صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۰۱۵۴۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 10 خرداد

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) بنده توصیه‌ مکرّر می‌کنم به مسئولان محترم قوای سه‌گانه که جلسات‌شان را به‌ طور مرتّب داشته باشند؛ خیلی از مسائل در این جلسات مشترک حل می‌شود... این دیدارها، این تبادل نظرها، این استفاده‌ از نظرات یکدیگر، موجب هم‌افزایی است.(93/4/16)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز               
تخلفات انتخاباتي

بررسي صحت و سلامت انتخابات و صيانت از آرای ملت به مثابه حق‌الناس، بزرگ‌ترين وظيفه شوراي نگهبان در عرصه انتخابات در نظام جمهوري اسلامي است که در تمامي ادوار انتخابات رياست‌جمهوري به بهترين نحو انجام شده است.
در اين ميان، وظيفه اين شورا در انتخابات 29 ارديبهشت ماه بسي دشوارتر از ادوار دیگر انتخابات بود؛ چرا که متولي انتخابات دولتي بود که از یک سو رئيس آن خود وارد ميدان رقابت انتخاباتي شده بود و از ديگر سو رقيبي توانمند به ميدان آمده بود که به طور جدي آقاي روحاني را در معرض نقد قرار داده بود؛ به گونه‌ای که هيچ يک از رؤسای‌جمهور ادوار گذشته اين‌چنين در انتخابات به چالش کشيده نشده بودند!
همين مسئله موجب شد که نگراني‌هايي نسبت به عملکرد برگزارکننده انتخابات (دولت يازدهم) در نزد افکار عمومي احساس شود که متأسفانه در قالب برخي تخلفات و بداخلاقي‌ها به وقوع پيوست. اين تخلفات از همان ساعات اول اعتراض شديد نامزد رقيب و نمايندگان وي بر سر صندوق‌ها را به دنبال داشت و در ادامه پيگيري آن به مطالبه هواداران وي بدل شد تا اينکه ديروز شوراي نگهبان با صدور بيانيه‌اي، صحت کلي نتايج انتخابات را تأیید کرد؛ اما آنچه تأسف‌برانگيز است، تأیید تخلفاتی بود که از جمله آن می‌توان به کمبود تعرفه، تأخیر در شروع رأي‌گيري، اخلال در روند رأی‌گیری به دليل توقف يا کندي دستگاه احراز هويت، صادر نکردن کارت نماينده نامزدها، رعايت نکردن بي‌طرفي در آگهي کردن اسامي نامزدها، تعطيلي زودهنگام شعب، تبليغ به نفع نامزدها، استفاده از امکانات دولتي، جانبداري و دخالت برخي مقامات در امر انتخابات، تطميع، تهديد، خريد و فروش آرا و... اشاره کرد.
در فرازي از بيانيه چنين آمده است: «وقوع تخلفات يا جرايم در برخي موارد از بندهاي مورد شکايت محرز مي‌باشد و وقوع تخلفاتي به اثبات رسيده است و لذا علاوه بر اقدامات و پيگيري‌هاي قضایی قبلي، در موارد اخير نيز به منظور برخورد با متخلفين مراتب جهت رسيدگي قضایی به قوه قضائيه ارسال خواهد شد.»
با محرز شدن تخلفات دستگاه‌های ذي‌ربط انتظار می‌رود با متخلفانی که به دليل صلاحيت نداشتن از اختيارات خود براي خيانت در امانت ملت بهره گرفته‌اند، برخورد جدی شود. اين برخورد قاطع مي‌تواند متضمن پایان تخلفات و عدم تکرار آنها در انتخابات‌های آينده در کشور باشد و اين حقيقت را آشکار کند که نظام اسلامي در مواجهه با خائنان به آرای ملت کوتاه نخواهد آمد.

▼ گزارش روز
پاشنه آشیل

باور کردنش سخت است؛ اما آقازادگی و آقازاده‌سالاری تا حدی در کشور رواج پیدا کرده است و چنان آقازاده‌ها خود را محق می‌دانند که وقتی رئیس یک مجموعه دست به تغییر آنها می‌زند، جنجال‌سازی را آغاز می‌کنند و پای مقامات بالای نظام را پیش می‌کشند! تازه‌ترین نمونه از این پدیده را می‌توان در جریان برکناری یاسر هاشمی از سمت رياست دفتر هیئت امناي دانشگاه آزاد اسلامی مشاهده کرد! که بلافاصله با هجمه رسانه‌های زنجیره‌ای با تیترهایی، چون هاشمی‌زدایی از دانشگاه آزاد روبه‌رو شد! البته این جریان تنها به جنجال‌سازی رسانه‌ای قناعت نمی‌کند و به موازات آن با انتشار نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور برای ورود به ماجرای دانشگاه آزاد برکناری آقازاده را یک بحران جا می‌زند(!) و آن را به اظهارات یاسر هاشمی که در دفاع از میرزاده گفته بود: «سياست‌هاي مديريتي ميرزاده در دانشگاه آزاد اسلامي منطبق بر مشي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني بود و بركناري او سه ماه قبل از مدت حكم قانوني برخلاف سيره مديريتي آيت‌الله هاشمي در جهت ثبات و رشد دانشگاه آزاد اسلامي است» ربط می‌دهد.
اگرچه علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به گوشه‌ای از فسادهای مربوط به دوران ریاست میرزاده و ماجرای دخالت فرزندان وی در مسائل مالی دانشگاه و زدوبندهای صورت گرفته، همچنین اعلام این خبر که مرحوم هاشمی‌رفسنجانی نیز  به دلیل مفاسد اقتصادی تصمیم بر عزل میرزاده داشتند؛ اما به علت برخی مصلحت‌اندیشی‌ها آن را به پس از انتخابات موکول کرده بودند و البته این تهدید که اگر لازم شد نام بعضی از مدعیان امروز که خبر تصمیم مرحوم هاشمی‌ مبنی بر عزل میرزاده را به طور حضوری به او گفتند، فاش خواهد کرد؛ تیغ تیز هجمه آقازاده‌ها را تا حدود زیادی کند کرده است؛ اما به هیچ عنوان نمی‌توان و نباید بر موضوع آقازادگی و آثار آن در سوءاستفاده در سازمان‌ها و نهادها چشم بست و باید چاره‌ای اساسی درباره این آفت نظام اداری و سیاسی کشوری جست پیش از آنکه راه چاره‌ای باقی نماند.

▼ اخبار ویژه                 
سکوت معنادار نشریات زنجیره‌ای!

پرداخت جریمه به میزان روزی 30 میلیون متر مکعب گاز برای مدت 14 ماه به ترکیه که به تاراج دادن اموال ملت از سوی دولت به شمار می‌آید، معلوم نیست چرا با سانسور خبری جریان اصلاح‌طلب که مدعی شعار «دانستن حق مردم است»، مواجه شد! این سانسور در حالی صورت می‌گیرد که در چند سال گذشته عوامل رسانه‌ای زنجیره‌ای مترصد کوچک‌ترین خبری از این دست بودند تا آن را به دولت قبل ارتباط دهند و از آن جنجال بزرگی بسازند؛ اما هنگامی که در این دولت با اتفاق‌های عجیب و غریبش، از نقض‌های مکرر برجام گرفته تا اتفاقات خبری پیرامون فرزندان مظلوم وزرا و دادن گاز مفت به ترکیه و... مواجه می‌شویم، همه این اخبار زیر تیغ سانسور خبری قرار می‌گیرند تا مبادا دولت مورد حمایت جریان سیاسی اصلاحات ضربه ببیند!

44 خبرگزاری بی‌خاصیت داریم

دکتر باقر انصاری، استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی گفت: هیچ کشوری به اندازه ما خبرگزاری ندارد. ما نزدیک به 44 خبرگزاری بی‌خاصیت در ایران داریم که نتیجه این مسئله خبر دزدی و تنوع نداشتن محتوا می‌شود. در صورتی که دیگر کشورهای جهان معمولاً سه تا چهار خبرگزاری بیشتر ندارند و در نتیجه خبرگزاری‌ها بسیار پردرآمد هستند. وی همچنین افزود: یک ضعف دیگر ما این است که در بحث انتقاد یا نصیحت کار نکرده‌ایم؛ اینکه چگونه و با چه سازوکاری باید انتقاد کنیم.
     
▼ اخبار
1ـ وضعیت رفاهی خانوارها تنها در یک دولت بهتر شد
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی از مقایسه عملکرد اقتصادی دولت‌ها درباره شاخصه رفاه خانوارها نوشت: نسبت هزینه خوراکی به کل هزینه خانوار یکی از شاخصه‌های مورد استفاده برای رفاه خانوار است که کاهش آن نشان‌دهنده بهبود سطح رفاهی خانوار است. این نسبت از اواسط دولت ششم روند کاهشی داشته و در سال 86 و 87  به کمترین میزان خود رسیده است. تنها در دولت دهم وضعیت رفاهی خانوار در انتهای دوره بهتر از ابتدای دوره بوده و در دیگر دولت‌ها این روند کاهشی بوده است. بنا بر همین گزارش، بالاترین میزان تورم ایران نیز در سال 75 و پس از آن در سال 91 نمایان شده است. معمولاً سیاست‌های بلندپروازانه دولت‌ها در دور اول به افزایش تورم در دور دوم منجر می‌شود. این موضوع برای دولت‌های پنجم و ششم و همچنین نهم و دهم تکرار شده است.

2ـ ۱۴ معترض عربستانی به اعدام محکوم شدند
دیوان عالی عربستان در ریاض با صدور حکمی 14 نفر از فعالان عربستانی ساکن منطقه شیعه‌نشین قطیف را به دلیل مشارکت در اعتراضات ضد آل‌سعود به اعدام محکوم کرد. به گزارش شبکه خبری المنار، محاکمه این متهمان در دادگاهی جنایی برگزار شد که جرایم مرتبط با تروریسم را بررسی می‌کند. گروه‌های حقوق بشری نیز این موضوع را تأیید می‌کنند که حاکمان ریاض از قانون موسوم به «قانون ضد تروریستی» برای سرکوب  اعتراضات در این کشور استفاده می‌کنند. گفتنی است، صدور این احکام موجی از اعتراضات را در شهر العوامیه منطقه قطیف به همراه داشته که طی ماه‏های اخیر بارها از سوی نیروهای رژیم عربستان سرکوب‌ شده است. گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ماه جاری میلادی از عربستان خواست از این قانون علیه معترضانی که به صورت مسالمت‌آمیز اعتراض می‌کنند، سوء استفاده نکند.

3ـ بررسی جعلی بودن رساله دکتری روحانی در مجلس

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: مدارک متعددی درباره جعلی بودن رساله دکتری آقای روحانی به کمیسیون آموزش واصل شده است. محمدمهدی زاهدی با بیان اینکه قرار است رساله دکتری رئیس‌جمهور در کمیته آموزش عالی این کمیسیون بررسی شود، گفت: در چند روز آینده این موضوع در دستور کار این کمیته قرار می‌گیرد. وی با اشاره به اظهارات برخی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مبنی بر اینکه این کمیسیون صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد، اظهار داشت: زمانی که پرونده تحصیلی یکی از مسئولان دولت گذشته در مجلس بررسی می‌شد، بنده در مقام وزیر علوم در مجلس حضور یافتم و پاسخ‌های لازم را ارائه کردم؛ این پرونده نیز مانند همان پرونده است و مجلس می‌تواند به آن رسیدگی کند.

4ـ طرح «قدس بزرگ» در کنست رژیم صهیونیستی

نمایندگان راستگرای کنست رژیم صهیونیستی، طرح موسوم به «قدس بزرگ» را برای تصویب در پارلمان ارائه کرده‌اند. دولت بنیامین نتانیاهو پیش از آغاز مجدد مذاکرات با طرف فلسطین درصدد تحمیل این طرح است. پیش‌نویس این قانون مبتنی بر حاکمیت رژیم صهیونیستی بر همه شهرک‌های اطراف قدس و بیت لحم است. نتانیاهو به تازگی در حضور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تأکید کرده بود، قدس پایتخت یکپارچه و ابدی اسرائیل است. دولت نتانیاهو در اولین نشست پس از سفر ترامپ، به سرعت 14 میلیون دلار برای توسعه حوزه منطقه قدیم و احداث تونلی تازه در زیر مسجدالاقصی اختصاص داد. وزارت آموزش و پرورش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد، اگر مدارس بیت‌المقدس منابع آموزشی اسرائیل را اجرا کنند، از مشوق‌های مالی برخوردار خواهند شد.

▼ اخبار کوتاه
دکتر علی فتاحی، معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران گفت: در سال گذشته مردم بیش از ۹۱۰ میلیون بار به مراکز درمانی مراجعه داشتند و در پی آن حدود ۱۶ هزار پرونده تخلفات پزشکی برای این تعداد مراجعه تشکیل شده است. وی با اعلام اینکه سه درصد اقدامات درمانی در جهان به شکایت و تشکیل پرونده منجر می‌شود، گفت: خوشبختانه در ۱۰ سال گذشته این آمار در ایران ۶ هزارم درصد بوده است که البته استان به استان، متفاوت و متغیر است.
هادی ابوی، دبیر کل کانون انجمن‌های صنفی کارگران کشور با اشاره به اینکه طرح کارورزی که دولت از آن صحبت می‌کند تکرار همان طرح استاد ـ شاگردی قدیم است، گفت: اگر دولت قصد ایجاد اشتغال در روستاها را دارد، نباید به فکر توزیع تسهیلات باشد؛ چرا که بیشتر وام‌هایی که در روستاها به اسم اشتغال‌زایی پرداخت شده است با انحراف منابع همراه بوده است.
«هوشنگ فلاحتیان» معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: کارشناسان ایرانی در حال مطالعه و بررسی ایجاد مناطق آزاد تولید و تجارت انرژی در مناطق مرزی هستند. وی افزود: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران به کشورهای ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، ترکمنستان، پاکستان، افغانستان و عراق و همچنین جمهوری «نخجوان» برق صادر یا تبادل می‌کند.
سیدمحمد یاراحمدیان، رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران از حذف نمایندگان این تشکل رسمی کارگری از حضور در اجلاس سراسری بین‌المللی کار برخلاف نص صریح قانون خبر داد و گفت: وزیر کار با وجود معرفی نمایندگان مجمع عالی نمایندگان کارگران افراد دیگری را برای حضور در این اجلاس بین‌المللی انتخاب کرده است.
«کمال قلیچدار اوغلو» رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه گفت: ترکیه در حال حاضر با یک قانون اساسی نامشروع اداره می‌شود که برای یکی از احزاب دولت است. همه مؤسسات دولتی برای جلوگیری از کودتا تنظیم شده‌اند. ۱۵۹ خبرنگار در زندان هستند و دولت اجازه مخالفت به هیچ ‌کسی را نمی‌دهد.
«اسماعیل ولدشیخ» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن تصریح کرد: هفت میلیون غیر نظامی در یمن در معرض خطر گرسنگی قرار دارند و بیماری وبا تاکنون پانصد نفر را در این کشور از پای درآورده است. وی درباره اقتصاد یمن نیز گفت: افق‌ها برای بهبود اقتصاد یمن روشن نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات