تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۰۱۸۴۲
محقق انگلیسی در گفت‌وگو با بصیرت:

سفر ترامپ به خاورمیانه، نیروهای ضد دموکراتیک و حامی صهیونیسم را رها ساخته است

در حال حاضر شرارت در جهان، لجام‌گسیخته است و اروپا یا باید به‌سرعت اقدام بهتری را انجام دهد، وگرنه بسیار دیر خواهد بود. روسیه، چین ،ایران و اگر اروپا رو چشم نکنیم (بزنم به تخته)، تنها امید ما برای توقف این حرکت جنون‌آمیز هستند که به‌وسیله سفر یک دلقک دیوانه (ترامپ) به خاورمیانه شروع شده است
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل
محقق و نویسنده انگلیسی معتقد است که سفر ترامپ به خاورمیانه چراغ سبزی برای افزایش فعالیت‌های تروریستی در منطقه بوده و نیروهای ضد دموکراتیک و حامی صهیونیسم را رها ساخته است. از سویی ایالات‌متحده آمریکا، بریتانیا، رژیم اسرائیل و عربستان سعودی در حال حمایت از تروریست‌هایی هستند که به هر جایی، از لندن گرفته تا تهران، آسیب می‌زنند.
پروفسور رودنی شکسپیر، مفسر سیاسی مشهور و استاد اقتصاد دانشگاه تریساکتی جاکارتا در اندونزی است. او همچنین یکی از بنیان‌گذاران جنبش عدالت سبز به شمار می‌رود. شکسپیر مقالات متعددی را در خصوص مسائل خاورمیانه، با تمرکز بر مسائل ایران، بحرین و سوریه نوشته است. آخرین کتاب او «پارادایم مدرن جهانی» است که در سال 2007 از سوی انتشارات دانشگاه تریساکتی منتشر شد.
وضعیت نا به سامان حقوق بشر و حقوق زنان در عربستان سعودی، سکوت سازمان‌های بین‌المللی و قدرت‌های غربی در برابر نقض حقوق بشر در داخل و خارج از مرزهای این کشور، سیاست‌های حمایت گرایانه کاخ سفید و امضای توافق تسلیحاتی در سفر اخیر ترامپ به عربستان و افزایش تنش‌ها در منطقه میان قطر و عربستان سعودی از محورهای گفت‌وگو با این استاد دانشگاه است.

متن کامل گفت‌وگو بدین شرح است:
بصیرت: همان‌طور که بسیاری از کارشناسان می‌گویند وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی مناسب نیست و هنوز عضوی از شورای حقوق بشر سازمان ملل باقی مانده است. این موارد تنها گوشه‌ای از نقض گسترده حقوق بشر در کشوری است که زن‌ها با تبعیض قانونی و عملی روبه‌رو هستند و اقلیت شیعه به خدمات دولتی و فرصت‌های شغلی دسترسی اندکی دارد. شما این وضعیت را چگونه می‌بینید؟ چرا سازمان ملل، ایالات‌متحده و دیگر قدرت‌ها، عربستان را در این مسیر حمایت می‌کنند؟
سیاست خارجی ایالات‌متحده آمریکا و بریتانیا به‌ وسیله دو نیرو کنترل شده است: الف) منافع مالی گروهی کوچک که از فروش سلاح سود می برند و ب) صهیونیست‌ها که قصد دارند تا همه جنبش‌های دموکراتیک حقیقی را در خاورمیانه سرکوب کنند. به همین دلیل است که هیچ مخالف تأثیرگذاری در برابر گسترش اسرائیل در سرزمین‌های دیگر وجود ندارد.
یک محور شرارت متشکل از ایالات‌متحده آمریکا، عربستان و اسرائیل با حمایت بریتانیا وجود دارد. سیاست این محور ضد دموکراتیک است و قصد در هم شکستن همه دولت‌های مستقل خاورمیانه دارد؛ دولت‌هایی که ظرفیت ایستادگی در برابر اسرائیل را دارا هستند.
در این زمینه هیچ محدودیتی برای ریاکاری و دروغ‌های ایالات‌متحده، بریتانیا، اسرائیل و عربستان سعودی وجود ندارد و زمانی این موضوع بدتر می‌شود که سفر ترامپ به خاورمیانه نیروهای ضد دموکراتیک و حامی صهیونیسم را رها ساخته است.

بصیرت: موضوع دیگر که مطرح می‌شود حمایت‌های ایالات‌متحده است. تحلیل گران معتقدند که آمریکا هیچ‌وقت معیارهای حقوق بشری را در سیاست خارجی اش موردتوجه قرار نداده است. علاوه بر اینکه فروش بمب‌های هوشمند از سوی واشنگتن به عربستان سعودی تعقیب یک موضع غیراخلاقی در سیاست است. درست همان‌طور که اخیراً در ریاض شاهد آن بودیم؛ جایی که دونالد ترامپ و رهبران عربی یک توافق عظیم تسلیحاتی را امضا کردند. شما چه فکر می‌کنید؟
پاسخ بالا مباحث مربوط به فروش سلاح و نیروهای ضد دموکراتیک را تشریح می‌کند؛ اما مفهوم کلان سفر ترامپ به خاورمیانه را منعکس نمی‌کند. مفهوم این سفر، چراغ سبزی است که برای گسترش جهانی تروریسم داعشی-سعودی که از سوی ایالات‌متحده آمریکا، اسرائیل و بریتانیا حمایت می‌شود، نشان داده شده است.
این تروریسم در حال آسیب زدن به هر جایی است؛ از لندن تا استرالیا و امروز حملاتی در مجلس تهران و مرکز عزت و شرافت (مرقد امام خمینی) انجام گرفته است.
ضروری است تا تحول فوری در سیاست خارجی ایالات‌متحده و بریتانیا صورت بگیرد و رژیم وحشی و ظالم وهابی سعودی سرنگون شود. تا زمانی که این رژیم به بقای خود ادامه می‌دهد، هر نقطه‌ای از جهان مورد حمله قرار خواهد گرفت.
توجه کنید که مسئله دشوار ماجرا، این است که وهابیت فرد را به‌گونه‌ای جهت‌دهی می‌کند که او باور می‌کند اگر یک زن، یک کودک، یک مسیحی یا مسلمان دیگری را بکشد، در بهشت خدا از او استقبال خواهد کرد.

بصیرت: در حال حاضر، جنگ لفظی کهنه میان عربستان سعودی و همسایه نفتی و غنی گازی-اش یعنی قطر، به شکل یک جنگ دیپلماتیک، سر باز کرده است. این موضوع سبب تهدید نفوذ ایالات‌متحده در خاورمیانه و موج جدیدی از بی‌ثباتی در منطقه شده است. به نظر شما دلایل و پیامدهای این تنش چیست؟
قطر مکانی مقدس نیست و علامت سؤال بزرگی در مقابل برخی از تصمیمات سیاست خارجی‌اش وجود دارد؛ اما محاصره قطر (به‌وسیله عربستان سعودی) نتیجه چراغ سبزی است که سفر ترامپ به خاورمیانه به رژیم سعودی داده است. قطر سیاست خارجی مستقلی را دنبال کرده است (برای مثال، همکاری این کشور با ایران) و در مقابل عربستان سعودی در جهت افزایش حملات تروریستی از جمله  افزایش سربریدن‌ها، گلو بریدن‌ها و جلیقه‌های انتحاری وهابیت، سیاست خود را بیش از پیش در این راستا متمرکز کرده است. (که به احتمال زیاد اشغال نظامی قطر نیز وجود دارد. اما از سوی ایالات‌متحده و بریتانیا هیچ کاری را برای توقف عربستان انجام نمی‌پذیرد).
در حال حاضر شرارت در جهان، لجام‌گسیخته است و اروپا یا باید به‌سرعت اقدام بهتری را انجام دهد، وگرنه بسیار دیر خواهد بود. روسیه، چین ،ایران و اگر اروپا رو چشم نکنیم (بزنم به تخته)، تنها امید ما برای توقف  این حرکت جنون‌آمیز هستند که به‌وسیله سفر یک دلقک دیوانه (ترامپ) به خاورمیانه شروع شده است./

مصاحبه از: امیرمحمد اسماعیلی
منبع: بخش انگلیسی بصیرت
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات