صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۰۱۶۲۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 13 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): امام، امام انقلاب بود. قدرت‌های مادی هم که نسبت به امام همواره غضبناک بودند و از امام می‌هراسیدند، بیشتر به خاطر این صفت انقلابی‌گری بود. امروز هم دشمنان ملت با خصوصیت انقلابی‌گری او دشمنند.(1395/3/14) *سالروز رحلت امام خمینی(ره)، بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی تسلیت باد*
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز      
سیاست صادق ایران در برجام

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود بار دیگر تأیید کرد فعالیت‌های هسته‌ای ایران طبق محدوده‌های مشخص‌شده در توافق هسته‌ای این کشور با گروه 1+5 بوده است. این دومین گزارش فصلی آژانس پس از روی کار آمدن ترامپ در آمریکا است که توافق هسته‌ای با ایران را «بدترین توافق به دست‌آمده از طریق مذاکره» خوانده است.
در این گزارش تأکید شده است میزان ذخایر اورانیوم کم‌غنای ایران تا تاریخ 27 مه، 8/79 کیلوگرم است که بسیار پایین‌تر از 8/202 کیلوگرم سقف تعیین‌شده در توافق هسته‌ای است. ضمن اینکه میزان غنی‌سازی ایران از محدوده 67/3 درصد مورد توافق در برجام بالاتر نرفته است. این گزارش همچنین حاکی است میزان ذخایر آب سنگین ایران در تاریخ 16 مه برابر با 2/128 تن است که اندکی کمتر از سقف 130 تن معین‌شده در توافق هسته‌ای است. گفتنی است، آژانس در گزارش‌های قبلی خود نیز پایبندی ایران به مفاد توافق برجام را تأیید کرده است. به هر حال، در این زمینه توجه به چند نکته ضروری است:
1ـ آنچه در گزارش‌های آژانس مغفول واقع شده است، میزان پایبندی طرف مقابل به تعهداتش در اجرای برجام است. در واقع، سؤال این است که چرا آژانس صرفاً درباره اقدامات ایران گزارش می‌دهد و از پایبندی طرف مقابل به اجرای تعهداتش در برجام گزارش نمی‌دهد. گویا آژانس فراموش کرده برجام قراردادی است که دو طرف دارد و در آن هر یک از طرفین تعهداتی را پذیرفته‌اند. به تعبیر دقیق‌تر، مسئله این است آژانسی که خود را به تهیه‌ گزارش از پایبندی ایران به اجرای تعهداتش در برجام موظف می‌داند، چرا در مقابل نقض‌های مکرر برجام از سوی آمریکا و لگدهای متعدد آن به برجام سکوت می‌کند؟!
2ـ گزارش آژانس مهر تأییدی بر سیاست صادق ایران در برجام و وفای آن به عهدهایی است که در این قرارداد بسته است؛ اما در این میان توجه به این نکته نیز ضروری است همان‌گونه که شتاب‌زدگی دولت در اجرای برجام اشتباه بود، اکنون نیز انجام تعهدات، بیش از مقداری که مکلف به انجام آن بوده‌ایم؛ مانند میزان ذخایر اورانیوم کم‌غنا و آب‌سنگین نیز اشتباه است و در این زمینه مقامات مسئول کشورمان باید پاسخگو باشند.

▼ گزارش روز
فراموشی زودهنگام

در حاشیه جلسه هیئت دولت خبرنگار روزنامه قدس از قاضی‌زاده هاشمی درباره افتتاح بیمارستان امام رضا(ع) و حساب ملی سلامت سؤالی مطرح می‌کند که با واکنش عجیب وی مواجه می‌شود؛ وزیر بهداشت خطاب به این خبرنگار می‌گوید: «شما مگر مزدورید؟ هر چرتی را که به شما می‌دهند نباید بپرسید، آدم از گرسنگی بمیرد بهتر از این است که برای این روزنامه ‌کار کند.» این اتفاق را بگذارید کنار برخورد عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم با خبرنگار واحد مرکزی خبر یا بحث و جدل وی با یک شهروند معترض به گرانی پارکینگ‌های فرودگاه تهران، بگذارید کنار عصبانیت همین وزیر بهداشت در برخورد با یکی از فرمانداران دولت یازدهم، کنار توهین وزیر صنعت و معدن به معترضان کیفیت خودروهای تولید داخل و مهم‌تر از همه بگذارید کنار الفاظ و القاب زشتی که رئیس دولت یازدهم در طول چهار سال گذشته درباره منتقدان به کار برده است، از بی‌شناسنامه و بی‌سواد تا حواله آنها به جهنم و ترسو خواندن‌شان!
برخوردهایی که همچنان برای افکار عمومی این سؤال را به وجود می‌آورد که چرا رئیس دولت یازدهم و مسئولان این دولت تا این حد عصبانی هستند و با منتقدان و حتی سؤال‌کنندگان از آنها چنین برخوردهایی می‌کنند؛ موضوعی که برخلاف انتظار پس از انتخابات و انتخاب مجدد آقای روحانی نیز همچنان شاهد آن هستیم و گویا قرار نیست تغییری در آن داده شود؛ با توجه به اینکه در دوران کارزارهای انتخابات جناب روحانی بارها و بارها برای جلب رأی و نظر مردم بر این موضوع تأکید کرد که باید صدای منتقدان را شنید، باید دولت در برابر مردم و رسانه‌ها پاسخگو باشد، باید همه اجازه نقد مسئولان و دولت را داشته باشند و دولت من با روی باز از منتقدان استقبال می‌کند! آیا آقای روحانی و مسئولان دولت یازدهم به همین زودی حرف‌های زیبای دوران انتخابات را فراموش کردند؟

▼ خبر ویژه          
آژانس اطلاعات هسته‌ای ایران را اعلام کرد!

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی اخیر خود درباره نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، دارایی‌های هسته‌ای ایران و اجازه‌های فراقانونی را که به آن داده شده است، اعلام کرد. گفتنی است، دوربین‌های جاسوسی آژانس اجازه دارند به صورت بر خط همه اطلاعات هسته‌ای کشورمان را به کشورهای متخاصم غربی انتقال دهند؛ این در حالی است که آنها به تعهدات‌شان در قبال برجام عمل نکرده‌اند. برخی از تعهدات و اطلاعات هسته‌ای ایران که تاکنون فاش نشده و آژانس به تازگی آنها را منتشر کرده، به شرح زیر است:
1ـ کارخانه تولید آب سنگین ایران تعطیل شده و ذخایر آب سنگین ایران 2/128 تن است.
2ـ کل ذخیره اورانیوم غنی شده ایران از 300 کیلوگرم هگزا فلوراید اورانیوم غنی شده تا حد 67/3 درصد 235ـu است.
3ـ مقدار اورانیوم غنی شده ایران تا سطح 67/3 درصد 8/79 کیلوگرم است.
4ـ در کارخانه غنی‌سازی سوخت در نطنز، بیش از 5060 سانتریفیوژ IR-1 نبوده است.
5ـ ایران کار احداث رآکتور آب سنگین اراک (راکتور IR-40) را بر اساس طراحی اولیه آن دنبال نکرده است.
6ـ ایران همچنان به آژانس اجازه استفاده از مانیتورهای غنی‌سازی روی خط (on-line) و مهروموم‌های الکترونیک را داده است.
7ـ ایران بنا بر درخواست آژانس روادید بلندمدت برای بازرسان صادر کرده است.
8ـ ایران به اجرای موقت پروتکل الحاقی ادامه می‌دهد و آژانس مطابق آن دسترسی‌های تکمیلی به پایگاه و دیگر اماکن در ایران را دارد.
     
▼ اخبار
1ـ رویترز: ایران آب سنگین اراک را با دغدغه انتخاباتی تعطیل کرد
خبرگزاری رویترز به نقل از برخی دیپلمات‌ها مدعی شده است تعطیلی کارخانه آب سنگین اراک ممکن است به منظور جلوگیری از افزایش برخی تنش‌ها در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در تاریخ 19 مه (29 اردیبهشت‌ ماه) صورت گرفته باشد. رویترز نوشته است: «ایران در حال حاضر آب سنگین تولید نمی‌کند؛ زیرا کارخانه تولید آب سنگین این کشور برای برخی تعمیرات تعطیل شده است. دیپلمات‌ها می‌گویند این اقدام ممکن است با این هدف صورت گرفته باشد که تهران نمی‌خواسته تنش‌ها را در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری‌اش افزایش دهد.» گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرده است میزان ذخایر آب سنگین ایران تا تاریخ 16 مه 2017 (26 اردیبهشت‌ ماه) به 2/128 متر یک تن، یعنی اندکی کمتر از سقف 130 متریک تن مجاز در توافق هسته‌ای رسیده است. این گزارش همچنین تصریح می‌کند. در سراسر مدت گزارش‌دهی، ایران هیچ‌گاه بیش از 130 متریک تن آب سنگین نداشته است.

2ـ ردّ پیش‌بینی آخوندی از سوی مشاورش!
در حالی وزیر راه و شهرسازی بر رشد بدون افزایش قیمت بخش مسکن تأکید کرده بود که عبده‌تبریزی، مشاور وی گفت: قیمت مسکن امسال تغییر می‌کند. عباس آخوندی چند روز پیش در حاشیه امضای تفاهم‌نامه وزارت راه و شهرسازی با سازمان اوقاف و امور خیریه درباره وضع مسکن کشور گفته بود: تمام شاخص‌های پیش‌نگر نشان می‌دهد در آستانه رشد در مسکن قرار داریم. این در حالی است که عبده‌تبریزی، مشاور وزیر راه نظر کاملاً متفاوتی درباره بازار مسکن نسبت به مقام مافوق خود دارد. وی در این‌باره گفته است: در داخل بازار مسکن یک‌سری سرمایه‌گذاری انجام شده که به واحدهای گران‌قیمت و واحدهای تجاری خالی منجر شده است. وی با تأکید بر اینکه در این وضعیت مازاد این سرمایه‌گذاری‌ها باید در طول زمان در بازار جذب شود،‌ افزود: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری جذب و منابع سازنده‌ها آزاد نشده، ساخت‌وساز جدید هم صورت نمی‌گیرد.

3ـ ادامه رویکرد سختگیرانه در قبال ایران
سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا فرد جدیدی به نام «مایکل دی‌آندریا» معروف به شاهزاده تاریکی را مسئول بخش عملیات‌های این سازمان درباره ایران کرده است. روزنامه «نیویورک‌تایمز» این انتصاب را اولین نشانه مهم از تلاش «ترامپ» برای ادامه رویکرد سختگیرانه در قبال ایران، مطابق با وعده‌هایش در دوران تبلیغات انتخاباتی تعبیر کرده است. روزنامه «وال‌استريت‌ژورنال» نیز از قول مقامات آمريکايي اين تصميم را نشان‌دهنده اقدام ترامپ براي قرار دادن ايران در اولويت‌هاي اصلي جاسوسان آمريکايي تعبير کرده است. «مرکز مأموريت ايران» قرار است به منظور تجميع توانمندي‌هاي سيا و انجام همکاري‌هاي جمعي، از جمله عمليات‌هاي مخفيانه درباره ايران، تحليلگران و کارکنان مربوط به عمليات و متخصصان را از سراسر بخش‌هاي سيا گرد هم آورد. اين مرکز از نظر ساختار شبيه «مرکز مأموريت کره» است که سيا ماه گذشته آن را براي رصد تلاش‌هاي کره شمالي به منظور ساخت موشک‌هاي دوربرد هسته‌اي تشکيل داد.

4ـ اقدام عجیب ترکیه
در حالی که رجب طیب اردوغان در سال‌های گذشته تلاش‌های بسیاری برای ترویج تروریسم در کشورهای مسلمان داشته است، به تازگی اعلام کرده است قصد دارد دیوارهای حائلی را در مرزهایش با عراق و ایران ایجاد کند تا از ورود تروریست‌ها ممانعت به عمل آورد. رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفته است: «ما ایجاد دیواری به طول 650 کیلومتر در مرز با سوریه را تکمیل کرده‌ایم و همین کار را در طول مرزهای‌مان با عراق و مناطقی در مرز با ایران انجام خواهیم داد.» اردوغان افزود: «کسی که انتظار دارد ما در قبال تأسیس «دولت تروریسم» در مرزهای‌مان سکوت کنیم، ما را نادیده می‌گیرد.»

▼ اخبار کوتاه
احمد منتظری، فرزند حسینعلی منتظری که چندی پیش با وساطت برخی از مراجع از زندانی شدن به جرم اقدام علیه امنیت ملی در حمایت از منافقین رهایی پیدا کرده، در نامه‌ای به روحانی از وی خواسته است از پورمحمدی به دلیل اقدامات وی علیه منافقین که دست‌شان به خون مردم ایران آلوده است در کابینه آینده استفاده نکند. وی به راحتی پای بر روی خون شهدای ایرانی ترور به دست منافقین گذاشته و درخواست می‌کند یکی از مجازات‌کنندگان آنها از حضور در دولت دوازدهم منع شود!
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک با مدیران رسا‌نه‌ها با اشاره به شعار رهبر معظم انقلاب مبنی بر «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» اظهار داشت: تنها راه رسیدن به این هدف و تحقق رشد 8 درصدی افزایش حجم سرمایه‌گذاری است. لاریجانی در ادامه با اشاره به اینکه به اصلاحات اقتصادی نیاز داریم، بیان داشت: در بودجه سال 96 حدود 40 تا 50 هزار میلیارد کسری بودجه داشتیم که با اوراق مشارکت بر آن سرپوش گذاشته شد.
روزنامه «ایزوستیا» چاپ مسکو در مقاله‌ای به نقل از منابع آگاه خبری خود در دولت روسیه نوشت: «مسکو ایده اتحاد کشورهای عربی با عنوان «ناتوی عربی» علیه ایران را آینده‌دار نمی‌داند.» این روزنامه همچنین در ادامه مقاله خود هشدار داد: «هر گونه اقدام نظامی علیه کشور ایران به افزایش تشنج در خاک بسیاری از کشورهایی که باید در بلوک «ناتوی عربی» متحد شوند، منجر خواهد شد و تمامی منطقه را به جنگ و آشوب خواهد ‌کشید.»
نهاد رياست‌جمهوري درباره ماجراي ساختمان محافظان محمود احمدي‌نژاد اطلاعیه‌ای صادر کرد و نوشت: اين ساختمان جزء املاك دولت بوده و بازپس‌گيري آن با حضور مقامات قضايي و در راستاي استيفاي حقوق ملت انجام شده است. در ادامه این اطلاعیه آمده است: اگر احمدي‌نژاد دوست دارد براي تيم حفاظتش ساختماني جدا داشته باشد، بايد از بودجه خود اقدام به اين كار كند، نه اموال دولت.
به پیشنهاد کمیسیون لوایح دولت که طی روزهای اخیر به استناد ماده ۱۱۵ قانون محاسبات عمومی کشور، مورد تأیید رئیس‌جمهور قرار گرفته، مقرر شده است بیش از ۶۰ واحد آپارتمان متعلق به دولت در جزیره کیش، به فروش برسد و درآمد آن برای خرید ملک‌های مورد نیاز برخی دانشگاه‌های کشور هزینه شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات