تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۰۱۹۵۴
سه عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان در گفت‌و‌گو با «ایران» تشریح کردند

زیر و بم تهیه فهرست «امید» برای شورای پایتخت

پایگاه بصیرت / حمیده امینی فرد / روزنامه نگار

(روزنامه ايران – 1396/03/08 – شماره 6507 – صفحه 21)

لیست امید با معرفی 21 چهره شاخص و بعضاً کمتر نام آشنا پس از یک رقابت تنگاتنگ توانست 21 کرسی شورای شهر تهران را در 29 اردیبهشت ماه با رأی میلیونی مردم، فتح کند. با وجود این چه پیش از انتخاب و چه بعد از آن، همواره مورد انتقاد و اعتراض برخی افراد و چهره‌ها قرار داشت. چه آنکه برخی معتقد بودند این لیست مستبدانه بسته شده و نباید افراد با تجربه و با سابقه کنار گذاشته می‌شدند. این لیست البته با تأیید رئیس اصلاحات، توانست در شرایطی که بیم شکاف و پراکندگی وجود داشت، همانند انتخابات 94 مجلس ، به هدف اصلی خود برسد. با این حال بسیاری بر این باورند که باید در فرصتی مناسب، نقاط ضعف و قوت این لیست برای دوره‌های بعدی بازنگری و موشکافی شود. علاوه بر این تعهد اعضا، برای پایبندی به میثاق‌نامه و همینطور پرهیز از ارائه لیست‌های موازی که در نتیجه اعتراض به لیست نهایی بیرون آمد هم از موضوعات جدی مورد بحث است.

الهه کولایی، عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان در این باره با بیان اینکه مسأله اصلی در تهیه لیست‌های انتخاباتی برای مجموعه احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب، در واقع به نبود احزاب قوی و با سابقه در کشور مربوط می‌شود، به «ایران» می‌گوید: شورای سیاستگذاری احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب با ارائه لیست شوراها، سعی کرد تا به این نابسامانی ساختاری سرو وسامان بدهد. بویژه در شرایطی که تعداد زیادی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در شرایط عدم مداخله شورای نگهبان موفق شدند در یک رویکرد داوطلبانه در انتخابات شوراها مشارکت کنند.

در نتیجه شورای عالی با حجم بالای داوطلبان و چهره‌های توانمند مدنی و سیاسی روبه‌رو شد که خواستار شرکت در انتخابات شوراها به عنوان نامزد بودند. بنابراین قرارشد بر مبنای تجربه پیروزی لیست امید در مجلس دهم، شاخص‌هایی برای ارزیابی و انتخاب افراد مشخص شود. پرسشنامه‌ای که برای بررسی پرونده داوطلبان تهیه شده بود، مشکلات متعددی داشت که متأسفانه فرصت برطرف کردن آن هم وجود نداشت. چرا که با توجه به زمان محدود بسته شدن لیست بعد از انتشار اسامی تأیید صلاحیت شدگان، باید افراد به سرعت شناسایی می‌شدند.

کولایی با اشاره به دو معیار مهم «اصلاح‌طلبی» و «پاکدستی» برای غربالگری افراد به فرایند شناسایی و انتخاب داوطلبان اشاره کرده و می‌گوید: در ابتدا نامزدها براساس این دو معیار مهم سنجیده شدند، سپس متناسب با بدنه شورای شهر و وظایف گوناگون آن مورد ارزیابی قرار گرفتند. اصلاح‌طلبان شعار«مدیریت کارآمد و تخصصی» شهر را سرلوحه کار خود قرار داده بودند. اما از آنجا که تعادلی در ثبت‌نام‌کنندگان برای حوزه‌های مختلف وجود نداشت، طبقه‌بندی افراد در 10 حوزه تخصصی از محیط زیست گرفته تا حمل و نقل و بهداشت محیط و مسائل ساخت و ساز و امور اجتماعی- فرهنگی با توجه به کمیسیون‌های مربوطه در شورای شهر صورت گرفت. در این فرایند باید پرونده بیش از 600 نفر از نامزدهای متقاضی حضور در لیست به دقت بررسی می‌شد که فی نفسه کار بسیار دشوار و زمان بری بود.

او ادامه می‌دهد: بعد از بررسی اولیه در یک گروه 14 نفره، در نهایت به بیش از 150 نفر اسم در مرحله اولیه رسیدیم. در این مرحله هم هیأت رئیسه شورای عالی و هم هیأت 7 نفره منتخب آن، با توجه به شناختی که از سوابق افراد داشتند، به خوبی دریافتند که کسانی باید باشند که نیستند و کسانی هم انتظار نمی‌رفت باشند که هستند، اما چاره‌ای جز حرکت رو به جلو وجود نداشت و به هیچ وجه امکان بازگشت و بررسی همه تقاضاها نبود، در حقیقت هیأت رئیسه شورای عالی باید با همین ایرادها، کار را پیش می‌برد و لیست را اعلام می‌کرد. نتیجه آنکه کمی بیش از 2 برابر تعداد مورد نیاز در لیست، یعنی 42 نفر انتخاب شدند.

باتوجه به نارسایی معیارها و ارزیابی‌ها، پرونده تعداد بیشتری هم دوباره بررسی شد. بعد از طی شدن این مرحله پرچالش که همگان به نارسا بودن آن اذعان داشتند، این افراد به جلسه رأی‌گیری در شورای عالی راه یافتند. کولایی همچنین به جلسه‌ای اشاره می‌کند که 150 نفر مرحله اولیه در آن حضور یافته و متعهد شدند که تصمیم شورای عالی در مورد لیست را پذیرا شوند. او در مورد این جلسه اینطور توضیح می‌دهد: «ابتدا قرار بود افراد با توجه به تخصص و توانایی خود در گروه‌های ده گانه تقسیم‌بندی شوند، اما افراد طبق نظر سنجی که از آنها صورت گرفت، این مهم را به شورای عالی سپردند. صورتجلسه و امضاهای این افراد هم موجود است، درحالی که بعد از انتخاب 21 تن، برخی از همین افراد شروع به اعتراض کردند و حتی اقدام به تهیه لیست جداگانه کردند. اما این برخلاف مفاد میثاق‌نامه بود. البته تأیید رئیس دولت اصلاحات، تفرقه و تشتت ایجاد شده را پوشاند.

وی با بیان اینکه شرط گنجانده شدن افراد در بررسی‌ها، تن دادن به لیست واحد بود، می‌گوید: متأسفانه برخی خلاف این تعهدها رفتار کردند. کولایی در مورد انتخاب شهردار از داخل لیست 21 نفره شوراهم می‌گوید: قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد. همه اصرار دارند که باید به تعهدها پایبند باشند. قرار است فردی خارج از لیست برای شهرداری تهران انتخاب شود.

اجازه نمی‌دهیم جریان رقیب جان بگیرد

زهرا صدر اعظم نوری، منتخب شورای شهر پنجم و عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان هم با تأکید بر اینکه اعضا بدنبال انتخاب فردی خارج از شورا برای پست شهرداری تهران هستند، به «ایران» می‌گوید: تا آنجا که می‌دانم افراد در نظر دارند تا فردی از داخل لیست به عنوان شهردار کاندیدا نشود، البته اعضا دو دلیل مهم برای این کار دارند. اول اینکه رأی مردم در 29 اردیبهشت به لیست امید، یک رأی قاطع و کوبنده بود. در حقیقت رأی میلیونی آنها حاوی این پیام بود که ما بدنبال تغییر و اصلاح و اعتدالیم و دیگر اصولگرایی را نمی‌خواهیم. وگرنه آنها می‌توانستند همچون شورای سوم و چهارم، لیستی ترکیبی انتخاب کنند، اما وقتی به یک لیست قاطعانه رأی می‌دهند، یعنی جریان حاضر را می‌خواهند، پس نباید در حق مردم جفا کرد و خارج از شورا، مسئولیت گرفت.

وی درباره دلیل دوم هم می‌گوید: ما به عنوان یک اصلاح‌طلب از این تفکر هم دفاع می‌کنیم، پس نباید اجازه بدهیم که جریان رقیب به واسطه عملکرد ما جان بگیرد. چون هر نفر که از لیست امید خارج شود، نفر بعدی به طو رحتم از لیست خدمت و طیف اصولگرایان است. بنابراین اعضا تمایلی ندارند تا شهردار را از داخل لیست انتخاب کنند. حتی اگر یک نفر هم بخواهد، 20 نفر دیگر به یک نفر رأی نمی‌دهند.

منعی برای کاندیدا شدن اعضای شورای عالی نبود

محمود میرلوحی، منتخب شورای شهر پنجم و عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان هم درباره فرایند بسته شدن لیست 21 نفره به «ایران» اینطور می‌گوید: شورای عالی پس از انتخابات مجلس دهم، در طول 6 ماه توانست ساختار خود را اصلاح و تکمیل کند، از آن زمان البته مسأله شوراها را در دستور کار خود قرار داد و وقت عمده خود را صرف این موضوع کرد. خب کارگروه‌هایی هم تشکیل شده و بویژه ساختار شوراهای عالی استان‌ها بازبینی و با آیین نامه جدید تطبیق داده شد. به هرحال کار سنگینی بود. به همین علت به نظر می‌رسد که هم اکنون ساختار اصلاح‌طلبان در استان‌ها نسبت به گذشته عمیق‌تر و دقیق‌تر شده است.وی ادامه می‌دهد: براین اساس تصمیم گرفته شد تا در تهران با توجه به حساسیت‌هایی که وجود داشت، شورای عالی همان فرایندی را که برای مجلس در سال 94 طی کرد در انتخابات شوراها، اجرا کند. بنابراین طبق همین پروسه و موفقیت لیست امید تعداد زیادی بالغ بر 700 نفر، داوطلب قرار گرفتن در لیست امید شوراها شدند.

اما از آنجا که کار بررسی پرونده‌ها بسیار سنگین بود، کارگروه شورای عالی از 14 نفر کارشناس با تجربه و خبره کمک گرفت و در نهایت بعد از بارم‌بندی به 150 نفر اولیه رسید. بعد در جلسه‌ای در خانه معلم خیابان آفریقا، با حضور همین تعداد کاندیدا، کمیسیون‌های 10 نفره تخصصی شکل گرفت و افراد تعهد دادند تا برای طبقه بندی، همان سازوکار شورای عالی اعمال شود، خب کارگروه هم با کمبود وقت مواجهه بود و در 4 روز مانده به شروع تبلیغات مجبور بود تا به کار سرعت ببخشد. ابتدا قرار بود هیأت رئیسه 2 برابر نیاز را معرفی کرده و یک لیست 42 نفره را آماده کند و در شورای عالی رأی‌گیری شود، اما به جهت اینکه کار تخصصی شده بود، قرار شد هر دو نفر در هر حوزه تخصصی با هم به رقابت بپردازند. در نتیجه لیستی که همه متخصص و اصلاح‌طلب بودند، بیرون آمد.

میرلوحی درباره اینکه آیا نواقصی را متوجه لیست می‌داند یا نه، می‌گوید: ضعف از این جهت که بسیاری از چهره‌های باسابقه و قوی در لیست قرار ندارند، بله. اما لیست با اهداف و چارچوب قبلی بسته شده و بهتر است به نقاط قوت آن بپردازیم.مثل تخصصی بودن!وی همچنین درباره اینکه گفته می‌شود از ابتدا قرار نبوده هیچ عضوی از شورای عالی اصلاح‌طلبان وارد شوراها شود هم می‌گوید: نه اینطور نیست. از شورای چهارم، 12 نفر و از شورای عالی اصلاح‌طلبان هم 14 نفر برای دوره پنجم ثبت‌نام کردند که قرار بر این شد تا پرونده همه این افراد در شرایط مساوی بررسی و ارزیابی شود. حتی قرار شد تا دبیر کل‌ها، جایگزین معرفی کنند و اشخاص حقیقی هم در فرایند تصمیم گیری‌ها حضور نیابند.

میرلوحی درباره انتخاب شهردار هم تأکید می‌کند که هنوز نظام نامه و چارچوب انتخاب شهردار مشخص نشده، اما طبق قرار شهردار خارج از لیست خواهد بود.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/185392

ش.د9600526

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات