صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۰۱۳۳۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 3 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): هزاران انسان فداکار و آگاه با فهم موقعیت و شناخت نیاز و زمان در همان نقطه‌ای که باید در آن حضور داشته باشند حضور پیدا کرده‌اند؛ نتیجه یک حماسه تاریخی و ماندگار شد. حماسه فتح خرمشهر و عملیات عظیم بیت‌المقدس در تاریخ این کشور خواهد ماند.(1378/3/3) ***سالروز فتح تاریخی خرمشهر گرامی باد***
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
اخلاق پيروزي

انتخابات دوازدهمين دوره رياست‌جمهوري به پايان رسيد و آقاي روحاني توانست همچون رؤساي‌جمهور پيشين، حضور خود بر مسند رياست قوه مجريه را تمدید کند. در اين انتخابات حدود 58 درصد آرا به آقاي روحاني تعلق گرفت و جدي‌ترين رقيب او نزدیک به 38 درصد آرا را کسب کرد.
اخلاق پيروزي حکم مي‌کند که با پايان انتخابات، هيجانات رقابت‌هاي انتخاباتي به فراموشی سپرده شود و فرد پيروز در جايگاه رئیس‌جمهور همه ملت در مسير همگرايي و وحدت گام بردارد و از برنامه‌هاي عملياتي‌اش براي تحقق وعده‌ها سخن بگويد؛ اما آقاي روحاني در اولين نشست خبري خود با حضور اصحاب رسانه در مسيري قدم نهاد که نشان می‌داد رئیس‌جمهور همچنان در فضاي پيش از 29 ارديبهشت ماه متوقف شده است!
روحاني در اين ديدار سرمست از پيروزي رقباي سياسي خود را تخريب و تحقير کرد و به آنان بار دیگر اتهام دروغگويي و فريب زد.
روحاني ادعاي ديگري را نيز مطرح کرد و مدعي شد اگر مي‌گذاشتند، ميزان آرای ملت در روز انتخابات به 45 ميليون مي‌رسيد؛ اين در حالي است که ميزان آرای اخذ شده نزدیک به 42 ميليون است. ادعاي جا ماندن بيش از سه ميليون رأی از سوی رئيس‌جمهور در حالي مطرح مي‌شود که مجري انتخابات وزارت کشور دولت روحاني است و حرف‌هاي مبهم و کلي و بدون پشتوانه تنها بلوفي سياسي است که معلوم نيست با چه اغراضي دنبال مي‌شود. جالب آنکه وزير کشور اين ادعا را شب گذشته در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري تکذيب کرد و حداکثر آرای جامانده از صندوق‌ها را کمتر از يک ميليون دانست و علت آن را ضعف مديريتي اين مجموعه برشمرد!
بی‌شک، چنين اظهاراتي در شأن رئیس‌جمهور منتخب ملت ايران نيست. کشور با مشکلات متعددي روبه‌رو است که حل آن به حفظ آرامش و تدبير و عقلانيت و پرهيز از شعارزدگي نیاز دارد. روحاني به خوبي مي‌داند که بیشتر رأي‌دهندگان وي نيز مطالبات فراواني دارند که همه توان دولت بايد صرف پاسخ به اين مطالبات شود. حتی می‌توان گفت براي موفقيت کامل نيازمند همراهي و حمايت رقباي انتخاباتي خود است. ای کاش دولت دوازدهم به جای توقف در گذشته، پيشگام ياري جستن از رقبا براي پيشرفت و آباداني کشور باشد.

▼ گزارش روز
تفاوت آشکار
خرید بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری ارتش سعودی از آمریکا خبری بود که میان سخنان ضد ایرانی و تصاویر عجیب و غریب و اهدای مدال تعجب‌برانگیز و حواشی مختلف دیگر سفر ترامپ به عربستان سعودی گم شد و چندان درباره آن سخن به میان نیامد؛ ولی به هیچ وجه از اهمیت این خبر در زمینه معادلات منطقه، تأثیر آن بر روابط میان آمریکا و عربستان و... کاسته نمی‌شود؛ اما بیایید از زاویه دیگری به این موضوع نگاه کنیم، سفر مقامات آمریکایی به عربستان و انعقاد قراردادهای هنگفت در حوزه خرید سلاح و جنگ‌افزار درست همزمان با برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات در کشور بزرگ ایران بود، جدای از آنکه هدف آمریکایی‌ها و سعودی‌ها از تنظیم این سفر با زمانی که مردم ایران در صفوف پرشور و طولانی انتخابات بودند، چه بوده است؛ این همزمانی یک معنای بزرگ‌تر و مشخص‌تر را به همراه دارد و آن عبارت است از نمایش تفاوت مدل حکومت؛ در یک سو کشوری مردم‌سالار قرار دارد که همه امورش به دست مردمانش رقم می‌خورد و مسئولان با رأی و نظر مردم انتخاب می‌شوند؛ همچنین در سایه همت جوانان و حمایت آحاد جامعه در مسائل دفاعی و تولید تسلیحات نظامی کاملاً خودکفاست؛ در سوی دیگر کشوری دیکتاتور با حکومتی موروثی و پادشاهی قرار دارد که مردم هیچ نقشی در آن ندارند؛ کشوری که برای تأمین امنیت خود نیز به دیگران وابسته است و باید منابع کلانی را برای به دست آوردن تسلیحات نظامی هزینه کند! تفاوتی که این پرسش را به وجود می‌آورد که اگر مردم عربستان هم در سرنوشت کشورشان سهیم بودند، راضی به خرید این تسلیحات با فروش روزافزون منابع نفتی کشورشان بودند! و البته از آن بالاتر روشن می‌کند که چرا آمریکایی‌ها از حکومت دیکتاتور، بسته و ضد مردم آل‌سعود حمایت می‌کنند؛ اما جمهوری اسلامی را که رکورد دار سهیم کردن مردم در سرنوشت کشور نه تنها در منطقه، بلکه با فاصله زیاد از بسیاری از کشورهای مدعی دموکراسی است، به بهانه واهی متهم کرده و هر روز با حربه‌ای از رویکرد نظامی و فرهنگی تا تحریم و... با آن مقابله می‌کنند.  

▼ خبر ویژه          
حاشیه‌های فیلم ضد ایرانی در جشنواره کن

نمایش فیلم سینمایی ضد ایرانی «لرد» ساخته محمد رسول‌اف در جشنواره فیلم کن تاکنون حاشیه‌های فراوانی داشته است. لرد داستان جوان دانشجویی است که از دانشگاه اخراج شده و حکومت ایران به او حتی اجازه زراعت هم نمی‌دهد! اين جوان که در فيلم سعي مي‌شود فردي فرهيخته و نماينده‌ جامعه روشنفکر جا زده شود، به طور پياپي مورد اذيت و آزار افرادی قرار مي‌گيرد که گويا همه وابستگان حکومت هستند و آمده‌اند تا حتي حق حيات را نيز از اين دانشجوي اخراجي بگيرند! گفته می‌شود، چند کارگردان ایرانی حاضر در جشنواره پس از تماشای فیلم به کارگردان اثر که از جمله محکومان فتنه ۸۸ هم هست، انتقاد کرده‌اند که چرا فیلم وی تا این حد چهره کشور را سیاه نمایش داده است؟ پس از حاشیه‌های فراوان اکران این فیلم در جشنواره کن، محمدرضا فرجی مدیر کل سینمای حرفه‌ای ایران اعلام کرد: فیلم سینمایی «لرد» به هیچ عنوان مجوز نمایش حتی مجوز نمایش جشنواره‌ای ندارد و براساس فیلم‌نامه ارائه شده به شورای پروانه ساخت، ساخته نشده و در این شورا رد شده است و کارگردان فیلم در جریان دلایل رد فیلم قرار دارد. حال این پرسش مطرح می‌شود که چرا سازمان سینمایی سازوکار مشخص و شفافی در زمینه معرفی فیلم‌های ایرانی به جشنواره‌های خارجی ندارد؟
        
▼ اخبار
1ـ آمادگی مشروط آلمان برای همکاری با روحانی

«زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان در دیدار با همتای فرانسوی‌اش «جان‌اف لودریان» برای بهبود روابط غرب با ایران شرط گذاشت و تصریح کرد: پیام ما این است که ما آماده همکاری با دولت جدید، آقای حسن روحانی هستیم؛ اما انتظار داریم ایران احساس مسئولیت کرده و از صلح حمایت کند و نه از تروریسم. وزیر خارجه آلمان در ادامه تأکید کرد: اگر ایران می‌خواهد روابط خود با غرب را بهبود ببخشد، باید حمایت از گروه‌های شبه نظامی در سوریه و عراق را که ثبات در خاورمیانه را برهم می‌زند، متوقف کند. وی ایران را به ایفای نقش منفی در سوریه و عراق متهم کرد و گفت: ایران در برخی از نزاع‌ها و درگیری‌های منطقه‌ نقش پیچیده‌ای ایفا می‌کند. سخنگوی دولت آلمان اظهار داشت: نتیجه انتخابات که بر اساس آن حسن روحانی پیروز شد، نشان می‌دهد بسیاری از ایرانی‌ها به دنبال آزادی اجتماعی هستند.

2ـ افزایش خطاهای پزشکی نگران‌کننده است
حیدرعلی عابدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره افزایش ۲۷ درصدی پرونده‌های قصور پزشکی در سال گذشته اظهار داشت: این آمار بسیار نگران‌کننده است؛ وی همچنین افزود: جز قصور پزشکی در بخش مربوط به امکانات و تجهیزات که اجتناب‌ناپذیر است، نباید قصوری در حوزه پزشکی صورت گیرد. عابدی با بیان اینکه ایجاد پرونده الکترونیک سلامت کمک زیادی به کاهش قصور پزشکی می‌کند، تصریح کرد: پرونده الکترونیک یک تیم پزشکی به آن دسترسی دارد و افراد برای حذف برخی موارد به آن دسترسی ندارند؛ از این رو می‌تواند کارگشا باشد. وی تأکید کرد: بر اساس آخرین اطلاعات، حوزه زنان و زایمان بیشترین میزان شکایت از قصور پزشکی را به خود اختصاص داده و برخی سهل‌انگاری‌های پزشک موجب نارضایتی و شکایت‌های مردمی شده است.

3ـ شهادت پنج بحرینی به دست رژیم آل‌خلیفه
وزارت کشور بحرین از کشته شدن پنج معترض در حمله نیروهای آل‌خلیفه به هواداران شیخ‌عیسی قاسم، روحانی برجسته شیعه در منطقه الدراز و بازداشت بیش از 280 معترض خبر داد. نیروهای رژیم بحرین همچنین با حمله به خانه شیخ قاسم تعدادی را بازداشت کردند. هنوز مشخص نیست آیا شیخ قاسم نیز در میان بازداشت‌شدگان بوده است یا خیر. دادگاه بحرین چندی پیش شیخ‌عیسی قاسم را به دلیل آنچه «پول‌شویی و مشارکت در تروریسم» خوانده، به یک سال حبس تعلیقی و پرداخت 100 هزار دینار بحرین (265 هزار دلار آمریکا) جریمه محکوم کرد. برخی تحلیلگران با اشاره به حضور نظامی عربستان در بحرین، سرکوب شدید شیعیان این کشور را با سفر اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به ریاض مرتبط دانسته‌اند.
4ـ ترامپ نامه شاه عربستان را به نتانیاهو رساند
به گزارش العالم، منابع خبری اعلام کردند دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا نامه‌ای را از طرف ملک‌سلمان بن‌عبدالعزیز شاه عربستان به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تحویل داده است. ملک سلمان در پیام خود به نتانیاهو بر آمادگی عربستان برای عادی‌سازی کامل روابط خود با این رژیم در صورت تصمیم‌گیری جدی تل‌آویو در این زمینه تأکید کرده است. به نوشته روزنامه صهیونیستی معاریو، از محتوای این پیام برمی‌آید که عربستانی‌ها معتقدند: «وقت آن رسیده است که این کار را انجام دهیم، عربستان آماده برقراری روابط با اسرائیل است. البته در صورتی که تل‌آویو تصمیمی شجاعانه را درباره حل‌و‌فصل قضیه فلسطین بگیرد، توپ در زمین اسرائیل است.»

▼ اخبار کوتاه
چارلس الیناس، مدیر عامل مؤسسه مشاوراتی «سی‌ان‌اچ‌سی» قبرس گفت: شانس رسیدن گاز ایران به بازار اروپا چندان بالا نیست؛ چراکه قیمت گاز در بازار اروپا بسیار ارزان است و چشم‌انداز تجاری پایداری برای ایران ندارد. وی اظهار داشت: قیمت گاز در اروپا کمتر از پنج دلار به ازای هر یک واحد حرارتی است؛ اما قیمت گاز ایران برای فروش به ترکیه در سال 2016 به ازای هر واحد حرارتی 8/5 دلار بوده است و برای رسیدن به اروپا به بیش از هفت دلار در هر واحد حرارتی خواهد رسید.
رهبر جریان صدر عراق در اعتراض به اقدامات رژیم آل‌خلیفه علیه مردم و رهبران دینی بحرین، برای تظاهراتی مسالمت‌آمیز دو روزه در مقابل سفارت این کشور در بغداد فراخوان داد. وی از دانشجویان و علمای دینی درخواست کرد در مقابل کنسولگری بحرین در نجف اشرف با هدف جلوگیری از ادامه سرکوب ملت بحرین تجمع کنند. وی همچنین با اشاره به اظهارات ترامپ در اجلاس ریاض، گفت: متأسفانه ظلمی که امروز در حق ملت‌ها اعمال می‌شود، با مدیریت و حمایت مستقیم دولت شر آمریکا است.
فرمانداری زاهدان در اقدامی عجیب نام یکی از نامزدهای انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر زاهدان را در فهرست نامزدها قرار نداد. در اقدامی عجیب و بی‌سابقه با وجود تأیید صلاحیت از سوی مراجع ذی‌صلاح برای حضور در عرصه انتخابات و با وجود فعالیت‌های تبلیغاتی گسترده از سوی مجریان برگزاری انتخابات شورای شهر زاهدان نام این نامزد از فهرست نامزدها حذف شد.
یک کارشناس مسکن گفت: براساس آمارهای اعلام شده، در حال حاضر 6/2 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه داریم و 1/2 میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد که خانه دوم مالکان محسوب می‌شود. بنابراین اگر اقتصاد رونق بگیرد، سرمایه‌های کلان حبس شده از مسکن خارج می‌شود و به سمت سایر بخش‌های اقتصادی حرکت خواهد کرد.
خبرگزاری رویترز اعلام کرد: پس از آنکه آمریکا اعلام کرد نصف ذخایر استراتژیک نفت خود را می‌فروشد، قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش یافت. کاخ سفید در نظر دارد با هدف افزایش 5/16 میلیارد دلاری بودجه و کمک به توازن بودجه، 688 میلیون بشکه نفت از ذخایر آمریکا را از سال 2018 تا 2027 بفروشد.
◄  در سفر رئیس کل بانک مرکزی به عمان، دو کشور به منظور گسترش همکاری‌های دوجانبه به توافقاتی دست یافتند که یکی از آنها اتصال شبکه‌های پرداخت بانکی دو کشور از طریق سیستم سوئیچ‌ها بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات