بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۰۱۸۶۰
نتایج انتخابات انگلیس و دومین شوک سیاسی به محافظه کاران

برگزیت همچنان قربانی می گیرد!

ترزا می شکست سنگینی را در انتخابات پارلمانی انگلیس پذیرفته است. بدون شک آثار و تبعات این شکست هم در بعد سیاست داخلی و هم در بعد سیاست خارجی گریبانگیر نخست وزیر انگلیس خواهد شد. آیا وی خواهد توانست از دومین شوک سیاسی به اردوگاه محافظه کاران جان سالم به در ببرد، یا اینکه او نیز مانند دیوید کامرون به یکی از قربانیان پدیده برگزیت تبدیل خواهد شد؟
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/حسین یاری
بدون شک ترزا می، نخست وزیر انگلیس، اصلی ترین بازنده انتخابات اخیر در کشورش است. تحلیلگران مسائل اروپا متفق القول هستند که نخست وزیر انگلیس و همراهانش در دستیابی به اصلی ترین هدف خود، یعنی تقویت مواضع دولت لندن در قبال مذاکرات برگزیت ناکام مانده اند. هم اکنون حزب حافظه کار انگلیس ناچار به ائتلاف با حزب فوق محافظه کار دموکراتیک ایرلند شمالی شده است؛ ائتلافی ناخواسته که صرفا برای تشکیل دولت صورت می گیرد. بدیهی است که این دولت ائتلافی، در قبال بحران های داخلی و بین المللی به شدت آسیب پذیر خواهد بود.
شکست ترزا می در قمار سیاسی اخیر، سبب بدبینی بسیاری از محافظه کاران نسبت به وی و عملکردش شده است. هم اکنون تمایل برخی از اعضای ارشد حزب محافظه کار نسبت به برکناری ترزا می از قدرت و جایگزینی بوریس جانسون، وزیر امور خارجه دولت، به جای وی افزایش یافته است.
این اتفاق دومین شوک سیاسی به حزب محافظه کار انگلیس در طی یکسال اخیر محسوب می شود. سال گذشته، پس از برگزاری همه پرسی برگزیت، 52 درصد از شهروندان انگلیسی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای دادند. این نخستین شوک بر پیکره محافظه کاران انگلیس محسوب می شد. ابتدایی ترین نتیجه و اثر این موضوع، استعفای ناخواسته دیوید کامرون نخست وزیر سابق انگلیس از قدرت بود. اگرچه کامرون خود قصد نداشت از قدرت کناره گیری کند، اما فشارهای وارده از سوی حزب کارگر و حتی برخی اعضای حزب محافظه کار، سبب شد تا وی در نهایت خانه شماره ده خیابان داونینگ استریت را ترک کرده و آن را به ترزا می واگذار کند. ترزا می از زمانی که بر سر کار آمد، با بحران ناشی از برگزاری مذاکرات خروج کشورش از اتحادیه اروپا مواجه بود. نخست وزیر انگلیس در راستای افزایش قدرت مانور خود در مذاکرات برگزیت، تصمیم به برگزاری انتخابات زودهنگام گرفت. این انتخابات، سه سال پیش از موعد مقرر برگزار شد، اما نتیجه آن به هیچ عنوان با آنچه ترزا می و همراهانش تصور کرده بودند همخوانی نداشت! نه تنها حزب محافظه کار در انتخابات سراسری اخیر نتوانست اکثریت مطلق کرسی های پارلمان را به دست آورد، بلکه موقعیت حزب کارگر در مجلس عوام نیز تقویت شد. این بدترین نتیجه ممکن برای حزب محافظه کار محسوب می شد.
هم اکنون دومین شوک سیاسی بر پیکره حزب حاکم انگلیس وارد شده است. بی دلیل نیست که فشارها بر ترزا می برای استعفا از مقام نخست وزیری افزایش یافته است. با این حال نخست وزیر انگلیس سعی دارد در مقابل این فشارها مقاومت کند.
نکته مهم دیگری که باید در این خصوص مدنظر قرار داد، به برگزاری مذاکرات برگزیت باز می گردد. موضع گیری اولیه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و دونالد تاسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا، در قبال نتایج انتخابات انگلیس نشان می دهد که اروپای واحد نگران آثار و تبعات مذاکرات برگزیت و مواضع دولت لندن در قبال این مذاکرات است. اصلی ترین نگرانی مقامات اروپایی، به عدم مشخص بودن مواضع دولت انگلیس در قبال برگزیت باز می گردد.
 دولت انگلیس تاکنون در قبال موضوع خروج از اتحادیه اروپا رویکرد شفافی نداشته است و حتی با تاخیری بسیار زیاد، جهت آغاز این مذاکرات اعلام آمادگی کرده است. در هر حال مقامات اروپایی معتقدند که مذاکرات برگزیت، مذاکراتی سخت و دشوار خواهد بود. در مقابل، مقامات انگلیسی قصد دارند در مذاکرات برگزیت، حداکثر نفی و نتیجه ممکن را به دست آورند. البته با نتایج به دست آمده در انتخابات پارلمانی انگلیس و تضعیف موقعیت سیاسی دولت ترزا می، رسیدن به چنین هدفی دشوار به نظر می رسد. هم اکنون بسیاری از تحلیلگران مسائل انگلیس و اروپا بر این باورند که دولت ترزا می در مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، دست برتر را در اختیار ندارد و در عوض، باید به بسیاری از شروط و خواسته هایی که از سوی اروپای واحد مدنظر قرار می گیرد، پایبند باشد. از سوی دیگر، 27 کشور عضو اتحادیه اروپا تا کنون در قبال موضوع برگزیت، مواضع واحدی اتخاد کرده اند. بنابراین، ترزا می نمی تواند بر روی شکاف و اختلاف میان اعضای اتحادیه اروپا جهت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا حساب ویژه ای باز کند.
در نهایت اینکه ترزا می شکست سنگینی را در انتخابات پارلمانی انگلیس پذیرفته است. بدون شک آثار و تبعات این شکست هم در بعد سیاست داخلی و هم در بعد سیاست خارجی گریبانگیر نخست وزیر انگلیس خواهد شد. آیا وی خواهد توانست از دومین شوک سیاسی به اردوگاه محافظه کاران جان سالم به در ببرد، یا اینکه او نیز مانند دیوید کامرون به یکی از قربانیان پدیده برگزیت تبدیل خواهد شد؟/

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات