تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۰۱۲۷۷

ترامپ:‌ باید ایران را منزوی کنیم

رئیس‌جمهور آمریکا در عربستان به رهبران کشورهای عربی، حوزه قفقاز و دیگر کشورهای اسلامی گفت که باید ایران را منزوی کرد.
به گزارش گروه مانیتورینگ بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در نشست آمریکایی-اسلامی در حضور «ملک سلمان» پادشاه عربستان سخن گفت.

زبان قاصر است از توصیف میهمان‌نوازی سعودی‌ها

ترامپ ابتدا از میهمان‌نوازی سعودی‌ها تعریف کرد و گفت که زبان از توصیف این میهمان‌نوازی قاصر است. وی همچنین گفت که قول داده شیوه زندگی آمریکایی را به کشورهای منطقه تحمیل نکند.

ترامپ فرصت را مغتنم شمرد و گزارشی از عملکرد 4 ماهه خود داد؛ رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که از زمان روی کار آمدن، یک میلیون شغل ایجاد کرده است؛ ترامپ به انعقاد توافقات تجاری 400 میلیارد دلاری با پادشاه عربستان هم اشاره کرد و آن را برای خود یک دستاورد دانست.

ترامپ در ادامه وارد بحث اصلی این اجلاس شد یعنی ایجاد صلح و ثبات در منطقه از طریق مبارزه با تروریسم و افراطی‌گرایی.

مسلمانان قربانی اصلی تروریسم هستند

رئیس‌جمهور آمریکا به حملات تروریستی 11 سپتامبر، شیکاگو، سن برناردینو و اورلاندو اشاره کرد و گفت که هم آمریکا و هم اروپا، قربانیان تروریسم هستند.

وی افزود: « ... اما برخی گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد که حدود 95 درصد از قربانیان تروریسم، خود مسلمانان هستند.»

دونالد ترامپ از حماس، حزب‌الله، القاعده و داعش به عنوان گروه‌های تروریستی یاد کرد و گفت که بحران امنیتی موجود در خاورمیانه در حال گسترش به همه نقاط دنیاست.

پناهجوها نباید از خاورمیانه بگریزند

رئیس‌جمهور آمریکا که از زمان کارزار انتخاباتی مخالف ورود مهاجران به خصوص مهاجران مسلمان به کشورش بود، در این سخنرانی هم با زبانی دیپلماتیک این نظر را بازگو کرد.

ترامپ گفت: «خاورمیانه زیباست و گنج‌های تاریخی و فرهنگی غنی دارد؛ اینجا نباید منطقه‌ای باشد که پناهجویان از آن فرار می‌کنند بلکه باید جایی باشد که تازه‌واردها دسته دسته به سمت آن هجوم می‌آورند.»

دونالد ترامپ از عربستان به عنوان مقصد حج، از منطقه گردشگری «پترا» در اردن و از عراق به عنوان گهواره تمدن و سرزمین زیبایی‌های طبیعی تعریف کرد.

منتظر کمک آمریکا نباشید/خودتان با دشمنانتان بجنگید

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه سخنانی گفت که گویا پاسخ به استمداد کشورهای عربی برای مقابله با تروریسم بود.

ترامپ گفت: «کشورهای خاورمیانه نمی‌توانند منتظر آمریکا بمانند تا ما بیاییم و دشمنانشان را در هم بکوبیم. ملت‌های خاورمیانه باید تصمیم بگیرند که چه آینده‌ای را می‌خواهند. این انتخابی نیست که آمریکا بتواند برای شما انجام دهد.»

تروریست‌ها را از سرزمین مقدس بیرون برانید

رئیس‌جمهور آمریکا اشاره‌ای نسبتاً واضح به حضور تروریست‌ها در عربستان کرد و ادامه داد: «ملت‌های خاورمیانه تنها در صورتی می‌توانند آینده خود را تضمین کنند که تروریست‌ها و افراط‌گراها را بیرون برانند؛ آنها را بیرون برانید؛ آنها را از پرستشگاه‌های خود بیرون برانید؛ آنها را از جوامع و سرزمین مقدس خود بیرون برانید.»

دونالد ترامپ گفت: «برای دوستان ما در خصوص حمایت آمریکا از آنها هیچ سوالی وجود ندارد و برای دشمنان ما هم در خصوص مصمم بودن آمریکا هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد.»

ترامپ باز هم به دستور کار اجلاس پرداخت و گفت: «مفتخرم اعلام کنم که امروز سند جلوگیری از تأمین مالی تروریست‌ها را امضاء کردیم؛ تشکر می‌کنم از کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) برای توقف استفاده از خاک آنها به عنوان مرکز تأمین مالی تروریسم و اعلام حزب‌الله به عنوان یک گروه تروریستی.»

رئیس‌جمهور آمریکا به صورت ضمنی، مفتی‌های سعودی حامی تروریسم را نیز مخاطب قرار داد.

ترامپ گفت: «رهبران مذهبی باید به صورت شفاف اعلام کنند که وحشی‌گری افتخار نیست.»

رئیس‌جمهور آمریکا به وضعیت حقوق‌بشر در کشورهای عربی هم نیم‌نگاهی داشت و گفت که آینده بهتر در گروی اجازه به «زنان، کودکان و پیروان دیگر ادیان» برای پیگیری آمال و آرزوهایشان است.

ایران  مسئول بی ثباتی شدید در منطقه است

در ادامه ترامپ از «ایران» سخن گفت.

رئیس‌جمهور آمریکا سخنان ایران‌محور خود را اینگونه آغاز کرد: «جلوگیری از تأمین مالی تروریست‌ها مسیری است به سوی شکست آسان آنها ولی شکی نیست که از بین بردن این تهدید ممکن نخواهد شد جز با نام بردن از دولتی که به تروریست‌ها پناه می‌دهد، از آنها پشتیبانی مالی می‌کند و پایگاه اجتماعی برای آنها ایجاد می‌کند؛ همان دولتی که مسئول بی ثباتی شدید در منطقه است یعنی ایران.»

ترامپ ادامه داد: «از لبنان گرفته تا عراق و یمن، ایران به تروریست‌ها، شبه‌نظامیان و دیگر گروه‌های افراط‌گرا، سلاح و آموزش می‌دهد و این باعث گسترش هرج و مرج در منطقه شده است.»

دونالد ترامپ گفت: «ایران چند دهه است که به آتش درگیری‌های قومی و تروریسم، هیزم می‌ریزد.»

ترامپ به ضدیت جمهوری اسلامی با رژیم صهیونیستی هم اشاره کرد و گفت: «ایران دولتی است که علناً از قتل عام صحبت می‌کند، قول می‌دهد که اسرائیل را از بین ببرد و مرگ بر آمریکا می‌گوید.»

دونالد ترامپ سپس مدعی شد که «یکی از غمبارترین نمونه‌های دخالت نظامی ثبات‌زدای ایران، ماجرای سوریه است» و گفت که بشار اسد با حمایت تهران، جنایات غیرقابل‌بازگویی مرتکب شده است.

ترامپ سپس سعی کرد خود را دلسوز مردم ایران نشان دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا در اجرای این حیله نخ‌نما شده گفت: «کسانی که سال‌هاست قربانی سیاست‌های حکمرانان کله‌شق ایران هستند، مردم این کشورند؛ مردمی با فرهنگ و تاریخ غنی.»

ترامپ نسخه نهایی را برای حضار صادر کرد و گفت: «تا وقتی که رژیم حاکم بر ایران تمایلی برای مشارکت در ایجاد صلح نشان ندهد، همه کشورها باید برای انزوای آن همکاری کنند و دعا کنیم که هر چه زودتر دولتی عادل که مردم ایران استحقاق آن را دارند، در این کشور شکل بگیرد.»

دونالد ترامپ نهایتاً بدون توضیح خاصی گفت: «تصمیمی که ما می‌گیریم، جان‌های بسیاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات