بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۰۲۰۵۲

پیام های حمله موشکی سپاه پاسداران به گروه تروریستی داعش

شلیک موشکی سپاه دو روز پس از وضع تحریم‌های جدید سنا علیه ایران صورت گرفت. در واقع ترامپ با تحریم جدید به دنبال تهدید ایران بود تا به نوعی تهران را از فعالیت های موشکی خود باز بدارد. شلیک موشک های ایرانی به سمت تروریست ها این پیام را به کاخ سفید می دهد که ایران در برابر تهدید، منفعل نیست و آن را قاطعانه پاسخ می دهد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/یوسف شفیعی
حمله اخیر تروریست های داعشی در تهران باعث شده بود که کارشناسان همه منتظر واکنش عملی ایران علیه داعش در خارج از مرزهای ایران باشند، چرا که حمله به تیم های تروریستی در داخل کشور بلافاصله پس از این حمله شروع شد و افراد زیادی دستگیر یا به هلاکت رسیدند. سرانجام یکشنبه شب، زمان پاسخ محکم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رسید و با چندین موشک که از کردستان و کرمانشاه شلیک شد، مقر تروریست های داعش در استان دیرالزور سوریه هدف قرار گرفت.
بر اساس اطلاعیه منتشر شده، سپاه پاسداران مقرّ فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی و ساخت خودروهای انتحاری تروریست های تکفیری در منطقه دیرالزور در شرق سوریه را با هدف تنبیه تروریست های جنایتکار، مورد حمله موشکی قرار داد.
تمام موشک‌های شلیک‌شده توسط سپاه به مواضع تروریست‌ها در دیرالزور اصابت کرده و عملیات انتقام از تروریست‌ها کاملاً موفقیت‌آمیز برگزار شده است.
 سپاه پاسداران اعلام کردکه "پیام این اقدام انقلابی و مجازات گونه کاملاً روشن است؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تروریست های تکفیری و حامیان منطقه ای و فرامنطقه ای آنان هشدار می دهد، در صورت تکرار اقدامات پلید و شیطانی علیه ملت ایران، خشم انقلابی و شعله های آتش انتقام پاسداران انقلاب، عاملین و مسببان آن را در بر خواهد گرفت و جنایتکاران را به جهنم رهنمون می سازد."

دلایل انتخاب دیرالزور به عنوان میدان انتقام
 سوالی که اما بلافاصله پس از این عملیات مطرح شد، دلیل انتخاب دیرالزور بود، چرا که به صورت منطقی باید شهر رقّه به عنوان مرکز خلافت خودخوانده داعش مورد حمله قرار می گرفت. پس از شکست سنگین تروریست‌ها در حلب که منجر به از دست رفتن پایگاه بسیار مهم آن ها در شمال غرب سوریه شد، بسیاری از تروریست‌ها به دیرالزور در شرق و برخی مناطق اطراف آن در سوریه نقل مکان کرده‌اند. همچنین بخش مهمی از تروریست‌هایی که در پی شکست سنگین در موصل عراق به سوریه گریخته بودند در این منطقه حضور دارند. شواهد مختلف از جمله اطلاعات پنتاگون حاکی از این است که طی دو ماه اخیر داعش برای تغییر پایتخت خودخوانده از الرقّه به دیرالزور خیز برداشته است.
طبق این گزارش ها داعش برای اجرای این طرح، در ابتدا اکثر فرماندهان ارشد خود را از الرقه و موصل به دیرالزور برده است. این اتفاق پس از آن افتاد که داعش مراکز حیاتی خود در شهر الباب و بخش گسترده ای از حومه شمالی الرقه و شرق این شهر را از دست داد و بخش عمده موصل نیز از دست این گروه تروریستی خارج شد.
شهر دیرالزور مرکز استان دیرالزور در شرق سوریه و نزدیکی مرزهای عراق واقع شده و توسط رود فرات به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود. این استان به دلیل نزدیکی به پایگاه بزرگ القاعده در مرز عراق همواره گرایش بالایی به افراطی گری مذهبی داشته و به مرکزی برای پرورش گروه‌های تروریستی تبدیل شده است، بنابراین  انتخاب این شهر برای عملیات موشکی بسیار هوشمندانه بوده است.

انتقام از تروریست ها و نمایش وحدت ملی
حمله اخیر تروریستی در تهران باعث شده بود که افکار عمومی و جوّ عمومی به نوعی نیازمند نمایش اقتدار باشد، چرا که معمولا در این شرایط نهادهای نظامی با یک عملیات قدرتمند این پیام را به مردم خود می دهند که همه چیز تحت کنتر ل است. البته این عملیات موشکی پاسخی فراتر از این مسئله بود و به تروریست ها پیام داد که کوچکترین تعرض به مرزهای ایران با پاسخ های بسیار کوبنده ای مواجه خواهد شد.
علاوه بر این در جریان حمله تروریستی تهران برخی از رسانه ها جاهلانه فضایی را در حال شکل دادن بودند که این تروریست ها را نماینده کُردها معرفی کنند، در صورتی که با وجود کُردبودن این تروریست ها، تمامی کردها این اقدام وحشیانه را محکوم کردند. انتخاب کردستان و کرمانشاه به عنوان دو استان کردنشین دقیقا با هدف گذاری خاصی صورت گرفته بود. از یک طرف نشان داد که کُردها خط مقدم حمله به تروریست ها هستند و از سوی دیگر این پیام را به تروریست ها و حامیان آن ها داد که دقیقا از همان منطقه ای که دشمن قصد نفوذ داشت با واکنش قاطع ایران مواجه شد.

اثبات توانمندی های موشکی ایران
اوایل خرداد ماه دونالد ترامپ با سفر به ریاض قرارداد 110 میلیارد دلاری فروش سلاح به عربستان را امضا کرد، به نوعی که عربستان با مانور رسانه ای، خود را صاحب قدرت نظامی در آینده منطقه معرفی کرد، اما شلیک موشک های ایرانی به دیرالزور در فاصله 650 کیلومتری و اصابت آن ها به اهداف مورد نظر پاسخ روشن و قاطعی برای سعودی ها و صهیونیست ها داشت، چرا که سلاح های ریاض وارداتی است و به دلیل عدم آشنایی نظامیان آل سعود با آن ها، غالبا بی استفاده می مانند، اما ایران با توانمندی های بومی و داخلی به این قدرت رسیده است. نگاهی به جزئیات عملیات دیشب به خوبی این مسئله را اثبات می کند.

پیام های حمله موشکی سپاه پاسداران علیه تروریست های داعشی

نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با چند فروند موشک بالستیک میان‌برد مواضع تروریست های تکفیری (مقرّ فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی) در منطقه دیرالزور سوریه (فاصله حدود 650 کیلومتر) را مورد اصابت قرار داد. سپاه پاسداران هنوز رسما اطلاعات بیشتری از نوع موشک‌های شلیک شده منتشر نکرده است، اما با توجه به فیلم و تصاویر منتشر شده، حداقل یکی از انواع موشک های حاضر در این عملیات از نوع مایل پرتاب «ذوالفقار» است. موشک سوخت جامد، تاکتیکی و نقطه‌زن ذوالفقار، موشکی مایل پرتاب با برد 700 کیلومتر است. این موشک ضدجمینگ بوده و تعداد انبوه آن تاکنون در اختیار سپاه پاسداران قرار گرفته است. این موشک اولین بار در مراسم رژه نیروهای مسلح (شهریورماه سال قبل) در بندرعباس رونمایی شده بود.
 شلیک این موشک ها پیام مهمی دیگری نیز داشت. تا قبل از این عملیات موشکی مخالفان دست کم در سطح شعار چنین تبلیغ می کردند که برنامه های سپاه در مورد پیشرفت های موشکی واقعی نیست، اما شلیک موفقیت آمیز این موشک ها مهر بطلانی بر تمام این ادعاها بود.

پاسخ به تحریم ها
شلیک موشکی سپاه دو روز پس از وضع تحریم‌های جدید سنا علیه ایران صورت گرفت. در واقع ترامپ با تحریم جدید به دنبال تهدید ایران بود تا به نوعی تهران را از فعالیت های موشکی خود باز بدارد. شلیک موشک های ایرانی به سمت تروریست ها این پیام را به کاخ سفید می دهد که ایران در  برابر تهدید، منفعل نیست و آن را قاطعانه پاسخ می دهد. از سوی دیگر ترامپ در چند ماه گذشته به دلیل عدم آگاهی از قدرت واقعی ایران به صورت مداوم ایران را تهدید کرده است و از تلاش برای تغییر نظام سیاسی ایران سخن گفته است. پاسخ موشکی ایران به اظهارات ترامپ نشان داد که تهران در برابر ناشی گری ترامپ دست به ماشه خواهد بود.

پایان سخن
در پایان می توان گفت که شلیک موشک های سپاه پاسداران به تروریست های مستقر در سوریه در درجه اول انتقام از تروریست هایی بود که اخیرا در تهران در مرقد امام(ره) و مجلس شورای اسلامی اقدام به عملیات تروریستی کردند. از سوی دیگر پاسخی به تحریم های آمریکا در مورد برنامه موشکی ایران نیز می باشد، اما مهمترین پیام این عملیات این بود که ایران ضمن اثبات توانمندی موشکی خود نشان داد که در برابر تهدید های دشمن دست بسته نخواهد بود و در صورت نیاز عملیات های غافلگیرانه ای خواهد داشت.
نکته دیگر این که برخی رسانه هایمعاند که در برابر اقتدار دفاعی ایران منفعل شده اند، دست به شانتاژ خبری زده و این اقدام مشروع سپاه پاسداران را به نوعی زیر سوال می برند، در حالی که این عملیات بر خلاف اظهارات رسانه های معاند، با درخواست دولت مشروع سوریه صورت گرفت و چنین اقتدار خیره کننده ای مانع از تحرک دوباره تروریست ها علیه ایران خواهد شد./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات