صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۰۱۲۳۲

رمز پيروزي

مهدي سعيدي/  انتخابات پرشور 29 ارديبهشت ماه نيز به پايان رسيد و مطابق برآوردهاي موجود بيش از 75 درصد مردم در انتخابات شرکت کرده‌اند. اين اتفاق مهم را مي‌توان بزرگ‌ترين دستاورد نظام جمهوري اسلامي در انتخابات دانست. اين حماسه در حالي خلق شد که اينچنين مشارکتي در اغلب نظام‌هاي دموکراتيک بي‌نظير بوده و کمتر شاهد چنين مشارکت پرشور و رقابتي نزديک و فراگير و جذاب بين نامزدهاي انتخاباتي هستيم.
در اين ميان آقاي روحاني توانست اکثريت آرا را به دست آورد و خود را براي مديريت چهار سال آينده آماده سازد. 
رقابت‌هاي انتخاباتي معمولاً بر اساس دوقطبي‌ شکل مي‌گيرد که مي‌تواند به آرای ملت جهت و معنا ببخشد و به مثابه گفتماني فراگير اذهان عمومی را به دنبال خود بکشاند. دوقطبي اصلي انتخابات 1396 در گام اول با محوريت مديريت اقتصادي کشور شکل گرفت.
روحاني به عنوان نماينده دولت مستقر، تلاش کرد تا با سياست دفاع از وضع موجود و نويد براي رفع مشکلات کشور با به ثمر نشستن آنچه در چهار سال گذشته کاشته، آرای عمومي را به سمت خود جذب کند. وي اين‌گونه اظهار کرد که براي عبور از مشکلات کشور بايد به تداوم سياست‌هاي وي اعتماد نمود.
اما جريان رقيب او، معتقد بود که دولت يازدهم در حل مشکلات کشور ناتوان بوده و نتوانسته از فرصت‌ها به درستي استفاده کند و علت ناکامي نه کمبود وقت، که اشتباه بودن سياست‌هاست.
علاوه بر آن وجود رانت و فساد و نبود روحيه فسادستيزي در دولت موجب شيوع فساد در دولت شده و آن را در سطح دولت طبقه خاص تقليل داده است و حاصل آن ناکارآمدي و ناتواني در رفع مشکلات کشور است. از نگاه اين جريان تداوم وضع موجود موجب خسران جبران‌ناپذيري براي کشور بود که نبايد اجازه داد اين روند ادامه يابد. 
تداوم اين دوقطبي که مبتني بر ضرورت‌ها و اولويت‌هاي واقعي جامعه و مردم شکل گرفته بود، مي‌توانست نتيجه انتخابات را به گونه ديگري رقم بزند. اما مسير انتخابات در روزهاي پاياني به گونه ديگري رقم خورد. نتايج نامطلوب تداوم دوقطبي اقتصادي موجب شد تا جريان حامي روحاني تلاش کند ريل رقابت انتخاباتي را در مسير ديگري قرار دهد و دوقطبي فرعي ديگري را فعال سازد تا خود را پيروز ميدان رقابت انتخاباتي ببيند. دوقطبي فرعي که در مرحله بعدي شکل گرفت، بيشتر رنگ و بوي سياست، فرهنگ و اجتماع داشت!
دولت روحاني با کليدزدن سناريوي «رقيب‌هراسي» و اتخاذ سياست‌هاي تبليغاتي سلبي تلاش کرد تا از رقيبش چهره‌اي تيره و تار بسازد که رأی‌آوری آن با بازگشت به گذشته‌هاي تاريک مملو از محدوديت‌هاي سياسي ـ اجتماعي ـ فرهنگي همراه خواهد بود! روحاني رقبا را خشونت‌طلبان متحجري معرفي کرد که جز به محدودیت آزادي‌ها نمي‌انديشند!
او در اين مسير از هرگونه اقدامات تخريبي و اتهام زني دريغ نورزيد و حتي از آنچه مربوط به نامزدهاي رقيب نبود را نيز به کارنامه آنان بست تا اذهان عمومي را نسبت به رقيب هراسان کند! و در اين مسير حتي در برخي موارد کارنامه نظام اسلامي را که خود نيز در گذشته در بخشي از آن نقش‌آفرين بود، زير سؤال برد تا با اتخاذ ادبياتي اپوزيسيون‌وار، مدعي تغيير در وضع گذشته شود! و اين در حالي بود که وي در چهار سال گذشته مديريت امور اجرايي کشور را بر عهده داشت و اگر شبهه‌اي به آنچه مي‌گفت وارد بود، اين خود آقاي روحاني بود که باید براي آن پاسخی ارائه دهد!
جريان حامي آقاي روحاني توانست با جا انداختن سناريوي رقيب‌هراسي پيروز انتخابات شود و آراء سرگردان و آنهايي که تا روزهاي آخر همچنان به جمع‌بندي مشخصي نرسيده بودند را با خود همراه سازد تا به تداوم سياست‌هاي دولت يازدهم اعتماد کرده و به روحاني رأی دهند تا منجي مشکلات کشور شود.   
اما حقيقت آن است که با فرونشستن گرد و غبار رقابت‌هاي سياسي، دولت مستقر بايد براي رفع مشکلات واقعي کشور تلاش کند و فراموش نکند آنهايي که در هيجانات انتخاباتي و دوقطبي کاذب ايجاد شده به ايشان رأی داده‌اند نيز، در فرداي انتخابات در مقام مطالبه‌گري بر رفع مشکلات رونق اقتصادي و رکود و بيکاري تأکید خواهند ورزيد. اميد که دولت دوازدهم فارغ از تعصبات سياسي، انتقادات وارد و منطقي رقباي سياسي خود را بپذيرد و براي رفع و اصلاح سياست‌ها در جهت پيشرفت کشور تلاش کند و در مسير حل مشکلات کشور کوشا باشد. از امروز مطالبه‌گري ملت نسبت به وعده‌هاي داده شده انتخاباتی از دولت آقاي روحاني آغاز شده است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات