صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۰۱۴۲۰

هشتصدمین شماره صبح صادق

  علی حیدری/ همزمان با حلول ماه مبارک رمضان و در اولین دوشنبه این ماه، هشتصدمین شماره هفته‌نامه صبح صادق منتشر شد. نفس هشتصدمین شماره شاید در بردارنده نکته خاصی نباشد تا بتوان درباره آن قلم‌فرسایی کرد، اما از این نظر که بهانه‌ای است تا نگاهی به مسیر طی کرده بیندازیم، شاید خالی از لطف نباشد. 
انتشار 800 شماره نشریه در طول نزدیک به 18 سالی که از تولد آن می‌گذرد، به ازای هر شماره داستان‌ها و ماجراهایی دارد که دست‌اندرکاران آن در گذشته و حال با آن دست‌وپنجه نرم کرده و به عبارتی زندگی کرده‌اند. سختی‌های کار رسانه‌ای باعث شده تا شغل روزنامه‌نگاری و خبرنگاری از مشاغل سخت و زیان‌آور قلمداد شود. حال به این سختی‌ها باید حساسیت‌های کار رسانه‌ای در نیروهای مسلح را نیز افزود. البته، در نیروهای مسلح نشریات متعددی منتشر می‌شود که عموماً فرهنگی، آموزشی یا علمی هستند که در کنار محتوای مورد نیاز مخاطبان حساسیت محتوایی خاصی ندارند؛ اما هفته‌نامه صبح صادق نشریه معاونت سیاسی و ارگان نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه که بخش عمده مطالب آن به حوزه‌های سیاست داخلی و خارجی و در کنار آن موضوعات فرهنگی و اجتماعی اختصاص دارد، از نظر موضع‌گیری و تبیین موضوعات و مباحث سیاسی روز باید از دقت و ظرافت خاصی برخوردار باشد تا هم مأموریت خود را برای تعمیق بینش و بصیرت سیاسی خانواده بزرگ سپاه و بسیج به انجام برساند و هم از غلتیدن در مباحث سیاسی جناحی و جریانی بپرهیزد. به تعبیر یکی از سردبیران سابق نشریه، کار در صبح صادق به مثابه حرکت بر روی لبه باریکی است که کوچک‌ترین انحراف می‌تواند منجر به سقوط آن شود. 
همین حساسیت و حرکت همراه با مراقبت صبح صادق در طول 18 سال سبب شده تا هیچ‌گاه از مسیر صحیح خارج نشود و در راستای اهداف انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام(ره) و رهبر حکیم انقلاب گام بردارد و در پرتو حفظ این اصول بود که از یک سو اعتماد نیروهای انقلاب و علاقه‌مندان به امام و رهبری را جلب کرد و از سوی دیگر به دلیل پیوستگی این رسانه به سپاه و ولایت فقیه توجه جریان‌های معاند با نظام و ضد انقلاب را برانگیخت و سبب شد آنها بر روی تحلیل‌ها و مواضع آن دقیق شوند؛ چرا که معتقد بودند صبح صادق تنها رسانه‌ای است که بدون هیچ جهت‌گیری جناحی و حزبی در مسیر مستقیم انقلاب اسلامی حرکت می‌کند. 
شاید فرصت مناسبی باشد که در اینجا به دو نکته مهم درباره صبح صادق که قابل توجه فرماندهان و مسئولان سپاه است، اشاره شود؛ 
نکته اول اینکه جمع کثیر بازنشستگان سپاه که امروز ارتباط سازمانی با سپاه ندارند، همواره صبح صادق را یک منبع مطمئن برای دریافت تحلیل‌های سیاسی روز و بهنگام می‌شناسند و خواستار دسترسی به این نشریه هستند که البته طی سال‌های اخیر این امکان در مقطع کوتاهی آن هم برای بخشی از این قشر فراهم شد، اما متأسفانه در حال حاضر این بخش مهم وابسته به سپاه به تعبیر رهبر معظم انقلاب به این رسانه دسترسی ندارند.   
 نکته دوم جامعه بزرگ بسیج ده‌ها میلیونی است که امروز در قالب اقشار مختلف مشغول فعالیت هستند و تا چند سال پیش با همکاری فرماندهان و مسئولان سازمان بسیج این امکان فراهم شده بود تا صبح صادق تا مراکز، نواحی و حتی پایگاه‌های مقاومت بسیج ارسال می‌شد و آثار و فواید ناشی از نقش و سهم این نشریه در بصیرت‌افزایی نیز در جامعه بزرگ بسیج نمایان بود و امروز این قشر عظیم از نشریه صبح صادق بی‌بهره است.                                                  
اگرچه بهره‌گیری از فناوری‌های نوین سبب شده تا بخشی از علاقه‌مندان از طریق اینترنت و فضای مجازی به هفته‌نامه دسترسی داشته باشند، اما مسائل و مشکلاتی، از جمله کهولت سن برای بازنشستگان و عدم دسترسی در همه مناطق کشور به اینترنت پرسرعت و... سبب شده تا بخش زیادی از این دو قشر از مطالعه صبح صادق محروم شوند که با تدبیر فرماندهان و مسئولان می‌توان سازوکار برخورداری آنان را طراحی کرد.   
امید که با حمایت‌های لازم بتوان مطالب و تحلیل‌های این نشریه را که به اذعان دوست و دشمن مبین مسیر صحیح انقلاب اسلامی است در این وانفسای جنگ نرم که در لحظه و ثانیه شاهد انتشار اخبار، اطلاعات و محتواهای ناصحیح از سوی جریان‌ها و رسانه‌های مغرض و معاند نظام اسلامی هستیم، در اختیار علاقه‌مندان و دلسوزان نظام و انقلاب قرار داد. ان‌شاء‌الله

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات