تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۰۱۳۵۸

منافع ملی اولویت ِ انتخابات

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1396/02/27 – شماره 10873 – صفحه 10)

حرکت در مدار قانون و مسیر اخلاق و الزام عملی به منافع ملی، موجد تقویت انسجام و همبستگی ملی است. از این رو باید منافع ملی را بر هر منفعتی ترجیح داد و به جای رویکردهای واگرایانه به سمت قابلیت و ظرفیت‌های هم گرا حرکت کرد.

به گزارش ایرنا، کمتر ازدوروز دیگر انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود. تنور تبلیغات انتخاباتی گرم شده و رقابت‌های گروه‌ها و جریان‌های سیاسی شدت گرفته است.

در این میان نکته مهمی که در تبلیغات انتخاباتی باید همواره مدنظر قرار گیرد، توجه به منافع ملی است. در واقع رقابت‌های سیاسی و حزبی اشکالی ندارد اما باید برای منافع ملی از منافع حزبی و گروهی گذشت.

در زمینه اولویت منافع ملی بر منافع گروهی و سیاسی، توجه به چند نکته لازم است؛

1- احزاب و منافع ملی هر دو دارای اهمیت هستند اما هر کدام دارای جایگاه خاص خود هستند؛ به بیان دیگر این دو به مثابه دو جزیره جدا از هم نیستند. این که احزاب و گروه‌های سیاسی از سلیقه‌های متفاوتی برخوردارند، جای شکی نیست. در نتیجه، این اختلاف سلیقه خط تمایزی را در میان احزاب ترسیم می‌کند.

با این حال این خطوط تمایز میان جریان‌ها و گروه‌های سیاسی نباید به نادیده گرفتن منافع ملی بیانجامد. بلکه بدون تردید باید منافع ملی را بر هر چیز دیگری اولویت داد.

به نوعی می‌توان گفت تکثر در دیدگاه‌ها و رویکردهای احزاب باید یک کل بزرگتر با عنوان منافع ملی را در نظر بگیرد.

2- رقابت سیاسی میان جریان‌ها و گروه‌های سیاسی در انتخابات امری پذیرفته شده است. جریان‌های سیاسی برای پیروزی در انتخابات از ترفندها و شگردهای مختلف تبلیغاتی استفاده می‌کنند. زیرا یکی از کارویژه‌های احزاب دستیابی به قدرت است که همگان بر آن اذعان دارند اما این نباید به آن منجر شود که منافع کوتاه مدت را بر منافع ملی ترجیح داد.

بنابر این اولویت دهی به منافع زودگذر، لطمه بزرگی به منافع ملی می‌زند و انسجام و همبستگی ملی را کاهش می‌دهد.

از طرفی با این که گروه‌ها و جریان‌های سیاسی دغدغه منافع ملی دارند و بر این نکته اذعان دارند که منافع ملی باید در اولویت قرار گیرند، اما بهتر است که این دغدغه تنها انتزاعی و ذهنی نباشد و بیشتر در عرصه عملی نیز مورد توجه قرار بگیرد و جامه عمل بپوشد.

3- از نکته‌هایی که نیاز به دقت و بررسی دارد این است که اگر تنها منافع حزبی و فردی در نظر گرفته شوند، حواشی جای متن را می‌گیرد و در این میان منافع ملی مورد غفلت واقع می‌شود که خود آسیب بزرگی به کشور وارد خواهد کرد.

نگاه واقع گرایانه در عرصه سیاسی و توجه به مصلحت‌ها در میدان سیاست نیازمند توجه به این نکته است که ما همه دارای سرنوشت مشترک هستیم و منافع ملی همچون کشتی است که ما مسافران آنیم و محافظت از این کشتی بقای ما را تامین می‌کند. از این رو فهم شرایط می‌تواند راهگشای مهمی در عرصه ملی و برای تامین منافع ملی باشد.

به نظر می‌رسد برای تامین بیشتر منافع ملی و اولویت دادن آن بر منافع حزبی، نیازمند عمل کردن جریان‌ها و گروه‌های سیاسی در چارچوب قانون و پایبندی به خط قرمزها در راستای تقویت منافع ملی باید باشیم.

4- رعایت قواعد بازی و توجه به قانون، موازین شرعی و اخلاقی در رقابت‌های سیاسی باید مورد نظر قرار بگیرد. بی‌شک بی‌توجهی به این مساله آفتی بزرگ است.

از این رو باید منافع ملی را بر هر امری اولویت داد زیرا توجه به منافع ملی ارتقای ثبات سیاسی را به همراه می‌آورد و خارج شدن از این قواعد به طور حتم مفید به فایده نیست و آسیب رسان است.

5- حرکت در مدار قانون و مسیر اخلاق و الزام عملی به منافع ملی، موجد تقویت انسجام و همبستگی ملی است. از این رو باید به جای رویکردهای واگرایانه به سمت قابلیت و ظرفیت‌های همگرا‌کننده حرکت کرد.

وحدت و وفاق ملی یکی از ضرورت‌های مهم و اصلی برای هر کشور به شمار می‌آید و هر جامعه‌ای برای رویارویی با تهدیدهای بیرونی و چالش‌های درونی، ناگزیر از حرکت به سوی انسجام و وحدت است. بنابر این اولویت دادن به منافع ملی و الزام عملی به آن امری حتمی و گریزناپذیر است.

http://jomhourieslami.net/?newsid=134056

ش.د9600278

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات