صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۰۱۷۸۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 20 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) این‌گونه جنایات (حادثه تروریستی 12 رمضان) ... بسی کوچک‌تر از آن است که در عزم ملت ایران خللی ایجاد کند. نتیجه قطعی اینها چیزی جز افزایش نفرت از دولت‌های آمریکا و عوامل آنان در منطقه همچون سعودی نیست.(96/3/19) *** میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) مبارک باد***
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
محاسبات صحیح

پس از حادثه تروریستی اخیر در تهران مسائلی مطرح شد که در نوشتار حاضر تلاش می‌شود به طور خلاصه به آنها اشاره شود:
1ـ این حادثه نخستین عملیات تروریستی تکفیری‌ها در ایران، به ویژه تهران نبود؛ بلکه آنها پیش از این نیز بارها قصد انجام عملیات تروریستی را داشته‌اند که نیروهای اطلاعاتی ـ امنیتی کشورمان، عملیات‌های آنها را پیش از وقوع کشف و خنثی کرده‌اند. برای نمونه، فقط در سال 95 بیش از 50 تیم تروریستی مشابه در تهران دستگیر شده است. بنابراین، حادثه اخیر با وجود جانکاه بودن، به هیچ‌وجه ذره‌ای از اهمیت مجاهدت‌های سربازان تأمین امنیت کشور را کم نمی‌کند.
2ـ حادثه اخیر، سیاست عقلانی و مبتنی بر محاسبات صحیح جمهوری اسلامی در دفاع از حریم اهل‌بیت(ع) در عراق و سوریه را نشان داد؛ زیرا اگر مدافعان جان بر کف کشورمان در عراق و سوریه حاضر نمی‌شدند، اکنون صحنه امنیت و وضعیت عمومی کشور به شکل دیگری رقم می‌خورد.
3ـ پس از این حادثه صف خدشه‌ناپذیر ملت و مسئولان در مقابل تروریسم و وحدت آنها به نمایش گذاشته شد و از این نظر، بر تمامی نقشه‌های دشمنان ملت ایران که به ایجاد شکاف میان مردم و مسئولان برای اجرای نقشه‌های شوم خود امیدوار بودند، خط بطلان کشید.
4ـ همان‌گونه که منافقین منفور ملت بوده و هستند و توطئه‌ها و ترورهای آنها نتوانست در صراط مستقیم ملت ایران خللی وارد کند، تروریست‌های کنونی نیز که از اذناب منافقین دهه 60 و مورد حمایت آنها هستند نیز منفور ملت بوده و در حدی نیستند که ترقه‌بازی‌شان در اراده ملت ایران تأثیری داشته باشد.
5ـ کشاندن عملیات تروریستی از مرزهای ایران به داخل کشور و به ویژه تهران، راهبرد سعودی‌ها برای ناامن‌سازی کشورمان و هدف قراردادن ظرفیت‌های راهبردی ایران در منطقه و به نوعی جبران شکست‌های خود از کشورمان در منطقه است. از این رو، عاملان حادثه تروریستی تهران را می‌‌توان تروریست‌های اجاره‌ای دانست. افزون بر این، حامیان تروریسم باید بدانند با این قبیل کارها نمی‌توانند جمهوری اسلامی را از راه سراسر عزت و اقتدار خود مأیوس و پشیمان کنند و این اقدامات به هیچ‌وجه جبرانی برای شکست‌های حامیان تروریسم در منطقه نیست.

▼ گزارش روز
وزیر شگفت‌انگیز!

حتی چندین و چند دهه پیش که رسانه‌های جمعی آرام‌آرام در حال گسترش در جهان بودند و ثبت و پیگیری اظهارات مدیران و سیاسیون در ابتدای راه خود و بسیار ضعیف بود، مسئولان نمی‌توانستند این همه تعجب‌برانگیز مواضع قبلی خود را زیر سؤال ببرند و منکر شوند که بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دولت یازدهم موضع مسئولان دولت یازدهم را انکار کرده و به دیگران نسبت می‌دهد! شگفت‌انگیز است که با وجود آنکه در اوج تبلیغات انتخاباتی و اعلام کارشناسان مبنی بر اینکه پروژه ستاره خلیج فارس هنوز آماده بهره‌برداری نیست و بهتر است دولت از افتتاح آن خودداری کند، رئیس دولت یازدهم به همراه وزیر نفت دولت تدبیر و امید راهی بندرعباس می‌شوند و در مراسمی که رسانه‌های حامی دولت از آن به جشن خودکفایی بنزین یاد می‌کنند، این پروژه را افتتاح می‌کنند، با وجود آنکه حسن روحانی بارها در دوران تبلیغات انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری خودکفایی کشور در تولید بنزین را بر روی آنتن زنده تلویزیون و در میتینگ‌های تبلیغاتی خود دستاورد دولت یازدهم می‌داند، که تنها یک نمونه از آن را می‌توان اظهارات حسن روحانی در نشست با فعالان و نخبگان سیاسی، فرهنگی و اقتصادی استان سمنان دانست که می‌گوید: «برای نخستین بار ما در چند هفته‌ آینده درزمینه بنزین خودکفا خواهیم شد و به‌عنوان صادرکننده بنزین مطرح می‌شویم.»، با وجود آنکه روزنامه دولتی ایران «رؤیای 36 ساله خودکفایی بنزین به وقوع پیوست» را در 11 اردبیهشت ماه تیتر یک خود می‌کند و تمامی این اظهارات و مواضع به وسیله صدها رسانه ثبت و ضبط شده است و متن و تصاویر این اظهارات موجود است، آقای وزیر در حاشیه نشست هیئت دولت در واکنش به پرسشی از سوی یکی از خبرنگاران مبنی بر کاهش تولید بنزین پالایشگاه خلیج فارس پس از افتتاح، به کنایه می‌گوید: «روزنامه کیهان گفت در بنزین خودکفا شدیم که خودش هم باید جواب بدهد. بروید و از آقای شریعتمداری بپرسید که چرا ادعای خلاف کرده است.»(!)
حال این پرسش مطرح می‌شود که بیژن نامدار زنگنه این حجم از اعتماد به نفس در خلاف‌گویی و انکار را چگونه و از کجا به دست می‌آورد که می‌تواند به راحتی اظهارات و وعده‌های خود را با فاصله کمتر از یک ماه حاشا کند!

▼ خبر ویژه
مقام آمریکایی: از کشتار مردم ایران حمایت کنیم!

پایگاه امریکن کانسروتیو با انتشار گزارشی با عنوان «واکنشی نفرت‌انگیز و جنگ‌طلبانه به حملات تهران» اظهارات یک نماینده مجلس آمریکا در این زمینه را منعکس کرده است. «دینا تایرون روراباکر»، نماینده جنگ‌طلب کنگره آمریکا، با اشاره به حملات تروریستی تهران، عنوان کرده بود: «دولت ایران معتقد است نیروهای سنی تهران را مورد هدف قرار داده‌اند؛ برای ما خوب نیست از سنی‌هایی که به حزب‌الله و شیعیانی که برای ما تهدید هستند حمله می‌کنند، حمایت کنیم. شاید راهبرد ترامپ نیز همین باشد؛ دو گروه تروریستی(!) در حال جنگ با یکدیگر هستند و ما از یک طرف این جنگ حمایت می‌کنیم.» امریکن کانسروتیو با اشاره به این اظهارات می‌نویسد: «نظرات دینا روراباکر، درباره حملات تروریستی تهران نفرت‌انگیز است. هر چند این نظرات افتضاح یکی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا است؛ اما نمونه‌ای برای تفکرات مشابهی است که موجب واکنش توهین‌آمیز کاخ سفید به حملات تهران شد؛ یعنی از نقطه‌نظر یک نماینده مجلس آمریکا، کشتار مردم بی‌گناه ایران به بهانه سیاست‌های حکومت ایران، کار خوبی است؟ این دیدگاهی وحشتناک و خطرناک است؛ چرا که می‌تواند به عنوان شاهدی بر اینکه حملات تروریستی تهران با تأیید یا حمایت آمریکا صورت گرفته، استفاده شود.»
 
▼ اخبار
1ـ هشدار درباره سیاست‌های پولی دولت تدبیر و امید

حسن سبحانی، اقتصاددان در کانال تلگرام خود نوشت: «نقدینگی در سال‌های اخیر، از طریق خلق پول بانکی و نرخ‌های بهره بالا و جاذب، به مثابه آبی حجیم، پشت سد تحقیقاً شکننده، تجمیع شده و آثار مخرب آن اقتصاد ایران را دربرگرفته است. سدّی که حجم آب آن (نقدینگی) باید از طریق ارزش‌افزوده‌های ناشی از تولید افزایش می‌یافت، از ناحیه پرداخت بهره به صاحبان سپرده‌های بانکی، افزون‌تر و در نتیجه خطرناک‌تر شده است... مقوله‌ای که توزیع درآمد را به نفع دارندگان پول و غیر مولدان و به زیان تهیدستان و بیکاران تعمیق می‌کند. چنانچه دولت به این واقعیت تلخ توجه نکند و همچنان بر سیاست‌های پولی و سازوکارهای رایج بانکی و اقتصادی خویش اصرار کند، بی‌شک با شکست سد و سرازیر شدن نقدینگی (قدرت خرید) غنی شده از ربا، مانده حیثیت اقتصادی ملتی را در امواج سهمگین نقدینگی خودساخته مبتنی بر فعالیت‌های غیر مولد به تاراج خواهد داد.»

2ـ سناتور آمریکایی: برای تغییر رفتار ایران، عربستان را هم تحریم کنید
«راند پال» سناتور جمهوریخواه آمریکایی در یادداشتی در پایگاه «نشنال‌اینترست» تأکید کرد، تحریم‌های یکجانبه آمریکا تأثیری بر برنامه موشکی ایران نخواهد داشت. وی با اشاره به طرح قانونگذاران مجلس سنا برای وضع تحریم علیه ایران به بهانه برنامه موشکی و «تروریسم» درباره آثار منفی تصویب آن بر اجرای توافق هسته‌ای هشدار داد. راند پال اظهار داشت با بررسی بیشتر متن طرح تحریمی تهیه شده علیه ایران، متوجه شده است که هر یک از حوزه‌های در نظر گرفته شده در این طرح برای عربستان هم قابل اعمال هستند؛ چرا که عربستان سعودی هم موشک‌های بالستیک دارد و این سؤال مطرح می‌شود که موشک‌های دانگ‌فنگ -3 و دانگ‌فنگ 21 آنها به کدام سمت نشانه رفته‌اند؟ وی همچنین اضافه کرده است: ایرانی‌ها در وهله اول نگران عربستان سعودی و سایر شیخ‌نشین‌های خلیج (فارس) هستند که صدها موشک دارند. آنها همچنین برنامه تسلیحات هسته‌ای اسرائیل را تهدید می‌انگارند.

3ـ نیروهای ارتش سوریه به مرز عراق رسیدند
نیروهای ارتش سوریه و هم‌پیمانان آن در ادامه پیشروی‌ها به سمت مواضع داعش، موفق شدند به نزدیکی مرز سوریه با عراق، در شمال شرق گذرگاه «التنف» برسند که در جاده بغداد ـ دمشق در مرزهای مشترک با عراق و در فاصله نه چندان دور از مرزهای اردن واقع است. این موفقیت از سویی موجب قطع مسیر تدارکاتی نیروهای داعش مستقر در عراق با سوریه شده و از سوی دیگر تیر خلاصی بر طرح اخیر دولت آمریکا برای انسداد مسیر زمینی دسترسی دو کشور عراق و سوریه با یکدیگر به شمار می‌رود. تحلیلگران می‌گویند هدف واشنگتن از انسداد مرزهای این دو کشور ایجاد منطقه امن برای رژیم صهیونیستی در جنوب سوریه است. گفتنی است، به همین دلیل ائتلاف تحت هدایت آمریکا در روزهای گذشته با بمباران مواضع ارتش سوریه سعی داشته است از نزدیک شدن نیروهای ارتش به نزدیکی التنف جلوگیری کند.

4ـ همه نیروهای مسلح هوشیارانه از مرزهای کشور حراست می‌کنند
امیرسرتیپ شاهین تقی‎خانی، سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مردم اطمینان داد که نیروهای مسلح هوشیارانه از مرزهای کشور حراست می‎کنند و جای هیچ نگرانی نیست. وی در پاسخ به پرسشی درباره نقش ارتش در کنترل حملات تروریستی روز چهارشنبه تهران گفت: نیروهای یگان رهایی گروگان تیپ ۶۵ نوهد ارتش در آن روز در حالت آماده‌باش صد درصد بودند؛ اما با حضور نیروهای اطلاعاتی و امنیتی، دیگر به حضور این نیروها نیاز نبود. معاون فرهنگی ارتش تأکید کرد: سطح این اتفاق آنقدر کوچک بود که نباید دغدغه‌ای برای مردم در کشور ایجاد کند.

▼ اخبار کوتاه
ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم‌های «یتیم‌خانه ایران» و «قلاده‌های طلا» در یادداشتی نوشت: «ترامپ در مبارزات انتخاباتی آمریکا گفت که هیلاری کلینتون مادر داعش است و شاهزادگان سعودی پدر داعش. حال همان پدران بدوی با ترامپ رقص شمشیر می‌کنند و حرامزاده‌های متولد شده از آن زنای غربی ـ عربی را برای به شهادت رساندن مردم ایران به تهران می‌فرستند؛ گویا همه قدرت‌شان همین به شهادت رساندن چند نفر از مردم عادی کوچه و بازار بود و نمی‌فهمند که امروز همه ملت ایران خانواده این شهیدان هستند و خون این شهیدان سبب انسجام و جوشش غیرت ملی علیه وهابیون، بهاییان و همه غرب‌پرستان خواهد شد.»
اسفندیار رحیم‌مشایی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «بیست‌ویکم خردادماه، سالروز سفر جاودانی هنرمند متعهد به ارزش‌های الهی و انسانی، فقید سعید مرحوم حبیب محبیان (خواننده) است... .» با توجه حادثه تروریستی 17 خرداد برخی از کاربران فضای مجازی به اسفندیار رحیم‌مشایی خرده گرفته‌اند که چرا وی تسلیت به خانواده جان‌باختگان این حادثه تروریستی را در اولویت قرار نداده و از کنار آن به راحتی گذشته است.
شبکه خبری سی‌ان‌ان روز جمعه اعلام کرد: همکاری خود را با «رضا اصلان»، مجری ایرانی ـ آمریکایی خود قطع کرده است. «اصلان» پس از حملات تروریستی چندی پیش پل «لندن بریج»، در پایتخت انگلیس به تندی از دونالد ترامپ، رئیس‌‌جمهوری آمریکا انتقاد کرده بود. وی در حساب کاربری‌اش در توئیتر، ترامپ را «مایه شرم بشریت» خوانده بود و با استفاده از کلمه‌ای توهین‌آمیز به او حمله کرده بود.
مهدی خلج، رئیس سازمان دامپزشکی گفت: بر اساس اعلام وزارت بهداشت درباره مشاهده مواردی از بیماری تب کریمه کنگو در کشور، مبارزه با عوامل بیماری‌زا در بخش دام در روستا‌ها و شهرستان‌های استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، کرمانشاه، اصفهان و مازندران تشدید شده است. وی همچنین افزود: در این راستا تاکنون حدود چهار میلیارد تومان سم برای مقابله با کنه ناقل این بیماری هزینه شده است.
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان طی یک پیام تلگرافی تسلیت عمیق خود را به قربانیان و خانواده‌هایی که عزیزان‌شان را در حمله تروریستی روز چهارشنبه در تهران از دست دادند، ارسال کرد. پاپ در پیام خود از این حملات وحشیانه و خشونت‌آمیز ابراز تأسف کرد و به مردم ایران اطمینان داد که برای صلح دعا می‌کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات