تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۰۱۳۵۱

امید برای تغییر سیاست واشنگتن در سوریه از بین رفته

امید برای تغییر سیاست آمریکا در خاورمیانه و بخصوص در سوریه از بین رفته و تا زمانی که مسکو و واشنگتن به توافقی نرسند، مناقشه نظامی در سوریه ادامه خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، برغم اظهارات مبارزاتی "دونالد ترامپ" که گفته بود حاضر است با رئیس جمهوری سوریه در مبارزه با گروه تروریستی داعش همکاری کند، مواضع آمریکا در مورد سرنوشت سیاسی "بشار اسد" تغییر نکرده است.

منابع آگاه در محافل دیپلماتیک روسیه در گفتگو با روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، فاش کرده اند که مقامات مسکو در مذاکرات دوجانبه با طرف آمریکایی بارها پیشنهاد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه را مطرح کرده اند، ولی هر بار واشنگتن مانع از تحقق چنین ابتکارعملی شده است.  

به گفته یکی از دیپلماتهای روس نزدیک به این مذاکرات، دولت آمریکا به روسیه فهمانده است که آنها به چیزی جز کناره گیری کردن رئیس جمهوری سوریه، علاقه مند نیستند.

در همین رابطه کارشناسان یادآور شده اند که امیدها برای تغییر سیاست آمریکا در منطقه خاورمیانه بعد از روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ، به مرور از بین رفته و این به منزله آن است که مناقشه نظامی در سوریه برای مدتهای نامعلوم ادامه خواهد داشت.

منابع دیپلماتیک در روسیه معتقدند که برگزاری یک انتخابات ریاست جمهوری شفاف و سازماندهی شده از سوی سازمانهای بین المللی در سوریه، می تواند حمایت یا عدم اعتماد مردم این کشور به بشار اسد را نشان دهد، ولی کشورهای غربی، بخصوص آمریکا بطور واضح اعلام کرده اند که در هر صورت با باقی ماندن بشار اسد در پست ریاست جمهوری سوریه موافق نیستند. در روسیه بر این عقیده هستند که دقیقا به همین دلیل هم واشنگتن بار دیگر دستور حمله به نیروهای دولتی سوریه در نزدیکی مرز اردن را داده است تا نشان دهد که به هر قیمت درصدد برکناری بشار اسد است.

لازم به یادآوری است که هوایپیماهای ائتلاف به اصطلاح ضدتروریستی آمریکا در تاریخ 18 ماه مه حملاتی را به مواضع نیروهای دولتی سوریه در منطقه «التنفاء» در نزدیکی مرز اردن انجام دادند که در نتیجه آن تعداد زیادی از نظامیان سوری کشته و زخمی شدند.  مقامات نظامی آمریکایی بر این عقیده هستند که این نیروها برای مخالفان مسلح تحت حمایت غرب تهدید بشمار می رفتند. مقامات مخالفان مسلح سوری نیز تایید کردند که از نیروهای ائتلاف آمریکایی خواستار حمایت هوایی از خود شده بودند.   

بعد از این حمله، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه دولت آمریکا را متهم به حمایت از گروههای تروریستی در سوریه نموده و اقدام واشنگتن در حمله دوباره به نیروهای دولتی سوریه را نامشروع ارزیابی کرد.

آمریکا درصدد فروپاشی کشور سوریه است

با وجود برخی امیدها در روسیه، در داخل سوریه هرگز نسبت به تغییر اهداف آمریکا با روی کار آمدن دولت جدید این کشور، دچار توهم و زودباوری نشده بودند. "طالب زائف" کارشناس مسائل سیاسی سوری در گفتگو با «ایزوستیا» ضمن اشاره به این مطلب،یادآور شده است که اقدامات واشنگتن دقیقا در جهت فروپاشی سوریه است.

این کارشناس می گوید: «آمریکا یک کمربندی را در سوریه بوجود آورده که از استان الحسکه در شمال شرق تا استان درعا در جنوب کشیده شده است. در ظاهرا این کمربند باید مخالفان به اصطلاح میانه رو را تحت کنترل قرار دهد، ولی کاملا واضح است که پشت پرده هدف از این اقدام آسیب رساندن به تمامیت ارضی سوریه است. و حملات هوایی آمریکا به منطقه التنفاء هم بیش از پیش نشان داد که هیچ راه حل سیاسی، حتی تلاشهای بین المللی برای ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه، آمریکایی ها را راضی نخواهد کرد.»

"ویچسلاو ماتوزوف" شرق شناس و دیپلمات سابق روس نیز معتقد است که مواضع دونالد ترامپ در مورد سوریه بطور جدی تغییر کرده است.

این کارشناس برجسته به این روزنامه توضیح داد: «پیش از این و در ابتدای ریاست جمهوری ترامپ، درخواست برای برکناری بشار اسد از قدرت، بعنوان شرط حل و فصل بحران در سوریه اصلا مطرح نبود. ولی اکنون، بخصوص بعد از سفر رئیس جمهوری آمریکا به عربستان سعودی، این مسئله قوت گرفته است. در حالیکه این برخورد با واقعیات موجود در سوریه مطابقت ندارد و چنین مسئله ای هیچ کمکی هم به حل بحران در این کشور نخواهد کرد. ضمن اینکه آمریکا باید مواضع روسیه را نیز در این مورد در نظر بگیرند. مقامات واشنگتن تلاش می کنند تا موافقت مسکو را با این مسئله بدست آورند، هرچند روسیه حاضر به سازش در این خصوص نخواهد بود.»

ماتوزوف افزود: «همه این مسائل یک معنا دارد و آن اینکه حل و فصل مناقشه نظامی در سوریه حتی در دورنمای درازمدت هم قابل پیش بینی نیست، برای اینکه بطور واضح برخورد مسکو و واشنگتن در این خصوص در نقطه مقابل یکدیگر قرار دارد و تا زمانی که روسیه و امریکا به توافقی در این زمینه نرسیده باشند، خشونت و درگیری‌های نظامی در سوریه، به شکلهای مختلف ادامه خواهد داشت.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات