صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۰۲۰۷۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 29 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بخش مهمی از امنیت امروز مربوط به مدافعان حرم و بخش دیگر مربوط به مرزداران است. شهدای مرزی ما مظلومند؛ مردم بدانند که اینها چقدر خدمت می‌کنند. خدمت که فقط آب و نان نیست؛ بالاتر از آن، امنیت است. (96/3/28)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها‌ pdf
▼ حرف روز
سیلی اول و پیام‌های آن

دیروز جمعی از خانواده‌های شهدای مرزبان سپاه، ارتش و نیروی انتظامی، به همراه تعدادی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم و وزارت اطلاعات، با رهبر معظم انقلاب دیدار ‌کردند. رهبر فرزانه انقلاب در بخشی از بیانات‌شان فرمودند: «این را همه بدانند، دشمنان، دوستان بااخلاص و دوستانی که گاهی دل‌شان می‌لرزد: جمهوری اسلامی مستحکم ایستاده است، آنها نمی‌توانند به ما سیلی بزنند، ما به آنها سیلی خواهیم زد.» بازوان پرتوان ولایت و رهبری در یگان موشکی راهبردی هوافضای سپاه بسیار زودتر از آنچه دوستان و دشمنان فکرش را می‌کردند، قاطعانه، مقتدرانه و خیلی سریع اولین سیلی محکم خود را در قالب حمله موشکی به دیرالزور در خاک سوریه، در گوش تروریست‌های تکفیری نواخت که در ۱۷ خرداد ماه ۹۶ جنایت آفریدند و ناجوانمردانه 17 نفر از مردم مظلوم و روزه‌دار کشورمان را شهید و جمعی دیگر از هموطنان عزیزمان را مجروح کردند.
پس از واقعه تروریستی در تهران، سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه گفته بود: «انتقام‌گیری خون این شهدا در دستور کار جدی سپاه پاسداران قرار دارد؛ اما اینکه در چه نقطه و با چه کیفیتی؛ گزینه‌ای است که مکتوم است. جهان حرف و عمل سپاه را دیده، سپاه بعد از عمل حرف می‌زند.»
حال تحقق این وعده به تیتر یک رسانه‌های جهان تبدیل شده است و دوستان و دشمنان انقلاب و ایران اسلامی با بهت و غافلگیری به اقدام راهبردی سپاه برای انتقام خون شهدای ترور دو گونه واکنش نشان داده‌اند؛ دوستان خشنود از سرعت، ابتکار عمل و گستره عملیات با فاصله 700 کیلومتری و در عین حال دقت و صلابت آن هستند و دشمنان لرزان و نادم پیام‌های این عملیات را بازخوانی کرده و نسبت خود با چنین کنش‌هایی را بررسی می‌کنند.  
بی‌شک پیام مهم این اقدام راهبردی به تروریست‌ها و حامیان غربی، عبری و عربی آنها این است که بدانند هیچ کجای عالم با جمهوری اسلامی ایران قابل مقایسه نیست و از تکرار اقدامات تروریستی در خاک ایران، پاسخی در تراز بسیار بالاتر را دریافت خواهند کرد. هیچ‌گاه ایران در مقابل حملات نیابتی و غیر نیابتی در لاک دفاعی فرو نخواهد رفت و پاسخ هر گستاخی را با سیلی بسیار محکم خواهد داد؛ البته پیام ‌رسا و بلندی که شلیک موشک‌های بالستیک سپاه صادر کرد، چند وجهی است که از وجوه دیگر آن نیز پاسخی قاطع است به تحریم‌های جدید آمریکا و دنبال‌کنندگان برجام موشکی در داخل.

▼ گزارش روز
منافع جناحی یا منافع ملی؟

تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اتفاق تازه‌ای نیست و ملت بزرگ ایران همواره ثابت کرده است با هیچ تحریم و فشار و تهدیدی از آرمان‌های خود صرف نظر نمی‌کند و با قدرت مسیر خود را ادامه خواهد داد؛ اما آنچه جالب توجه و البته ناامیدکننده است، وجود رسانه‌هایی است که با وجود آنکه  مدعی شفافیت و مطالبه‌گری برای احقاق حقوق ملی هستند، به راحتی از کنار حق تضییع شده مردم به دلیل مصلحت‌اندیشی‌های حزبی و جناحی کوتاه می‌آیند. رسانه‌هایی که مدعی هستند اصل چهارم مردم‌سالاری به شمار می‌آیند و خود را چشم تیزبین جامعه می‌دانند؛ اما درباره این ظلم سکوت می‌کنند. رسانه‌هایی که در زمان دولت دهم کوچک‌ترین تحریم‌ها را با درشت‌ترین کلمات بر صفحه یک روزنامه‌های پر تعدادشان چاپ می‌کردند، اکنون در برابر این تحریم‌ها سکوت اختیار کردند؛ انگار نه انگار! رسانه‌هایی که فردای به دست آمدن توافق موسوم به برجام میان ایران و کشورهای 1+5 از صبح بدون تحریم و پایان تحریم سخن به میان آوردند، در این روزها نه تنها به خلف وعده‌ها و عهدشکنی‌های آمریکا در اجرا نکردن برجام و لغو نکردن تحریم‌ها و باقی‌ماندن محدودیت‌ها برای کشورمان اعتراضی نمی‌کنند! بلکه در برابر وضع تحریم‌های تازه نیز ترجیح‌شان این است که چشمان‌شان نبیند و گوش‌های‌شان نشنود! و به جای آن به موضوعات فرعی بپردازند، که آخرین نمونه از این رویکرد را می‌توان در سکوت این رسانه‌ها در برابر تحریم‌های «اس722» مشاهده کرد که با 98 رأی مثبت و تنها دو رأی منفی در مجلس سنای آمریکا به تصویب رسید. با وجود گذشت چند روز از این رویداد، روزنامه‌های اصلاح‌طلب به جای پرداختن به این موضوع، ترجیح دادند همچنان علیه شهردار تهران، سپاه پاسداران، نیروهای انقلابی و... تیتر بزنند! تا بیش از پیش مشخص شود در این رسانه‌ها نگاه حزبی‌ـ جناحی بر نگاه ملی کاملاً برتری و رجحان دارد.

▼ خبر ویژه
تیتر یک رسانه‌های جهان و سکوت معنادار سعودی‌ها

خبر حمله موشکی سپاه پاسداران به مواضع تروریست‌ها در دیرالزور سوریه به سرعت در رسانه‌های جهان منعکس شد. خبرگزاری رویترز در گزارش خود نوشت: سپاه پاسداران ایران به تلافی حملات تروریستی تهران، اقدام به شلیک موشک‌های زمین به زمین از غرب ایران به شرق سوریه کرد. شبکه خبری سی‌ان‌ان هم این خبر را بازتاب داد و نوشت: ایران حمله تروریستی به پارلمانش را با شلیک موشک به مقرّ تروریست‌ها پاسخ داد. خبرگزاری شینهوا چین نیز این خبر را پوشش داد و نوشت: ایران مقرّ تروریست‌ها در دیرالزور را با موشک‌های میان‌برد هدف قرار داد. روزنامه صهیونیستی ‌هاآرتص نیز این خبر را منعکس کرد و نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اولین استفاده عملیاتی از موشک‌های خود به دیرالزور حمله کرد. خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس و بسیاری از رسانه‌های غربی به سرعت این خبر را پوشش دادند؛ اما نکته قابل توجه این بود که برخی رسانه‌های عربی، به ویژه العربیه عربستان که معمولاً اخبار ضد ایرانی را به سرعت پوشش می‌دهند، تا لحظه تنظیم این خبر هنوز حمله ایران به مواضع تروریست‌ها را حتی در شبکه‌های اجتماعی خود پوشش نداده‌اند. این در حالی است که العربیه در زمان حملات تروریستی در تهران، چندین ساعت پیش از اینکه داعش به طور رسمی مسئولیت آن حملات را برعهده بگیرد، گزارش داد که داعش این حملات را برعهده گرفته است!

▼ اخبار
1ـ انتخاب‌های هوشمندانه سپاه پاسداران

عملیات موشکی سپاه علیه تروریست‌ها در سوریه که با هدف قرار دادن «دیرالزور» انجام شد، به کشته شدن تعداد قابل توجهی از تروریست‌ها در این منطقه انجامید. در این عملیات تعداد شش موشک میان‌برد زمین به زمین از پایگاه‌های موشکی نیروی هوافضای سپاه در استان‌های کرمانشاه و کردستان، تروریست‌های تکفیری را هدف ضربات مهلک و کوبنده قرار دادند؛ اما در این میان دو پرسش وجود دارد، اول اینکه چرا سپاه پاسداران، منطقه دیرالزور را برای این حمله موشکی بسیار مهم انتخاب کرده است؟ دوم اینکه چرا استان‌های کردستان و کرمانشاه برای انجام این عملیات انتخاب شدند. استان دیرالزور در مرز سوریه و عراق و در کرانه رود فرات واقع شده است. پس از شکست سنگین تروریست‌ها در حلب که به از دست رفتن پایگاه بسیار مهم آنها در شمال غرب سوریه منجر شد، بسیاری از تروریست‌ها به دیرالزور در شرق و برخی مناطق اطراف آن در سوریه نقل مکان کرده‌اند. همچنین بخش مهمی از تروریست‌هایی که در پی شکست سنگین در موصل عراق به سوریه گریخته بودند، در این منطقه حضور دارند. مقر فرماندهی و مراکز پشتیبانی و عملیاتی آنها نیز در این استان قرار گرفته است. در پاسخ به پرسش دوم می‌توان گفت، تلاش دشمن برای ایجاد تفرقه در میان اقوام ایرانی و تبلیغ رسانه‌های معاند وابسته به دشمن درباره قومیت تعدادی از تروریست‌ها موجب شد تا سپاه در اقدامی هوشمندانه با آغاز حمله از این دو استان پاسخی در خور به این دروغ‌پردازی‌ها و تفرقه‌افکنی‌ها بدهد.

2ـ آقای روحانی می‌خواهد جرئت انتقاد را از دلسوزان انقلاب بگیرد
محمدحسین رجبی‌دوانی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور درباره ولایت، گفت: بنده از علما و مراجع عظام تقلید می‌خواهم تا اجازه ندهند این تفسیر به رأی‌ها، برداشت‌های ناروا و نسبت‌های دروغ به ساحت مقدس اهل‌بیت(ع) ادامه پیدا کند؛ چرا که اگر در برابر چنین برداشت‌های ناروایی موضع‌گیری نشود، ترس از آن دارم که در آینده کار به جایی برسد که ولایت امیر‏المؤمنین(ع) نیز به چالش کشیده شود. وی افزود: به نظر اینجانب ایشان می‌خواهد جرئت مخالفت و انتقاد را از دلسوزان انقلاب بگیرد تا در صورت ناکامی در وعده‌های داده شده در ایام انتخابات، بار دیگر نقدهای منتقدان را برنتابد و آنها را به بدتر از جهنم حواله دهد.

3ـ دستور نتانیاهو برای تخریب منازل در قدس
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با اعلام دستور تخریب منازل ساکنان قدس گفت: تصمیم گرفته است مانع از دیدار فلسطینی‌ها در عید فطر با بستگان‌شان که ساکن اراضی اشغالی هستند، بشود. وی تأکید کرد: دستوراتی به دستگاه‌های امنیتی برای تشدید تدابیر امنیتی در میدان باب‌العامود که در آن به تعدادی از نیروهای پلیس اسرائیل حمله شد، داده شده و قرار است منطقه باب‌العامود یک منطقه امن به شمار آید. گفتنی است پیشتر سه جوان فلسطینی عصر جمعه ۱۶ ژوئن به نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی حمله کردند و یک سرباز صهیونیست را به هلاکت رساندند.

4ـ آغاز عملیات برای آزادسازی بخش قدیمی موصل
گزارش‌ها از وقوع درگیری‌های سنگین در عملیات نیروهای عراقی برای تصرف بخش قدیمی موصل خبر می‌دهند. پیشروی‌های اولیه نیروهای عراقی به سمت محلات قدیمی شهر موصل با پرتاپ خمپاره و انفجار خودروهای بمب‌گذاری شده از سوی گروه تروریستی تکفیری داعش روبه‌رو شده است. ارتش عراق اعلام کرد: نیروهای ویژه از غرب بخش قدیمی شهر و نیروهای پلیس از جنوب آن مرحله جدید عملیات آزادسازی موصل را آغاز کرده‌اند.

▼ اخبار کوتاه
پسر آیت‌الله کاشانی در واکنش به انتشار اسناد کودتای ۲۸ مرداد از سوی سیا گفت: در سال 2002  نشستی با حضور گروهی از مدعیان کودتا علیه مصدق در کالج سنت آنتونی دانشگاه آکسفورد برگزار شد و من نیز به این نشست دعوت شده بودم. در این نشست مقاله‌ای را با دلایل و مستندات تاریخی فراوان ارائه کردم که در مرداد ماه سال 1332 هیچ کودتایی علیه مصدق انجام نشده و هم او بود که با اجرای طرح انگلستان زمینه صدور فرمان نخست‌وزیری فضل‌الله زاهدی و سپس تسلیم قدرت دولتی به او را فراهم کرد.

ناوگروه نیروی دریایی ارتش چین که در منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بندرعباس پهلو گرفته، تمرین مشترک خود را در آب‌های جمهوری اسلامی ایران با ناوهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد. این تمرین مشترک در تنگه هرمز برگزار می‌شود و در آن دو طرف توان نظامی خود را به نمایش گذاشته و تجربیات‌شان را به اشتراک می‌گذارند.

دفتر عقیدتی‌ـ سیاسی وزارت دفاع قطر اعلام کرد: اولین گروه از نیروهای ارتش ترکیه وارد دوحه، پایتخت قطر شدند. این منبع مسئول افزود: پس از ورود نیروهای ترکیه، اولین تمرینات آموزشی نیز در گردان «طارق بت زیاد» در اطراف دوحه صورت گرفت. نیروهای ترکیه برای تمرینات آموزشی خود چندین دستگاه تانک و تجهیزات سنگین داخل پادگان مستقر کردند.

یک منبع مطلع اظهار داشت: بابک زنجانی در ادعای جدیدی گفته پول‌ها در بانک توکیو است؛ اما با توجه به سابقه قبلی اظهارات وی، نمی‌توان چندان به این موضوع اعتنا کرد. بابک زنجانی تاکنون ادعاهای متعددی درباره محل پول‌ها و اینکه اصلاً پولی در حساب بانک‌های خارجی دارد یا خیر، داشته است.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پس از شلیک موشک بالستیک میان‌برد به مواضع تروریست‌های تکفیری (مقرّ فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی) در منطقه دیرالزور سوریه و موفقیت‌آمیز بودن شلیک‌ها، در این باره اظهار داشت: دشمنان ما باید هوشیار باشند، ما جواب ترقه‌بازی تروریست‌های تکفیری‌ را با موشک دادیم.

بانک جهانی در آخرین ارزیابی خود اعلام کرد: رشد اقتصادی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در سال 2017 به 3/1 درصد می‌رسد که کمترین میزان رشد در هشت سال گذشته را نشان می‌دهد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات