تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۰۱۲۳۵
سخنان جنجالي رئيس دولت قبل در نشست خبري

بازی احمدی‌نژاد با همه

(روزنامه آرمان ـ 1396/01/17 ـ شماره 3288 ـ صفحه 2)

اولین نشست خبری رئیس دولت‌های نهم و دهم،پس از اتمام دوران ریاست جمهوری‌اش برای تبلیغات خود با همراهی حمیدبقایی و رحیم مشایی برگزارشد؛ نشستی که حواشی آن مهمتر از متن بود. احمدی‌نژاد بعد از چهارسال در جمع خبرنگاران حاضر شده بود. این نشست قرار بود راس ساعت 3 در محل دانشگاه ایرانیان برگزارشود اما با یک ساعت تاخیر آغازشد. به محض ورود محموداحمدی‌نژاد، تعداد ازخبرنگاران خاص برای استقبال از او صلوات فرستادند. او دست دردست حمید بقایی درجمع خبرنگاران حاضر شد. رحیم مشایی نیز همراه با آنها به جمع خبر‌نگاران آمد. رئیس دولت مهرورزان سریع در پشت تریبون قرار گرفت و عکاسان دور او جمع شدند و بقایی و مشایی در ردیف اول نشستند. جالب اینکه اسفندیار رحیم مشایی بیش از بقایی مورد توجه قرارگرفت. نکته‌ای که مورد غفلت احمدی‌نژاد نماند خطاب به بقایی گفت:«آقایی بقایی لطفا تشریف بیاورید بالا و کنار من بنشینید. من با شما کار دارم» و وقتی بقایی از دستور احمدی‌نژاد تبعیت کرد، به جایگاه آمد و دست رئیس دولت قبل را بالا برد که یادآور بالا بردن دست هوگوچاوز توسط احمدی‌نژاد و نیز بالا بردن دست مشایی همراه با احمدی‌نژاد در سالن ثبت نام وزارت کشور بود. احمدی‌نژاد سعی داشت خود را مدافع قانون وحقوق مردم نشان دهد و با حمله به دولت روحانی اعلام کرد ما معتقدیم با طرح‌های ضربتی وتکیه بر مدیریت تحول‌گرا می‌توان از شرایط فعلی کشور عبورکنیم. او با حمله به سیاست خارجی دولت روحانی اعلام کرد نه تنها دستاوردی درسیاست خارجی نداشتیم بلکه امتیازات بزرگی داده‌ایم. احمدی‌نژاد گفت: باور عمومی این است که در سیاست خارجی دهها سال به عقب بازگشتیم. او در بخشی از این نشست موضوعی را مطرح کرد که اذهان را به سمت آیت‌ا... هاشمی سوق داد و پس از مشاهده واکنش‌ها به توضیح پرداخت اما آنچه گفت فراموش نشد.

جالب است خبرنگاران هنوز اخلاق احمدی‌نژاد را فراموش نکرده و از او خواستند سوال آنها را با سوال پاسخ ندهد! احمدی‌نژاد در ابتدا سعی کرد جو را دوستانه نشان دهد. وی ادامه داد: ثروت دولت من مجموعا به اندازه یک وزیر این دولت نمی‌شود. فرمان حمله را آن فردی که مرد صادر کرد. رژیم صیهونیستی سال ۸۹ فرمان حمله به من را صادر کرد و یک نفر در داخل علیه من این حملات را سازماندهی کرد. وی اظهار داشت:«از معدود افراد خارج از رسانه که با زحمات شما آشناست من هستم. در آن ۸ سال با شما زندگی کردم. با شما این سو و آن سو می‌رفتیم. اگر سه روز سفر می‌رفتیم و ۱۰ ساعت فرصت استراحت پیدا می‌شد شما همین فرصت استراحت را هم نداشتید. بحث امروز من حرف دل همه ملت‌هاست.» رئیس دولت دهم با بیان اینکه می‌خواهد درباره انقلاب حرف بزند، گفت:«برخی می‌گویند ول کن. در حالی که ما می‌گوییم انقلاب محصول تکامل ملت است. ما در دفاع از انقلاب از خواست ملت دفاع می‌کنیم. دفاع از انقلاب دفاع از عملکرد سازمان‌ها نیست بلکه دفاع از ملت و آرمان آنهاست.»

تفتیش عقاید ممنوع است

وی با بیان اینکه اصل نهم راجع به آزادی است که بسیار مهم نوشته شده است، ادامه داد: امروز در دنیا تفتیش عقاید مد است اما قانون اساسی ما آن را ممنوع کرده است. در قانون اساسی تکلیف دولت و حکومت ذکر شده است. اصل دیگر برائت است که در قانون اساسی آمده است. امروز در دنیا زندان‌ها بر پاست که هرگونه شکنجه برای اقرار وجود دارد که در قانون اساسی ما ممنوع شده است. احمدی‌نژاد بیان کرد: بسیاری از افراد قانون اساسی را نمی‌شناسد. بعضی‌ها هم می‌دانند اما پایبند نیستند. ما دنبال جهانی شدن هستیم. ملت عزیز ایران به دلیل فشار مستکبران و نبود مدیریت رنج می‌برند. او با بیان اینکه عملکرد نادرست نظام بانکی و ناکارآمدی اداره نمی‌تواند پاسخگو مردم باشد، گفت: بازی با آمار، فرصت قدرت تصمیم‌گیری از فعالان گرفته است. ما معتقدیم با تکیه بر منابع و طرح‌های ضربتی و مدیریت مردمی می‌توان از این مشکلات عبور کرد.

در سیاست خارجی دستاوردی نداشتیم

احمدی‌نژادتاکید‌کرد: در سیاست خارجی به‌رغم باز بودن دستانشان با دادن امتیازات بزرگ متاسفانه دستاوردی نداشتیم. وی در بخش دیگری درباره فرهنگ گفت: عرصه فرهنگی فرمانروایی گروه‌های خاص را بر نمی‌تابد و تنها امر برتر اندیشه است. همه کشور متعلق به ملت است و ثروت باید از انحصار خارج شده در اختیار ملت قرار بگیرد.

بقایی نامزد اصلح!

وی در پاسخ به این سوال که حمایت از بقایی بعد از توصیه رهبری چه معنایی دارد، گفت: جواب شما را در پیام ویدیویی‌ام دادم به آن مراجعه کنید (خنده‌حضار). احمدی‌نژاداظهار داشت: برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارم. از بقایی به عنوان نامزد اصلح حمایت می‌کنم. وی درباره اینکه اگر بقایی رد صلاحیت شود برنامه شما چیست؟ و در صورت رای آوردن بقایی سیاست شما در سیاست خارجی چیست؟گفت: تلاشم را می‌کنم که بقایی تایید شود و اگر تأیید نشد فکرهایی می‌کنیم. سیاست خارجی حتما تقویت خواهد شد. او درباره برجام گفت: گفتند تحریم‌ها برداشته می‌شود و روابط با کشورهای متخاصم بهتر می‌شود و همه چیز خوب می‌شود ولی وقتی در واقعیت مدافعان هم عقب‌نشینی کردند، نشان دادند این ظرفیت‌ها در این سند وجود ندارند. مثلا گفتند تحریم جدید اعمال نمی‌شود ولی وقتی تحریم جدید اعمال شد این سند چنین ظرفیتی ندارد. وقتی به سند رجوع کردند، دیدند این سند چنین اختیاری به ایران نداده است. باید همه جزییات را به اطلاع مردم رساند و چه بسا در این باره نظرخواهی کرد. این توافق از نظر حقوقی سند است و معتبر است ولی از دل این سند همه مسائل هم حل نمی‌شود. رئیس دولت‌های نهم و دهم تاکید کرد: مهرماه سال گذشته از تخلف ۱۲ هزار میلیاردی صحبت کردند. آیا میل رغبتی در میان مردم و جامعه با این حجم تخلفات می‌بینید؟ بالاترین تورم سال ۹۱ بود که البته با کمک خارجی و داخلی‌ها باهم بود از طریق پیام‌های ویدئویی‌ و کنفرانس‌ها بعدها پاسخ خواهم داد. حتی کسانی که مامور بودند بازار را کنترل کنند سکه و ارز می‌خریدند و بعد به پیمانکاران جای پول سکه دادند.

همیشه طرفی که شارلاتان است حاکم می‌شود

او ادامه داد: تورم در بالاترین نقطه 30/5 درصد بوده و تورم ۴۸ درصد درست نیست، به سایت بانک مرکزی مراجعه کنید. ادعاهایی که در مورد دولت قبل مطرح کردند کنتر هم ندارد، ما هم پاسخ ندادیم چون برخورد را قبول نداریم.

به متهم می‌گویند ثابت کن خلافی صورت نگرفته است. همیشه طرفی که شارلاتان است حاکم می‌شود، این درست عین ادعای آمریکایی‌هاست در مورد برجام که می‌گفتند ثابت کنید خلافی انجام نشده است. احمدی‌نژاد تاکید کرد: عده‌ای تهمت می‌زنند ۱۲ هزار میلیارد بردند خب بیایید اثبات کنید اگر سند دارید، چقدر اتهام زدند، تمامی اتهامات تاریخ را به ما زدند آیا اثبات شد. نکند خیال کردند مراجع رسیدگی طرف ماست، اتفاقا طرف ما نیست. وی درباره ۱۱ روز خانه نشینی‌اظهار کرد: هم من و هم رهبری با صراحت در این باره حرف زدیم و متن آن در سایت‌ها وجود دارد.

بقایی: فیلم بازجویی‌های من جنبه آموزشی دارد

در این میان بقایی گفت: در بازجویی‌ها گفتند که حرف‌هایی بزنم. امیدوارم فیلم‌های بازجویی‌های من را پخش کنند چون جنبه آموزشی دارد که در برابر بازجو چه کار کنید. احمدی‌نژاد ادامه داد: رفتند کارشناس گرفتند گفتند نهاد ریاست جمهوری را شخم بزنید، لیست دادند که بروید پیدا کنید، گزارش تهیه کردند که چیزی پیدا نکردیم. این‌ها اعتراض کردند که ما به شما پول دادیم باید چیزی پیدا کنید. فضای سیاسی را این‌طور نمی‌توان اداره کرد، نمی‌توانستند بگویند که ما نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم. او افزود: عضو حزب کارگزاران عذرخواهی کرد، چرا؟ خیال می‌کنید از ترس این کار را کردند؟ خیر من چنین اعتقادی ندارم. عطریانفر عذرخواهی کرد. با صدای بلند اعلام می‌کنم تمام ثروت اطرافیانم را با یک دهم ثروت یکی از وزرای دولت فعلی عوض می‌کنم. رئیس دولت‌های نهم و دهم درباره اینکه هدف بقایی رسیدن کرسی ریاست جمهوری است یا خیر، گفت: فکر نمی‌کنم هدف بقایی از حضور در انتخابات صرفا رسیدن به کرسی ریاست جمهوری باشد ما باید تلاش کنیم جامعه را اصلاح کنیم، هدف ائتلاف رسیدن به قدرت است که ما ائتلاف را به رسمیت نمی‌شناسیم.

راضی به حصر نیستم

رئیس دولت‌های نهم و دهم نامه مشایی به رئیس دولت اصلاحات را تاریخی و کار بزرگی توصیف کرد و گفت: عده‌ای در حصر و ممنوع التصویری هستند. قبلا گفتم راضی به این کار نیستم به همین دلیل در دوره ۸ ساله بدترین تهمت‌ها را متحمل شدیم. من راضی به حصر و ممنوعیت در کل دنیا نیستم. من به عنوان کوچیک شما همه ۷ میلیارد را دوست دارم. من در مناظره گفتم که به شما علاقه دارم. او اظهار کرد: ثروت دولت من مجموعا به اندازه یک وزیر این دولت نمی‌شود. فرمان حمله را آن فردی که مرد صادر کرد. رژیم صیهونیستی سال ۸۹ فرمان حمله به من را صادر کرد و یک نفر در داخل علیه من این حملات را سازماندهی کرد. چرا از آمدن بقایی نگران هستید؟چرا می‌گویید بقایی می‌آید؟ اصلا چرا شما می‌آیید؟ اگر بقایی رئیس دولت دوازدهم شد یکی از اهدافش برپایی اخلاق سیاسی است. اگر در دولت من یکی شام اضافه‌تر می‌داد پولش را از او می‌گرفتیم. می‌گویند ۱۲ میلیارد از پول را به بیت المال بازگرداندیدم. این ۱۲میلیارد کجا بود؟ نکند خانه من را در نارمک فروختید و من خبر ندارم. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر او بقایی رای دارد، گفت: آیا این سوال درستی است؟ تصمیم‌گیری با ملت است. البته من فکر می‌کنم رای بالایی در انتظار آقای بقایی باشد. احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که اگر رئیس‌جمهور مجدد شوید کدامیک از برنامه‌هایتان نیازمند اصلاح است، به نظر من کشته شدن حضرت هابیل هم به‌خاطر دولت من است. در دولت قبل چند کارخانه ساخته شده و الان چقدر؟ چقدر راه ساخته شده و الان چقدر؟ چقدر علم تولید شده و الان چقدر؟

اگر دولت قبل بازگردد...

احمدی‌نژاد ادامه داد:‌ اگر دولت قبل بازگردد حتما تغییراتی در مشی‌اش خواهد داد. خیلی‌ها دیگر نباید در دولت باشند. باید مر قانون اساسی در کشور اجرا شود. در زمان مذاکرات هسته‌ای یک نفر مسئول مذاکرات بود. در روز قدس من سخنران بودم. من گفتم خارج از مدیریت دولت نباید مذاکرات کند. در یکی از جلسات مهم کشور آن آقای مسئول مذاکره گفت چرا درباره مذاکرات حرف زدی؟ من مسئولم. ۴۵ دقیقه توهین کرد. من گفتم من تو را نصب کردم. من گفتم من کوچک همه هستم. هر بلایی سر من بیاورید چیزی نمی‌گویم. احمدی‌نژاد تاکید کرد: تنها دولتی که مخالفانش برای حمله مصونیت داشتند دولت من بود. هر چیز علیه من بگویید چیزی نمی‌گویم ولی در حیطه ریاست جمهوری سوگند خوردم و اجازه دخالت نمی‌دهم. به بزرگتر از تو هم اجازه نمی‌دهم.

اتفاقات کهریزک جنایت و فساد است

رئیس دولت‌های نهم و دهم در پاسخ به این پرسش که شما چند سال از متهمان جنایت کهریزک دفاع اما هیچ وقت این مساله را محکوم نکردید. چرا در این باره موضع گیری نکرده و از متهم اصلی حمایت کردید و حتی در دولت شما به پست رسید، گفت: به نظرم شما مواضع من را دنبال نمی‌کنید. در ماه رمضان ۸۸ به موضوع کهریزک پرداختم و گفتم آن جنایت و فساد است و باید به آن رسیدگی شود ولی موضوع کهریزک چه ربطی به دولت دارد؟ ناجا و سازمان زندان‌ها زیر نظر دولت است؟ وقتی سعید مرتضوی مسئول تامین اجتماعی شد این مسائل مطرح نشده بود و تا الان در این باره محکوم نشده است. بحث مطرح من در مجلس این بود که قوه مقننه در امور قوه مجریه دخالت می‌کند و اختیاراتش را محدود کروه است. مرتضوی هم یک دادستان زحمتکش است. او درباره اینکه کمیسیون اصل ۹۰ از شما شکایت کرد و هیچ وقت به دادگاه نرفتید. چطوری از قانومنداری حرف می‌زنید؟، اظهار کرد: قوه قصاییه گفت شاکیان پرونده من شکایت‌هایش را پس گرفته است. همان کسی که از من شکایت کرد به درب خانه من آمد. او گفت من شکایت کردم تا تو را ببینم.

سندی علیه حقوق ملت امضا نشد

احمدی‌نژاد در مورد عوام‌فریبی عنوان کرد: من تنها مسئول ارشد جمهوری اسلامی ایران هستم که با شوق وارد مردم می‌شوم. یک نفر نشان بدهید که به مسجد و بازار و خیابان برود. حتی محافظان من هم نمی‌دانند ما کجا می‌رویم. من مردم را دوست دارم.‌ او گفت: در مذاکرات هسته‌ای جناح چپ به ما می‌گفت تندرو هستید ولی جناح راست به ما لیبرال می‌گفت. ما تنها از حق پیروی می‌کردیم. وا... در دولت‌های نهم و دهم سندی علیه حقوق ملت امضا نشد. وی در پاسخ به این سوال که به دنبال ایجاد چالش در چه زمینه‌ای هستید، گفت: اول باید نیت شما را تغییر داد. شما نیت من را می‌خوانید. شما برای نیت‌خوانی سندی دارید؟ چرا به مردم توهین می‌کنید؟ شما خودتان را به مردم عرضه کنید. آیا می‌دانید تبلیغ علیه یک کاندیدا جرم است؟ چرا اصرار به بی‌احترامی علیه مردم دارید؟ این تفکر استبدادی است که می‌گویید ۸۰ میلیون نفر نمی‌فهمند ولی ما می‌فهمیم. این داستان مانند یارانه‌هاست. وی افزود: بزرگترین رفراندم بعد از همه پرسی قانون اساسی درباره یارانه‌ها در سال ۹۳ بود. چند ماه دولت مجلس و صداوسیما بمباران کردند ولی ۹۷ درصد ثبت نام کردند. از این ۹۷ درصد ۵ میلیون دانشجو و استاد دانشگاه وجود دارد. ۲۰میلیون تحصیلکرده دانشگاه وجود دارد. چرا می‌خواهید آزادی من و آقای بقایی را محدود کنید؟ می‌گویند چرا کاندیدا شدید؟ منم می‌گویم به همان حقی که شما اتهام می‌زنید. چرا دایره حق انتخاب مردم را محدود می‌کنید؟ این‌ها باید اصلاح شود. ما با این‌ها مخالفیم و تا جان داریم پای آن می‌ایستیم. احمدی‌نژاد درباره اهداف سفرهای استانی گفت: سفرهای من برای تبیین خط امام بوده است. الان اشکالی دارد؟ این چه قضاوتی است؟ من سال ۸۴ هم قصد نداشتم وارد انتخابات شوم. من آخرین نفری بودم که ثبت نام کردم. ما سال قبل گرگان رفتیم ولی الان می‌گویند انتخاباتی است. الان آقای رئیس جمهور مسافرت می‌رود می‌گویند انتخاباتی نیست.

رحیمی من را نفروخت

خبرنگاری پرسیددر بسیاری از صحبت‌هایتان تناقض وجود دارد مثل اینکه شما بعد از نامزدی بقایی در بیانیه‌ای اعلام کردید که حتی از نزدیکان خود در انتخابات حمایت نمی‌کنید که احمدی‌نژاد پاسخ داد: من تنها کسی هستم که تناقض ندارم. قبل از بقایی من اطلاعیه دادم و توضیح دادم، حرف مهر ماه شرایط‌اش مشخص است که برای چه کسانی هستند و اطلاعیه بهمن هم شرایط خودش را دارد. او با بیان اینکه حق هر کسی است که از فرد مورد نظر خود در انتخابات حمایت کند، چرا می‌خواهید این حق را از من بگیرید، گفت: خود من روزی گفتم در عالم سیاست دخالت نمی‌کنم اما شاید روزی مردم و شرایط ایجاب کند که ورود کنم. رئیس دولت‌های نهم و دهم در مورد توقیف مطبوعات در آن دوران گفت: آیا روزنامه‌ها را من بستم؟ آیا وزارت اطلاعات زیر نظر من بود؟ وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بقایی در نشستی رجل سیاسی را اینگونه تعریف کرد که رجل سیاسی کسی است که دوستش را نفروشد آیا شما هم این را قبول دارید، اگر دارید چرا در حالی‌که ادعای دوستی با محمد رضا رحیمی داشتید او را قربانی کردید و فروختید، توضیح داد: من نشنیده‌ام که رحیمی گفته باشد من او را فروختم. من او را مظلوم می‌دانم. یک ریال در زندگی رحیمی وجود ندارد. گفتم روند رسیدگی را قبول ندارم. من از شما سوال می‌کنم؟ ماجرایی که برای رحیمی بهانه کردند کی بود؟ برای زمان ریاست دیوان محاسبات بود و قبل از ورود به دولت. کی محاکمه شد بعد از پایان کار دولت. وقتی معاون اول شد ۲۱۵ نفر از نمایندگان ما تشکر کردند. من پای همکارانم هستم. البته من پای حق هستم. البته در برابر مفاسد برخورد تند کردم. وی همچنین اظهار داشت: ‏اگر واقعا به کسی توهین کرده باشم من عذرخواهی می‌کنم! احمدی‌نژاد با بیان اینکه به مردم خس و خاشاك گفتم، ادامه داد: گفتم كسي كه مردم را مي‌كشد و آتش مي‌زند خس و خاشاك و اقليت است. من همه را دوست دارم و كوچك همه هستم و كسي كه به من راي نداده بود در هيات دولت بود.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/181917

ش.د9600173

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات