تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۰۱۲۴۳
قرارداد بي‌سابقه براي تجهيز ماشين كشتار آل‌سعود در سفر ترامپ به رياض امضا مي‌شود

شارژ 300 ميليارد دلاري زرادخانه سعودي

(روزنامه جوان - 1396/02/24 - شماره 5089 - صفحه 15)

درحالـــي كه حمـلات ظالمانه عربستان سعودي و متحدانش به مردم بي گناه يمن، داد نهادهاي حقوق بشري را درآورده است اما حكام سعودي بدون توجه به انتقادهاي بين‌المللي با باج‌هاي چند ده ميليارد دلاري در پي تقويت زرادخانه‌هاي تسليحاتي خود هستند. همزمان با سفر رئيس‌جمهور امريكا به عربستان، يك مقام ارشد كاخ سفيد روز شنبه اعلام كرد واشنگتن و رياض در مراحل آخر تكميل يك رشته قراردادهاي تسليحاتي به ارزش بيش از 100 ميليارد دلار هستند. روزنامه اينديپندنت نيز در گزارشي از ترامپ و محمد بن سلمان به عنوان خطرناك‌ترين افراد جهان نام برده است.

به گزارش «جوان»، در شرايطي كه انتقادهاي جهاني از امريكا به خاطر فروش تسليحات گسترده به رژيم عربستان سعودي درحال افزايش است اما دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا سعي دارد همچنان روند پرفروش تجارت سلاح به عربستان را ادامه دهد. به رغم كسري بودجه عربستان سعودي در سال‌هاي اخير، اما اين رژيم در باج دادن و خوش خدمتي به ارباب امريكايي‌اش از هيچ اقدامي فروگذار نكرده و براي جلب توجه دولتمردان امريكايي و همسو كردن واشنگتن با سياست‌هاي منطقه‌اي خود ميلياردها دلار هزينه مي‌كند. به گزارش خبرگزاري رويترز، يك مقام ارشد كاخ سفيد كه خواست نامش فاش نشود، روز شنبه درباره امضاي قرارداد 100 ميليارد دلاري رياض-واشنگتن گفت: «ما در مراحل نهايي براي اين توافق‌ها با عربستان هستيم، اين توافق در مدت بيش از يك دهه براي كمك به تقويت ظرفيت‌هاي دفاعي عربستان به بيش از ۳۰۰ ميليارد دلار هم مي‌رسد، البته اين توافق با عربستان درحالي صورت مي‌گيرد كه امريكا هنوز به اسرائيل و حمايت از آن پايبند است.»

مقام ارشد كاخ سفيد در ادامه سخنان خود درباره جزئيات اين قرارداد نظامي گفت: «توافق‌هاي تسليحاتي مذكور شامل تأمين تسليحات امريكايي و موارد مربوط به حفظ و نگهداري، ناو، سيستم‌هاي دفاع موشكي و امنيت دريايي مي‌شود.» دونالد ترامپ، ۱۹ مي سال جاري ميلادي و در نخستين سفر خارجي خود به عربستان مي‌رود. امريكا اصلي‌ترين تأمين‌كننده تسليحاتي عربستان است و جنگنده‌هاي F-۱۵، سيستم‌هاي كنترل به عربستان مي‌دهد. اين قرارداد تسليحاتي كه در تاريخ قراردادهاي نظامي بي‌سابقه است پس از آن انجام مي‌شود كه ترامپ اخيراً گفته است واشنگتن به خاطر حمايت از سعودي‌ها هزينه‌هاي زيادي را متحمل شده و رياض هزينه اين حمايت‌ها را منصفانه پرداخت نكرده است. هفته گذشته نيز اخباري منتشر شد كه سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه سعودي دستور داده براي استقبال از ترامپ مبلغ 68 ميليون دلار هزينه شود. همچنين اخيراً گزارش‌هايي مبني بر باج 56 ميليون دلاري محمد بن سلمان، جانشين وليعهد عربستان به ترامپ براي حمايت از به قدرت رسيدن وي منتشر شده است.

برنامه سه‌جانبه ترامپ در رياض

مقام ارشد امريكايي در ادامه سخنان خود به برنامه‌هاي سفر ترامپ به عربستان نيز اشاره كرد و گفت: «ترامپ در سفرش به رياض قرار است در سه رويداد بزرگ شامل ديدار با مقام‌هاي سعودي، جلسه‌اي جداگانه با رهبران شش كشور عضو شوراي همكاري خليج فارس و صرف ناهار با رهبران عرب و مسلمان شركت كند. همچنين قرار است درباره چگونگي مقابله با داعش، جنگ در يمن و تهديدهاي موشكي بالستيك و دريانوري در درياي سرخ با مقام‌هاي سعودي به گفت و گو بپردازد. بخش اصلي دستوركار ديدار با رهبران شش كشور عضو شوراي همكاري خليج فارس جنگ داخلي در سوريه است.»

كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس از سياست‌هاي ايران در منطقه انتقاد مي‌كنند. آنها ايران را به دخالت در مسائل داخلي و پشتيباني نظامي، فكري و سياسي از اقليت‌هاي مخالف شيعه متهم مي‌كنند. ايران هر گونه دخالت در مسائل داخلي كشورهاي همسايه را رد كرده است. عربستان بزرگ‌ترين خريدار تسليحات امريكا به شمار مي‌رود و در سال‌هاي گذشته ميلياردها دلار سلاح پيشرفته از واشنگتن خريداري كرده و بسياري از آنها را عليه مردم بي‌دفاع يمن مورد استفاده قرار است. به رغم فشار انتقاد كميته حقوق بشر سازمان ملل و فشار برخي نمايندگان كنگره، ترامپ گفته است همچنان به فروش تسليحات به سعودي‌ها ادامه خواهد داد و حتي در ماه‌هاي اخير براي كمك به ائتلاف سعودي حملات خود در يمن را شروع كرده است.

ترامپ پس از عربستان قرار است به اسرائيل سفر كند تا با مقامات صهيونيستي درباره مسئله فلسطين و تحولات منطقه ديدار و گفت‌وگو كند. سفر ترامپ به عربستان و اسرائيل در شرايطي است كه كشورهاي عربي و رژيم صهيونيستي با پشتيباني واشنگتن تلاش مي‌كنند ائتلاف نظامي عليه ايران تشكيل دهند و سفر جيمز ماتيس، وزير دفاع امريكا به عربستان، اردن و اسرائيل براي بررسي مقدمات اين ائتلاف انجام شده است. از زمان روي كار آمدن ترامپ كشورهاي عربي و رژيم صهيونيستي با عملگرا توصيف كردن وي در سياست خارجي در پي اين هستند از فرصت ترامپ براي جلوگيري از نفوذ ايران در منطقه جلوگيري كنند.

http://www.javanonline.ir/fa/news/851403

ش.د9600204

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات