تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۰۱۴۷۷
مراسم سالگرد درگذشت حاج‌احمد خميني و همسر امام برگزار شد

خسروي: آيت‌الله هاشمي رفسنجاني نزديكترين فرد به بيت امام(ره) بود

(روزنامه اعتماد - 1395/12/28 - شماره 3772 - صفحه 2)

گروه سياسي- در ميان روزهاي شلوغ پايان سال و برنامه‌ريزي‌هاي كارهايي كه بايد به انجام برسند آخرين پنجشنبه سال براي چهره‌هايي است كه ديگر در ميان ما نيستند و قبرستان‌ها ميزبان كساني هستند كه بر سر مزار عزيزان‌شان مي‌آيند. آخرين پنجشنبه سال ٩٥ براي بيت بنيانگذار جمهوري اسلامي هم مانند بسياري از مردم ايران به ياد از دست دادگان‌شان گذشت، با يادبودي براي همسر و فرزند امام خميني (ره) . به گزارش جماران، مراسم پنجشنبه آخر سال و گراميداشت ياد همسر امام (ره)، خانم خديجه ثقفي و يادگار امام مرحوم سيداحمد خميني و شهداي گرانقدر، در حرم مطهر امام خميني برگزار شد. در اين مراسم كه سيدحسن خميني و اعضاي بيت امام خميني، معاون اول رييس‌جمهوري و جمعي از علما، روحانيون، مسوولان و شخصيت‌هاي سياسي، خانواده مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و اقشار مختلف مردم حضور داشتند.

سخنران اين مراسم محمدعلي خسروي، مديركل دفتر برنامه‌ريزي آموزش و توسعه مشاركت‌هاي قرآني وزارت ارشاد بود كه بيش از هر چيز از شخصيت همسر خانم خديجه ثقفي سخن گفت. شخصيتي كه در ميان اعضاي خانواده امام كمتر به او پرداخته شده. زني كه به گفته بسياري امين بنيانگذار جمهوري اسلامي بود و در خانواده او را «خانم» صدا مي‌زدند. كمي دانستن درباره شخصيت «خانم» مي‌تواند تصورات را از همسر يك روحاني بودن تغيير دهد، آن هم همسر روحاني كه رهبري يك انقلاب را به دوش كشيد و سال‌ها در تبعيد زندگي گذراند. خديجه ثقفي در ١٣ سالگي زبان فرانسه آموخت و در تمامي سال‌هاي مبارزه يكي از مورد اعتمادترين افراد امام شمرده مي‌شد. محمدعلي خسروي در ميان سخنانش گريزي هم به خاطرات مي‌زند و از شبي مي‌گويد كه امام خميني(ره) از دنيا رفت و روايتي را از آيت‌الله هاشمي نقل مي‌كند و مي‌گويد: آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني فرمودند شبي كه امام فوت كرد همه نگران اوضاع كشور بوديم و قرار شد قضيه تا صبح مخفي بماند. خدمت همسر امام رفتم و درخواست كردم امشب خاندان‌تان را آرام كنيد.

ايشان فرمودند: همسر امام مانند يك فرمانده توانا همه را امر به سكوت كرد. اينجا مقاطع حساسي است. سخنران مراسم كمي هم از صدا و سيما گلايه مي‌كند كه چرا به شخصيت خديجه ثقفي كمتر پرداخته است. او همچنين در بخش ديگري از صحبت‌هايش به اتهاماتي كه درباره فرزند امام وارد مي‌كردند، اشاره كرد و گفت: از بس اتهام به حاج احمد آقا مي‌زدند، امام مجبور شدند كه شهادتنامه بنويسند. شهادتنامه امام براي حاج احمد آقا افتخار بزرگي است اما براي اين ملت افتخار نيست. امام مي‌نويسند «من شهادت مي‌دهم كه احمد فرزند اينجانب از موقعي كه در مسائل روز وارد شده و تماس با كارهاي اينجانب داشته است تا حال تحرير اين كلمات از او خلاف دستورات اينجانب مشاهده نكرده‌ام و چيزي بر خلاف گفته‌هاي من به من نسبت نداده است.

جامعه با همسر امام آشنايي كافي ندارد

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدعلي خسروي در مراسم پنجشنبه آخر سال حرم مطهر امام خميني (س) گفت: قرآن كتاب انسان‌شناسي و انسان‌سازي است كه دو سلسله آيات در مورد معرفي انسان دارد كه يكي انسان را موجودي پست معرفي كرده و يك سلسله انسان را در حد اعلايي معرفي مي‌كند كه از فرشتگان هم بالاتر است. مديركل دفتر برنامه‌ريزي آموزش و توسعه مشاركت‌هاي قرآني وزارت ارشاد تصريح كرد: بررسي آيات به ما مي‌آموزد كه رمز اين امر دست خود انسان است كه هرچقدر عمل نيك انجام دهد، مقام او بالاتر مي‌رود. در مسيري كه انسان به اوج مي‌رود جنسيت هيچ تاثيري ندارد؛ كسي كه عمل صالح دارد در حالتي كه ايمان هم دارد به اوجي مي‌رسد كه خداوند او را به حيات طيبه زنده مي‌كند.

وي با اشاره به اينكه در ايام سالگرد ارتحال يادگار گرامي امام خميني (حاج احمد آقا) و همسر مكرمه امام قرار داريم، تاكيد كرد: زندگي اين دو بزرگ هركدام در حدي است كه مي‌تواند به عنوان اسوه و الگوي جامعه قرار گيرد. همسر امام از خانداني است كه همه از علما بودند؛ از نظر نسب جايگاه ويژه‌اي دارد و به عنوان خانمي كه در ١٣ سالگي زبان خارجي فرانسه را مي‌آموزد و مودب به آداب علمي است، بعد از ازدواج با امام انسان‌هاي برجسته‌اي تربيت مي‌كند.

خسروي با بيان اينكه متاسفانه جامعه ما با همسر امام آشنايي كافي ندارد، افزود: يكي از ويژگي‌هاي همسر امام عقلانيت او بود. سه سال قبل براي همايش بانوي انقلاب خدمت آيت‌الله جوادي آملي رسيديم كه از ايشان رهنمود بگيريم و ايشان فرمودند ما همسر امام را به عنوان عقيله انقلاب مي‌شناسيم. مديريت ايشان در پيروزي امام نقش بي‌بديلي داشته است و عقلانيت ايشان به گونه‌اي است كه در نبود امام مديريت بيت امام را بر عهده دارد. وي ادامه داد: آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني فرمودند شبي كه امام فوت كرد همه نگران اوضاع كشور بوديم و قرار شد قضيه تا صبح مخفي بماند. خدمت همسر امام رفتم و درخواست كردم امشب خاندان‌تان را آرام كنيد. ايشان فرمودند همسر امام مانند يك فرمانده توانا همه را امر به سكوت كرد. اينجا مقاطع حساسي است.

آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني نزديك‌ترين فرد به بيت امام بود

سخنران مراسم پنجشنبه آخر سال حرم امام خميني(ره) با اشاره به امانتداري همسر امام خميني(ره) گفت: شبي كه امام را به تبعيد مي‌برند چيزي را به عنوان امانت به خانم مي‌سپارند كه مهر امام است. ماه‌ها بعد امام پيغام مي‌فرستند كه مهر من را بفرست. فرزندان مي‌گويند اين قضيه را به ما هم نگفتي و فرمود آقا اين را به عنوان امانت به من سپرده بود. قطعا اگر امام همسري نداشت كه با او همفكر و همراه باشد اين انقلاب به پيروزي نمي‌رسيد. وي يادآور شد: مشكلات و مصيبت‌هايي كه اين خانم ديده بي‌نظير است. ايشان در مدتي كه قم بودند دايم از اين خانه اجاره به آن خانه اجاره‌اي مي‌رفتند و داغ‌ها و مصيبت‌هاي فراوان ديه و زندگي در قم خيلي براي او دشوار بوده و در نجف نيز ١٣ سال به سختي و با تحمل مشكلات فراوان زندگي كرده است و فرزندان را آنقدر عالي تربيت كرده كه محبت دنيا را به كلي از دل بيرون كرده‌اند. براي ما و انقلاب ما افتخار است كه پديدآورندگان آن چنين آدم‌هايي بودند.

خسروي با بيان اينكه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني نزديك‌ترين فرد به بيت امام بود، گفت: اگر مي‌خواهيم الگويي را به جامعه معرفي كنيم خانواده امام است. اگر دلبستگي‌هاي ميان امام و همسرش در خانواده‌هاي ما بود شاهد اين مشكلات نبوديم. زيبنده جمهوري اسلامي نيست كه هر سه دقيقه يك طلاق ثبت شود. تحمل نكردن‌ها براي اين است كه هركس معتقد است ديگري بايد به او احترام بگذارد و به خاطر نبود گذشت است. وي با تاكيد بر اينكه دامن زدن به اختلافات هنر نيست، افزود: مرزها را كمرنگ كنيم. البته مرز بين اسلام و كفر بايد پررنگ باشد اما زير چتر اسلام و اديان توحيدي همه آنهايي كه خدا را قبول دارند بايد با هم مهربان باشند و به هم نزديك شوند كه محبت خدا در دل همين است. اگر رحمت خدا را مي‌خواهيد بايد به هم رحم كنيد. صله رحم دستور اسلام است. حديثي از امام سجاد (ع) مي‌گويد دو قدم در نزد خدا از همه محبوب‌تر است؛ يكي قدمي كه برمي‌داري تا صفوف جبهه‌ها را پر كني و ديگري قدمي است كه براي رابطه با كسي كه صله رحم را قطع كرده بر‌داشته مي‌شود.

مديركل دفتر برنامه‌ريزي آموزش و توسعه مشاركت‌هاي قرآني وزارت ارشاد همسر امام را اسوه صبر، تقوا و امانتداري دانست و اظهار داشت: ‌اي كاش جامعه ما به اين حد از آگاهي مي‌رسيد كه خاندان و بيت امام را به عنوان اسوه امروزين و اين عصر مطرح مي‌كردند. اين شخصيت گرانقدر بايد توسط صدا و سيما و رسانه‌ها بيش از اين به جامعه معرفي شود. در اين ايام اگر مي‌خواهيد هديه بدهيد بهترين هديه زندگينامه اين بانو به نام «بانوي انقلاب خديجه‌اي ديگر» است. اينكه جلوي انديشه را ببنديم و محدوديت ايجاد كنيم از طريق ديگر پيدا مي‌شود اما اگر جامعه آگاه شد راه را مي‌يابد. وي در مورد حاج احمد آقا نيز گفت: همان‌طور كه قبل از انقلاب اگر همراهي مادرش خانم خديجه ثقفي نبود، بعيد بود انقلاب به پيروزي برسد پس از انقلاب هم اگر تلاش‌ها و كوشش‌هاي حاج احمد آقا نبود تداوم انقلاب با مشكل مواجه بود. ايشان در زمان امام بيت را اداره كرد و همچنين رابط امام با مسوولان بود. بعد از رحلت امام نيز در تعيين و تاييد رهبري و در اطاعت از مقام معظم رهبري كم نگذاشت؛ لذا انقلاب، در مقاطع حساس مديون اوست.

خسروي ادامه داد: مهم‌ترين صفت ايشان امانتداري است. ايشان امين امام بود و عين مطالبي كه امام مي‌فرمود را براي ديگران نقل مي‌كرد و مطالب ديگران را هم عينا بيان مي‌كرد. ما فقط امانت را در امانت مادي ندانيم؛ اسرار مردم امانت است، اموال مردم در دست دولتيان امانت است، بچه‌هاي مردم در آموزش و پرورش و كلاس‌ها امانت است، سخناني كه به ما مي‌گويند امانت است. روايت داريم اگر كسي وقتي حرفي به شما مي‌زند به راست و چپ نگاه مي‌كند اين حرف امانت مي‌شود و لازم نيست بگويد امانت گفته‌ام و پيش خودت باشد. سخنران مراسم پنجشنبه آخر سال حرم امام خميني گفت: تعبير زيبايي را حاج حسن آقا در ايام روز دفن پدر به كار بردند و او را «گنجينه اسرار انقلاب» ناميدند. قلب مومن صندوق اسرار اوست و ما حق نداريم سر ديگران را فاش كنيم. اين مملكت از روزي آسيب ديد و مي‌بيند كه افشاگري‌ها و اسرار ديگران را گفتن‌ها باب شد و ديدند افشاگري و بردن آبروي ديگران نفع دارد و انسان را به مقام مي‌رساند.

وي يادآور شد: از بس اتهام به حاج احمد آقا مي‌زدند امام مجبور شدند كه شهادتنامه بنويسند. شهادتنامه امام براي حاج احمد آقا افتخار بزرگي است اما براي اين ملت افتخار نيست. امام مي‌نويسند «من شهادت مي‌دهم كه احمد فرزند اينجانب از موقعي كه در مسائل روز وارد شده و تماس با كارهاي اينجانب داشته است تا حال تحرير اين كلمات از او خلاف دستورات اينجانب مشاهده نكرده‌ام و چيزي بر‌خلاف گفته‌هاي من به من نسبت نداده؛ ليكن بايد احمد بداند كساني مثل او كه مخصوصا به امور اجتماعي و سياسي وارد مي‌شوند مصون از افترا و ضربه نيستند و بايد او حساب خود را با خداي قادر متعال درست كند و به ذات مقدسش اتكال نمايد و از بشر ضعيف هراس نداشته باشد كه مكايد بشري چون خود بشر زودگذر و فاني است.» خيلي از بزرگان ما مثل آيت‌الله هاشمي و ديگران از اين بابت لطمه ديدند. جامعه بايد از اين جهت بيشتر به رشد برسد و اين الگوها بيشتر به جامعه معرفي شوند.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=71017

ش.د9504415

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات