیز هست جامه عمل پوشیده است.
خسارت منازعات سیاسی و فرهنگی در حوزه ارزش‌های مسلم دینی و اسلامی و غفلت از موضوع کارآمدی اقتصادی نظام اسلامی حقیقتاً قابل اندازه گیری نیست و جریان وفادار به انقلاب هرگز نباید اجازه تحمیل چنین وضعی را به نظام و مردم بدهند.
تجربه انسجام جبهه انقلابی
هر چند کاندیدای جبهه نیروهای انقلاب اسلامی موفق به کسب آراء مورد نیاز نشد، اما پیدا کردن یک ساز و کار که بر اساس آن نیروها و عناصر گروه‌های انقلابی توانستند مجتمع شوند از دستاوردهای این دوره اخیر انتخابات بود. وحدت بین نیروهای وفادار و معتقد به انقلاب اسلامی صرف نظر از اینکه در انتخابات‌ها چه وضعیتی در انتظار آن باشد، خود دارای موضوعیت و اهمیت است.
تفرقه بین مجموعه وسیع نیروها و عناصر مومن انقلابی کار را بر انقلاب و نظام سخت‌تر می‌کند و فرصت را برای برخی گروه‌ها و افراد معاند و مغرض فراهم می‌کند تا در فضای سیاسی کشور جولان دهند. 
بنابراین سامان دادن و سازماندهی نیروها و گروه‌های انقلابی و حضور فعال و با نشاط در صحنه‌های انقلاب آثارش بر بقاء و ماندگاری انقلاب اسلامی مترتب است و این انسجام در ماه‌های منتهی به انتخابات 96 در حال به پیش رفتن است و هرگز نباید این رویداد مهم و با اهمیت را نادیده گرفت، بلکه مدام باید ضعف‌های این ساخت جدید را پیدا کرد و آنها را برطرف ساخت.
انتخابات 96 مایه عزت و اقتدار نظام اسلامی شد و مردم به توصیه رهبر معظم انقلاب با حضور حداکثری خود توانستند تهدیدات دشمنان انقلاب را خنثی نمایند و حال نوبت مسئولان و دولت دوازدهم است که با مسئولیت‌پذیری، به سرعت وارد برنامه‌ریزی شده و در راستای تحقق وعده‌های داده شده، از مشکلات و مطالبات انباشته شده مردم گره‌گشایی نمایند.      


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات